Buitenspeeltijd voor de cavia's!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:25

Caafjes op ooghoogte is ook leuk :)) Zitten ze bij jou dan per koppel of heb je trappetjes?

Ja ik bedacht me al dat ik iets niet goed reken, heb het even opgezocht:

Deze 4 stuks per maand/40€: https://www.hornbach.nl/shop/PLOSPAN-Ho ... tikel.html
Deze 6 stuks per maand/€42: https://www.hornbach.nl/shop/PUIK-Origi ... tikel.html
Deze 1 zak per maand (of anderhalve maand, volgens mij gaat dat niet zó snel op)/€45: http://www.huisdierplein.nl/knaagdier/c ... 9_P704695/

Dat zaagsel is altijd hetzelfde maar de rest is een beetje wisselend, ik weeg het eten niet af ofzo.. Maar ik denk dat het zo wel redelijk klopt.
En dan nog veel groenvoer en af en toe iets van snoepjes/muesli oid.. Dus 100€ was een beetje optimistisch :+

MagicMuffin

Re: Buitenspeeltijd voor de cavia's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:40

Ja, heerlijk! Hoe heb jij ze zitten?

Hier heb ik 1 mannen koppel, die zitten onderin de flat en een groep van 5 dames met castraat die 3 verdiepingen hebben met trappetjes inderdaad. Ook heeft elke cavia een eigen favoriete verdieping haha.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 11:51

Ik heb ze in twee bakken op zolder.
Dit is de mannenbak:
Afbeelding
Dat blauwe ding is een tent, maar ze vinden het lekker om op en onder fleece te liggen dus die gooien ze altijd om. Dat kartonnen huis moet ik ook eens weggooien, die heeft zijn beste tijd wel gehad :')

En dit is de vrouwenbak:
Afbeelding

Die van de mannen heeft door dat balkon wat meer oppervlak, maar de mannen zijn ook veel actiever dus dat laat ik mooi zo.
Het ziet er trouwens best rommelig uit nu, ik heb nooit zin om heel de bak met hooi mee te slepen en de nieuwe pakken heb ik nog niet opgeruimd..

Wat grappig dat we dezelfde samenstelling hebben! Hier hebben ze inderdaad ook allemaal hun favoriete plekjes, heel grappig om te zien :D Je ziet ook precies wie waar staat in rang en wie welk eten het lekkerst vind, heel grappig hoe veel ze onderling verschillen.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:10

Ziet er gezellig uit!

Ach, mijn caviakamer is ook een grote zooi voor anderen. Ik vind het wel prima zo haha. Dat kartonnen huisje kan nog best 2 weken mee! Die gooi ik pas weg als het écht helemaal plat op de grond ligt haha.

Zo leuk ook dat ze allemaal hun eigen karaktertjes hebben. Een van mij heeft zelfs ochtendhumeur. Als ze sochtends hooi krijgen rennen ze er allemaal op af, op eentje na, zij moet eerst nog even wakker worden, gaat 5 minuten eten en gaat dan weer haar huisje in xD

Ik heb zo geen foto's, zal vanavond eens zien als ik weer thuis ben :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:49

Voor het probleem niet in de huiskamer mogen, heb ik een oplossing }:)
Alles op mijn slaapkamer _O-
Maar 14 :wow:

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:00

Heerlijk om te zien! :D
Mijn 2 mannen heb ik vandaag ook voor het eerst buiten gezet, wel op het gras. Ze zitten stil en (vr)eten de hele tijd :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:13

Een cavia met ochtendhumeur :') En ik ben benieuwd naar je flat!

Mijn mannen zijn niet zo'n slopers dus ik denk niet dat die hem plat naar de grond krijgen. Bij de vrouwen duurde dat 2 dagen _O-

Wow Lukie, jij krijgt er steeds meer of niet? :oo

Daarom heb ik ze nu op de stenen zitten Stefaaah, anders zitten (liggen, in Effie's geval) ze hier ook alleen maar te eten, nu lopen ze er misschien nog wat af :+

Vandaag hebben ze springles gehad :')

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:25

*\o/* *\o/* Gewéldig dit TS!! En die muziekjes er bij... We hebben hier met een huis vol zitten schateren om jouw fantastische filmpjes... Super!!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:06

Die cavia's :') :') hilarisch.
Zondag avond vermaak _O-

Ben blijven steken op 14 met de laatste baby erbij.
In principe had ik er altijd zoveel alleen 2 hebben er op stal geleefd.
1 is gecastreerd en leeft nu met een dame. Een ander heb ik aan iemand gegeven waar hij gelukkig is.
En 1 beer zit nu alleen nog waar de baby dus bij komt.
Heb straks 7 koppels, mijn flat is nu niet 5 verdieping in 1 maar 3x 2 en 1 losse kooi.
De flat was na half jaar gammel en verzakt.
Echt prutswerk dus heb ik 2 lagere laten bouwen zodat alles thuis kon komen.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:48

Hoi,

Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen, maar ik heb even een vraagje: wij hadden 2 caviabroertjes waarvan er eentje plots overleden is toen ze ongeveer een jaar oud waren. Omdat het zo zielig was voor de andere, hebben we er een heel jong beertje bij gezet en dat ging meteen goed. Ze waren samen een paar jaar gelukkig, maar nu stierf ook de jongste vrij plots.
Nu zit dat ene beertje weer alleen, hij is ondertussen 5 jaar oud.
Wat doen we nu best? Is het beter voor hem om er opnieuw een jong beertje bij te zetten? En zou dit nog lukken op deze leeftijd? Maar als hijzelf dan dood gaat, zit dat jonge caviatje weer alleen en moet dààr weer eentje bij. Of kan hij ook gelukkig zijn als wij hem super veel aandacht geven (en door en door verwennen) zoals we nu doen?
Zelf zou ik er onmiddellijk een andere bij zetten, puur om het geluk van onze cavia. Maar ik weet niet zeker of we voor altijd cavia's willen houden en door steeds een héél jonge bij een oude te zetten, blijf je vanzelf bezig. Het is een beetje dubbel...
Wie kan ons goede raad geven?

Dank je wel!
Groetjes!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:52

melody7 schreef:
Daarom heb ik ze nu op de stenen zitten Stefaaah, anders zitten (liggen, in Effie's geval) ze hier ook alleen maar te eten, nu lopen ze er misschien nog wat af :+

Wel een goed idee, ik was er nog niet opgekomen om ze ook eens op de stenen te zetten. Vandaag mochten ze grasjes eten, het waren de eerste van het jaar ;)
Ik denk dat als ik mijn mannen op de stenen zet, dat ze niet van onder hun schuilplaats vandaan komen :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:58

Dankjewel Ineke! Ik had gisteren echt buikpijn van het lachen door die mafkezen :+

Wat zonde dat die flat na een jaar al zo versleten was Lukie! Daar zijn ze wel erg duur voor..

Gras eten is natuurlijk ook lekker! Maar omdat ik die dikzak er tussen heb lopen zet ik deze groep het liefst op stenen want Effie vreet echt aan een stuk door :+ Mijn mannen durven inderdaad op de stenen nergens heen (ik denk dat een grotere groep makkelijker op onderzoek uit gaat)
De mannen probeer ik nog wel een keer op gras, misschien vinden ze dat wel leuk (en lekker) :D Vorig jaar ging dat volgens mij beter.

Novastar, ik zou de cavia inderdaad een jong beertje erbij geven. Cavia's kunnen heel slecht zonder soortgenoot, zijn echt groepsdieren. Dat beertje zou je dan als je huidige beer dood gaat kunnen laten castreren zodat daar niet weer een jong beertje bij moet. (Bij een castraat kan een/een groepje zeugen) Dan kun je eventueel een afspraak maken met een opvang voor een leencavia als je geen cavia's meer wilt :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:07

Ik was vandaag ineens geïnspireerd door jouw topic. Ik heb hier een bejaardensoos, aangevoerd door een jonge OpperWat. En die zitten in een verwarmde slaapkamer, anders heb ik skeletjes... Maar vandaag was het zo lekker warm en in de tuin vrij windloos, dat ik het wel aandurfde. Dus hebben ze een uurtje buiten gespeeld. Mijn oudste dame, Floor van 6,5 jaar, besloot de lekkerste grassprieten te eten en keek niet op of om (zoon was met veel kabaal met auto's aan het racen in de tuin). Sophie is ongeveer 6 jaar, helaas in het bezit van een tumor en klein en iel. Die dook ook vol het gras in en dikke vinger naar iedereen die daar iets van vond :+ Maar oh man, Dusty van 5 jaar en Tetter van bijna 1, spannend. Eng. Waaah. Dus die verstopten zich onder de kinderkruiwagen. Tetter weegt 1300 gram, ging nie passen nie :+

Dus, bedankt voor de inspiratie. Ik geniet altijd volop van de topics van jouw prinsen en prinsessen. :D

Edit: en 20.000 spelfouten later... :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 22:26

Wat leuk dat je door mijn topic op het idee kwam! :D
Zolang ze hier op gras zitten blijven ze stug door kauwen, eng of niet. Eten is belangrijker :+

Wat leuk dat je zo'n bejaarde dames hebt, mooie leeftijden!
Bij Dusty moet ik meteen aan mijn eerste zeugje denken, die is twee jaar geleden toen we op vakantie waren overleden. Dat was zo'n geweldig beest <3 Baal daar nog steeds heel erg van, ze was wel redelijk oud (5 geloof ik) maar ik had heel erg gehoopt dat ze de baby's zou halen, dat was echt leuk voor haar geweest..

Afbeelding

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:55

Hier een foto van mijn flat, er zitten hier nog wel oude (inmiddels overleden) bewoners in. Hij is 1.60 breed en zo'n 1.70 hoog met 4 verdiepingen. En helemaal zelf gemaakt door mijn vriend en geverfd door een vriendin en mij zelf. Ben er nog steeds trots op, ding is inmiddels 3.5 jaar oud en is wat aan het doorzakken :')

Afbeelding

Mijn vriend houdt van plantjes en kruiden ed, dus bij gebrek aan een tuin staat alles op de vensterbank. Omdat hij er toch zo mee bezig is hebben we twee jaar geleden ook graszaadjes gekocht voor de piepjes. Ze hebben nu 2x gras gehad, het is zó op, en plat zodra ze erop staan haha.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 11:49

Wauw dat is echt een mooie ja! En lekker groot, daar mag je zeker trots op zijn :D

Dat is ook een leuk idee! Ik wil zaadjes gaan planten voor paprika plantjes, het lijkt mij wel grappig om zelf eten voor de monstertjes te verbouwen, ookal is je werk dan in 1 minuut weg :+

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:53

Dat filmpje is geweldig! Kan er naar blijven kijken <3

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 12:36

Dankje :D

Wat we soms ook doen is een heel potje peterselie of basilicum van de supermarkt in de flat zetten, na 5 minuten is het hele plantje op haha. Kan die daarna weer op het balkon voor reïncarnatie :evaw:

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 14:50

Dankje Krimpenaar!

Hahaha, reïncarnatie _O- Wij hebben ook een pot met zulke plantjes, die peterselie mogen ze ook wel eens wat van hebben! Dat is ook goed voor blaasproblemen, Nibbit heeft vaak moeite met plassen, als je dat dan geeft merk je echt verschil.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:56

Ik zag die titel en wist gewoon dat dit het stel van jou moest zijn, geweldig elke keer <3

Edit: OMG JOUW AVA!! Geweldig!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:22

Het worden nog eens beroemde cavia's :+

Haha, ik moest gewoon zo'n filmpje gebruiken :') Dat doen ze zo vaak maar omdat ik meestal foto's maak heb ik er niet zoveel filmpjes van. Maar ze vinden het dus grappig om vol op je lens af te rennen en er dan aan te gaan snuffelen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:59

Wat zijn ze ook leuk <3 , blijf een zwak voor Sammy hebben <3

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:38

Wat een schatjes! zelf heb ik er ook acht <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 09:34

Bedankt allebei! Ik heb ook altijd een zwak voor Sammy gehad <3 Al doet ze de laatste tijd heel erg haar best om daar vanaf te komen, ze loopt echt te klieren :+

Wat leuk dat er meer Bokkers zijn met zoveel cavia's!! Wat voor samenstelling heb jij? :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:47

Wat een heerlijke snoetjes hebben ze zeg! *\o/* Word je echt vrolijk van :D