Onwijs mooie katten...en wat een buik heeft mams...Is papa een pers met een stamboom?
Ik wil wel even wat uitleggen. De Brits korthaar wordt nog steeds met behulp van de pers gefokt.
(echter niet veel meer) Zo hebben ze de pers ingefokt om het compacte, stevige van de Brit te
krijgen. In sommige Britten nestjes komen er dan ook halflanghaatjes voor. Dit is afkomstig van
de Pers. De halfanghaar is inmiddels ook erkend. Er zijn inmiddels dus ook een aantal fokkers die s
peciaal langhaar fokken. Daarvoor gebruiken ze geen perzen! Maar langharige Britten en britten met
het langhaar factor.
Een korthaar zonder langhaarfactor en een langhaar krijgen kortharige kittens (langhaar dragers)
Korthaar is dominant. Als de poes het langhaar factor heeft meegekregen (perzen in haar
voorouders? of halflangharige britjes?) kunnen er ook langharen uitkomen.
Ook zijn de Britse katten ooit begonnen als straatkat in Engeland. Omdat men ze zo mooi vond
zijn ze ze gaan fokken. Het is dus een veredelde straakat, gemaakt door de mens...Maakt ze niet
minder mooi vind ik...
Overigens komen hier geen Britjes uit of Persjes...Omdat het een kruising is...Ik meen dat ze pas
met de 4de generatie (als je Britjes fokt) na de kruising een stamboom krijgen.
Verder ben is heel erg benieuwd wat er uit gaat komen...Succes met de bevalling...of zijn ze
inmiddels al geboren?