Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:06

leuk om een keer te zien!!
wij thuis fokken met zweeds roodbont, montbeliarde, en een heeel klein beetje Holstein zijn wij absoluut geen fan van.
ook al een paar driewegkruisingen aan de melk.

jansje73

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:11

Wow wat zijn de koeien leuk <3 ! Wat een stier op foto 10 <3 . Zijn de stieren daar zo braaf en mak ?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:27

leuk hoor, lekkere biefstukjes... :9

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:32

jansje73 schreef:
Wow wat zijn de koeien leuk <3 ! Wat een stier op foto 10 <3 . Zijn de stieren daar zo braaf en mak ?

dit soort koeien en stieren komen veel in handen en worden getraind voor keuringen. daarom zijn ze zo mak :) Er zit ook wel verschil tussen rassen hoe mak ze zijn.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 09:40

Spruitjee schreef:
Sastaic, Jullie doen de drieweg-rotatiekruising? Hoe bevalt dat? Hoe zijn de koeien qua karakter? :)

Sweetgirl1, dat was het inderdaad! Voor de rubriek, waar ik hem op de foto heb gezet, liep die ook telkens rondjes te draaien, de man had moeite hem te houden!

MissYvette4u, Je proeft het als de melk wat vetter is, en dat verschilt wel per ras. De melk is dat ietsje lobbiger. De verschillende rassen zijn ontstaan doordat ze op verschillende plekken op de wereld gingen fokken, waarbij de bevolkingsgroepen elk hun eigen voorkeur hadden in kleur/productie/werkeigenschappen (kar/ploeg trekken)/vleesproductie. Dus een beetje voor het oog maar het meeste voor nut.

Diablo, De stieren zijn opzich wel goed te houden, als ze maar van jongs af aan gewend zijn te volgen, maar ook weer niet té tam zijn. Zelfs een kleine Galloway kan een mens dooddrukken als hij dat wil, al is het alleen maar omdat hij tegen je aan schuurt. Dit is dan ook de reden dat de stieren een neusring dragen. Mochten ze echt vervelend gaan doen dan voelen ze de druk op hun neus en zijn ze iets makkelijker te houden.

Over fleckvieh kan ik je wel wat vertellen , rust het zelve , als ze kalven staan ze stil als een oude melkkoe en ze geven wel geen 40 liter direct maar houden bijvoorbeeld wel 25 liter vol tot ze droog moeten! Wij zijn er zeer tevreden mee. De oudste bij ons is nu 2e kalfs. Ze was met 33 dagen weer drachtig na haar 1ste kalf en gaf met 300 dagen 9000 liter als vaars met 4.25 vet en 3.75 eiwit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:02

Spruitjee schreef:
Cassidy, was dit toevallig in oktober? Hier vieren ze namen clubday, waarbij de kinderen hun 'pets', hun knuffel kalf/geiten-schapenlam/pup mee naartoe nemen. Dan hebben ze allemaal wedstrijdjes in het voorbrengen en een minicompetitie om te zien welk lam/kalf het beste naar zijn naam luistert :D

Was idd in Oktober, midden in Christchurch:

Afbeelding

Afbeelding

Werd nog echt serieus en officieel aangepakt! Zo leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 10:52

Ods, dankjewel! De Jersey heeft dezelfde kleurgenetica als de Brown Swiss, die inderdaad uit de alpen komt :) De Herefords hebben hun dikke vacht al verloren, hier is het namelijk bijna zomer! (over 2 weken). In de winter hebben ze inderdaad een hele mooie dikke vacht met krulletjes :+:

MarjanB, ik stuur je zo een PB :)

Lianne, het is bijna niet haalbaar op veemarkten, aangezien ze daar enkel van de dieren af willen eigenlijk. Tijdens het showen krijgen de koeien/stieren punten, wat ze in waarde doet toe/af nemen. Hoe hoger de punten, hoe duurder de koe of stier en eventuele nakomelingen. Tegenwoordig is het werken met embryo's niet ongewoon meer in de showkringen, en als je een koe hebt van een goede familie kun je de 'slechtste' embryo's nog voor NZ$500 verkopen. Door ze als kalf en koe zo goed mogelijk tentoon te stellen, bereid je eventueel voor op het geld dat nog komen gaat.

Vrouwke, Dat is leuk! Haha, dan wordt het al moeilijker afscheid van ze te moeten nemen ja :P

IvankBacardi, Waarom deze rassen en hoezo vinden jullie geen fan van Holstein? (ben zelf ook meer fan van andere rassen, maar ben benieuwd :) ) Je krijgt leuke vlekken van zweeds x holstein!

Knakker, dat zijn zeker ^^

tanjaatjuhh, Dat is een hele nette lijst! Eiwit is ook mooi hoog zeg. Goede vruchtbaarheid (en tochtwaarneming natuurlijk als jullie niet met stappentellers werken) :j Zijn ze niet te mak? Een kennis van mij heeft ze juist weggedaan omdat ze zich nergens naartoe lieten brengen en eigenlijk te gezellig waren :P

Cassidy, hele leuke foto's :)!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:52

Ja te mak ik weet het niet , er valt op zich wel mee te werken , staan wel op als het moet en lopen bij ons ook wel mee hoor.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:57

Nou vooral omdat ze te wit werden wij houden van donkerrood. Wij hebben nooit last van poot/klauw problemen maar de holsteins die wij er tussen hebben lopen staan slecht op de poten. Een montbejarde staat al gauw 40 cm breed voor en de holstein met de voor knietjes tegen elkaar. :p

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:05

Wat leuk, een koetjestopic!!! Hele gave foto's !
Die Jerseys zijn zo mooi...net fluweel dat velletje <3 <3
De alpaca's zijn echt snoezig...geweldige wollebolletjes, sooooo cute ! <3
Veel plezier nog op je stage !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:30

IvankBacardi, Dan zit je met SRB inderdaad goed :) Dus eigenlijk hebben jullie voornamelijk tweewegkruisingen tussen SRB en Montebeliarde?

Pandora, ze zijn ook erg zacht! Net als de Alpaca's, vroeg een eigenaar iets over de verschillende vachtsoorten en mocht gelijk het hok in om de vacht te voelen en te vergelijken. En bedankt :D

Hier nog een ras, de Brown Swiss. Persoonlijk ben ik gek van deze koeien, zo rustig en robuust als ze zijn. Knijterhard beenwerk, hoeven en een goede vruchtbaarheid maakt het in Nederland een steeds populairder ras om mee in te kruisen. Om ze als kalf aan het drinken te krijgen is een kriem en daarna is het lastig ze rustig te houden, maar als je even doorzet is het het zo waard <3
Dus hier twee verschillende tinten Brown Swiss:

Afbeelding

Afbeelding
Snotjes :9

Afbeelding

Afbeelding

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:41

we zijn van holstein naar montbeliarde en nu het zweeds rood bont aan het inkruisen.
dus voornamelijk holstein x montelbejarde maar ook al 3 weg kruisingen aan de melk. zijn ook lekker mak in mijn profiel staat een hele donker roden dat is een holstein x montbeliarde die geven vaak ook lekker veel rood. tis natuulijk net waar je van houd haha!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 10:51

Leuk verslag. Idd veel engelse rassen daar.
Koeien kunnen ook echt mooie dieren zijn. Vroeger kende ik niet veel meer dan belgisch witblauw en holstein. Nu in Frankrijk zie ik een pak meer varieteit (ok, overwegend Franse rassen maar dat zijn er ook al een hoop) en er zitten echt leuke tussen.
Bij de melkkoeien ben ik wel fan van de normande. Vleeskoeien vind ik de aubrac een mooi dier en die is ook heel 'gebruiksvriendelijk'.
Salers hebben ze hier ook, heel rustiek en zelfstandig ras. Wel karakterkoppen.
Holstein hebben ze hier ook als ze hoog in productie willen gaan of ze vullen hun kudde aan met holstein om de quota te halen. Maar ik vind het fijn dat de boeren hier toch nog liever 'hun' rassen hebben. Geeft wat kleur tussen al dat zwart-wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 11:52

IvankBacardi, wat een leuke foto's in jou profiel! Die rode heeft een leuke scheve bles ^^ Mooi rood is sowieso niet lelijk :D

Thioro, Dat is ook een beetje de reden dat ik dit topic geopend heb, om mensen te laten zien dat er verschillende rassen en typen koeien zijn dan de rassen die normaal in de wei lopen. Aubrac heb ik dit jaar toevallig in Luxemburg gezien, heel mooi ras inderdaad :) Dat is inderdaad mooi, ze zijn gewoon trots op hun vee. Met Normande zou ik mijn afstudeeronderzoek eigenlijk willen doen, om eventueel te kijken hoe rendabel die zijn als ras/met inkruisen. De rassen die ze ook hebben passen veel beter in het landschap dan de Holsteins stiekem (vind ik) :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 12:40

Normandes geven vettere melk (wel minder dan een montbeliarde) en een goede normande kan ook makkelijk veel produceren. Ze kalven vrij makkelijk af en kunnen redelijk lang mee zonder 'op te branden'. Kalfsziekte of acidose komt bvb beduidend minder voor dan bij holstein, lebmaagverplaatsing praktisch onbestaande. Ze vervetten wel snel wat dan weer luie koeien geeft die bvb niet doorpersen bij kalven.
Het zijn rustige dieren met een tikkeltje koppigheid, wat vandaag niet moet kan morgen ook wel.
Voederconversie heb ik niet direct een idee over.
Inkruisen voor melk is niet spectaculair. Het geeft wel meer bevleesde kalveren. Met zwart-bont is dat niet erg maar met roodbont of vleesvee heb ik het al monsters weten geven (lees: keizersnede voor een kalf van 80kg).
Je moet alleen niet proberen ze als holstein te huisvesten. Melken met robot of stallen in een stal met ligplaatsen geeft problemen (zelfs als de ligplaatsen extra large zijn op normande maat). Tenzij je direct met de vaarzen zo begint en ze niet anders gewend zijn.
Heb hier meerdere boeren geweten die hun stal (vrije stro stal) ombouwden tot ligplaatsen stal en hun volledige kudde normandes zag wegkwijnen door pootproblemen omdat ze het gewoon vertikten om in de ligplaatsen te gaan liggen.
Er is hier een melkerij die een bepaald percentage normandes in de groep eist voor de kaasproductie (en good old frans chauvinisme en ras in stand houden) wat de gemengde groepen in stand houdt. Ken zo een boer die een 150 tal holsteins aan de melk heeft met robots en ligplaatsen. Die heeft er nu een 60 tal normandes bijgenomen en speciaal voor hen een strostal en melkput bijgebouwd. De kreupele holsteins heeft hij ook bij de normandes gezet, daar herstellen ze beter dan in de ligplaatsen.
Boeren met een volledige holsteinkudde zullen meer produceren dan boeren met een volledige normande groep maar het is niet zo dat ze er niet van kunnen leven (afgezien het feit dat elke melkboer het tegenwoordig niet makkelijk heeft).

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:59

Wij kruizen Holstein met Fleckvieh en dan weer zweeds roodbont. Zweeds roodbont zijn nog maar net een paar mee geinsemineerd dus nog geen kalfjes/vaarzen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 07:45

Thioro, Bedankt voor deze informatie! Ik ken twee Normande kruisingen, waarvan 1 na twee maanden in eerste lactatie toch een nette 30 liter per dag gaf. (ik weet niet hoe haar gehalten waren en ik weet niet hoe ze momenteel produceert). Wel is ze wat schichtig in de stal en is ze erg rustig in de weide, dat terwijl ze op een stal staat waar de koeien over het algemeen mooi mak zijn. En een kalf van 80 kilo? :wow: Goeiendag, arme koe zeg.. Weet je ook nog wat het andere ras was bij dit kalf? Ik vind dat een mooi initiatief van die kaasmakerij, het is wel een manier om rassen in stand te houden :j

Tanjaatjuhh, Dat is spannend! :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 09:16

Het kalf van 80kg moest eigenlijk een (bretoens) rood bont zijn. Koe was rood bont en rietje had ook van roodbont moeten zijn. En toen kwam er een normande uitrollen. Vergissinkje van de inseminator. Oeps foutje bedankt.
Het andere monster was bij een boer die gewoon niet nadenkt. Die wilde altijd meer bevleesde kalveren en kruist dus lukraak in om vleeskalveren te krijgen. Dat kalf woog nog meer (was echt gigantisch) en was een mikmak tussen holstein-belgisch witblauw (koe) en limousin-normand (stier).
Geen van beide kalveren hebben het overleefd, de koeien wel maar met moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:51

In Nederland werk ik op een bedrijf waar ze Limousine houden. Ze hebben een stier van een jaar of 7 nu, geschat gewicht 1400 kg. Moet je niet aan denken dat je een kruising hiervan op een Belgisch wb zet die al vrijwel allemaal een keizersnede moeten ondergaan? Zonde van je koeien en de kalveren!

En zonde van het eerste kalf, soms gebeuren die dingen helaas!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:49

Wauw wat gaaf zeg! Ik vind koeien ontzettend leuke dieren :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:29

Wij hebben eerst ook dikbillen gehad, ook altijd een keizersnede.
Als die diertjes uitgeteld zijn moet je echt goed in de gaten houden.

Afbeelding
Afbeelding

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:42

Wat een leuk topic! En die Jerseys <3

Wij hebben zelf ook een melkveebedrijf en werken nu sinds 5 jaar met een driewegkruising van Jersey, Brown Swiss en MRY. Als basis hadden we Simmentaler achtige koeien die op zich wel hard zijn maar kwa productie en persistentie heel erg tegen vallen. We hebben eenmalig een ronde Rode Holstein gebruikt op die koeien en daarna de bovenstaande driewegkruising. Ons bevalt dat erg goed. Alhoewel we stiekem misschien toch wel een keer richting zuivere Jerseys willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:14

Vrouwke, Dat is het grote nadeel aan de BWB inderdaad, erg zonde want het zijn leuke dieren!

Maaike_Indy, Wat leuk! Meestal wordt inderdaad aangeraden om Holsteins als basis te gebruiken, aangezien daar een melkplas onder zit. BrownSwiss x Simmentaler, dat moeten grote koeien zijn/zijn geweest of niet? Zuivere Jerseys zijn ook geweldig, kunnen goed meekomen met de Holsteins. En daarnaast hebben ze gewoon een heerlijk eigenwijs karakter <3

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:44

Wij zijn als manager op dit bedrijf gekomen en de koeien waren er al. Dus we moesten het met de Simmentalers doen. Wij zijn er niet zo weg van, tenminste niet wat hier voor handen is. Niet al te mooie uiers en de persistentie is niet al te best. Vandaar ook dat we dus zijn begonnen met een rondje RH. Daarop Jersey, daarna BS en daarna MRIJ. De Simmentaler X RH zijn inderdaad kanonnen van koeien. Heel groot.

De Jerseys zijn inderdaad erg eigenwijs en wat angstiger/wilder vind ik. Wel iets waar je aan moet wennen overigens. De kalfjes zijn wel weer hele makkelijke drinkers. En wanneer we ze als ze klein zijn regelmatig knuffelen zijn ze wel aardig tam te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:23

Oke, dan heb je er inderdaad weinig over te zeggen! Ik zie nu pas dat je in Roemenië woont :O Is daar wat aan goede stieren te komen voor de koeien? Simmentalers zijn de voorouders van Fleckvieh en Montebeliarde en is lang zo goed niet op melk gefokt als deze twee rassen (al zijn ze nog wel mooi vlezig), dan heb je het al snel met de uiers. Bevalt het verder wel in Roemenië? Leuk dat jullie de rotatiekruising gebruiken met MRIJ :)

Oke, dan hebben wij verschillende ervaringen met Jersey. Ik ken ze inderdaad zoals jij de kalveren beschrijft. Maar dat is bij veel rassen zo, dat ze rustiger worden na meer handelen :)