Hamsterscaping in thema's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 10:20

Erg gaaf!! Maar heb je nooit dat de hamsters er uit springen met die open bakken? Die van mij (syrische) was een ware houdini en sprong 60 cm ver vanaf een steen op de glazen rand van 40 cm hoog, eroverheen om vervolgens op de zolder kwijt te raken en haar 2 dagen later 2 verdiepingen lager in het trappengat haar er uit moeten zagen 8)7 :)) Gelukkig leefde ze nog!

Ik wilde ook scaping doen, maar het leek mij niet zo'n strak plan }:0 }>

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:47

Fennadev schreef:
De mazen van een konijnen kooi zijn wel te groot, daar past een syr tussendoor. Daarnaast kun je niet echt erg de hoogte in werken qua bodembedekking met tralies. Ik zou als je echt wilt gaan scapen op zoek gaan naar een lek aquarium of goedkoop tweedehandsje. Syren hebben volgens mij namelijk behoefte aan minimaal 30 cm bodembedekking. Tralies bieden hooguit een bak van 10-15 cm aan hoogte en daarna tralies. Als je toch voor een traliekooi wilt gaan, dan raad ik een Alaska aan, die heeft tenminste nog een diepe onderbak en een kleine maaswijdte. Ook zand is een belangrijk onderdeel voor hamsters om zich in te rollen voor hun vacht. Al lijken syren daar soms minder belangstelling voor te tonen.

Klopt, daar ben ik van op de hoogte. Daarom wil ik er even gaas omheen maken. :j
Ik wil nog niet scapen, zoals eerder beschreven. De kooi is even voor nood, om de hamster een normale kooi te kunnen geven. Ik vroeg mij af of jullie (verrijkings)tips hebben voor de inrichting van de kooi.

Ik ben van kooien e.d. op de hoogte en ik weet wat kan/ik wil en zoek enkel tips voor de inrichting. Ik hoor ze graag :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:53

Misschien met een hoge kartonnen doos toch een soort van graafbak maken waarin de hamster dieper kan graven? Wel eentje zonder enige kleuren ivm giftige kleurstoffen dus van puur karton. Verder een aantal grote huisjes waar een syr inpast met volle wangzakken en wat knaagspeeltjes, wilgentakken of kurkbuis(die laatste twee kun je gedeeltelijk ingraven). Daarnaast kun je als bezigheid het voer uitstrooien ipv het in een voerbak te doen. Zolang de kooi maar niet 1 grote open vlakte heeft dan heeft de hamster het al zeer goed.

@Desty volgens mij gebruikt Denise ook gewoon deksels op haar kooien maar haalt ze deze eraf voor foto's. Mijne heeft wel gewoon een deksel met gaas ook.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:05

Desty schreef:
Erg gaaf!! Maar heb je nooit dat de hamsters er uit springen met die open bakken? Die van mij (syrische) was een ware houdini en sprong 60 cm ver vanaf een steen op de glazen rand van 40 cm hoog, eroverheen om vervolgens op de zolder kwijt te raken en haar 2 dagen later 2 verdiepingen lager in het trappengat haar er uit moeten zagen 8)7 :)) Gelukkig leefde ze nog!

Syrische hamsters zijn inderdaad ontsnappingskunstenaars, ik had er eentje die langs horrengaas 2 meter hoog geklommen was. Dus ik zou eerder een rusje in zo'n open bak houden, en dan nog is het uitkijken dat er niet een ontsnappingsroute ontstaat door een berg bodembedekking of zo.
Je kunt wel een syr in een bak houden, maar dan zou ik een zware kwaliteit gaas in een houten rek bovenop de bak zetten en daar dan nog een baksteen op of zoiets. In ieder geval nooit een open bak, want een Syr blijft net zolang rommelen tot ie eruit kan klimmen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:09

Woehoe *\o/* Ik heb toch een aquarium op de kop kunnen tikken, ruim genoeg. Deze week even een goede deksel maken inclusief twee bakstenen.
Nu zoek ik dus toch hamsterscaping tips :Y)

Temeraire

Re: Hamsterscaping in thema's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:13

Ziet er allemaal weer gaaf uit!
Is het niet zo dat er voor de syr wel een deksel op komt maar dat die er voor de foto even af is gehaald? Anders zie je natuurlijk de inrichting niet goed.

Ik zit er steeds meer over te denken om ook zoiets te maken voor een syr. Maar dan wil ik ook graag een bak van minstens 1.20 zodat je goed alles kwijt kan.
Ik wil alleen liever geen zaagsel gebruiken dus dat is dan nog wel een uitdaging.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:16

Temeraire je kunt ook hennepvezel gebruiken of bodembedekking op papier basis zoals carefresh. Ik heb zelf op het moment cotton comfort erin zitten, dat is op basis van katoenplant. Hennepvezel is volgens mij niet eens duurder dan zaagsel.

Dat is helemaal top Laura! Ik zou beginnen met een heleboel bodembedekking inslaan, wiel, 2 huisjes, wilgentak en een heleboel verschillende hoogtes wilgenbruggen, met die laatste ondersteun ik de verschillende hoogtes bodembedekking. Daarnaast natuurlijk chinchillazand en een waterbakje.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 14:07

Ik kan niet zo snel de vragen beantwoorden en ook niet overdag. Maar nee, ik gebruik geen deksels.

Als je ruimte oke is en je inrichting oke, dan gaat je hamster 100% zeker nergens naar toe.

De 120 bak op de fotos heeft ook een Syr zonder deksel in gezeten :)

Vanavond reageer ik uitgebreid en kan ik ook pas advies geven. Gun me die tijd even.

Ik lees toch een hoop adviezen waar ik het niet mee eens ben en/of niets met Hamsterscaping te maken heeft :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:26

Laura_x_ schreef:
Woehoe *\o/* Ik heb toch een aquarium op de kop kunnen tikken, ruim genoeg. Deze week even een goede deksel maken inclusief twee bakstenen.

Gefeliciteerd! Leuk dat je toch een grote bak kon krijgen! :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:27

xDenies schreef:
Ik kan niet zo snel de vragen beantwoorden en ook niet overdag. Maar nee, ik gebruik geen deksels.

Als je ruimte oke is en je inrichting oke, dan gaat je hamster 100% zeker nergens naar toe.

De 120 bak op de fotos heeft ook een Syr zonder deksel in gezeten :)

Vanavond reageer ik uitgebreid en kan ik ook pas advies geven. Gun me die tijd even.

Ik lees toch een hoop adviezen waar ik het niet mee eens ben en/of niets met Hamsterscaping te maken heeft :P

Ik ken wel meer mensen (en dierenwinkels) waar syren zonder deksel braaf in de kooi bleven... maar onderschat mannetjessyren met de lentekriebels niet, bijvoorbeeld. :D

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:29

Ik had dit topic nooit aan mijn vriend moeten laten zien! Nu wil hij ook een hamster :')
Alleen die bakken zijn niet echt katproof. Dus nu namens hem: hoe maak je zoiets tofs en hamster vriendelijk katproof?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:33

Mijn bonuskind wil een hamster voor zijn verjaardag, daar zijn we nog niet helemaal over uit maar als het gaat lukken dan wordt het zoiets. Mag ik je eens pben voor wat prijsindicaties? Ik heb geen tijd om zelf zo'n bak in te richten, vind dit veel leuker!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:07

Leuk topic hoor. Ik ben ook begonnen. Heb een uurtje in de dierenwinkel spulletjes gehaald en in een half uurtje de kooi ingericht. Voor de tijd hoef je het niet te laten. Op pinterest staan leuke ideeën. En ik ben absoluut niet creatief en mij is het ook gelukt :D het hoeft ook niet in 1 keer perfect.

Pantykoud hoe oud is hij? Ik vind hamsters geen kinderhuisdieren. Mijn hamster is pas na 10 uur savonds wakker en je krijgt gewoon 'rot'beesten als je ze uit hun slaap haalt overdag (geef ze groot gelijk :)) ) Dan zijn ze niet zo leuk meer.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:11

Bedankt Fennadev! Hennepvezel kan inderdaad wel :)

Bij mij moet er ook een deksel op voor de kat.

Denise doe rustig aan, vanavond antwoorden is prima toch?

Macs nu ben ik wel benieuwd naar een foto :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:16

Als ik ooit op mezelf kan gaan wonen komt er definitief weer een hamster, en dan wil ik heel graag ook zo'n gave bak maken als ik hier zie. Nu is dat geen optie ivm ruimte, kan zo'n groot ding niet kwijt en op mijn slaapkamer gaan ze altijd in winterslaap :')
Dus nog even geduld hebben hihi.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:31

Wij hebben vroegah altijd hamstertjes gehad, vind het een mooi beestje om mee te starten. Juist omdat ze er niet veel aan hoeven te zitten maar wel aan de gang moeten met de zorg vast.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:38

Lau schreef:
Ik had dit topic nooit aan mijn vriend moeten laten zien! Nu wil hij ook een hamster :')
Alleen die bakken zijn niet echt katproof. Dus nu namens hem: hoe maak je zoiets tofs en hamster vriendelijk katproof?

Je kan super easy zelf een deksel maken met wat houten latten en kippengaas. :)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:25

Ontzettend gaaf! Ik heb geen hamsters, maar wel twee cavia’s. Zij hebben een groot hok wat bestaat uit verdiepingen. Zou ik daar ook zoiets in kunnen maken? Iets met stenen/gras?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:37

xDenies je werkt inspirerend +:)+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 18:53

Laura_x_ schreef:
Heel erg gaaf! <3 Echt goed dat je dit ook in de winkel neerzet! Hier kan een menig dierenwinkel veel van opsteken.

Hebben jullie tips wat er absoluut mag ontbreken in de kooi? Naast klimmogelijkheden, een goed loopwiel, voldoende nestmateriaal etc. etc. ?

Dankjewel voor je lieve compliment <3
Ik heb op mijn website een stappenplan geplaatst en daar kan je dus op zien wat je absoluut moet hebben om een goede scape te kunnen maken. Echter is het stappenplan wel voor een 80cm bak (dat is immers het meest aangeschafte) en is het vanzelfsprekend dat je voor een Syrtje en een grotere bak iets moet spelen met het stappenplan.
http://www.hamsterypurecolour.nl/hamsterscaping/

Een goede graafbodem bestaat altijd uit meerdere bodembedekkingen omdat ze elkaar versterken. Ik ben fan van zaagsel in combinatie met hennepvezel. Maar ook Carefresh begint zijn punten bij mij te verdienen. Het is iets wat je zelf moet ontdekken aangezien iedere hamster ook anders omgaat met type bodembedekkingen. Echter heeft zaagsel gewoon een plus met stevigheid.
Klimmogelijkheden kan je realiseren door gebruik te maken van meerdere kurktunnels.

Lees maar even de pagina door, wellicht haal je daar al een hoop antwoorden uit!

soesita schreef:
Dit dus. Ik ga geen hamster kopen, maar dieren op een diervriendelijke manier gehuisvest zien maakt me blij. Erg gave ideeen heb je en de bakken zien er ook nog eens mooi uit.

Dankjewel!

Desty schreef:

Desty schreef:

Als jij een ruimte van 100x50 of 120x50 hebt (vooral dat laatste) gaat jouw Syrische hamster nergens heen. 40cm is überhaupt voor een Syr best wel laag aangezien zij veelal pas vanaf 30cm goed gaan graven.
Feit blijft; je moet alert zijn en goed in de gaten houden hoe je de spullen neer zet. Maar zolang ze zich niet hoeven te vervelen en zich gewoon oké in de bak voelen hebben ze geen reden om weg te gaan ;)

Mijn hamsterkast heeft een ruitje van 20cm hoog ;)

Fennadev schreef:
@Desty volgens mij gebruikt Denise ook gewoon deksels op haar kooien maar haalt ze deze eraf voor foto's. Mijne heeft wel gewoon een deksel met gaas ook.

Nee, er komen hier geen deksels aan te pas :)

Laura_x_ schreef:

Super leuk! En wat voor bak is het geworden?

Temeraire schreef:
Ik zit er steeds meer over te denken om ook zoiets te maken voor een syr. Maar dan wil ik ook graag een bak van minstens 1.20 zodat je goed alles kwijt kan.
Ik wil alleen liever geen zaagsel gebruiken dus dat is dan nog wel een uitdaging.

120x50x50 is absoluut een aanrader voor een Syr. Het territorium voor een Syrische hamster in het wild is 120x120. Dat kunnen we niet exact nabootsen maar hoe dichter we in de buurt komen hoe beter.

Er zijn gigantisch veel bodembedekkingen die je kan gebruiken. Je moet kijken wat voor jou en je hamster het beste werkt ;)

Zoolgangster schreef:
xDenies schreef:
Ik ken wel meer mensen (en dierenwinkels) waar syren zonder deksel braaf in de kooi bleven... maar onderschat mannetjessyren met de lentekriebels niet, bijvoorbeeld. :D

Ik ben absoluut geen fan van Syrische hamsters, dat mag iedereen gerust weten. Echter hebben mijn Syren nooit geprobeerd om te ontsnappen. En aangezien ik kleinschalig fok zouden mijn russenmannen ook gewoon '' lentekriebels '' moeten hebben. Die blijven ook braaf in hun 100x58 bakken zitten :D

Lau schreef:

Dan moet je natuurlijk wel een goede deksel maken ;) Dat zou voor mij ook de enige uitzondering zijn. Maar ook dan moet je opletten met hoe je de spullen neerzet. De reden hiervan is dat ze anders als nog stereotype gedrag gaan vertonen aan de (gaas)deksel.
Ook hier heeft je inrichting weer alles er mee te maken :D

Pantykous schreef:
Mijn bonuskind wil een hamster voor zijn verjaardag, daar zijn we nog niet helemaal over uit maar als het gaat lukken dan wordt het zoiets. Mag ik je eens pben voor wat prijsindicaties? Ik heb geen tijd om zelf zo'n bak in te richten, vind dit veel leuker!

Natuurlijk mag dat. Laat je wensen maar weten ;) Dus voor welke type hamster etc.

Macs schreef:
Pantykoud hoe oud is hij? Ik vind hamsters geen kinderhuisdieren. Mijn hamster is pas na 10 uur savonds wakker en je krijgt gewoon 'rot'beesten als je ze uit hun slaap haalt overdag (geef ze groot gelijk :)) ) Dan zijn ze niet zo leuk meer.

Sorry. Totaaaaaaal niet mee eens. Ik kan mijn hamsters op ieder willekeurig moment van de dag wakker maken en ze denken niet eens over na om te bijten. Afhankelijk van je type hamster.
Je moet ze niet om 7 uur wakker maken, maar in de middag en begin van de avond kan het prima.
De meeste mensen schaffen een hamster aan voor hun jongere kind, een goede fokker zorgt er voor
dat dit gewoon mogelijk is. Aan de ouders natuurlijk om wel in de gaten te houden hoe er met het diertje wordt omgegaan.
Huisvesting doet héél veel voor een diertje. En de start van hun leven natuurlijk ook.

Ben wel benieuwd naar je Hamsterscaping ;)

SuperAssie schreef:
en op mijn slaapkamer gaan ze altijd in winterslaap :')
Dus nog even geduld hebben hihi.

Uh, winterslaap? :') Dan gaat er iets goed mis hoor.

_Evelien schreef:
Ontzettend gaaf! Ik heb geen hamsters, maar wel twee cavia’s. Zij hebben een groot hok wat bestaat uit verdiepingen. Zou ik daar ook zoiets in kunnen maken? Iets met stenen/gras?

Natuurlijk kan dat. Je moet gewoon uitzoeken hoe de natuur van een Cavia er uit ziet ;) Veel hoog gras onder andere en veel verstopplekken!

Lukasje schreef:
xDenies je werkt inspirerend +:)+

Dankjewel <3 <3

Zo. Ben weer bij :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:56

En hoe richt je een bak met deksel goed in dan? Want voor het beestje moet het natuurlijk wel optimaal zijn. De kat is ook vrij creatief met dingen eraf halen. Dus daar moet ook even naat gekeken worden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 18:59

Lau schreef:
En hoe richt je een bak met deksel goed in dan? Want voor het beestje moet het natuurlijk wel optimaal zijn. De kat is ook vrij creatief met dingen eraf halen. Dus daar moet ook even naat gekeken worden.

Op dezelfde manier als zonder deksel. Je inrichting moet überhaupt goed zijn zodat er geen negatief gedrag getoond wordt. En dat voorbeeld is te zien op mijn foto's. Een volle inrichting met veel verstopplekken en graafmogelijkheden.
Het is een prooidier en die moet zich oké voelen.

Rondom de kat moet je inderdaad zelf aan de gang gaan hoe en wat. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden betreffende een deksel. Maar je kan bijvoorbeeld ook wat meer centjes neerleggen een bak zoals de Marrakesh van Zooplus aanschaffen. Daar zit een deksel met scharnier op. Volgens mij is die vrij zwaar.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:02

Verstopplekjes hebben ze igg genoeg. :D Qua gras, moet dat dan echt zijn of nep? Ik zou niet weten hoe je dat kan ‘neerzetten’ ook.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 19:03

_Evelien schreef:
Verstopplekjes hebben ze igg genoeg. :D Qua gras, moet dat dan echt zijn of nep? Ik zou niet weten hoe je dat kan ‘neerzetten’ ook.

Alles draait om creativiteit :P Van JR farm hebben ze een hoop grassen in een zak. Maar geen idee of dit iets is om overeind te plaatsen. Denk dat je het wel met stenen bij elkaar moet binden en alles.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 19:04

Jullie enthousiasme is zo ontzettend leuk! *\o/* Zou er bijna een kletstopic voor openen :Y)