Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:42

Ruitje, dankje!

Cayenne, een Nederlandse melkkoe wordt gemiddeld zo rond de 5 jaar oud. Huisdierkoeien worden vaak wel wat ouder. Mijn schoonouders hebben hun Oude Jantje (jaaaren terug) met 21 jaar in laten slapen. Gaf al geen melk meer sinds ze 17 was, heeft haar laatste jaren tussen de kalfjes in de jongveestal gesleten. Het kan, maar is uitzonderlijk. Wij hebben er nu 3 van 11 jaar. Wij melken nu een 100 koeien en hebben er 13 droog, met zwangerschapsverlof, staan.

Office, Haha, ik ga geen koeien poetsen :P Wij hebben een roterende borstel voor ze in de stal staan, poetsen doen ze zelf maar. Koeien zijn absoluut niet met paarden te vergelijken. Je kunt ze autistisch noemen, ze zijn enorm van ritmes. Als het ritme verstoord wordt heb je een stal vol chagrijnige dames := Ze spelen anders dan paarden, hierarchie wordt anders bepaald en ik zou zelf zeggen dat paarden veel werkwilliger zijn en makkelijker over te halen zijn om iets voor je te doen.

Juval, Hier hetzelfde! Wij zitten hier nu bijna 4 jaar, maar het aandeel rooie HF is al flink toegenomen :D De laatste 3 rode koekalfjes komen alle 3 uit zwartbonte koeien met RF :D Heel erg leuk vind ik dat, van die regenboogkoppels!

Renee1991, Dankje! Elke koe heeft net als een paard een heel duidelijk eigen karakter, zo zijn er hier ook koeien waarmee ik vanalles kan en mijn man niets, en vice versa.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:51

Jeetje, 5 is ook niet oud zeg! :wow:

Geven de ouders hun aftekeningen of vlekken ook door aan de kalfjes? Of gebeurt dat niet zo vaak?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:11

Wat een mooie beesten. M’n dochter zit op de opleiding vakexpert veehouderij en dan richting melkvee. Ze zal dit heel mooi en leuk vinden om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:59

Cayenne schreef:
Jeetje, 5 is ook niet oud zeg! :wow:

Geven de ouders hun aftekeningen of vlekken ook door aan de kalfjes? Of gebeurt dat niet zo vaak?

Klopt, daarom ben ik ook enorm trots dat eigenlijk 99% van de koeien bij ons gemiddeld weggaat rond hun 11 a 12 levensjaar. Bij een enkeling hebben we geen keus.

Maar bij ons gaan ze eigenlijk pas weg wanneer ze echt niet meer drachtig worden. Of de combinatie dat we vaak veearts erbij moeten halen en ze echt weinig melk geven.

Gelukkig gebeurt dat laatste heel weinig :D

Denk dat onze witte Coby van 8, bij de meeste boeren allang weg was. Geeft nooit bijzonder veel melk. Maar mankeert echt nooit wat. Eerste half jaar geeft ze rond de 25 liter melk en daarna zakt het gauw af naar 16 a 20 liter per dag.

Bij ons geven ze gemiddeld maar 25 a 30 liter. Nu hebben wij ook een ander ras, maar we zouden er wel meer melk uit kunnen krijgen. Dan zouden we brok met eiwitten moeten aanschaffen. En meer brok voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:03

Wat is de reden dat die leeftijd zo laag ligt?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:14

Dit is deel van ons jongvee koppel
Afbeelding

Afbeelding

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:21

Oooh wat een heerlijke foto's, koeien zijn zo leuk! De rust straalt er gewoon vanaf <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:26

Ah wat een mooie foto's van het jonge spul ! <3
Die eerste zou je haast uitvergroot aan de muur hangen. Word je helemaal zennnnn van :z

Volgens mij zitten we al op pagina 2 ... <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:35

Moestuin schreef:
Wat is de reden dat die leeftijd zo laag ligt?

Vanwege verminderde vruchtbaarheid, een lagere melkproductie of toenemende gezondheidsproblemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:52

Koeien zijn inderdaad totaal anders dan paarden :)
Onze dames staan nogal dicht bij de natuur. Prachtig om het kudde gedrag te zien, maar het is soms ook lastig voor ons :D
Gaat er 1, dan gaan ze allemaal.
Onze oude Bessie is 18, die presteert het om tot nu toe ieder jaar een kalf te krijgen. Ze is nooit ziek en voor ons is het ook handig om een dominante oude koe als leider te hebben. Vooral als de meute naar een andere wei moet. De kalfjes durven eerst niet door de hekken, de koeien rennen naar het nieuwe gras en de kalfjes raken in paniek. Ouwe Bes kunnen we dan meestal wel te pakken krijgen en even terugleiden en met een beetje mazzel lopen de kalfjes dan mee.
Maar die van ons zijn vleeskoeien, dat is een totaal andere tak
(Bes in het midden, vooraan)

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:57

18? :wow: <3

Leuk zo de hele bende plat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:04

Kinke schreef:
Koeien zijn inderdaad totaal anders dan paarden :)
Onze dames staan nogal dicht bij de natuur. Prachtig om het kudde gedrag te zien, maar het is soms ook lastig voor ons :D
Gaat er 1, dan gaan ze allemaal.
Onze oude Bessie is 18, die presteert het om tot nu toe ieder jaar een kalf te krijgen. Ze is nooit ziek en voor ons is het ook handig om een dominante oude koe als leider te hebben. Vooral als de meute naar een andere wei moet. De kalfjes durven eerst niet door de hekken, de koeien rennen naar het nieuwe gras en de kalfjes raken in paniek. Ouwe Bes kunnen we dan meestal wel te pakken krijgen en even terugleiden en met een beetje mazzel lopen de kalfjes dan mee.
Maar die van ons zijn vleeskoeien, dat is een totaal andere tak
(Bes in het midden, vooraan)

[ [url=m/iMZgo6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh zo herkenbaar, gelukkig is onze Margriet nergens bang voor en tevens de leider. Gigantisch fors dier vergeleken met de rest. En ze straalt het ook echt uit. Van winter hebben we helaas de oude Margriet weg moeten doen en waren we weddenschap aangegaan wie de nieuwe leider zou worden. En ik had gelijk :D

Noem der zelf altijd tante Truus :')

Afbeelding

Dit is ons oudje van bijna 15 :D Mevrouw was op de foto ontsnapt :') 2 maand terug nog bevallen van een tweeling.

Afbeelding

En dit is mijn favoriete koe Flekkie. De rest vervloekt haar, maar ik kan er alles mee. Alleen enorm ondernemend in alles en gigantisch nieuwsgierig. Ze verwacht in september haar 4e kalf. En als het een vaarsje is, dan mag die absoluut niet weg O:)

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:08

Nog zo'n oudje ! <3

Hopen op een vaarsje uit Flekkie :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:09

Tante Truus straalt uit.....don't mess with me :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:33

Kinke schreef:
Tante Truus straalt uit.....don't mess with me :D

Dat dus. Ze hebben er allemaal respect voor. Er is ook niet echt strijd geweest, wie de nieuwe leider zou worden.

@pandora2: Dat hoop ik echt. Alleen mijn vriend wil er niet nog meer van op stal. Jonge Flekkie is net zo eigenwijs. Scheelt alleen 1 ding, ik run de boerderij straks :D

Je kunt nu aan Oudje wel merken, dat ze nu wat ouder begint te worden. Maar de jonkies(melkvaarzen) hebben er nog heilig respect voor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:36

:') Het zit in de Flekkie-familie.
Je vriend went er vast wel aan }>

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:19

Big White, ze moet nog bemonsterd worden maar heeft vorige week de 100.000KG melk levensproductie vol gekregen *\o/* Dit is een koe die werkelijk waar nooit een stap teveel zet :)) Zij heeft deze totale levensproductie in 7 lactaties volbracht, powerkoe <3.

Weinig verstand van koeien behalve dat dat datgene wat ze produceren erg lekker is :P

Maar wat houdt het bovenstaande precies in?

Ze heeft 100.000 kg melk geproduceerd,gaat dat niet in liters?

levensproductie in 7 lactaties volbracht.

Wat bedoel je hiermee?

Het zijn prachtige foto's trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:29

Cayenne, klopt inderdaad dat dat niet bijster oud is. . Toen de fosfaatrechten kwamen is de gemiddelde veestapel in Nederland sowieso hard jonger, boeren moesten koeien afvoeren en oudere koeien geven je vaak meer werk dan jonge koeien. Daarom ben ik ook blij dat 51 van de 100 koeien die we melken al 5 jaar of ouder is. Sommige koeien geven hun vlekkenpatroon mee aan hun kalveren, andere kalveren zijn juist weer duidelijker zoals hun vader gevlekt.

Maranta, jullie hebben MRIJ? Bij ons gaan ze als ze probleemloos zijn niet om productie weg. Hier is 2316 bijvoorbeeld, die is op 305d voorspeld op 7700KG melk zonder gehaltes. Is nu 9 jaar en 8 maanden. Maar altijd weer drachtig, duurder om een vaars voor haar op te fokken dan haar te laten lopen :P Karakter is prima. Onze koeien geven gemiddeld 10.000kg melk per 305dagen :)

Zo hadden wij tot vorige jaar Witte Oma, 13 jaar, heeft de 100.000kg en de 10.000kg vet+eiwit volgemolken. Maakt niet uit wie haar uitdaagde, ze won altijd :)) Dan leek het net of er nagels uit haar hoeven de grond in schoten, die schikte voor niemand een centimeter in! Helaas ging ze vorig jaar oktober ineens achteruit, dat ze nog maar 2x per dag opstond om te vreten, gemolken te worden, te vreten en weer te gaan liggen -O- Zelf in het strohok veranderde dit niet, dan is er maar 1 eerlijke keuze :(

Smee, ja he <3

Moestuin, Redenen zijn o.a. vruchtbaarheid, pootproblemen, productie of uiergebreken

Kinke, Blonde d'Aquitaines? <3 Ik heb vroeger op een bedrijf gewerkt met Limousine, ook een schitterend ras!

Daan13, dat houdt in dat ze tot nu toe in haar hele leven meer dan 100.000kg melk geproduceerd heeft. Dat is bijna 3 melkvrachtwagens vol :D Het gaat niet in liters, want 1L melk is meer dan een 1KG, en de prijs van onze melk wordt betaald naar kilogrammen melk, kilogrammen vet, eiwit en lactose.
Als een koe haar eerste kalf krijgt, zit ze in haar eerste lactatie > periode dat ze melk geeft. Na haar tweede kalf in haar tweede lactatie enzovoort. Big White heeft dus meer dan 100.000kg melk geproduceerd in 7 lactaties, 7 kalvingen. Moet ik bij haar wel zeggen dat haar laatste lactatie bijna 2 jaar duurde, hierin had ze meer dan 20.000kg melk gegeven.

Foto's komen er vanavond aan :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:35

Klopt Spruit, 't zijn Blondies :)
We gaan ook ff experimentje doen met 2 Maine Anjou pinken, die hebben een heel relaxt karakter.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:52

Heel erg leuk topic dit! Echt super leuk om de koeien als het ware voorgesteld te krijgen en erg interessant om te lezen hoe het er bij jullie op het bedrijf aan toe gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:11

Kinke schreef:
Klopt Spruit, 't zijn Blondies :)
We gaan ook ff experimentje doen met 2 Maine Anjou pinken, die hebben een heel relaxt karakter.

Op de SIA in Parijs heb ik die gezien! 2 stieren, waarvan 1 zwaarste van de hele shiw was met 1590kg :wow: Is daar een fokker van in Nederland?

Amyll, Dankjewel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:23

Afbeelding
Hier een foto van de Big White als puppy 3 jaar terug, de foto is op hetzelfde perceel gemaakt. Ondertussen is ze nog meer in de breedte bij de ribben gegroeid :D

Afbeelding
De voorste koe, 2170, is onze oudste koe. 11 jaar en 8 maanden oud. Echt een gehalten-kanon, ze heeft een huidige levensproductie van 85.186kg melk met 5,28% vet (in de winkel wordt 3,5% vet als volle melk verkocht := ) en 3,77% eiwit. Daarachter ligt 2208, ze delen dezelfde overgroot oma en hebben dezelfde vader, Bofran Lucky Star. 2208 is onze op 5 na oudste koe, 10 jaar en 10 maanden. Zij heeft een huidige levensproductie van 81.139 met 5,33% vet en 3,86% eiwit, net als 2170 een gehalten koe :D

Afbeelding
Kusje!

Afbeelding
De linker koe van de foto hierboven. Een van onze mooiste koeien. Veel boeren beginnen bij 50 tot 80 dagen na kalven met insemineren, wij beginnen vaak bij 100 dagen. Deze dame heeft echter gecombineerd 10 inseminaties en dekkingen van een stier nodig gehad om drachtig te worden := Ze is gelukkig persistent, en op 570 na haar laatste kalving heeft onze vorige stier Roderick haar drachtig gekregen!

Afbeelding
2803, onze breedste koe. Ik hou van brede koeien! Waarom? Een brede koe in het lijf staat stabieler, heeft veel ruimte voor hart, longen en verteringsstelsel. Zij kan door haar brede bek, iets wat ik nog erg graag zie, makkelijk veel gras naar binnen stouwen :D Waar een koe met een kleine bek 3 of 4 happen nodig heeft, heeft zij voor dezelfde hoeveelheid gras maar 2 happen nodig. Toegegeven, ze is extreem breed, maar omdat haar bouw verder ook klopt heeft ze hier geen last van :)

Afbeelding
2568, Een erg herkenbare koe met de griemel op haar kop. Heeft steevast een conditiescore (body condition score) van 2,5, maar gezien het feit dat ze nooit ziek is, altijd goed melk geeft en elke lactatie in 1 a 2x inseminaties drachtig, gaan wij ervan uit dat zij gewoon een slankere koe is. Bij mensen en paarden is het immers niet anders :)

Afbeelding
3113, onze eerste en mooiste witrik! Witrik was vroeger niet een ras koe, maar een type koe. De kleurslag is o.a. bij Holsteins te vinden, maar ook bij het originele Noorse (niet Noors roodbont!) melkvee, Ijslands vee, Vogezenrind/La Vosgienne (hetzelfde ras, maar de ene aan de Duitse kant van de grens en de andere aan de Franse kant) te vinden. Je hebt ook bij Brown Swiss ook een Witrik lijn (Brown Swiss Bluem genoemd), maar deze eigenschap bevind zich op andere genen dan bij de bovengenoemde rassen.

Afbeelding
Omdat ze alleen staat, is niet te zien hoe groot Reus is. Haar heup hoogte hebben we nooit gemeten, maar met mijn 166cm kan ik er niet overheen kijken :+ We schatten haar daarom op 165-170 groot. Ze is verder super in verhouding, het is net of haar moeder haar onder het kopieer apparaat heeft gelegd en haar met 110% vergroot heeft. Schat van een koe, goede melker met goede gehaltes (deze lijst voorspeld op 12.626kg melk met 5.13% vet en 4.01% eiwit)

Afbeelding
2275, onze oudste rooie. Is geen geweldige melkkoe, laat de melk soms wel, soms niet schieten. Soms lekt ze al 10kg melk uit in de boxen, soms geeft ze ons wel alles. Zo kan ze de ene dag 30kg melk geven en een dag later 40 :+ Vorig jaar waren onze pinken + pinkenstier uitgebroken tussen de melkkoeien. We hadden alle pinken weer bij elkaar, en zochten Hendrik, het stiertje. Nou, die zagen we achterin in de stal bovenop deze dame springen :+ Ik zei al tegen mijn man, daar komt een schitterend roodbont (Hendrik was zwart met roodfactor) koekalf uit! En ja hoor! Dus die staat nu bij ons in de opfok :D

Afbeelding
2988, gewoon een mooi dier. Draak van een koe, heeft het karakter wat van haar moeder Ninja. De ene dag heel goed gemutst en de andere dag kun je een trap krijgen als je mevrouw niet met zijde handschoentjes benaderd. Dat is ook hoe haar moeder aan haar bijnaam komt, die kan zo snel trappen dat het dipbekertje (nadat een koe gemolken is dippen we haar spenen in antibacteriele dip, om de kans op een uieronsteking kleiner te maken) 2 meter verderop ligt, maar je niet hebt gezien wat er gebeurd is :))

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:40

Wat een leuke foto's en mooie koeien. Ik vind koeien leuke beesten en vind het ook leuk om zo over je koeien te lezen uit het perspectief van jou, de boerin :D
Wat mooi ook dat je zo'n groot aandel oudere koeien hebt. Vind het wel jammer dat de gemiddelde leeftijd van melkkoeien niet zo hoog ligt (hoewel ik de reden natuurlijk begrijp vanuit het perspectief van een boer).

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 17:45

<3 Wat een ontzettend gezellig en leerzaam topic en wat leuk dat er zo veel verschillende koeienverhalen voorbij komen :)
Ik realiseer me nu pas bij het zien van de foto’s dat het fotograferen van koeien nog een hele kunst is, zo te zien vallen hun ogen vaak in de schaduw van het oor :) Dat was me nooit eerder opgevallen.
Ook wel handig bedacht van moeder natuur eigenlijk :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:17

Interessant dit! Ik ben alleen ook wel verbaasd dat koeien vaak met vijf jaar al afgevoerd worden. Is er niet een langzame kentering dat koeien duurzamer worden? Dus gezonder blijven, minder extreme hoeveelheid melk en ouder mogen worden?

Want een koe aanschaffen of opfokken tot het eerste kalf zal ook geld kosten. Op welke leeftijd is een koe dan het meeste waard, als ze 3 a 4 jaar zijn?

Hele mooie foto's trouwens en beschrijvingen!