Onze huiseenden en hun zelfbouw zwembad!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:18

Geweldig :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:19

spinazie en andijvie wist ik wel dat zwanen dat graag lusten.
Kan zijn dat ze er even aan moeten wennen?! De eerste keer dat wij ze het watervogelvoer gaven stonden ze ook te 'trutten' Nu 'vallen ze er op aan'... :+

jolmer20

Re: Onze huiseenden en hun zelfbouw zwembad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:20

Bedankt voor alle super leuke reacties! Heerlijk die vogels vind ik :D

Haha, ja dat was ook toen ik ze een keer iets anders dan anders gaf, net zoals met paarden, hebben ze ook zoiets van uuuh watsdat??
Ik ga ook eens kijken naar watervogelvoer!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:23

Oh wat grappig! Bij ons komen de eenden ook de wijk in, maar ze blijven in het speelveldje voor de huizen.

Niet altijd even grappig trouwens want ik slaap aan de voorkant en om de een of andere reden gaan ze 's avonds vrij laat nog KEIhard zitten kwaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:33

jolmer20 schreef:
Ah is spinazie ook een optie? Dat wist ik dan weer niet, bedankt :)
Het is ook vooral dat als ze komen dat we ze wel wat willen geven, en ookal geven we ze niks, ze roven zelf de bakjes van de kat wel leeg.
Ben benieuwd of ze spinazie eten, bedankt voor de tip :)

Ik heb me er een tijdje heel erg druk om gemaakt, maar besefte me dat ik dit nooit tegen kan gaan. (ik heb het niet bij 1 pagina google gehouden...) Heb me er veel in verdiept en heb echt de meest rotte dingen gezien wat er gebeurd na het eten van brood.

Ik hoop dan ook dat mensen dit lezen en ook stoppen met brood voeren...!

Hier nog wel een artikel die het erg kort samenvat: http://www.piepvandaag.nl/eenden-gezond-voedsel-brood/

*Sommige gemeentes hebben het zelfs verboden, of er een boete voor staan. (Dit om ratten en muizen op afstand te houden...bedenk eens wat die met de eenden doen...)

Eenden worden dik en ziek. Het is ongezond, vanwege teveel zout. Ze verliezen hun eigen vetten, en krijgen hierdoor vaak de verdrinkingsdood. Als het brood in het water wordt gegooid komen er verkeerde bacterien op, en de olieen uit het brood komt vrij waardoor het groen in het water (en vis) niet tot slecht groeit... en wat eten de eenden normaliter?

Het is immers opvallend dat eenden in de stad die regelmatig gevoerd worden, vaak niet ouder dan twee jaar worden. Terwijl eenden normaal 29 jaar kunnen worden.

Beter kun je eenden- of watervogelgraan geven. Eendengraan verschilt van kippengraan door de afwezigheid van scherpe producten, zoals gerst en haver en het heeft bijvoorbeeld milletzaad. Dit is te koop bij dierenwinkels.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:38

Bedankt voor je verheldering Nikki. Ik snap dat als je je er echt in verdiept en je je er druk om maakt dat het dan ook niet fijn is om dit zo te zien. Zeker niet als mensen(zoals ik) dan nog doorgaan met voeren van brood terwijl ze het weten.
Wat ik al zei, ik wist niet beter, net als mijn moeder, die ze overigens vaker brood voert dan ik. Ik zal eens kijken voor dat watervogelgraan en wat groenvoer. In de bak zit ondertussen kroos, dan kunnen ze daarvan eten :)

En nu graag weer wat leukere reacties :D!

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:39

Je moest eens weten wat voor een mens allemaal niet goed is. Maak je je daar ook zo druk om?

Wat leuk om alle andere leuke reacties te lezen! We hebben er hard aan gewerkt he Jolmer20? Maar ben blij dat iedereen het zo leuk vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:42

jolmer20 schreef:
Bedankt voor je verheldering [naam]. Ik snap dat als je je er echt in verdiept en je je er druk om maakt dat het dan ook niet fijn is om dit zo te zien. Zeker niet als mensen(zoals ik) dan nog doorgaan met voeren van brood terwijl ze het weten.
Wat ik al zei, ik wist niet beter, net als mijn moeder, die ze overigens vaker brood voert dan ik. Ik zal eens kijken voor dat watervogelgraan en wat groenvoer. In de bak zit ondertussen kroos, dan kunnen ze daarvan eten :)

En nu graag weer wat leukere reacties :D!

Super goed! Ben benieuwd... maak maar een fototje als je ze spinazie gaat geven :D

En excuus, was niet de bedoeling je topic te "vervuilen".

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:46

wat lief dat je dit allemaal doet voor de eendjes :j ,en die foto's in huis :')

wij hebben ook eenden hier op de wei bij de stallen van de paarden en die stallen staan in onze achtertuin,dus zeg maar ook 'eendjes in de tuin'..,zwemmen dus ook in de waterteil van de paarden enzo.....

laatst was alleen katrien duck,de dame in het gezelschap niet snel genoeg weg voor de hondjes... :(:)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:47

Oh wat ben ik jaloers zeg! Het is al een tijdje geleden dat onze laatste eend is overleden en ik mis hem nog elke dag, het kwaken als je wakker werd en hallo zei en de knuffels... Heel veel plezier met je drie knappers!

Over voeding, onze eenden werden heel gelukkig van slakken ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:53

Kijk nou joh, wat gezellig die eenden :D
Superleuk, geniet ervan.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:05

Bedankt allemaal!
Ik hoop ook dat ze nog lekker lang meegaan!

Het kwaken is inderdaad geweldig! Heerlijk wakker worden altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:12

Leuk! Ik hoor die voetjes helemaal pletsen op je vloer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:18

bwahahah mevrouw eend en d'r crew _O- En dan ook tegen het raam tikken... Tis geen mac donalds... _O-

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:19

Privebad voor een trio eenden, geweldig.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:22

Zijn deze mannetjes wel lief voor het vrouwtje? Ik zag pas in de Efteling dat een vrouwtjes eend bijna verzopen werd door 2 mannetjes...was een soort verkrachting.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:27

wat ontzettend leuk dat jullie dit doen, je hebt met dit topic mijn hele dag goed gemaakt :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:30

Haha wat gezellig! Vroeger bij mijn moeder kwam er ook regelmatig een dame en een heer buurten. Mijn mam vond er niks aan dus ze kregen ook nooit wat maar die twee waren ook zo tam, stonden gewoon op de tuindeur te tikken :')

De laatste twee jaar zit er bij haar in de tuin een eend te broeden. Vorig jaar heeft ze voortijdig d'r nest verlaten maar dit jaar zijn er volgens mij toch wel kuikens uitgekomen! Niet zo'n slimme eendvogel trouwens, want in de verste verte is geen water te bekennen, maargoed :+

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 17:38

Bedankt voor de leuke reacties, echt super!!

Deze mannetjes zijn wel lief voor t vrouwtje! Meestal vechten ze met elkaar en zodra ze uitgevochten zijn is het vrouwtje al weg :+
Soms is hetnog wel eens een groepsverkrachting, maar dat is voornamelijk als ze in sloot zitten, als ik daar langsrij dan zie ik t wel eens gebeuren (ze zitten altijd in hetzelfde slootje, alleen deze 3 zitten in die sloot)

Haha meestal met broeden gaan ze juist niet bij t water in de buurt zitten geloof ik, domme eendjes haha

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:00

Gezellig. Ik heb sinds ik hier woon ook een mannetje en vrouwtjes eend die komen buurten, zodra ze zien dat ik in de keuken sta komen ze onder het raam kwaken en dan gaan ze de stijger op om daar verder te kwaken totdat ik ze wat te eten geef :')

En sinds een week of 2 komt ze met haat nieuwe aanwinsten aan zwemmen

Afbeelding

Zodra mama begint te kwaken beginnen de kleintjes te piepen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 18:02

Leuk zeg! Vroeger ook baby's in de vijver gehad, heeerlijk altijd om te zien!

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 18:04

Het zijn alleen niet de meest slimme eenden, ze had eerst 7 kuikens maar ze vond andere dingen interessanter

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:49

Moet zeggen dat het inderdaad wel vaak is bij eenden dat er veel jongen worden opgegeten of weet ik t wat. Domme eendjes..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:53

Bij ons was een troep va 18 in no time uitgedund naar 3... :oo Niet altijd de meest snuggere dieren inderdaad.

Maar goed, toen we het jaar daarop 9 eenden tot de volwassenheid hadden gekregen, bleken ze prompt overlast te geven. (Niet bij ons trouwens, maar bij de vijver in de buurt.)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 20:06

aah wat leuk!!!