Nieuwe liefde Babe, weer eens wat anders dan een hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:00

Hij is maar 3 geworden ongeveer.. erg sneu..
Hij had in de ochtend nog gewoon gegeten en gedronken, en smiddags was hij overleden.

De mensen bij wie hij woonde ( mijn ouders wouden hem niet in huis haha ) hebben nu zelf 2 varkentjes weer. Ze waren dol op Puck.
Nog even een plaatje met hun hondje.
Afbeelding

_Reneee

Re: Nieuwe liefde Babe, weer eens wat anders dan een hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:04

Ik vind het nogal hypocriet om te zeggen dat een varken per se een vriendje nodig heeft, terwijl menig mens een hond of kat ook alleen houdt. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde.

Leuk beestje! Inderdaad een keer iets anders dan een hond :D

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:04

Shirley schreef:
Gamblex17 schreef:
@ Shirley.

Nee dat klopt.
Maar wij zijn ook bij andere nestjes geweest en daar werd ons verteld dat
het ook goed kan als je honden of katten hebt.
En ze vermaken zich goed met elkaar.

Verkooppraatjes...
Want geloof me, een varken ziet dat (geheel terecht overigens) op dezelfde manier als jij: een huisdier dat leuk is om mee te spelen, maar het blijft een totaal ander wezen.

Wij hebben al tientallen jaren ervaring met huisvarkens en ik zeg dit echt niet om je plezier te bederven!
Integendeel, alleen om te voorkomen dat je straks een ongelukkig en gefrustreerd varkentje hebt, waarvan je uiteraard zelf ook niet blij gaat zijn.

Ja ik snap de reactie ook wel, en vind het ook niet erg hoor :)

Zoals het nu gaat vermaakt ze zich goed en komt ze verder niks te kort,
en als zij later wel gaat worden zoals u zegt dan komt dat ook echt wel goed.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:06

_Reneee schreef:
Ik vind het nogal hypocriet om te zeggen dat een varken per se een vriendje nodig heeft, terwijl menig mens een hond of kat ook alleen houdt. Dat is in mijn ogen precies hetzelfde.

Helemaal mee eens. Ik ken meer mensen met een hond dan met twee ;-)

En dat varkentje... Ik smelt! :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:07

_Reneee schreef:

Klopt zo zie ik dat ook inderdaad.

Wij hebben 2 honden en ze vermaakt zich goed.

We hebben ook verhalen gelezen van mensen met huis varkens en we hebben het er ook over gehad met mensen. En daar gaat het ook goed bij dus zelf denk ik dat het wel goed blijft gaan :)
En zo niet komt daar altijd een oplossing voor.

Bedankt :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:08

Petpa schreef:
_Reneee schreef:

Helemaal mee eens. Ik ken meer mensen met een hond dan met twee ;-)

En dat varkentje... Ik smelt! :j

Wat is er hypocriet aan een goedbedoeld advies van iemand met ervaring :?

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:08

Okee hier wil ik er later 2 van... <3 Heel veel plezier samen!

Weet niet of het al gevraagd is, maar zijn varkentjes goed zindelijk te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:11

awe zo leuk! <3 Ik heb er ook wel eens over gedacht maar ik denk niet dat mijn huisbaas dat goed vind. Hij vind een hond en kat al meer dan genoeg haha. Maar wat ik me dus wel toen afvroeg. Hoe krijg je een varkentje zindelijk en kunnen ze hard gillen/krijsen? Want ja de buren moeten er natuurlijk ook geen last van hebben. Mischien stomme gedacht en vragen maar vroeg het me af, mischien kan jij daar antwoord op geven ;) Maar jeej wat is Babe een schatje, ook als ze groot zijn ;)

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:12

Benice schreef:
Okee hier wil ik er later 2 van... <3 Heel veel plezier samen!

Weet niet of het al gevraagd is, maar zijn varkentjes goed zindelijk te krijgen?

Haha bedankt ! :D

Niet gevraagd ik heb het er wel ingezet, ze is goed zindelijk :)

Wij hebben een bak staan waar ze op gaat.

In het begin hebben wij haar er op gezet om de 2 uur,
toen ze gewend was liep ze achter ons aan en kon ze zelf om de 2 uur de bak inlopen.
En toen is het vanzelf gegaan als ze moet dan gaat ze :)

Wel houden we in de gaten of ze nog genoeg gaat maar dat zit goed.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:13

Varkens kunnen prima zowel met als zonder maatje gehouden worden.
Op mijn werk hebben we een groot varken gehad, snuf, wat zijn hele leven alleen stond, veel aandacht van de mensen kreeg en super lief was. Zij is ook oud geworden en op een mooie leeftijd overleden.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:16

Lianne schreef:
awe zo leuk! <3 Ik heb er ook wel eens over gedacht maar ik denk niet dat mijn huisbaas dat goed vind. Hij vind een hond en kat al meer dan genoeg haha. Maar wat ik me dus wel toen afvroeg. Hoe krijg je een varkentje zindelijk en kunnen ze hard gillen/krijsen? Want ja de buren moeten er natuurlijk ook geen last van hebben. Mischien stomme gedacht en vragen maar vroeg het me af, mischien kan jij daar antwoord op geven ;) Maar jeej wat is Babe een schatje, ook als ze groot zijn ;)

Nou ik weet niet in wat voor een huis je woont ?

Wij wonen in een rijtjes huis, maar hebben een best grote tuin voor zo'n huis.

Babe is nu goed zindelijk

'In het begin hebben wij haar er op gezet om de 2 uur,
toen ze gewend was liep ze achter ons aan en kon ze zelf om de 2 uur de bak inlopen.
En toen is het vanzelf gegaan als ze moet dan gaat ze'

Wij hebben er goed over nagedacht ook want we waren ook wel bang voor de buren,
in het begin heeft ze wel een paar keer hard gekrijst vooral als je haar oppakte.
( logisch ook ) maar daar is ze nu aan gewend en hoor je haar bijna niet meer.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:16

Wat leuk! Mijn man wilt ook heel graag een varkentje maar op dit moment zijn we nog beide 5 dagen pw van huis dus moet hij nog even wachten.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:16

Oepsie, overheen gelezen dus... :o

Op die manier is het wel makkelijk! Ik denk dat ik om ben...

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:19

Benice schreef:
Oepsie, overheen gelezen dus... :o

Op die manier is het wel makkelijk! Ik denk dat ik om ben...

Ja maakt niet uit ! :)

Ja inderdaad, haha.
Ik weet niet of het bij alle varkens zo makkelijk gaat natuurlijk, maar anders doet voer ook n hoop ! :')

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 12:22

Maaaarije schreef:
Hij is maar 3 geworden ongeveer.. erg sneu..
Hij had in de ochtend nog gewoon gegeten en gedronken, en smiddags was hij overleden.

De mensen bij wie hij woonde ( mijn ouders wouden hem niet in huis haha ) hebben nu zelf 2 varkentjes weer. Ze waren dol op Puck.
Nog even een plaatje met hun hondje.
[ [url=m/sZ5rPd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah dat is inderdaad erg sneu! :(

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:40

Ik ben zelf ook in het bezit van 2 varkentjes. Voorheen 4. Heb al 20 jaar varkentjes. Ook in huis gehad.
Een varken is onwijs leuk, maar in huis hoort ie niet. Oh, hebben we zelf ook gehad hoor. En al helemaal niet alleen. Daarnaast ben ik benieuwd of je geregistreerd staat als varkenshouder? Oftewel heb je een ubn nummer? Ik zie namelijk ook geen oornummer. (okee is vreselijk lelijk, maar het is bij de wet verplicht) Je zegt zij?? is het een zeugje?? Dan zou ik haar echt niet meenemen naar bed, maar fijn in haar eigen plekje laten slapen. Als ze strakjes berig word kunnen ze vreselijk vervelend worden. Niet alleen tegen jullie maar ook de honden en de katten zijn dan waarschijnlijk de pisang. En om dit dan weer af te leren is dan enorm moeilijk. Ook als ze zo wat groter is, zal je de kastjes en de koelkast bv moeten barricaderen want ze krijgen alles open. En even ter waarschuwing.. als je gaat wandelen met haar, ben je in overtreding. Want varkentjes mogen niet verplaatst worden. Maar ik denk dat die aardige mensen zulke dingen niet verteld hebben. Helaas is er maar al te vaak verkeerde info omtrent varkens. Ik gun het je wel hoor, zo is het niet. Maar het zijn gewoon zeer intelligente dieren die de meeste mensen onderschatten. Zo ook alle wettelijke eisen waar je je aan zou moeten houden.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 13:03

Pb gestuurd pipo.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:10

Ik ben ook wel benieuwd, en wellicht meerdere lezers...kun je het niet gewoon in het topic zetten?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:16

doe ik wel even.. want ik kan het niet zo goed hebben. op http://www.levendehave.nl/ kan je heel veel vinden over het houden en de regels met betrekking tot varkens.
Ts vertelde dat ze er wel iets mee zou doen, en ik heb haar deze link gegeven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

Oké Pipo, ben benieuwd...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:00

Ben ook benieuwd, twee grote GROTE hobbyvarkens gehad vele jaren lang.

Als ze groter en idd berig worden die minivarkentjes (en hoe mini blijft het diertje in kwestie eigenlijk, want voor soort is het, want vele varkentjes worden als mini's verkocht terwijl ze het (later) niet blijken te zijn). Varken moet ook kunnen graven en spitten, en kunnen zoelen. Ook een mini/hobby varkentje.

Bezint waar je aan begint, vaak gaat het alsnog fout met zo'n huis-mini: de link van @pipo naar Levende Have (de site voor de hobby-dierhouder) is trouwens zeer leerzaam en aan te bevelen.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 16:03

terpentijn schreef:
Ben ook benieuwd, twee grote GROTE hobbyvarkens gehad vele jaren lang.

Als ze groter en idd berig worden die minivarkentjes (en hoe mini blijft het diertje in kwestie eigenlijk, want voor soort is het, want vele varkentjes worden als mini's verkocht terwijl ze het (later) niet blijken te zijn). Varken moet ook kunnen graven en spitten, en kunnen zoelen. Ook een mini/hobby varkentje.

Bezint waar je aan begint, vaak gaat het alsnog fout met zo'n huis-mini: de link van @pipo naar Levende Have (de site voor de
hobby-dierhouder) is trouwens zeer leerzaam en aan te bevelen.

Ze kan ook gewoon graven en spitten, misschien moet je het allemaal even lezen ?
Want daar zorgen wij echt wel voor anders had ik nooit een varken kunnen nemen, ik weet ook wel dat het niet het zelfde werkt als bijv bij honden.
Ook weet ik wie haar moeder is, zoals ik al zei we zijn bij meerdere nestjes wezen kijken en zo hebben wij ook besloten voor een zeugje te gaan. Omdat de zeugjes die al wat ouder waren ons aantrekte.

En niet ieder varken is het zelfde.

Hier had ik dus niet zo'n zin in.
Vandaar ik het via pb deed.

Als het niet goed zou gaan later dan komt daar echt wel een oplossing voor. Ook dit heb ik al gezegd.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:15

Heel erg lief TS, maar ik ga wel met de rest mee. De link van pipo vind ik ook heel interessant.
En nee ik vind het niet hypocriet wat betreft honden/katten en varkens... Dat kan je toch niet vergelijken? Als een paard alleen staat is dat toch ook veel erger dan een hond die alleen zit.. Mijn hond zou er niet aan moeten denken d'r stekkie te moeten delen. TS ik raad je aan je goed te verdiepen in varkens en hun gedrag zo dat hij zich optimaal en natuurlijk kan gedragen. Met een maatje dus. Ik heb ooit een heel leuk en leerzaam boek gelezen over hobbyvarkens, Varkensliefde heette het volgens mij.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:30

Weet je ook hoe oud haar moeder is? Want zoals je misschien wel weet groeit ook een varken tot minstens 1,5 jaar terwijl ze met 4 maanden al geslachtrijp zijn. (globale leeftijden) Wij hadden zo ooit inderdaad al 17 jaar geleden de fout gemaakt om ons kleine meisje weg te brengen naar een kleine man.... Maar toen de biggen geboren waren (die mensen zouden ook een big nemen) Wilde ze geen big meer en paps ook niet. Dus is paps na zijn castratie hierheen gekomen maar wij schrokken van paps.. die was opeens niet mini meer.
Kijk je bent echt niet de enigste die iets belazerd word. Hele volksstammen trappen erin. En wie weet is het ook echt een klein varkentje. De tijd zal het leren.
Je moet t ook niet als aanval zien. Je heb het beestje nu eenmaal, leer ervan. En ook belangrijk, laat anderen meeleren.
Spit eens op bokt, hele volkststammen vallen over bepaalde dingen, alleen staan, 24 uur op stal, kleine beetjes ruwvoer en grote hoeveelheden biks of andere rommel.... Terwijl paarden eigenlijk redelijk gangbare dieren zijn. Ze worden nog steeds verkocht zonder chip.. zou je dat doen? Of je paard vervoeren tijdens een droesuitbraak of weet ik veel wat. Dat doe je nu in feite wel met de aanschaf van je knorrie. Dus neem dan ook een stukje opvoedende taak mee en sta er voor open.
Zo heb ik ook papegaaien.. die mogen sinds dit jaar ook niet meer met de hand grootgebracht worden. Weet jij veel als je in een zaak staat waar een prachtige ara op je arm komt zitten. Hondjes uit roemenie en zo.. lieve puppies.. moeten nu geloof ik een half jaar zijn om vervoerd te mogen worden... Alles heeft regeltjes. Zo ook je varkentje.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:42

Toen wij gingen kijken achter mini varkens dacht ik ook een varken aan te treffen van rond de 20 kg tenminste dat vind ik mini. Troffen we daar een beer aan van rond 80 kg...

Vond ik niet echt mini maar goed, wij hebben 2 zeugjes genomen die hier een stal van 8x3 hebben. En een stuk grond ter grote van een rijbak. Vond 1 biggie ook maar zielig dus manlief overgehaald om er 2 te nemen.

En geloof me, het is een redelijk gedoe om die te registreren hoor. Testen op ziektes etc. We hebben ze nu van oktober en tis nog niet rond...

Overigens heet onze ook Babe en haar zusje Brownie :)