Honey de hamster!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 18:36

Appeltje_1

Re: Aftellen naar de hamster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 19:02

Nee, maar wel handig! Bedankt! :D

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 19:51

Iemand ervaring met het versturen van een glazen kooi? Dat wil ik misschien doen, maar ik ben bang dat het glas breekt. :7

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:40

Appeltje_1 schreef:
Iemand ervaring met het versturen van een glazen kooi? Dat wil ik misschien doen, maar ik ben bang dat het glas breekt. :7

Dat moet je zeker niet gewoon door PostNL ofzo doen. Vaak als je een terra/aqua koopt, kan het alleen door de zaak zelf gebracht worden (tegen een hogere prijs). Dus zou dat niet riskeren.

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:54

Wat een leuk diertje! Ik zie dat je al goede tips hebt gekregen. Ik zou bij deze hamster wel even goed op het voedsel letten; bij mandarijnkleur komt regelmatig diabetes voor dus je kan beter niet te veel extraatjes geven. Ook is er speciaal voer voor deze hamsters.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 20:58

AlwaysH schreef:
Dat moet je zeker niet gewoon door PostNL ofzo doen. Vaak als je een terra/aqua koopt, kan het alleen door de zaak zelf gebracht worden (tegen een hogere prijs). Dus zou dat niet riskeren.

Dit inderdaad :) Maar ik dacht te lezen dat je al een meter bak had? Of moet die nog komen juist?

Wat ontzettend leuk dat je een hamstertje krijgt! Heel veel plezier er van. Ik lees ook over HamsterScaping, zo te lezen ook al gecorrigeerd wat betreft afmeting en soort huisvesting, super zeg. Om je echt goed in te lezen over HamsterScaping raad ik je aan deze website te lezen: https://www.HamsterScaping.Info en als je facebook hebt is de HamsterScaping facebookgroep ook ontzettend leuk! Daar zit jong en oud, beginner en 'gevorderde'! De pagina op facebook kan je ook altijd om advies vragen, daar zijn we immers voor :)

Houd er rekening mee dat het gebruik van 'echte planten', waar je naar vroeg, op eigen risico is. Dit staat volledig los van HamsterScaping en het is dan ook handig om het document in de groep of op de website te lezen met welke risico's je rekening moet houden. Ook staan op de website natuurlijk andere handige tips benoemd zoals het 'beveiligen van de ladders'.

Ik wens je ontzettend veel plezier met je hamstertje!

Palmboom95 schreef:
Wat een leuk diertje! Ik zie dat je al goede tips hebt gekregen. Ik zou bij deze hamster wel even goed op het voedsel letten; bij mandarijnkleur komt regelmatig diabetes voor dus je kan beter niet te veel extraatjes geven. Ook is er speciaal voer voor deze hamsters.

Dit is helaas bij alle dwerghamsters een aanwezige mogelijkheid. Vroegaah was dat alleen nog de mandarijn, ondertussen helaas niet meer. Het voeren van diabetes voeding bij een hamster die nog geen diabetes daadwerkelijk bewezen heeft is overigens niet zo'n 'veilig' advies ;)

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 21:15

xDenies, goede tips zeg! Ik heb nog geen bak. Ik ben nog wat aan het rond kijken, en het versturen was misschien een mogelijkheid.

Ik kan mij niet voorstellen dat alleen de kleur mandarijn diabetes kan krijgen. Al kan ik er weinig over zeggen. ;)
Ik heb nu gewoon goed kwaliteit hamster voer en hamster muesli. En af en toe misschien wat lekker.
Ik heb ook besloten 1x per maand ofzo haar even voor de zekerheid te wegen. (als ze wat dun/dik lijkt) Gewoon voor de zekerheid.

Leuk dat er zoveel reacties zijn *\o/*

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:22

Appeltje_1 schreef:
Nu hebben we een aquarium van 1 meter! Daar ben ik ook wel blij mee hoor, was zeker mijn voorkeur. :D
Maar je hebt zeker gelijk hoor!

Oh, ik dacht vanwege dit :P Ik ging er van uit dat je aquarium er al was.
Ik weet niet in welke omgeving je zit maar je kan eens kijken bij TerrariumPaleis of Queenies, laatste is wel een stuk duurder maar heeft ook een andere kwaliteit glas. Zij hebben ook een bezorgservice. Versturen is echt een gigantisch groot risico en er zijn veel bedrijven die niet zo netjes zijn.

Ik kom heel veel tegen, HamsterScaping is mijn concept dus de website en facebookgroep natuurlijk ook. Ik spreek dus regelmatig mensen en zie veel berichten langs komen. Vandaar dat ik het ook durf uit te spreken. In de groep hebben we ook een document met betrouwbare leveranciers :)
We hebben hier op Bokt ook een HamsterScaping topic *\o/*

Wat betreft het wegen en dergelijke is beter om dit iedere week aan te houden. Los van het feit dat een hamster diabetes kán krijgen (een goede fokker selecteert daar op en zou dit moeten proberen uit te sluiten, maar goed het kan de beste overkomen) zijn er nog meer problemen zoals tandproblemen. Door met regelmaat het gewicht te controleren en bij voorkeur ook de tandjes voorkom je een hoop ellende :) Tandjes kunnen binnen 2 tot 3 weken van oké naar foute boel groeien dus erg goed om dit in de gaten te houden. Het hamsteren van eten of 'knabbelen' aan dingen is dan niet perse een teken dat alles oké is.

Uit nieuwsgierigheid, bij welke fokker komt je uk vandaan? :D Geeft de fokker ook adviezen en dergelijke?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:26

Diabetes uitselecteren dat gaat niet helaas, was het maar waar.
Desondanks is het sowieso goed om met fruit(suikers) op te passen.
Ik weeg ook iedere week en hou dat bij in een schriftje. Ook leuk om te doen trouwens vooral bij zo'n kleintje <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:33

AaronYve schreef:
Ik weeg ook iedere week en hou dat bij in een schriftje. Ook leuk om te doen trouwens vooral bij zo'n kleintje <3

Nouja, als fokker gaat dat natuurlijk wel. Diabetes is erfelijk (in dit geval). En komt meeral voor bij campbellies en dus hybrides (zoals ene mandarijn, maar een gewone wildkleur kan ook een hybride zijn en net zoveel kans hebben).
Het risico is iig veel aanweziger bij een Rus/Bellie, dan een andere soort. Bij Syrische hamsters zal je ze echt niet zomaar tegenkomen en zeker niet erfelijk bepaald.

Maar goed, daar zit nog een hele gedachtegang achter voor die stappen die fokkers hierin nemen (waaronder die testjes waar je het zelf over hebt, haha). Als je een Rus of Bellie met diabetes hebt, gaat die familie inderdaad niet meer de fok in. Maar dat is ook een borm van selectie.
Zoals Denise ^ destijds zelf fokker was van zuivere Rusjes! :j

Het is natuurlijk sowieso aan te raden om een zuiver diertje te halen, maar zeker ‘tweedehands’ of vanuit bijvoorbeeld een opvang, kan een hybride geen kwaad. Iemand die bewust op kleurtjes zoals mandarijn of zwart focust (bij Rusjes), zou ik niet aankaarten op een lijst van goede fokkers. Er zijn namelijk nog meer erfelijke problemen verbonden aan de hybrides!

Ach; daar heb je natuurlijk allemaal niks aan. :P
Laat ik niet te ver afdwalen. :Y)

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 21:33

Ah oké, elke week vind ik geen probleem! Ik dacht dat ik aanstelde met 1x per maand :')

Ik ga even die websites bekijken! Ik heb zelf niet een enorm groot budget, dus ik probeer alles een beetje tweede hans te halen etc.

Ik heb de fokker via marktplaats gevonden. Uiteraard een hele inspectie gedaan. Dus de naam opgezocht en op alle sociale media gekeken. Ze heeft daarnaast nog de ouders zelf en doet al lang aan het fokken. (geen broodfok) De achtergrond info is bekend
Ze geeft zelf ook advies, vooral als je er om vraagt :D

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 21:37

AlwaysH schreef:
AaronYve schreef:

Nouja, als fokker gaat dat natuurlijk wel. Diabetes is erfelijk (in dit geval). En komt meeral voor bij campbellies en dus hybrides (zoals ene mandarijn, maar een gewone wildkleur kan ook een hybride zijn en net zoveel kans hebben).
Het risico is iig veel aanweziger bij een Rus/Bellie, dan een andere soort. Bij Syrische hamsters zal je ze echt niet zomaar tegenkomen en zeker niet erfelijk bepaald.

Maar goed, daar zit nog een hele gedachtegang achter voor die stappen die fokkers hierin nemen (waaronder die testjes waar je het zelf over hebt, haha). Als je een Rus of Bellie met diabetes hebt, gaat die familie inderdaad niet meer de fok in. Maar dat is ook een borm van selectie.
Zoals Denise ^ destijds zelf fokker was van zuivere Rusjes! :j

Het is natuurlijk sowieso aan te raden om een zuiver diertje te halen, maar zeker ‘tweedehands’ of vanuit bijvoorbeeld een opvang, kan een hybride geen kwaad. Iemand die bewust op kleurtjes zoals mandarijn of zwart focust (bij Rusjes), zou ik niet aankaarten op een lijst van goede fokkers. Er zijn namelijk nog meer erfelijke problemen verbonden aan de hybrides!

Ach; daar heb je natuurlijk allemaal niks aan. :P
Laat ik niet te ver afdwalen. :Y)

Ik vind het alleen maar interessant hoor! Daar leert iedereen van, en zeker leerzaam! Dat kan ik niet zomaar allemaal vertellen :+

Er is niet doel gericht naar kleuren gefokt, wel op raszuiver.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 21:39

Een mandarijn is bij definitie al niet raszuiver, de Rus kent die kleur namelijk niet van origine (komt hij de Bellie wrg). Ik vind het sowieso niet kunnen dat deze kleur officieel (sinds een jaar oid) in de standaard is opgenomen (erkend). Maar dat gaat ook alleen maar om het fenotype en niet de oorsprong van het genotype.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-21 23:53

Vrijdag gaan we het verblijf halen bij Terrariumpaleis! *\o/* Bedankt AlwaysH, voor het aanraden ;)
En dan combineren we het met het ophalen van wat bodembedekking. Al is wat een beetje zacht uitgedrukt.. Ehum... 3 pakken van 64 liter :') Dan heeft ze iig een lekker volle bak. Het was ook nog eens goedkoop :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 10:41

Appeltje_1 schreef:
Vrijdag gaan we het verblijf halen bij Terrariumpaleis! *\o/* Bedankt AlwaysH, voor het aanraden ;)
En dan combineren we het met het ophalen van wat bodembedekking. Al is wat een beetje zacht uitgedrukt.. Ehum... 3 pakken van 64 liter :') Dan heeft ze iig een lekker volle bak. Het was ook nog eens goedkoop :D

Ah dat is fijn dat je daar snel terecht kan :) Ik heb zelf ook een bak vandaar en ben er erg tevreden over.
Een mandarijn is echter niet raszuiver, zoals AlwaysH al zegt. En ook omdat je het eerst had over een verblijf van 60cm in combinatie met HamsterScaping was ik erg nieuwsgierig. Maar ik ken eigenlijk geen enkele marktplaats fokker. Juist omdat die veel met kleuren fokken ben ik er nooit zo heel enthousiast over haha, maar goed. Ieder ukje verdient een goed thuis.

Maar ik val in de herhaling want AlwaysH zei het ook al in net wat andere woorden. Ik hoop dat alles goed komt en je veel plezier van je uk zal hebben :D

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 11:05

Ik had geen idee dat een ander kleurtje niet raszuiver is, sorry!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:08

Appeltje_1 schreef:
Ik had geen idee dat een ander kleurtje niet raszuiver is, sorry!

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor :)
Raszuiver is wildkleur of blauw wildkleur. Eventueel Pearl en Merle al is die laatste een twijfel hoe t is ontstaan. Verder kan raszuiver alleen maar gecontroleerd worden door een goede stamboom :)

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 11:33

Ik heb nog wat meer houten spulletjes besteld. En ergens deze week ga ik nog even naar de dieren winkel voor een drinkflesje, zand en een transport box. :) (en waarschijnlijk meer :') )

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 11:59

Ik zou een bakje aanraden ipv een flesje. Veel natuurlijker en ook beter voor de rug!
Gewoon op een plat huisje zetten bijvoorbeeld!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:41

AlwaysH schreef:
Ik zou een bakje aanraden ipv een flesje. Veel natuurlijker en ook beter voor de rug!
Gewoon op een plat huisje zetten bijvoorbeeld!

Dit! Lees maar eens in de HamsterScaping groep :)

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 13:42

Ah oké! Ik las ergens anders weer dat het hygiënischer is om het in een flesje te doen. Drinkbakje heb ik al, maar ik wilde haar de mogelijkheid geven om zelf te kiezen

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 13:59

Ik had vroeger ook hamsters. Haalde ook altijd speelgoed en huisjes voor ze..
Totdat ik er achter kwam dat ze zich veel beter amuseerden met een rol toilet papier… daarmee bouwden ze hun huis.. geweldig om te zien.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 14:05

Ik tel inderdaad wel af, maar dan voor mijn paard dat in februari komt!

Maar altijd Syrische hamsters gehad, geweldige diertjes!!

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 14:28

LvdO schreef:
Ik tel inderdaad wel af, maar dan voor mijn paard dat in februari komt!

Maar altijd Syrische hamsters gehad, geweldige diertjes!!

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 14:29

SjonnieZ schreef:
Ik had vroeger ook hamsters. Haalde ook altijd speelgoed en huisjes voor ze..
Totdat ik er achter kwam dat ze zich veel beter amuseerden met een rol toilet papier… daarmee bouwden ze hun huis.. geweldig om te zien.

Ik zal het proberen :D