Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Appeltje_1 schreef:Iemand ervaring met het versturen van een glazen kooi? Dat wil ik misschien doen, maar ik ben bang dat het glas breekt.
AlwaysH schreef:Dat moet je zeker niet gewoon door PostNL ofzo doen. Vaak als je een terra/aqua koopt, kan het alleen door de zaak zelf gebracht worden (tegen een hogere prijs). Dus zou dat niet riskeren.
Palmboom95 schreef:Wat een leuk diertje! Ik zie dat je al goede tips hebt gekregen. Ik zou bij deze hamster wel even goed op het voedsel letten; bij mandarijnkleur komt regelmatig diabetes voor dus je kan beter niet te veel extraatjes geven. Ook is er speciaal voer voor deze hamsters.
Appeltje_1 schreef:Nu hebben we een aquarium van 1 meter! Daar ben ik ook wel blij mee hoor, was zeker mijn voorkeur.![]()
Maar je hebt zeker gelijk hoor!
AaronYve schreef:Diabetes uitselecteren dat gaat niet helaas, was het maar waar.
Desondanks is het sowieso goed om met fruit(suikers) op te passen.
Ik weeg ook iedere week en hou dat bij in een schriftje. Ook leuk om te doen trouwens vooral bij zo'n kleintje
AlwaysH schreef:AaronYve schreef:Diabetes uitselecteren dat gaat niet helaas, was het maar waar.
Desondanks is het sowieso goed om met fruit(suikers) op te passen.
Ik weeg ook iedere week en hou dat bij in een schriftje. Ook leuk om te doen trouwens vooral bij zo'n kleintje
Nouja, als fokker gaat dat natuurlijk wel. Diabetes is erfelijk (in dit geval). En komt meeral voor bij campbellies en dus hybrides (zoals ene mandarijn, maar een gewone wildkleur kan ook een hybride zijn en net zoveel kans hebben).
Het risico is iig veel aanweziger bij een Rus/Bellie, dan een andere soort. Bij Syrische hamsters zal je ze echt niet zomaar tegenkomen en zeker niet erfelijk bepaald.
Maar goed, daar zit nog een hele gedachtegang achter voor die stappen die fokkers hierin nemen (waaronder die testjes waar je het zelf over hebt, haha). Als je een Rus of Bellie met diabetes hebt, gaat die familie inderdaad niet meer de fok in. Maar dat is ook een borm van selectie.
Zoals Denise ^ destijds zelf fokker was van zuivere Rusjes!![]()
Het is natuurlijk sowieso aan te raden om een zuiver diertje te halen, maar zeker ‘tweedehands’ of vanuit bijvoorbeeld een opvang, kan een hybride geen kwaad. Iemand die bewust op kleurtjes zoals mandarijn of zwart focust (bij Rusjes), zou ik niet aankaarten op een lijst van goede fokkers. Er zijn namelijk nog meer erfelijke problemen verbonden aan de hybrides!
Ach; daar heb je natuurlijk allemaal niks aan.![]()
Laat ik niet te ver afdwalen.
Appeltje_1 schreef:Vrijdag gaan we het verblijf halen bij Terrariumpaleis!Bedankt AlwaysH, voor het aanraden
![]()
En dan combineren we het met het ophalen van wat bodembedekking. Al is wat een beetje zacht uitgedrukt.. Ehum... 3 pakken van 64 literDan heeft ze iig een lekker volle bak. Het was ook nog eens goedkoop
Appeltje_1 schreef:Ik had geen idee dat een ander kleurtje niet raszuiver is, sorry!