[Foto] Superschattig: Heilige Birmaan kittens!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Re: [Foto] Superschattig: Heilige Birmaan kittens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:26

Smelt. Lovers
Wat een schatjes.
Die laatste is echt té lief.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:23

Mirjammie schreef:
Chichiba schreef:
Ja...Ik heb mijn avatar net veranderd (was een oude foto) Helaas krijg ik ze niet beide in mijn avatar...Dus alleen Pixel...
Het is ook veel geld...Dat is ook zo...En ik ben zeker niet in de veronderstelling dat fokkers rijk
worden door het fokken van kittens...Er gaat veel geld (en tijd) in zitten...Dat de prijzen omhoog
gaan komt momenteel ook omdat meer mensen gaan testen op erfelijke aandoeningen die ook bij
de Birmaan voorkomen (HCM en PKD) Tja...verder wordt alles natuurlijk gewoon duurder Geld, geld! Nors opkijken

Bedoel je dat mensen hun poezen en katers laten testen, of ook de kittens? Ik weet dat mijn moeder eigenlijk alleen met katers fokt die HCM getest zijn, voor de rest zou ik het niet weten Knipoog

Chichiba schreef:
Ik wil alleen nog even zeggen dat Blue tortie...blauw met creme is en Seal torti zwart met rood...
Je hebt ook nog choc torti...choco met rood en lilac torti...lilac met creme...

Haha, zo ver was ik niet gegaan met mijn uitleg Knipoog Ik bedoelde met rood creme/red, je hebt je er ook wel in verdiept in ieder geval Knipoog

Ja de poezen en katers waar mee gefokt wordt worden getest op HCM en PKD...PKD komt bv veel voor bij de pers en HCM bij de Coon...Maar daar zijn ze achter gekomen door te testen...Het komt dus in alles rassen en niet rassen voor...Alleen wordt er nog niet overal op getest...Waardoor je er te weinig over hoort...Het zijn erfelijke ziektes waar je katje al heel snel aan kan overlijden...Okay er is misschien geen 100% uitsluitsel...momentopname ed...En je moet de testen elk jaar blijven herhalen...Zo is er bij de Ragdoll een hele "stam" verdacht...
Als je bv met een kater 15 nestjes fokt...Er gaan 15 poezen/katers de fok in...Na 3-4 jaar blijkt hij overleden aan HCM...Maar al dat nageslacht is de fok in gegaan met een heel groot risico dat ze het al hebben of nog krijgen en dus ook weer hebben doorgegeven...Als je test...heb je het zekere voor het onzekere genomen en er alles aan gedaan om gezonde kittens op de wereld te zetten...
Hopelijk word mijn uitleggewaardeerd Bloos...

Ja...ik heb me er zeker in verdiept...Ik ben gek op katten en na 2 FIP gevallen ben ik me goed gaan inlezen over alles omtrend katten...Maar zeker ook de Birmaan...Waar ik helemaal gek op ben...

Hopelijk zet je regelmatig fotootjes neer...zodat we kunnen meegenieten...van dat heerlijke grut...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 09:57

Dr zitten echte 'kenners' hier op Bokt! Haha!
Ik grijp mn kans en hopelijk is dit geen al te domme vraag en beledig ik niemand:
Wat is het verschil tussen een heilige Birmaan en een Ragdoll?

Ik vind Ragdolls namelijk ook helemaal geweldig en ook die hebben deze kleurvarianten en die heerlijke blauwe ogen! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:00

Aaaah... wat een schatjes! Ik word echt spontaan helemaal verliefd op deze kleintjes!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:09

Ik ben absoluut geen katten-fan, maar deze katten vind ik echt super om te zien!
Die blauwe ogen, zoooooo lief Lovers

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:12

Heilige birmanen hebben witte voetjes! (sporen) en zoveel mogelijk gelijkmatig getekend (showkwaliteit).

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 11:01

Het verschil in Birmanen en Ragdolls zit inderdaad ook voor een groot deel in aftekeningen/kleuren. Een Birmaan moet, zoals Cayenne zegt, altijd witte voetjes hebben (achter hoger dan van voor). Een Ragdoll hoeft dat niet, en er zijn ook weer andere kleuren en aftekeningen toegestaan. Maar ik ben geen echte Ragdoll kenner, dus de details kan ik je niet geven Knipoog

Als voorbeeld van de aftekeningen van een birmaan heb ik hier nog een foto van de kittens van het 2e nest (toen ze net geboren waren) met hun moeder. Op deze foto kun je de aftekeningen goed zien. De moeder is trouwens een Blue tabby.
Afbeelding

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:44

Die blauwe oogjes Kusje
Super de superlief!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:49

Chichiba schreef:
Ja de poezen en katers waar mee gefokt wordt worden getest op HCM en PKD...PKD komt bv veel voor bij de pers en HCM bij de Coon...Maar daar zijn ze achter gekomen door te testen...Het komt dus in alles rassen en niet rassen voor...Alleen wordt er nog niet overal op getest...Waardoor je er te weinig over hoort...Het zijn erfelijke ziektes waar je katje al heel snel aan kan overlijden...Okay er is misschien geen 100% uitsluitsel...momentopname ed...En je moet de testen elk jaar blijven herhalen...Zo is er bij de Ragdoll een hele "stam" verdacht...
Als je bv met een kater 15 nestjes fokt...Er gaan 15 poezen/katers de fok in...Na 3-4 jaar blijkt hij overleden aan HCM...Maar al dat nageslacht is de fok in gegaan met een heel groot risico dat ze het al hebben of nog krijgen en dus ook weer hebben doorgegeven...Als je test...heb je het zekere voor het onzekere genomen en er alles aan gedaan om gezonde kittens op de wereld te zetten...
Hopelijk word mijn uitleggewaardeerd Bloos...

Ja...ik heb me er zeker in verdiept...Ik ben gek op katten en na 2 FIP gevallen ben ik me goed gaan inlezen over alles omtrend katten...Maar zeker ook de Birmaan...Waar ik helemaal gek op ben...

Hopelijk zet je regelmatig fotootjes neer...zodat we kunnen meegenieten...van dat heerlijke grut...

Pff 2 FIP gevallen, dat is minder. Ik weet dat de poezen van mijn moeder daarop getest zijn, net als op kattenaids, maar volgens mij is dat ook verplicht als je rasechte kittens met stamboom wil gaan fokken (en terecht!).

Dit weekend ga ik waarschijnlijk weer naar mijn ouders toe, dan probeer ik weer wel foto's te maken!

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:06

Wat een poeperdjes zeg!!! Wil nog steeds wel een keertje komen kijken Haha! Tot zo

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:41

Mirjammie schreef:
Het verschil in Birmanen en Ragdolls zit inderdaad ook voor een groot deel in aftekeningen/kleuren. Een Birmaan moet, zoals Cayenne zegt, altijd witte voetjes hebben (achter hoger dan van voor). Een Ragdoll hoeft dat niet, en er zijn ook weer andere kleuren en aftekeningen toegestaan. Maar ik ben geen echte Ragdoll kenner, dus de details kan ik je niet geven Knipoog

Als voorbeeld van de aftekeningen van een birmaan heb ik hier nog een foto van de kittens van het 2e nest (toen ze net geboren waren) met hun moeder. Op deze foto kun je de aftekeningen goed zien. De moeder is trouwens een Blue tabby.

OK, bedankt!
Nieuwe foto's zijn natuurlijk altijd welkom Haha!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:59

In een woord : HEBBEN! Haha!
Wat een dotjes zijn dat zeg, de moeders mogen er ook wezen!
Ik ben echt een kattenfan, maar helaas vaak allergisch.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:07

Blinnii schreef:
In een woord : HEBBEN! Haha!
Wat een dotjes zijn dat zeg, de moeders mogen er ook wezen!
Ik ben echt een kattenfan, maar helaas vaak allergisch.

Het blijkt dus dat heel veel mensen die allergisch zijn voor gewone katten, dat niet zijn voor birmanen. Ze schijnen een ander soort huidschilfers te hebben, waardoor je er anders op reageert. Ik ken 4 mensen die allergisch zijn voor gewone katten die nergens last van hebben bij mijn moeder thuis (ook al zitten er daar minimaal 6, en ze normaal bij 1 normale kat meteen een allergische reactie krijgen.)

Mijn vriend is er ook 1 van. Hij is allergisch voor de kat die ik heb (in ons studentenhuis), Tijger kan dus niet met mij mee als we gaan samenwonen (maar kan gelukkig gewoon in het studentenhuis blijven Ja). Maar mijn vriend heeft dus nergens last van als we bij mijn ouders zijn, ook niet als we daar een paar nachten blijven slapen. Vandaar dat er dus vanaf eind juli een birmaantje bij ons komt wonen! Haha!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:08

Caroline1985 schreef:
Wat een poeperdjes zeg!!! Wil nog steeds wel een keertje komen kijken Haha! Tot zo

Wanneer ga je mee? Knipoog

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:10

Wat een prachtige beestjes! Bloos'
Ik vind het ook hele mooie foto's!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:12

Dan neem ik er misschien ook wel een als ik op mezelf ga wonen! Haha!

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:14

lovesietske schreef:
Wat een prachtige beestjes! Bloos'
Ik vind het ook hele mooie foto's!

Dank je, zijn met een canon eos 400D gemaakt Knipoog De kwaliteit is alleen wel achteruit gegaan door mijnalbum...

Blinnii schreef:
Dan neem ik er misschien ook wel een als ik op mezelf ga wonen! Haha!
Haha, zou eerst wel even proberen te testen of je echt niet allergisch bent, zou ook zo sneu zijn anders. Maar ik heb echt nog niemand allergisch zien reageren op 1 van de katten van mijn moeder, al zullen er natuurlijk heus wel mensen zijn die allergisch zijn Knipoog

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:32

Je moet toch eerst bij een fokker langs voordat je er één aan kunt schaffen, dus dan merk ik het vanzelf wel denk ik. Ja
Ik wil sowieso wel weten of mensen wel goed zijn voor hun dieren, dus dat zou dan een mooie controle kunnen zijn, toch?

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:42

Blinnii schreef:
Je moet toch eerst bij een fokker langs voordat je er één aan kunt schaffen, dus dan merk ik het vanzelf wel denk ik. Ja
Ik wil sowieso wel weten of mensen wel goed zijn voor hun dieren, dus dat zou dan een mooie controle kunnen zijn, toch?

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vind dat je ook als fokker eerst moet kijken bij wat voor iemand je kittens terecht komen. Mijn moeder verkoopt ook nooit een kitten via email of telefonisch contact, ze wil de mensen zien waar het kitten terecht komt, en als ze het echt niet ziet zitten, gaat er dus ook geen kitten heen (Is nog niet voorgekomen gelukkig Knipoog)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:52

Ja natuurlijk! Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor.
Ik vind het echt verschrikkelijk als fokkers daar niets om geven, dan is het puur broodfok en daar geef ik dus echt niéts om.
Is ook zielig voor de diertjes, want als fokker doe je er alles aan om ze een goede start te geven.
Dan wil je natuurlijk niet dat dat bij de nieuwe eigenaren teniet wordt gedaan..

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:39

Inderdaad! Mijn moeder wil áltijd de mensen eerst zien, en dan pas kunnen ze een optie op een kitten krijgen, er wordt niet telefonisch of per email besteld Knipoog

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:39

En dát is de juiste instelling! Haha!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:18

@ Mirjammie...
Ik denk dat je in de war bent met FIV...Alle katten moeten voor een nestje getest worden
op FelV (leukemie) en FIV (Aids)...Mijn 2 katjes hadden dus geen FIV maar FIP...Zoek daar
maar eens op...Mijn katjes kwamen bij goede fokkers vandaan...Daar kan het dan ook echt
niet aan liggen...Het is gewoon een hele nare ziekte waar helemaal niets aan te doen is...

Wat een dotjes op die foto zeg...

@ Frenka...
Ook ik heb weinig ervaring met de Ragdoll...Al heb ik er altijd een willen hebben en ben ik
zelfs een keer wezen kijken bij een nestje...Mijn gevoel heeft me tegen gehouden ook al
kwam de fokker eerlijk en oprecht over...Er blijken nu toch gevallen van HCM in de lijnen
te zitten...Achteraf blij dat ik het niet gedaan heb...
De Ragdoll is over het algemeen een stuk forser...Ze zijn erg relaxed (let wel dit is een
algemeen iets over het ras...Per kat kan het natuurlijk heel erg verschillen) Misschien
eens een rassenboek aanschaffen of bij de bieb lenen? Is altijd leuk...
Verder zijn ze qua uiterlijk ook anders...De ogen zijn anders...meer ovaal en bij de Birmaan
meer aan de rondere kant (mag niet te rond) Maar zijn echt anders...De kleur verschilt
nogal...Zo zijn de ogen van de Birmanen (over het algemeen) blauwer...Ze hebben een
andere uitdrukking op het gezicht (moet je ze echt naast elkaar vergelijken...Is lastig
van een foto te zien)
Daarnaast is er ook nog een verschil in aftekening...Bij de Birmaan komt alleen mitted voor...
Daar staan ze om bekend...De sokjes...
De Ragdoll is er in alle kleuren (als de Birmaan) zonder sokjes...Met sokjes (mitted...hebben
dan ook een witte kin en buik...Brimaan heeft dat niet)...En Bi-color...Die heeft een omgekeerde
witte V op zijn koppie...De rug is dan ook meer gekleurd...

Dan heb je ook nog vrij (in NL) nieuwe variant...De Mink en Sepia Ragdoll...
Minks hebben donker points en een lichtere variant van de point kleur op het lichaam (bij point altijd
wit/creme bij ene point kleur anders als bij de andere) De Sepia's hebben een donkere kleur
op de points en hun lichaamskleur is bijna (maar net niet dus) zo donker als de point...

Je hebt ook nog Solid Ragdolls...Die zijn "gewoon" gekleurd...in alle mogelijke kleuren...In effen
kleuren...Maar ook met wit en dan zijn het -net als bij de points- Mitteds en bi-colors...

Oh en deze kleuren hebben ook allemaal een andere oogkleur...Points-blauw...de Minks hebben
aqua ogen...(van groen-blauw tot blauw-groen) De Sepia's hebben groen/licht gele ogen maar
kunnen ook een blauw variant hebben (vaak lichter) en de Solids met alle kleuren ogen...ook
odd-eye is mogelijk...

De Birmaan is vroeger veel gebruikt om de Ragdoll te fokken...Vooral voor de kleuren...Die bij de
Ragdoll niet voorkwamen...

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk geweest...

(TS...sorry voor de Topicvervuiling)

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:59

Chichiba schreef:
@ Mirjammie...
Ik denk dat je in de war bent met FIV...Alle katten moeten voor een nestje getest worden
op FelV (leukemie) en FIV (Aids)...Mijn 2 katjes hadden dus geen FIV maar FIP...Zoek daar
maar eens op...Mijn katjes kwamen bij goede fokkers vandaan...Daar kan het dan ook echt
niet aan liggen...Het is gewoon een hele nare ziekte waar helemaal niets aan te doen is...

Wat een dotjes op die foto zeg...

Bloos! Inderdaad, zit niet op te letten! De reden dat ik in de war ben is dat we een paar jaar geleden een poes hadden waarbij we bang waren voor FIP toen ze dood ging, daar is toen sectie op verricht, maar ze bleek het gelukkig niet te hebben. Ze was overleden aan iets anders, iets wat in ieder geval niet besmettelijk (en gelukkig ook niet erfelijk was), maar ik weet niet meer wat.. Maar vandaar dat er bij FIP ook een belletje ging rinkelen (het verkeerde belletje Clown)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:15

Bedankt Chichiba!
Ga me nog verder verdiepen in beide rassen, maar hier kan ik zeker al wat mee. OK dan!