Wat een schatjes.
Die laatste is echt té lief.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mirjammie schreef:Chichiba schreef:Ja...Ik heb mijn avatar net veranderd (was een oude foto) Helaas krijg ik ze niet beide in mijn avatar...Dus alleen Pixel...
Het is ook veel geld...Dat is ook zo...En ik ben zeker niet in de veronderstelling dat fokkers rijk
worden door het fokken van kittens...Er gaat veel geld (en tijd) in zitten...Dat de prijzen omhoog
gaan komt momenteel ook omdat meer mensen gaan testen op erfelijke aandoeningen die ook bij
de Birmaan voorkomen (HCM en PKD) Tja...verder wordt alles natuurlijk gewoon duurder![]()
Bedoel je dat mensen hun poezen en katers laten testen, of ook de kittens? Ik weet dat mijn moeder eigenlijk alleen met katers fokt die HCM getest zijn, voor de rest zou ik het niet wetenChichiba schreef:Ik wil alleen nog even zeggen dat Blue tortie...blauw met creme is en Seal torti zwart met rood...
Je hebt ook nog choc torti...choco met rood en lilac torti...lilac met creme...
Haha, zo ver was ik niet gegaan met mijn uitlegIk bedoelde met rood creme/red, je hebt je er ook wel in verdiept in ieder geval
Chichiba schreef:Ja de poezen en katers waar mee gefokt wordt worden getest op HCM en PKD...PKD komt bv veel voor bij de pers en HCM bij de Coon...Maar daar zijn ze achter gekomen door te testen...Het komt dus in alles rassen en niet rassen voor...Alleen wordt er nog niet overal op getest...Waardoor je er te weinig over hoort...Het zijn erfelijke ziektes waar je katje al heel snel aan kan overlijden...Okay er is misschien geen 100% uitsluitsel...momentopname ed...En je moet de testen elk jaar blijven herhalen...Zo is er bij de Ragdoll een hele "stam" verdacht...
Als je bv met een kater 15 nestjes fokt...Er gaan 15 poezen/katers de fok in...Na 3-4 jaar blijkt hij overleden aan HCM...Maar al dat nageslacht is de fok in gegaan met een heel groot risico dat ze het al hebben of nog krijgen en dus ook weer hebben doorgegeven...Als je test...heb je het zekere voor het onzekere genomen en er alles aan gedaan om gezonde kittens op de wereld te zetten...
Hopelijk word mijn uitleggewaardeerd...
Ja...ik heb me er zeker in verdiept...Ik ben gek op katten en na 2 FIP gevallen ben ik me goed gaan inlezen over alles omtrend katten...Maar zeker ook de Birmaan...Waar ik helemaal gek op ben...
Hopelijk zet je regelmatig fotootjes neer...zodat we kunnen meegenieten...van dat heerlijke grut...
Mirjammie schreef:Het verschil in Birmanen en Ragdolls zit inderdaad ook voor een groot deel in aftekeningen/kleuren. Een Birmaan moet, zoals Cayenne zegt, altijd witte voetjes hebben (achter hoger dan van voor). Een Ragdoll hoeft dat niet, en er zijn ook weer andere kleuren en aftekeningen toegestaan. Maar ik ben geen echte Ragdoll kenner, dus de details kan ik je niet geven
Als voorbeeld van de aftekeningen van een birmaan heb ik hier nog een foto van de kittens van het 2e nest (toen ze net geboren waren) met hun moeder. Op deze foto kun je de aftekeningen goed zien. De moeder is trouwens een Blue tabby.
Blinnii schreef:In een woord : HEBBEN!
Wat een dotjes zijn dat zeg, de moeders mogen er ook wezen!
Ik ben echt een kattenfan, maar helaas vaak allergisch.
Caroline1985 schreef:Wat een poeperdjes zeg!!! Wil nog steeds wel een keertje komen kijkenTot zo
lovesietske schreef:Wat een prachtige beestjes!'
Ik vind het ook hele mooie foto's!
Blinnii schreef:Haha, zou eerst wel even proberen te testen of je echt niet allergisch bent, zou ook zo sneu zijn anders. Maar ik heb echt nog niemand allergisch zien reageren op 1 van de katten van mijn moeder, al zullen er natuurlijk heus wel mensen zijn die allergisch zijnDan neem ik er misschien ook wel een als ik op mezelf ga wonen!
Blinnii schreef:Je moet toch eerst bij een fokker langs voordat je er één aan kunt schaffen, dus dan merk ik het vanzelf wel denk ik.
Ik wil sowieso wel weten of mensen wel goed zijn voor hun dieren, dus dat zou dan een mooie controle kunnen zijn, toch?
Chichiba schreef:@ Mirjammie...
Ik denk dat je in de war bent met FIV...Alle katten moeten voor een nestje getest worden
op FelV (leukemie) en FIV (Aids)...Mijn 2 katjes hadden dus geen FIV maar FIP...Zoek daar
maar eens op...Mijn katjes kwamen bij goede fokkers vandaan...Daar kan het dan ook echt
niet aan liggen...Het is gewoon een hele nare ziekte waar helemaal niets aan te doen is...
Wat een dotjes op die foto zeg...