[VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:09

Wat een leuk projectje ! :j Zo fijn voor die diertjes dat ze nu een kipwaardig bestaan krijgen.

Jolijn8

Re: Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:22

Erg leuk, ik volg!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:43

Ik hoop dat ik ook nog wat bokkers kan overhalen om wat kipjes te redden. Het zijn echt leuke dieren, en het is gewoon sneu dat ze na een jaar al weg moeten omdat ze bv nog maar 6 eieren per week leggen ipv 7..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:46

Bij welke organisatie heb jij ze gekocht?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 11:51

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:52

8nnemiek schreef:
Of het échte legbatterij-kippen zijn weet ik niet zeker. Ze komen uit België. Bij de opvang in Nederland vond ik de kosten wel erg hoog. In België zitten de prijzen tussen de 2 en 5 euro per kip, en dat vind ik goed te doen. Er zijn een hoop verschillende opvangen. Zowel in België als in Nederland.

Hier moeten ze vreemd voer nog leren eten. Ik had ze gisteren een blad verse boerenkool gegeven, maar dat ligt er nog steeds }:0 Avondeten blijft hier nooit over, maar ik heb wel een hoop moestuin-afval voor ze :D

Ontwormen twijfel ik nog over. Ze zijn niet sloom, niet mager, hun poepjes zien er prima uit.. Ze hebben natuurlijk ook alleen binnen gezeten en niks anders dan graan of meel gegeten, dus de kans of wormen is vrij klein nu. En zo'n ontworming is toch altijd slecht voor de darmen en het immuunsysteem, maar even laten testen bij het Woud is een goed idee!

Ze zullen niet uit een legbatterij komen want dan zijn de snavels afgebrand.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:57

Wat leuk! Mijn moeder wil al erg lang een paar kipjes, maar eerst moet onze thuis eens volledig heraangelegd worden. Misschien kan ik haar dan overtuigen om een paar kipjes te redden. En tot dan blijf ik hier lekker volgen. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:59

monnikenburg schreef:
Ik heb dit begin dit jaar ook gedaan, alleen komen mijn dames uit de Nederlandse legindustrie, uit een zogenaamde scharrelschuur hhmmm
Ook deze zijn superlief en heel tam, lopen als hondjes achter me aan.
12,50 had ik graag voor een kipje over om ze uit hun benarde positie te halen en een goed leven te gunnen.

[ [url=m/IwUn7A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Roos
[ [url=m/ReOREs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tante Toos

Nu zien ze er zo uit.

[ [url=m/USvGT3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DqzxMI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RxvqMR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel een hele dikke winst....zelfs in België al.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:01

8nnemiek schreef:
Ik hoop dat ik ook nog wat bokkers kan overhalen om wat kipjes te redden. Het zijn echt leuke dieren, en het is gewoon sneu dat ze na een jaar al weg moeten omdat ze bv nog maar 6 eieren per week leggen ipv 7..

Misschien een beetje verkeerd voorgelicht? Ja ze gaan minder eieren leggen, maar wat veel belangrijker is, de eieren die ze nog wel leggen worden steeds groter, de schaal dunner, en dus meer kapotte eieren, en minder lang houdbaar voor de klant. (oftewel, de grote pakhuizen die de eieren vasthouden tot er een tijd komt dat veel eieren gegeten worden (Pasen) ze voor meer geld kwijt kan, ze dus niet zolang meer goed kan houden.)

En ze blijven ook wel langer dan 1 jaar. Het verschilt per koppel.

Ik denk overigens niet dat je echte legbatterijkippen hebt, want deze bestaan niet meer in Nederland.

Verder mag je bij mij ook wel kipjes komen redden hoor! 12,50 per stuk lees ik? Als je ze alle 2000 even redt, dan gaan ze niet naar de slacht binnen 3 weken. En wij krijgen dan ruim het dubbele dan wat we nu krijgen. Kunnen we weer mooie kipjes voor terug kopen.

Overigens hebben onze kipjes de beschikking over grond ruimte, stok ruimte legnestruimte EN buitenruimte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:10

Wendyenbram, ik had het al vaker vermeld; mijn kipjes komen uit België. Daar betaal je tussen de 2 en 5 euro per kip.
De eieren die mijn kippen nu leggen zijn prima van kwaliteit. Dikke schil, prima smaak.. en dat ze iets groter zijn, wat is dan het probleem? In de winkel kun je ook XL-eieren kopen..
Jij hebt dus zelf een kippenhouderij? Waarom zet je dan geen advertenties op marktplaats/facebook/plaatselijke krantje? Ex-legkippen redden, 4 euro per kip.. Dan ben je ze snel allemaal kwijt, hoeven de arme beestjes niet dood en jij houdt er ook nog wat meer aan over.

janderegelaa, de snavels zijn inderdaad niet zo ver weggesneden als je soms ziet, maar ze zijn wel bewerkt. Als je de snavel van mijn oude kip vergelijkt met de nieuwe dan zie je dat ze heel bot zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:18

Iets grotere eieren geeft natuurlijk niks, en de XL eieren hebben wij ook genoeg. Maar de kipjes van jou houden straks een poos op met leggen in de winter. Hier leggen ze door. dus de eieren worden groter en groter.(hoeft niet, maar gebeurt vaak wel) Wat denk je dat dat voor het achterwerk van je kip doet? Niet voor niks hebben we op het laatst steeds meer bloed eieren. maar nee idd niet alle 2000 eieren zijn bloed eieren, dus een aantal leggen of niet ;-) of goed.

En arme kipjes afmaken aan het eind van de productie heb ik geen moeite mee. Wel heb ik problemen met de burger welke biologisch wil. Wij hebben daardoor tussendoor al een hele stapel kippen moeten afmaken nog voor de TOP productie, omdat de kipjes iets onder de leden hadden, welke uitstekend te behandelen zouden zijn geweest! Maar he biologisch is NIET logisch, behandelen mocht niet. Af maken dat weer wel. Maar dat wordt niet naar de burger vertelt? Nee die hoort alleen over het Goede leven dat de kipjes hebben gehad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:25

Was jij het niet die zei dat ze op zich wel als vrije uitloop verkocht hadden mogen worden, maar dat het contract dat niet toe liet wendyenbram? Want dan is het niet zozeer de consument maar de contracteigenaar die het probleem was. Overigens zou ik er eens over nadenken om ze te verkopen als biologische legkippen voor 6-7€. Als je er 100 verkoopt, dan heb je toch al 400€ meer opbrengst dan dat je normaal zou hebben, of reken ik nu erg krom?

Op het moment hebben gangbare legkippen vaak een productietijd van 60 weken, dat wordt nu al regelmatig opgerekt tot 80 weken en ze willen uiteindelijk naar de 100 weken toe. Ook zijn ze aan het kijken wat een rui tussentijds voor verschil maakt. Inderdaad voor de kwaliteit van de eieren o.a.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:31

janderegelaa schreef:
8nnemiek schreef:
Of het échte legbatterij-kippen zijn weet ik niet zeker. Ze komen uit België. Bij de opvang in Nederland vond ik de kosten wel erg hoog. In België zitten de prijzen tussen de 2 en 5 euro per kip, en dat vind ik goed te doen. Er zijn een hoop verschillende opvangen. Zowel in België als in Nederland.

Hier moeten ze vreemd voer nog leren eten. Ik had ze gisteren een blad verse boerenkool gegeven, maar dat ligt er nog steeds }:0 Avondeten blijft hier nooit over, maar ik heb wel een hoop moestuin-afval voor ze :D

Ontwormen twijfel ik nog over. Ze zijn niet sloom, niet mager, hun poepjes zien er prima uit.. Ze hebben natuurlijk ook alleen binnen gezeten en niks anders dan graan of meel gegeten, dus de kans of wormen is vrij klein nu. En zo'n ontworming is toch altijd slecht voor de darmen en het immuunsysteem, maar even laten testen bij het Woud is een goed idee!

Snavels worden niet alleen gekapt bij legbatterij kippen hoor! In Nederland lopen er genoeg kippen rond met gekapte snavels en legbatterijen komen in Nederland sinds 2012 niet meer voor.
In 2012 zijn legbatterijen verboden geworden en voor die tijd zijn de pluimveehouders met legkippen al overgestapt op andere systemen. Scharrelkippen zijn op dit moment in Nederland de minst diervriendelijk gehouden kippen. (over het algemeen, kippen in een rondeelstal zijn ook scharrelkippen, maar in een rondeelstal worden ze wel diervriendelijk gehouden).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:38

De contract eigenaar zat in deze wel dwars idd, Maar als de burger niet zo hardnekkig geloofd wat men vertelt, dan heeft de contracteigenaar al veel minder pap in te brengen. Deze willen zo veel mogelijk geld verdienen over de rug van de boer. En omdat de consument geloofd wat hen wordt vertelt, zonder ook maar enig zelf onderzoek te doen, Kan dit op deze manier blijven bestaan. De burger geloofd dat biologisch beter is, daar is namelijk jaren naar toe gepraat. Dus men weet niet beter. Alleen dit is duidelijk gemaakt dmv plaatjes en filmpjes van veelal buitenlandse boerenbedrijven. (ja oke ook in Nederland zijn er helaas nog niet zulke fijne collega boeren)

Nu vind ik het heel goed dat er aan dierenwelzijn wordt gedacht. Maar dat is biologisch niet beter dan niet biologisch. Omdat je maar aan een aantal extra dingen hoeft te doen om biologisch te worden. (let op dit verschilt per afdelingstak) Bij kippen is dat a- een kleine 100 kippen minder houden dan regulier op dezelfde afmeting stal. en een weide MET schuil mogelijkheden tegen roofvogels. en b ander (duurder) voer. C- niet alle medicatie toegestaan.
Als je daar aan voldoet, ben je al biologisch... Ben ik dan goed voor mijn vee? Nee dat zegt niks. Misschien is een reguliere boer wel meer begaan met zijn vee, maar heeft niet de mogelijkheid om buiten te houden. Maar zorgt er wel beter voor op andere manieren.

En dat is wat ik eigenlijk duidelijk wil maken biologisch NIET heel logisch. (lijkt het wel is het niet)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:41

Wat een gaaf idee, respect !
Je kan ze altijd vernoemen naar de 4 meisjes : Tessa, Bo, Lisa & Esmee :+

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:42

En toch kies ik als consument voor biologisch vlees. Ik koop liever een kip die wel lekker buiten gelopen heeft en max 2 keer antibiotica heeft gekregen voor de gezondheid dan een kip die geen buitenlucht heeft gezien. Die keuze hebben de consument op dit moment en dat is toch prima?

TS wat super dat je dit doet en wat leuk dat je er spontaan nog 1 extra meenam :D Ik blijf de ontwikkelingen volgen. Wel of geen legbatterij kip geweest, ze gaan er vast stukken beter uit zien :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:45

Wendyenbram, en toch voer ik mijn kippen biologisch voer en eet ik hun eieren niet als ze medicatie hebben gehad. Eten zonder GMO's en medicijnen is gewoon gezonder.
Het probleem zit niet bij de consument, maar bij de regelgeving. Als kippen gewoon apart mochten worden gezet, behandeld tegen ziekte, en die eieren als normale eieren verkocht mochten worden dan was er geen probleem.

Mallow, ik hoop inderdaad dat ze er snel beter uit gaan zien! Ze zitten in ieder geval goed in hun vel, en ze eten nu zelfs al uit de hand :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:50

Animal schreef:
janderegelaa schreef:

Snavels worden niet alleen gekapt bij legbatterij kippen hoor! In Nederland lopen er genoeg kippen rond met gekapte snavels en legbatterijen komen in Nederland sinds 2012 niet meer voor.
In 2012 zijn legbatterijen verboden geworden en voor die tijd zijn de pluimveehouders met legkippen al overgestapt op andere systemen. Scharrelkippen zijn op dit moment in Nederland de minst diervriendelijk gehouden kippen. (over het algemeen, kippen in een rondeelstal zijn ook scharrelkippen, maar in een rondeelstal worden ze wel diervriendelijk gehouden).

Dat is niet helemaal waar. We hebben nog wel koloniehuisvesting. In België (en meer Europese landen) zijn verrijkte kooien nog toegestaan tot 2025.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verrijkte_kooi
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koloniehuisvesting

http://www.jpe.org/wp-content/uploads/2 ... 00x933.jpg

@wendyenbram: het verschil tussen 6.7 kippen/m2 binnen en 9 kippen/m2 binnen is toch behoorlijk lijkt me, dat is ruim 200 dieren per 900 dieren. Het voer is voor de kippen even goed, maar kan wel een reden zijn om over te stappen op eko voor een bepaalde groep mensen. Ook dat er maximaal 6000 dieren in een stal gehouden mogen worden en er geen snavels geknipt mogen worden kunnen voor mensen redenen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:36

Andere naam, zelfde idee. Fijn dat ze wat meer beweegruimte hebben, maar het is nog steeds geen leven voor een kip.
Vroeger kocht ik ook alleen eitjes bij de boer, waar je de kippen vrij in de wei ziet lopen.
Tegenwoordig koop ik helemaal geen eieren meer. Ik hou niet van de manier waarop kippen worden behandeld.. biologisch, rondeel of kooi.. Het afmaken van haantjes, het afdanken van 12 tot 15 maand jonge kippen, en dan de manier waarop..
Ik ben dus heel blij met de geredde dames :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:40

Inderdaad! Ik zat even fout met de nummers, er zijn natuurlijk 4 getallen i.p.v. 3 (1, 2, 3 en 0. Ik vergat de 0 en begon vanaf biologisch op te sommen) :o Ik was op dat moment aan het denken over de getallen op de eieren, de discussie over biologisch of niet, legbatterijen niet meer toegestaan en heb de verrijkte kooien/koloniehuisvesting overgeslagen. Bedankt voor de aanvulling in ieder geval!

In ieder geval hebben we geen legbatterijen meer in Nederland en mogen snavels ook gekapt worden bij vrije uitloop kippen en scharrelkippen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:02

8nnemiek schreef:
Wendyenbram, en toch voer ik mijn kippen biologisch voer en eet ik hun eieren niet als ze medicatie hebben gehad. Eten zonder GMO's en medicijnen is gewoon gezonder.
Het probleem zit niet bij de consument, maar bij de regelgeving. Als kippen gewoon apart mochten worden gezet, behandeld tegen ziekte, en die eieren als normale eieren verkocht mochten worden dan was er geen probleem.

Mallow, ik hoop inderdaad dat ze er snel beter uit gaan zien! Ze zitten in ieder geval goed in hun vel, en ze eten nu zelfs al uit de hand :D

Idd als kippen gewoon apart mochten worden gezet behandelt tegen ziekte juist dat mag bij regulier wel en bij biologische niet. tenminste niet als je ze biologisch wilt houden. En wil je zelf dan de keus maken, om ze dan maar niet meer biologisch te houden om ze dus WEL te kunnen behandelen. Dan zit de afnemer je in de weg. Want hij MOET zoveel biologische eieren leveren, omdat de consument biologische eieren wil.
Behandeling bestaat overigens niet alleen maar uit antibiotica hoor! De meeste resistentie op DIT moment tegen antibiotica, komt niet uit de veehouderij. Maar uit de consument die voor elk wis wasje een antibiotica kuur eist van de arts, en deze dan vervolgens niet afmaakt, maar zodra hij zich weer beter voelt laks wordt met de inname van het medicijn. waardoor bacterien weer de kans krijgen, en langzaam resistent worden tegen de te kleine hoeveelheid medicatie.

Over de medicatie van ONZE kippen, het was een vitamine preparaat met ijzer. Dit mochten ze dus niet hebben, en intussen vielen onze kippen bij bosjes dood neer. na 3 dagen "medicatie" hadden ze gewoon gered kunnen worden. Maar ja als jij dan elke dag bijna 2000 eieren hebt, welke je niet kwijt kan omdat je met handen en voeten gebonden zit aan het biologische contract en de afnemer zegt dan maak ze maar af en neem maar nieuwe (kost dus ook dubbel geld) Tja dan denk ik vind jij biologisch nu echt logisch? Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat er veel nagedacht wordt over dier welzijn, en ik kan met recht zeggen dat wij goed voor onze dieren zijn, en zoals het vroeger was wil ook niemand het meer. Maar vroeger hielden we ook de paarden anders!? Nieuwe tijden nieuwe inzichten.

En het doet me dan ook zeer dat omdat er zo`n stom regeltje bedacht is, ze zeggen maak maar af.... En dat de consument zoveel wijs gemaakt wordt, dat ze ook echt denken dat het beter is zo. Maar in ons geval, en ik weet zeker in heel veel meer gevallen slaat het hier de plank mis. Niks dier welzijn, laat ze maar creperen of maak ze maar af,als de afnemer zijn centen maar krijgt. En de consument weet van deze wan praktijken niks af, deze wordt wijs gemaakt dat de boer slecht is voor het vee! Maar he je eet tenminste wel bio(on)logisch.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:09

Ik vind het niet bepaald netjes zoals je de consument hier neerzet en afgeeft op een manier van kippen houden. Blijkbaar zit je zelf in de kippen en aan hiaten in de regelgeving kan de consument niks doen. En dat de consument bepaalde zaken niet weet. Ligt dat aan de consument of aan de gebrekkige communicatie van de boer? Wees blij dat er inmiddels zoveel mensen zijn die bereid zijn om flink meer te betalen voor biologische eieren.
Het vastzitten aan leveringscontracten is de verantwoording voor de branche. Dat kun je de consument niet aanrekenen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:44

Amen Jenny!
Het wordt nu wel erg persoonlijk gemaakt en dat lijkt me niet nodig, zeker niet in dit topic.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:17

Wordt wel erg offtopic inderdaad..
Maar waarom niet gewoon die zieke kippen apart zetten, ijzer voeren en dan via marktplaats een nieuw huisje zoeken ipv afmaken? Of denk ik dan te makkelijk?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:27

Een vriend van mij heeft slachtkuikens en ik heb hem wel eens gevraagd waarom hij niet biologisch gaat. Toen zei hij; dan ben ik eigenlijk al. Ze voldoen aan de ruimte, geen antibiotica etc. Alleen kost de certificering zoveel geld dat het niet lonend is om het aan te vragen. Daarnaast zitten ze aan wurgcontracten met de slachterijen. De inkoopprijs is contractueel vastgesteld en er wordt geen compensatie gegeven als bijv. de voer- of kuikenprijzen omhoog gaan. En dat is waarom deze sector zo verrot is.