Knuffelkippies!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:17

Ik zou wachten tot ze echt kraaien en als ze kraaien zijn het echt hanen en geen kippen.
Ik vind ze beide nog twijffelachtig.

Wel kan een haantje er uit blijven zien als een kip en ook niet kraaien als er een dominante haan is, pas als die wegvalt begint de jonge haan zich te ontwikkelen.
Ik heb hier ook een halfwas kip/haan waar ik bij twijffel en dus wacht ik rustig af.

Kippen kunnen wel behoorlijk schreeuwen, vooral als ze net een ei gelegd hebben, lang niet allemaal tokkelen ze heel lief.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:18

Je kan het zien aan de veren op de rug, net voordat de staartveren beginnen. Als die rond lopen aan het einde zijn het hennen maar als de veren heel puntig zijn dan zijn het hanen.
Je kan het ook zien aan de reactie als je ze laat schrikken }> , een hen zal in elkaar duiken maar een haan zal zich juist oprichten.
Zo kan ik meestal vrij vroeg zien of de hier geboren kuikens hennen of hanen zijn.

Ik heb dat ooit geleerd van een boer hier in de omgeving en het klopt ( bijna ;) ) altijd.

Als ik de plaatjes zie is de witte vrijwel zeker een haan maar de zwart/ witte is een twijfelgeval zo op de foto, zou goed een hen kunnen zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:23

hanenkuikentjes lopen meer rechtop en heel vaak hebben gele kuikentjes een zwart stipje op de kop als het haantjes zijn.
Maar je ziet het het makkelijkste als er een deel lopen , dan zie je verschil, bij 2 wordt dat al lastiger, toch vind ik het vreemd dat beide nog geen staartveren hebben, die hadden ze echt al wel moeten hebben op deze leeftijd.

Muronia

Re: Knuffelkippies!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 17:42

De donkere (Coco) kraait toch wel echt als ik dat zo mag zeggen. Iedere ochtend hoor ik hem (denk ik dan maar) duidelijk een keer of 6-8 sinds een paar weekjes. Waar het begon met u-uu (en dan heel vals) klinkt het nu meer als u-u-u-uu. Maar Coco heeft totaal geen lange staartveren en dat hoort wel bij zijn ras.

Pippi kraait nog helemaal niet, is ook een ander ras, dus misschien zijn die wat later? Maar mijn gevoel zegt dat Pippi wel een haantje is op de een of andere manier.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 13:55

Inmiddels weten we zeker dat Pippi toch ook echt wel een haantje is (een kenner heeft naar hem gekeken) en heel toevallig kon ik hem naar een prachtig nieuw huisje laten gaan waar hij 7 vriendinnen heeft gekregen. Gisterochtend is hij vertrokken. Hoewel het wel dubbel voelde, weet ik dat dit uiteindelijk wel het beste is.

Aangezien ik niet wou dat Coco alleen bleef zitten, heb ik gisteravond twee vriendinnetjes voor hem opgehaald. Ik ben zo blij dat ik nu eindelijk een goed toompje heb dat samen kan blijven! Ik heb de dames uitgezocht op leeftijd (even oud als onze Coco), formaat (groot) en karakter (rustige kippen, geen vliegers en makkelijk tam te maken). Zo kwam ik uit bij Orpingtons. En heel toevallig zat er een fokker niet ver bij ons vandaan. Ik had de keuze uit zo'n 30 hennetjes van dezelfde leeftijd dus dat was ontzettend moeilijk, aangezien ze in zoveel kleurslagen waren. Uiteindelijk zijn het deze beide geworden:

Nora:
Afbeelding
Afbeelding

en Elsa:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mocht iemand weten hoe deze kleurslagen heten, dan hoor ik het heel graag. Natuurlijk ben ik dat alweer vergeten :o

Ik ben heel blij dat ik nu eindelijk een goed toompje compleet heb dat ook samen kan blijven en ik hoop dat we nog heel lang veel plezier van deze knappies gaan hebben <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:01

Aha kom je topic nu tegen. En ja hennen kunnen utistekend hele hard kraaien als een haan. Een van mijn dames destijds deed dat ook. S ochtends vroeg keurige hanenkukels en de rest van de dag ergens een ei neerleggen.

Toch als ik de fotos zo zie zouden ze beiden toen al lange puntige veren moeten hebben op hun rug. Bij beiden op de fotos niet te zien.

Maar leuk koppeltje zo. De kleurslag moet ik even nakijken. Ben er iets te lang uit. Hebt dexe in wit en dexe bruinige versie

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 22:37

Coco gedraagt zich naar de twee nieuwe kipjes wel echt als een heer, dus ik ga er wel vanuit dat het zo klopt. Alles gaat goed met ze! Ondanks dat de dames nog niet echt tam zijn gingen ze vanavond keurig het nachthok in.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 21:29

Vanavond het gespuis maar eens een tijdje los laten lopen onder toeziend oog van onszelf. Ik vond het wel een beetje spannend, maar ze deden het prima. Na een uurtje gingen ze zelf hun ren weer in. Het is al echt een heel gezellig groepje geworden samen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 21:34

Wat een knappies, wat zijn ze al groot!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 22:02

Ja ze zijn mooi he <3 , vind ik ook! En groeien als kool. Coco staat er nu toch wel echt bij als een trotse haan of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:36

Ja vind ik ook, maar ik heb geen verstand van kippen hoor. Maar ziet er wel stoer uit.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:44

Wow wat een mooi koppeltje!! Ik vind het zo jammer dat ik geen tuin heb!! Anders had ik ook kipjes.
Je kunt nu mooi het verschil zien tussen de haan en hennen wat betreft de lellen en kam.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 22:45

Dank je wel! Ik vind het zelf ook erg leuk om mijn baby-kuiken-kipje nu als echte heer rond te zien lopen. Hij houdt zijn dames in de gaten, zet ze terecht als hij dat nodig vindt en krijst ze bij elkaar als hij gevaar ziet. Alleen zijn gekraai in de ochtend klinkt nog steeds niet echt volwassen, maar hij doet zijn best _O-

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:39

Veel geluk verder met je kippen , het is mooi afgelopen. :)