Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Of het échte legbatterij-kippen zijn weet ik niet zeker. Ze komen uit België. Bij de opvang in Nederland vond ik de kosten wel erg hoog. In België zitten de prijzen tussen de 2 en 5 euro per kip, en dat vind ik goed te doen. Er zijn een hoop verschillende opvangen. Zowel in België als in Nederland.
Hier moeten ze vreemd voer nog leren eten. Ik had ze gisteren een blad verse boerenkool gegeven, maar dat ligt er nog steedsAvondeten blijft hier nooit over, maar ik heb wel een hoop moestuin-afval voor ze
![]()
Ontwormen twijfel ik nog over. Ze zijn niet sloom, niet mager, hun poepjes zien er prima uit.. Ze hebben natuurlijk ook alleen binnen gezeten en niks anders dan graan of meel gegeten, dus de kans of wormen is vrij klein nu. En zo'n ontworming is toch altijd slecht voor de darmen en het immuunsysteem, maar even laten testen bij het Woud is een goed idee!
monnikenburg schreef:Ik heb dit begin dit jaar ook gedaan, alleen komen mijn dames uit de Nederlandse legindustrie, uit een zogenaamde scharrelschuur hhmmm
Ook deze zijn superlief en heel tam, lopen als hondjes achter me aan.
12,50 had ik graag voor een kipje over om ze uit hun benarde positie te halen en een goed leven te gunnen.
[ [url=m/IwUn7A.jpg]Afbeelding[/url] ]
Roos
[ [url=m/ReOREs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tante Toos
Nu zien ze er zo uit.
[ [url=m/USvGT3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DqzxMI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RxvqMR.jpg]Afbeelding[/url] ]
8nnemiek schreef:Ik hoop dat ik ook nog wat bokkers kan overhalen om wat kipjes te redden. Het zijn echt leuke dieren, en het is gewoon sneu dat ze na een jaar al weg moeten omdat ze bv nog maar 6 eieren per week leggen ipv 7..
janderegelaa schreef:8nnemiek schreef:Of het échte legbatterij-kippen zijn weet ik niet zeker. Ze komen uit België. Bij de opvang in Nederland vond ik de kosten wel erg hoog. In België zitten de prijzen tussen de 2 en 5 euro per kip, en dat vind ik goed te doen. Er zijn een hoop verschillende opvangen. Zowel in België als in Nederland.
Hier moeten ze vreemd voer nog leren eten. Ik had ze gisteren een blad verse boerenkool gegeven, maar dat ligt er nog steedsAvondeten blijft hier nooit over, maar ik heb wel een hoop moestuin-afval voor ze
![]()
Ontwormen twijfel ik nog over. Ze zijn niet sloom, niet mager, hun poepjes zien er prima uit.. Ze hebben natuurlijk ook alleen binnen gezeten en niks anders dan graan of meel gegeten, dus de kans of wormen is vrij klein nu. En zo'n ontworming is toch altijd slecht voor de darmen en het immuunsysteem, maar even laten testen bij het Woud is een goed idee!
Ze zullen niet uit een legbatterij komen want dan zijn de snavels afgebrand.
Animal schreef:janderegelaa schreef:Ze zullen niet uit een legbatterij komen want dan zijn de snavels afgebrand.
Snavels worden niet alleen gekapt bij legbatterij kippen hoor! In Nederland lopen er genoeg kippen rond met gekapte snavels en legbatterijen komen in Nederland sinds 2012 niet meer voor.
In 2012 zijn legbatterijen verboden geworden en voor die tijd zijn de pluimveehouders met legkippen al overgestapt op andere systemen. Scharrelkippen zijn op dit moment in Nederland de minst diervriendelijk gehouden kippen. (over het algemeen, kippen in een rondeelstal zijn ook scharrelkippen, maar in een rondeelstal worden ze wel diervriendelijk gehouden).
8nnemiek schreef:Wendyenbram, en toch voer ik mijn kippen biologisch voer en eet ik hun eieren niet als ze medicatie hebben gehad. Eten zonder GMO's en medicijnen is gewoon gezonder.
Het probleem zit niet bij de consument, maar bij de regelgeving. Als kippen gewoon apart mochten worden gezet, behandeld tegen ziekte, en die eieren als normale eieren verkocht mochten worden dan was er geen probleem.
Mallow, ik hoop inderdaad dat ze er snel beter uit gaan zien! Ze zitten in ieder geval goed in hun vel, en ze eten nu zelfs al uit de hand