Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
! Wat een stier op foto 10
. Zijn de stieren daar zo braaf en mak ? Spruitjee schreef:Sastaic, Jullie doen de drieweg-rotatiekruising? Hoe bevalt dat? Hoe zijn de koeien qua karakter?![]()
Sweetgirl1, dat was het inderdaad! Voor de rubriek, waar ik hem op de foto heb gezet, liep die ook telkens rondjes te draaien, de man had moeite hem te houden!
MissYvette4u, Je proeft het als de melk wat vetter is, en dat verschilt wel per ras. De melk is dat ietsje lobbiger. De verschillende rassen zijn ontstaan doordat ze op verschillende plekken op de wereld gingen fokken, waarbij de bevolkingsgroepen elk hun eigen voorkeur hadden in kleur/productie/werkeigenschappen (kar/ploeg trekken)/vleesproductie. Dus een beetje voor het oog maar het meeste voor nut.
Diablo, De stieren zijn opzich wel goed te houden, als ze maar van jongs af aan gewend zijn te volgen, maar ook weer niet té tam zijn. Zelfs een kleine Galloway kan een mens dooddrukken als hij dat wil, al is het alleen maar omdat hij tegen je aan schuurt. Dit is dan ook de reden dat de stieren een neusring dragen. Mochten ze echt vervelend gaan doen dan voelen ze de druk op hun neus en zijn ze iets makkelijker te houden.

Spruitjee schreef:Cassidy, was dit toevallig in oktober? Hier vieren ze namen clubday, waarbij de kinderen hun 'pets', hun knuffel kalf/geiten-schapenlam/pup mee naartoe nemen. Dan hebben ze allemaal wedstrijdjes in het voorbrengen en een minicompetitie om te zien welk lam/kalf het beste naar zijn naam luistert

De Herefords hebben hun dikke vacht al verloren, hier is het namelijk bijna zomer! (over 2 weken). In de winter hebben ze inderdaad een hele mooie dikke vacht met krulletjes

) Je krijgt leuke vlekken van zweeds x holstein!
Zijn ze niet te mak? Een kennis van mij heeft ze juist weggedaan omdat ze zich nergens naartoe lieten brengen en eigenlijk te gezellig waren
!
Dus eigenlijk hebben jullie voornamelijk tweewegkruisingen tussen SRB en Montebeliarde? 

Dat is inderdaad mooi, ze zijn gewoon trots op hun vee. Met Normande zou ik mijn afstudeeronderzoek eigenlijk willen doen, om eventueel te kijken hoe rendabel die zijn als ras/met inkruisen. De rassen die ze ook hebben passen veel beter in het landschap dan de Holsteins stiekem (vind ik)
Goeiendag, arme koe zeg.. Weet je ook nog wat het andere ras was bij dit kalf? Ik vind dat een mooi initiatief van die kaasmakerij, het is wel een manier om rassen in stand te houden
Is daar wat aan goede stieren te komen voor de koeien? Simmentalers zijn de voorouders van Fleckvieh en Montebeliarde en is lang zo goed niet op melk gefokt als deze twee rassen (al zijn ze nog wel mooi vlezig), dan heb je het al snel met de uiers. Bevalt het verder wel in Roemenië? Leuk dat jullie de rotatiekruising gebruiken met MRIJ