Jaaa, ze is eindelijk geboren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:30

x_Rebecca schreef:
In dit geval hebben we Lientje 93 (moeder) en Lientje 95 (de kleine)

Maar waar is Lientje 94 dan? :') :o?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:30

Wat leuk!

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:32

Wat lief! Vind koeien altijd zo een zachtaardige uitdrukking hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:34

jSophiaF schreef:
Ah, weer wat geleerd, dat verklaard ook "Bertha43" hahahha. Maar wel makkelijk als ze naar hun naam luisteren, roep er 1, komen ze allemaal _O-.

Maar papa doet toch uitmaken welke lijn het kalf is ? Hoe doe je dat onthouden dan ? weet jij de haflingers dat de hengstjes de naam met de eerste letter van die van paps moet beginnen, om zo de lijn door te zetten, zodat je weet dat het bijvoorbeeld een "w-line" is. ( Dit is puur uit nieuwsgierigheid )

Dat wordt gecontroleerd door middel van de oornummers en een computer systeem. :) Tenminste bij mijn oom wel.

MamaMiesje schreef:
x_Rebecca schreef:
In dit geval hebben we Lientje 93 (moeder) en Lientje 95 (de kleine)

Maar waar is Lientje 94 dan? :') :o?

Dat is waarschijnlijk een halfzusje van Lientje93. :')

MamaMiesje

Re: Jaaa, ze is eindelijk geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:38

Ooooooh :=

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:40

super om te zien en prachtige fotos!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:20

Klopt helemaal Marlinde! Alleen in dit geval is 94 een dochter van de halfzus van Lientje.

En ik heb een vriendje die fokkerij reteinteressant vindt, hij weet alle lijnen uit zijn hoofd, maar goed, zulke paardenmensen heb je ook wel! Hij kan alle oornummers, naam +nummer en afstamming vertellen en weet ook bij elke koe met wat hij het heeft laten insemineren.

2 jaar is redelijk normaal om af te kalven. Een koe is 9 maanden drachtig en worden zodra ze groot genoeg zijn (en bij ons minimaal 15 maanden oud) voor het eerst geinsemineerd. Maar goed, we hebben ook wel eens vaarsjes die voor het eerst afkalven met bijna 3 jaar.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:30

Bij wilde runderen is het ook ongeveer die leeftijd. :) bizons krijgen ze ook hun eerste kalf tussen de 2 en 3 jaar en waterbuffels zelfs al met 1,5.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:33

Waterbuffels zijn er inderdaad vroeg bij!

Wij letten wel heel erg op de grootte van de pink. We hebben nu bijvoorbeeld een halve zweed die al drie keer flink tochtig is geweest, maar echt nog te klein om te insemineren.

Lientje was er juist weer eentje die echt al wel groot genoeg was en in een keer drachtig!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:05

kalfjes zijn zo leuk <3
vroeger deed ik in de zomervakantie een kalf mak maken voor de jongveekeuring in de peel. gingen we elke avond wandelen en oefenen met opstellen, we mochten hem dan ook zelf voor brengen en dan kon je prijzen winnen. de kalfjes die ik deed voorbrengen waren holsteiners, dan kreeg je een kalf die net zo oud als jou was in maanden om het eerlijk te houden :j als ik nu op de boerderij kom kun je precies zien welke toen ze jong waren zijn voor gebracht, veel nieuwsgieriger en makkelijker in omgang.

hoe meer je er mee doet hoe fijner de dieren in omgang worden.
veel succes met je kalfje +:)+

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:23

ah wat lief <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:35

x_Rebecca schreef:
Klopt helemaal Marlinde! Alleen in dit geval is 94 een dochter van de halfzus van Lientje.

En ik heb een vriendje die fokkerij reteinteressant vindt, hij weet alle lijnen uit zijn hoofd, maar goed, zulke paardenmensen heb je ook wel! Hij kan alle oornummers, naam +nummer en afstamming vertellen en weet ook bij elke koe met wat hij het heeft laten insemineren.

2 jaar is redelijk normaal om af te kalven. Een koe is 9 maanden drachtig en worden zodra ze groot genoeg zijn (en bij ons minimaal 15 maanden oud) voor het eerst geinsemineerd. Maar goed, we hebben ook wel eens vaarsjes die voor het eerst afkalven met bijna 3 jaar.

ok, weer wat geleerd. Het is gewoon het idee he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:05

Wat een knappe nieuwe lientje <3