Dolfinarium EXTREME! (extreem mooie foto's!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Dolfinarium EXTREME! (extreem mooie foto's!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:48

Ik vindt de foto's niet zo mooi, en je titel een beetje heftig over komen. Clown
en ik vindt het ook niks hoor die dolfijnen in gevangeschap, natuurlijk heb ik ook dieren in gevangeschap maar volgens mij kunnen deze dieren zich beter aanpassen.
het ligt me gewoon niet zo,
Lachen er zitten wel leuke bij maar extreem mooi nee, dan zie ik dolfijnen die hoog de lucht inspringen met al die waterdrupjes 'extreem' scherp of zo iets Lachen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:50

BraveSpots schreef:
HorseyDude schreef:
Jij gaat vast nooit naar Dolfinaria, neem ik aan? Bloos

Nope, weiger ze te sponseren, op welke manier dan ook. Toen ik kleiner was heb ik wel eens een paar bezocht, maar nadat ik me bewust was van de (verschrikkelijke) manier hoe die dieren moeten leven, ben ik er nooit meer geweest.

Nou, dan kan ik je verzekeren dat het beter is in Harderwijk dan in het Boudewijnpark. In Harderwijk hebben ze een hele grote lagune, en kort geleden daar ook 2 dolfijnen geboren. De NVD heeft heel goed opgelet hoe de lagune gebouwd is, en is zo natuurlijk mogelijk aangelegd, met meer dan 12 miljoen liter echt noordzeewater. Elke dag worden er shows gehouden daar maar nooit langer dan steeds een paar minuten. (dus niet de gehele dag achterelkaar door.) Elke dag wordt de gezondheid gechecked of de dieren nog wel in een gezonde staat is en worden de dieren bezig gehouden met speeltjes. En echt, die speeltjes worden ECHT gebruikt! (kijk maar eens bij de bruinvissen!)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:51

twistermahoi schreef:
Ik vindt de foto's niet zo mooi, en je titel een beetje heftig over komen. Clown
Ik heb nog geprobeerd om het aan te passen bij de mods, maar de mods willen niet!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:00

TS: dat geeft de mens imo nog altijd geen recht om die dieren op te sluiten en te gebruiken voor commerciele doeleinden, dolfijnen zijn wilde dieren, die moet je niet in een bakje houden, hoe groot dat bakje dan ook is. En het feit dat ze fokken met de dieren maakt het alleen nog maar veel erger.

Ik vind dolfijnen prachtige dieren, en ik begrijp niet hoe men als liefhebber kan toelaten dat ze zo worden uitgebuit (en niet alleen in dolfinariums).

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:04

Jukurensha schreef:
Ti_Amo schreef:
als je ooit nog een keerjte met dolfijnen wilt zwemmen, dan moet je naar Aruba gaan, daar is de mogelijkheid, ik zal is een paar fotos opzoeken, echt de moeite waard, je kan ze aanraken e.d. kusjes geven alles is mogelijk echt een topervaring!

Of naar Curaçao!! Ik heb het ook gedaan, geweldig Lovers

ik ben naar florida geweest naar een of ander tropisch gedoe Haha! heerlijk Haha!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:27

BraveSpots schreef:
TS: dat geeft de mens imo nog altijd geen recht om die dieren op te sluiten en te gebruiken voor commerciele doeleinden, dolfijnen zijn wilde dieren, die moet je niet in een bakje houden, hoe groot dat bakje dan ook is. En het feit dat ze fokken met de dieren maakt het alleen nog maar veel erger.

Ik vind dolfijnen prachtige dieren, en ik begrijp niet hoe men als liefhebber kan toelaten dat ze zo worden uitgebuit (en niet alleen in dolfinariums).

Goed, laten dan maar gelijk alle dierentuinen maar sluiten en de dieren dan maar in het wild bekijken... weg blijdorp, weg artis, weg burgers' bush.... wees blij dat er gefokt wordt, door overbevissing worden de meeste dolfijnen met uitsterven bedreigd... In Harderwijk heb je trouwens een opvangcentrum voor gestrande bruinvissen. Als die weer gezond zijn worden ze weer uitgezet in de noordzee. Dus aan dolfinaria zitten ook goeie kanten...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:42

ben het met brave spots eens,ik ga nooit naar dolfinaria..zeker nu ik al jaren weet dat die arme dieren door hun sonar de hele dag gedesorienteerd raken in de te kleine leefomgeving waar ze in moeten leven,die ook nog eens vaak omringt is met betonnen randen...

diverse dolfijnen plegen dan ook zelfmoord door hun koppen kapot te slaan op de randen van een bassin.

daarnaast worden ze blind door het chloor in het water,en is de gemiddelde leeftijd van een dolfijn in het wild 40 jaar tegenover de schamele 8 jaar in gevangenschap..

zou echt verboden moeten worden deze dieren zo te houden Verdrietig

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:49

Nou gód wat leuk zeg, zo'n Dolfinarium Frusty Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Jij vraagt je af waarom die dolfijn geen tanden in zijn mond heeft ?
Nou dat kan ik jou vertellen !
Ik ben niet vegetarisch en ook geen dierenactiviste, maar het feit dat de dolfijn geen tanden meer heeft is
een gevolg van pure dierenmishandeling.
De dolfijn is namelijk zo gestresst (geweest?) dat hij (of zij) de tanden heeft gebroken door op de randen van de basins te bijten.

Orka Keiko, beter bekend als Free Willy, leed aan hetzelfde. Hij was zo gestresst dat hij zijn tanden op de randen van de bassins kapot beet en afbrak.
Een bassin is nooit genoeg voor een walvisachtige, nooit ! Ze horen in open zee, of op zijn minst een afgesloten gedeelte daarvan !

Leuk he, een dolfijn in een aquarium Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed !

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:05

Waar jullie nu ineens mee komen, is hartstikke nieuw voor mij, sorry. Sorry, maar dat wist ik allemaal niet, totdat Simba_ en Kimmie261 ermee kwamen dat de dieren het zo slecht hadden.

Maar wat doe je dán? Moeten we zomaar dan de dieren vrijlaten (die op de trainers vertrouwden) en dan maar later rekenen op strandingen omdat de dieren niet weten hoe ze vis moeten vangen?

Tja, nu komt de waarheid van anderen naar boven. Mij werd verteld dat Skinny (een van de dolfijnen) 42 jaar was en dat er in het bassin maar weinig chloor zat. Ik vond het al vreemd dat één van de dolfijnen geen tanden had...... terwijl dat in de delta wél het geval was......

Wie moet ik nou geloven? Verdrietig

Keiko had trouwens wél zijn tanden nog hoor, kijk maar goed:
Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:09

Te gave foto's!
Lijkt me echt te gaaf om met die dieren te werken!
hmm droomt lekker verder:)

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:19

HorseyDude schreef:
Waar jullie nu ineens mee komen, is hartstikke nieuw voor mij, sorry. Sorry, maar dat wist ik allemaal niet, totdat Simba_ en Kimmie261 ermee kwamen dat de dieren het zo slecht hadden.

Maar wat doe je dán? Moeten we zomaar dan de dieren vrijlaten (die op de trainers vertrouwden) en dan maar later rekenen op strandingen omdat de dieren niet weten hoe ze vis moeten vangen?

Tja, nu komt de waarheid van anderen naar boven. Mij werd verteld dat Skinny (een van de dolfijnen) 42 jaar was en dat er in het bassin maar weinig chloor zat. Ik vond het al vreemd dat één van de dolfijnen geen tanden had...... terwijl dat in de delta wél het geval was......

Wie moet ik nou geloven? Verdrietig

Keiko had trouwens wél zijn tanden nog hoor, kijk maar goed:
Afbeelding

Kijk eens beter !!!
Kijk naar het ondergebit, waar de krab op rust.
Die tanden zijn allemaal afgebroken !!
Ik tel bij het ondergebit maar vijf hele tanden hoor !! Dat zijn de tanden waarmee hij niet op de rand kon bijten
Bovendien kun je de voorste rij tanden van het bovengebit niet eens zien!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:34

mooi fotos,

die zeehondjes houden me nog wel eens uit mn slaap met dat gegil!
Ik woon nam. dichtbij

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:43

Maar laten we dit ook eens bekijken vanuit het standpunt van paarden.... want hoe vinden ZIJ het om elke keer een zwaar zadel op hun rug te hebben, een stuk ijzer in hun mond te hebben (een bit dus) en opgesloten te worden in een hokje van een paar meter bij een paar meter? Of hoefijzers dragen? (zie ik wilde paarden niet hebben).

En dan het rijden, steeds maar tegen hun buik aantrappen (soms met sporen) en tikken uitdelen (met zweep)
En nét wanneer ze aan het eten zijn moeten ze weer het weiland uit.... wilde paarden trekken echt in het wild kilometers lang het land door in amerika en australie

Leuk hè, paardrijden? (mijn mening hoor!)

Maargoed, laten we het gezellig houden en maar ophouden met de anti-dolfinarium-politiek.... Haha!

(niet rot of aanvallend bedoeld, alleen maar een vergelijking.... ik wil het gewoon gezellig houden in dit topic, meer niet.)

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:38

Simba_ schreef:
Nou gód wat leuk zeg, zo'n Dolfinarium Frusty Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Jij vraagt je af waarom die dolfijn geen tanden in zijn mond heeft ?
Nou dat kan ik jou vertellen !
Ik ben niet vegetarisch en ook geen dierenactiviste, maar het feit dat de dolfijn geen tanden meer heeft is
een gevolg van pure dierenmishandeling.
De dolfijn is namelijk zo gestresst (geweest?) dat hij (of zij) de tanden heeft gebroken door op de randen van de basins te bijten.

Orka Keiko, beter bekend als Free Willy, leed aan hetzelfde. Hij was zo gestresst dat hij zijn tanden op de randen van de bassins kapot beet en afbrak.
Een bassin is nooit genoeg voor een walvisachtige, nooit ! Ze horen in open zee, of op zijn minst een afgesloten gedeelte daarvan !

Leuk he, een dolfijn in een aquarium Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed !

Ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van. Maar waarom hier ineens zo'n enorme ophef van maken? Hoe denk je dat paarden aan sommige stalgebreken komen? Dat vind iedereen vervelend en daardoor wordt een paard vaak niet gekocht, maar dat is in principe net zo zielig/sneu/mishandeled of hoe je het ook wil noemen..
Verder vind ik de foto's leuk, en weet ik helemaal niks van dolfijnen af maar ik moest gewoon even reageren.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:37

laugrease schreef:
Ik ben het wel met je eens hoor, daar niet van. Maar waarom hier ineens zo'n enorme ophef van maken? Hoe denk je dat paarden aan sommige stalgebreken komen? Dat vind iedereen vervelend en daardoor wordt een paard vaak niet gekocht, maar dat is in principe net zo zielig/sneu/mishandeled of hoe je het ook wil noemen..
Verder vind ik de foto's leuk, en weet ik helemaal niks van dolfijnen af maar ik moest gewoon even reageren.

Nou, paarden zijn geen wilde dieren (meer), daar zit het eerste verschil. Ten tweede vind ik het (persoonlijk) ook mishandeling om je paard 23 op 24 uur op stal te houden, daar zijn ze gewoonweg niet voor gemaakt, lichaamelijk en geestelijk.

HorseyDude schreef:
Goed, laten dan maar gelijk alle dierentuinen maar sluiten en de dieren dan maar in het wild bekijken... weg blijdorp, weg artis, weg burgers' bush.... wees blij dat er gefokt wordt, door overbevissing worden de meeste dolfijnen met uitsterven bedreigd... In Harderwijk heb je trouwens een opvangcentrum voor gestrande bruinvissen. Als die weer gezond zijn worden ze weer uitgezet in de noordzee. Dus aan dolfinaria zitten ook goeie kanten...

Overlaatst is hier in beestenboel een topic geweest over dierentuinen, ik raad je aan om die over door te lezen voor mijn mening over dierentuinen.

Als ze al het geld dat ze uitgeven om te fokken zouden investeren om de overbevissingen tegen te gaan, zouden er een heleboel dolfijnen gered worden, in plaats van nog meer dolfijnen op te sluiten in een klein bakje voor de rest van hun leven. Trouwens, de kleintjes die geboren worden in gevangenschap kunnen ze ook nooit meer uitzetten in het wild, dus die reden gaat ook niet op.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:53

Misschien is het dan wel goed dat ze dolfijnen fokken in gevangenschap. Zo kweek je voor de dolfinaria (die TOCH zullen blijven bestaan) wel dieren die steeds beter bestand zijn tegen het leven in een dolfinarium, ipv dieren die uit hun leefwereld worden weggehaald.

Dierentuinen zijn inderdaad niet ok, langs de andere kant moet je je realiseren dat ze zullen blijven bestaan. Dan kan je er beter voor ijveren om de leefomstandigheden te verbeteren en bepaalde dieren te fokken in gevangenschap.

Vergeet niet dat veel dierentuinen een belangrijke taak hebben in het fokken van dieren die in het wild (bijna) niet meer voorkomen!

Wbt het dolfinarium: ik denk wel dat men niet liegt dat die dolfijn 42 jaar is, maar daar zou je opzoekingswerk over moeten doen. Ook dat het chloorgehalte laag is, is misschien wel een teken dat ze trachten de omgeving van de dieren te verbeteren Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:07

ponyzotje schreef:
Misschien is het dan wel goed dat ze dolfijnen fokken in gevangenschap. Zo kweek je voor de dolfinaria (die TOCH zullen blijven bestaan) wel dieren die steeds beter bestand zijn tegen het leven in een dolfinarium, ipv dieren die uit hun leefwereld worden weggehaald.

Dierentuinen zijn inderdaad niet ok, langs de andere kant moet je je realiseren dat ze zullen blijven bestaan. Dan kan je er beter voor ijveren om de leefomstandigheden te verbeteren en bepaalde dieren te fokken in gevangenschap.

Vergeet niet dat veel dierentuinen een belangrijke taak hebben in het fokken van dieren die in het wild (bijna) niet meer voorkomen!

Wbt het dolfinarium: ik denk wel dat men niet liegt dat die dolfijn 42 jaar is, maar daar zou je opzoekingswerk over moeten doen. Ook dat het chloorgehalte laag is, is misschien wel een teken dat ze trachten de omgeving van de dieren te verbeteren Lachen

Niet aanvallend bedoelt, maar ik vind het persoonlijk echt choqueerend dat mensen zo denken (met nadruk op je eerste paragraaf).
Vind jij het echt een (morale aanvaardbare) oplossing om gewoon dieren te fokken totdat ze zo afgestompt zijn dat ze het aanvaarden om een een klein zwembadje te leven? Dolfijnen zijn wilde dieren, als je ze zo fokt dat ze geen instincten niet meer hebben, dan zijn het imo geen echt dolfijnen niet meer.

Over de dierentuinen ben ik het met je eens dat men moet ijveren om betere levensomstandigheden. Je hebt gelijk dat ze soms zeldzame dieren fokken en zo ook een stuk redden (alhoewel de populatie in het wild is er toch niet mee geholpen), maar dierentuinen zouden dan verboden moeten worden om dieren te fokken die er al (te)veel zijn in het wild, gewoonweg omdat het meer bezoekers en geld opbrengt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:11

Ik vind jou choquerend. Ik zie liever dieren die geboren zijn in gevangenschap en van niet beter weten, dan dieren die gevangen zijn in het wild, prachtige omstandigheden hebben gekend en vervolgens worden opgesloten.

Ik hoop dat je doorhebt dat ik liever geen dieren in gevangenschap zie. Maar ik dacht dat toch overduidelijk te hebben aangegeven in mijn vorige post.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:22

ponyzotje schreef:
Ik vind jou choquerend. Ik zie liever dieren die geboren zijn in gevangenschap en van niet beter weten, dan dieren die gevangen zijn in het wild, prachtige omstandigheden hebben gekend en vervolgens worden opgesloten.

Ik hoop dat je doorhebt dat ik liever geen dieren in gevangenschap zie. Maar ik dacht dat toch overduidelijk te hebben aangegeven in mijn vorige post.

Dolfijnen zouden niet mogen opgesloten worden, het is voor beiden een kwelling om rond te zwemmen in een dolfinarium. Ik vind het gewoon niet gerechtvaardig om (expres) dieren te fokken in zulke omstandigheden, en te weten dat ze heel hun leven doorbrengen in een grauw bakje (dat vind ik persoonlijk dus even erg als een wilde uit de zee te halen).

Dat had ik dus niet door, blij dat we daar hetzelfde over denken Lachen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:23

Uhm, kunnen jullie dit niet beter ergens anders doen?
Lijkt mij niet een geschikte plek?
Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:25

Ja we denken er inderdaad hetzelfde over imo. Ik wil ze ook helemaal niet opgesloten zien, maar je moet uitgaan van het feit dat je dát niet kan vermijden.
En dán heb ik liever dieren die niet beter weten Lachen Dus dat ze dan maar fokken, waar ik op tegen ben, maar wat ik nog altijd beter vind dan ze uit de zee te gaan vissen bij wijze van spreken.

Twister: eigenlijk vond ik dit zelf ook offtopic, maar omdat TS aangaf dat ze dit niet wist en blijkbaar wel geïnteresseerd is, is het misschien toch nuttig? Maar ik denk dat we wel uitgediscussieerd zijn nu, ik althans Haha!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:27

Nou zeg, dacht ik mooie foto's te kunnen plaatsen van dolfijnen (omdat de vorige keren ook leuke reacties op waren) ....
Oja, laat ik jullie vertellen dat ik een paar jaar terug nog prima contact had gehad met een trainer van het Dolfinarium, Bé Kikkert (via email). Hij werkt nu in de Dolfijnendelta voor Stichting Sam-kinderen. Ook andere mensen van daar ken ik heel goed, alleen jammer genoeg niet allemaal bij naam. Het zijn wél hele aardige lui die daar werken
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 10-07-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:31

HorseyDude schreef:
Nou zeg, dacht ik mooie foto's te kunnen plaatsen van dolfijnen (omdat de vorige keren ook leuke reacties op waren) ....

Het spijt me voor je dat het topic zo geëvolueerd is. Mijn eerste reactie was er ook een die alleen maar gericht was op de foto's, en niet op alles eromheen. Maar misschien is het wel handig voor je om zo'n dingen te weten, niet?
Blijf toch gewoon genieten van die dolfijnen, het zijn zo'n mooie dieren. De eerste jaren sluiten die dingen toch nog niet, en volgens mij worden hun omstandigheden steeds beter. Dus ga gewoon verder mooie foto's maken. Ze krijgen genoeg te eten en ze hebben afwisseling dmv shows, trucjes die hun aangeleerd worden, er is altijd een dierenarts dus itt in het wild hoeven zij nooit af te zien, ook bij de geboorte is er een dierenarts.
Er zíjn ook positieve punten hoor, dus waarom niet gaan kijken, als je ze zo mooi vindt?

Ik blijf het erg mooie foto's vinden, de volgende keer misschien wat actiefoto's ofzo? (en óns laten zeggen dat ze extreem mooi zijn? Lachen )

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:04

Een paar jaar terug zijn ALLE DIERENTUINEN in nederland gecontroleerd door de NVD (Nederlandse Vereniging van Dierentuinen) en alle dierentuinen mochten openblijven als ze de verblijfplaatsen zo natuurlijk mogelijk hadden (her-)ingericht. Deden ze dat niet dan werd sluiting niet uitgesloten. Gelukkig is het nooit zover gekomen. Maar dan heb ik wel over een flink aantal jaartjes terug. Het onderzoek werd geleid door een minister. Welke en voor welke partij het was weet ik niet meer. Ik weet nog goed dat Artis dieren nog in hokken had, maar na de controle werden de hokken verwijderd en de dieren uit de hokken naar een gloednieuw gebied verplaatst. (zoiets)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:10

Mooie fotos! Jij zit er ook elke dag zeker Lachen

Vind eigenlijk niks tegen horseydude, vind erger dat op bokt dolfijnzwemmen altijd zo leuk word gemaakt. En daar zegt niemand wat over. Het is al jaren dat we weten welk effect dat het op ze heeft. Maar mevrouw ze zitten goed want ze worden goed verzorgt.
Als ik een bokker opsluit in een kooitje en geef de bokker de beste zorg van de wereld, elke dag een nette kooi, premium voedsel.
Zit die bokker alsnog niet goed Lachen
Maar helaas gaat plezier voor veel voor. Dromen

Die heb ik gemaakt, zo zie ik ze het liefst http://www.bokt.nl/verkleind/dsc02676.jpg

Horseydude heeft gewoon een passie, als hij dan naar het dolfinarium gaat kan hem niks kwalijk nemen Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-07-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt