Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ragdollcat schreef:Wauw wat een mooie muizen zeg en wat zijn ze schattig.
Hoe oud worden deze muizen over het algemeen?, want ik las dat ze ouder worden dan de gewone dierenwinkelmuizen.
Carr_friesje schreef:Deze muisjes zijn zeker wel geschikt als huisdier.
De meeste dieren blijken drager van knikstaart te zijn.
Dit is een erfelijke skelet afwijking. Maar zolang ze alleen drager zijn heeft dit geen effect op de gezondheid. Het is een recessief gen.
Knikstaart uit zich vaak zoals de naam al doet vermoeden door een knik in de staart.
Dit is in principe geen probleem als het alleen een knik in de staart betreft. Echter kan het zich in de hele wervelkolom voordoen als er mee doorgefokt wordt waardoor er dus dieren met afwijkingen in de rug en nek kunnen voorkomen.
Dit is natuurlijk enorm pijnlijk en niet dierwaardig.
Ik ben heel voorzichtig met het plaatsen als huisdier van deze erfelijk belaste dieren.
Je hebt er namelijk altijd van die nitwitten tussenzitten die er na verloop van tijd 'voor de leuk' toch een nest mee gaan fokken.
Ten eerste wil ik dat voor de dieren niet en ten tweede kan ik mijn mousery opdoeken als men via via hoort dat de ouderdieren van mij afkomen. Dan sta ik te boek als iemand die met ongezonde dieren fokt.
(Terwijl er van te voren nadrukkelijk gewaarschuwd is dat er niet mee gefokt mag worden, maar dat vergeet men dan vaak.)