Nestje muizen + 2e nest op komst.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel jongen denk jij dat de choco tan dame krijgt?

5
1 (2%)
6
1 (2%)
7
4 (10%)
8
7 (18%)
9
5 (13%)
10
4 (10%)
11
9 (24%)
12
3 (8%)
13
1 (2%)
14
1 (2%)
15
Geen stemmen
16
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 37

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:58

Wat een mooie beestjes.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:59

Ik kom het topic nu pas tegen maar ben benieuwd dus kom toch nog even volgen haha

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:00

Is bij cavia's inderdaad het geval maar zoals je zelf al zegt totaal niet relevant hier.
Bij muizen kan satijn x satijn ook wel, maar vaak komen daar toch minder sterke jongen uit.
Als men satijn wil fokken gebruikt men over het algemeen satijn x satijndrager.

Helaas heb ik vandaag bij 1 van de jongen in het argente nest een erfelijke afwijking ontdekt (knikstaart; ouders blijken dus allebei drager hiervan.)
Dit is het eerste jong in deze lijn waarbij het voorkomt.
Dat betekend helaas dat ik deze hele lijn zal moeten uitsluiten voor de fok. -O-

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:05

Ragdollcat schreef:
Wauw wat een mooie muizen zeg en wat zijn ze schattig.

Hoe oud worden deze muizen over het algemeen?, want ik las dat ze ouder worden dan de gewone dierenwinkelmuizen.

Hier worden ze gemiddeld 2/2,5 met uitschieters richting de 3 jaar.

Het klopt dat muizen van goede fokkers ouder worden dan dierenwinkelmuizen.
De reden hiervan is dat DW muizen van een 'leverancier' komen. Hier zit van alles door elkaar en wordt niet gelet op gezondheid, er wordt enkel vermeerderd.

Goede fokkers selecteren als eerst op gezondheid, daarna op bouw en een leuk kleurtje is dan mooi meegenomen.
Wij mousery's onder elkaar vinden het heel belangrijk om de dieren die we hebben te verbeteren zodat we uiteindelijk een sterke groep muizen hebben die veel gezonder is en ouder wordt dan de gemiddelde 'voermuiskwaliteit'.

Zo richt ik me op de 'tan' tekening. (de oranje buik)
Mijn doel is om mooie grote dieren te fokken met een diep roestbruine buik.
Enkele keren per jaar zijn er ook keuringen. Je kan dan je eigen fok producten inschrijven en zo kom je te weten in hoeverre je dieren aan de standaard van die kleur/tekening. voldoen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:10

Een oude vriendin van vroeger die had ook een kleurmuis en die was heel mooi, roodbruin, en die was zeker erg oud geworden, naar mijn idee voor een muis.

Ouder dan wat ik weet van de gewone dierenwinkelmuizen.
Ja, helaas.

Het is vermeerderen wat ze doen en op gezondheid letten ze niet, is ook eigenlijk voermuis wat je ziet in dierenwinkels, ik heb er in ieder geval nooit echt een mooie kleurmuis gezien.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:12

mooie glimmertjes!
Dan is de vader zeker satijndrager! :D

Zonde van de knikstaart...
Het is altijd zo'n naar gevoel als je een lijn moet opgeven :(:)

Carr_friesje

Re: Nestje muizen + 2e nest op komst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:31

Is zeker naar tessyke, zeker omdat dit eigenlijk de basis van mijn mousery is/was.
Moet nu bijna m'n hele mousery ruimen en de kleurslag die ik fok is bijna niet aan te komen om weer opnieuw op te bouwen. -O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:33

Dat is heel sneu he.

Niet opgeven hoor, het gaat je lukken om weer een hele mooie lijn te gaan fokken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:33

Oh getver... Dat is niet leuk. Hopelijk gaat het met je andere nest wel helemaal goed.
Ik ken het gevoel van een hele basislijn op moeten geven...
Hier is het oudste muisje 3 jaar en 2 maanden geworden. En ze was het ongezondste toen ik haar hier kreeg.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:15

Hé bah, dat is zeker niet leuk....
Hier in belgië zitten ook nog een aantal fokkers, Argente zien ze hier graag :j

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 23:20

Ooooh muisjes <3 leuk joh die kleine glimwormpjes :P zijn erg mooi.

Edit' sorry lees nu pas het vervelende bericht, naar zeg.. :(:)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:11

He bah, wat een naar bericht, Carr_friesje. Dat is zo ongelooflijk demotiverend, om op die manier terug op 0 te worden gezet. Zijn deze muisjes verder wel geschikt als liefhebber muisje? Dus huisdier ipv fokdier?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 11:05

Deze muisjes zijn zeker wel geschikt als huisdier.
De meeste dieren blijken drager van knikstaart te zijn.
Dit is een erfelijke skelet afwijking. Maar zolang ze alleen drager zijn heeft dit geen effect op de gezondheid. Het is een recessief gen.

Knikstaart uit zich vaak zoals de naam al doet vermoeden door een knik in de staart.
Dit is in principe geen probleem als het alleen een knik in de staart betreft. Echter kan het zich in de hele wervelkolom voordoen als er mee doorgefokt wordt waardoor er dus dieren met afwijkingen in de rug en nek kunnen voorkomen.
Dit is natuurlijk enorm pijnlijk en niet dierwaardig.

Ik ben heel voorzichtig met het plaatsen als huisdier van deze erfelijk belaste dieren.
Je hebt er namelijk altijd van die nitwitten tussenzitten die er na verloop van tijd 'voor de leuk' toch een nest mee gaan fokken.

Ten eerste wil ik dat voor de dieren niet en ten tweede kan ik mijn mousery opdoeken als men via via hoort dat de ouderdieren van mij afkomen. Dan sta ik te boek als iemand die met ongezonde dieren fokt.
(Terwijl er van te voren nadrukkelijk gewaarschuwd is dat er niet mee gefokt mag worden, maar dat vergeet men dan vaak.)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:49

Carr_friesje schreef:
Deze muisjes zijn zeker wel geschikt als huisdier.
De meeste dieren blijken drager van knikstaart te zijn.
Dit is een erfelijke skelet afwijking. Maar zolang ze alleen drager zijn heeft dit geen effect op de gezondheid. Het is een recessief gen.

Knikstaart uit zich vaak zoals de naam al doet vermoeden door een knik in de staart.
Dit is in principe geen probleem als het alleen een knik in de staart betreft. Echter kan het zich in de hele wervelkolom voordoen als er mee doorgefokt wordt waardoor er dus dieren met afwijkingen in de rug en nek kunnen voorkomen.
Dit is natuurlijk enorm pijnlijk en niet dierwaardig.

Ik ben heel voorzichtig met het plaatsen als huisdier van deze erfelijk belaste dieren.
Je hebt er namelijk altijd van die nitwitten tussenzitten die er na verloop van tijd 'voor de leuk' toch een nest mee gaan fokken.

Ten eerste wil ik dat voor de dieren niet en ten tweede kan ik mijn mousery opdoeken als men via via hoort dat de ouderdieren van mij afkomen. Dan sta ik te boek als iemand die met ongezonde dieren fokt.
(Terwijl er van te voren nadrukkelijk gewaarschuwd is dat er niet mee gefokt mag worden, maar dat vergeet men dan vaak.)

Erg eigenlijk he, dat je daar zo wantrouwend tegenover moet staan. Maar wel begrijpelijk. Van de zotte overigens dat mensen zouden willen fokken 'voor de leuk' met een dier met een erfelijke afwijking. Voor wie is dat dan precies leuk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:56

Jeetje, wat balen van de knikstaart.
Wat ga je nu met de muizen doen die je moet ruimen?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:18

Is inderdaad erg dat het zo moet Djinnie, maarja 't is niet anders.

Cayenne, het is een vrij groot deel van mijn mousery, dus zo lang ze niet in de weg zitten mogen ze gewoon lekker blijven.
Nu het met de nesten wat drukker wordt probeer ik enkele als huisdiertjes te plaatsen en sommigen die mogen zichzelf een trapje hoger in de voedselketen nuttig maken.

Zal eind van de avond of morgen weer eens een foto update doen. :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 13:21

Zoals beloofd een foto update! :D
choco nest is nu precies 2 weken oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:41

wat ontzettend schattig.

hoe ziet een knikstaart er eigenlijk uit en zorgt het voor problemen bij het diertje?

amy495

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:17

Wat een mooi nest! Zou zo weer een nestje muizen willen...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 15:08

Zal even een foto zoeken Talindos.

Een knikstaart in de 1e generatie (dus allebei de ouders drager) geeft vaak geen problemen, enkel een knikje in de staart.
Dit veroorzaakt geen pijn en kunnen er prima mee leven.

Het is daarentegen wel een skeletafwijking.
Als je dus met een dier met knikstaart verder fokt is er een heel groot risico dat de afwijking verergert terugkomt bij de nakomelingen zodat er bijvoorbeeld een knik, vergroeiing of afwijking in de ruggengraat ontstaat.
Daarnaast kunnen er ook afwijkingen voorkomen aan andere delen van het skelet zoals scheve kaken, kruisgebit, open verhemelte, vergroeide en/of ingedeukte ribben, een open rug, teveel of te weinig tenen (of vergroeid).
Je kunt je voorstellen dat dat soort afwijkingen wel ontzettend veel pijn en ongemak met zich mee zullen brengen. Daarom worden door goede fokkers dit soort dieren en ook hun ouders en andere bloedverwanten waarvan je dan kan concluderen dat ze drager zijn meteen uitgesloten voor de fok.

Daarom ben ik ook zo voorzichtig met het plaatsen van deze dieren, je weet nooit of iemand toch tegen de waarschuwing in met zo'n dier gaat fokken en dat wil ik niet op m'n geweten hebben.

Ik weet niet of je het goed kan zien maar de foto hieronder is van het desbetreffende jong.
Ongeveer halverwege heeft ze 2 kleine knikjes in de staart.

Afbeelding

Hieronder een jong uit 1 van mijn eerdere nesten, bij hem is het overduidelijk.

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:29

Ik zit er al even over te denken om weer een knagertje (of koppeltje/groepje) ofzo erbij te nemen, liefst herplaatsertjes oid.
Zijn muizen qua verzorging en huisvesting een beetje vergelijkbaar met ratten?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:31

Muisjes <3 <3 <3

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:10

Dat klinkt inderdaad best ernstig.
en vooral bij dat tweede muisje ziet het er erg naar uit.

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:39

Wat leuk om die (snelle!) veranderingen te zien in twee weken! Vooral de satijnen muisjes vind ik ontzettend mooi.
Maar wat een naar nieuws over je lijnen..

Verkoop je de jongen uit je nesten ook aan particulieren of gaan deze vooral naar andere mousery's? (Of houd je ze vooral zelf?)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 23:14

Soms gaan ze wel eens naar particulieren maar vaak naar fokkers onderling.
Zeker nu met de nieuwe lijn choco tan. Is een kleurtje wat niet zo vaak voorbij komt en dus best gewild is.
De komende tijd gaan die niet naar particulieren omdat dan binnen no time de nesten daarvan uit de grond schieten bij mensen die ze alleen maar op het mooie kleurtje fokken en vervolgens voor een prikkie verkopen.
Al het werk wat ik er dan in heb zitten qua selecteren op oa gezondheid, karakter en bouw wordt dan teniet gedaan en ik raak mijn dieren dan niet meer kwijt omdat men ze te duur vind.
Maar gelukkig kunnen we als fokkers de prijs van goede muizen nog redelijk op peil houden zonder noodgedwongen te moeten zakken naar de prijs van de broodfokkers.