Mijn ontmoeting met hele kleine tijgertjes, foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:38

anneliesdj schreef:
Ohja, want als ze maar 2 jaar in het circus blijven en daarna naar een diertuin gaan is het wel goed :s

Your point is? Alternatieven svp? Afmaken? Tijgers aan de pil?
Nogmaals, als ze raszuiver zijn is er plek voor ze in een fokprogramma. Zoveel lopen er in vrije wildbaan niet meer rond.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:38

anneliesdj schreef:
Ohja, want als ze maar 2 jaar in het circus blijven en daarna naar een diertuin gaan is het wel goed :s

In het wild gaan ze waarschijnlijk dood.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:39

anneliesdj schreef:
Dus als er ergens ter wereld een dier te vinden is wat er slechter aan toe is, dan is dit gerechtvaardigd?

Waar wil je nou in hemelsnaam naartoe?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:40

franka75 schreef:
Het zijn trouwens syberische tijgers , een soort die het niet goed doet en hier worden ze raszuiver geboren.

En dan nog horen ze niet thuis in een circus. Natuurreservaten zijn daarvoor een betere plek.
:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:42

Anne. schreef:
En dan nog horen ze niet thuis in een circus. Natuurreservaten zijn daarvoor een betere plek.

Zoveel natuurreservaten zijn er niet in Siberie....en ook daar viert stroperij hoogtij.

http://www.youtube.com/watch?v=6rHKIo1iOEk
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-04-14 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:42

Cassidy schreef:
Nogmaals, het is een aanname dat de dieren hun hele leven in het circus (als het al een circus is) zullen blijven....

Als het echt raszuivere siberische tijgers zijn, dan is voor deze dieren wel een plek in een fokprogramma. Ik vrees dat er binnenkort meer tijgers in dierentuinen, parken en circussen rondlopen dan in de vrije natuur.

Ja misschien maar in de wilde natuur word er gestroopt voor hun huid en botten. Das veel erger waar de jongen gewoon achterblijven zonder mamma en een langzame dood sterven of verkocht worden in heel wat minder vriendelijke landen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:42

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:

Your point is? Alternatieven svp? Afmaken? Tijgers aan de pil?
Nogmaals, als ze raszuiver zijn is er plek voor ze in een fokprogramma. Zoveel lopen er in vrije wildbaan niet meer rond.

Waar wil jij in shemelsnaam naartoe?
Alsof deze dieren terug gaan naar het wild om de populatie in stand te houden.
Het zijn smoesjes om het goed te praten dat ze er dieronwaardig bij zitten.
In een doorsnee dierentuin zitten dieren al (te) krap, hoe kan een circus dan voorzien in de natuurlijke behoefte's?
En waar ik naartoe wil? Naar bed. :O

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:43

Cassidy schreef:
anneliesdj schreef:
Dus als er ergens ter wereld een dier te vinden is wat er slechter aan toe is, dan is dit gerechtvaardigd?

Waar wil je nou in hemelsnaam naartoe?

Ik zeg dat het veel erger kan dan dit

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:45

slaap lekker

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:45

anneliesdj schreef:
Waar wil jij in shemelsnaam naartoe?
Alsof deze dieren terug gaan naar het wild om de populatie in stand te houden.
Het zijn smoesjes om het goed te praten dat ze er dieronwaardig bij zitten.
In een doorsnee dierentuin zitten dieren al (te) krap, hoe kan een circus dan voorzien in de natuurlijke behoefte's?
En waar ik naartoe wil? Naar bed. :O

Deze dieren kunnen niet terug in het wild om de populatie in stand te houden, maar ze kunnen meehelpen om te voorkomen dat het soort uitsterft.

Het enige wat ik van jou zie is kritiek, maar geen oplossing hoe het anders moet. Toegegeven, een circus is niet ideaal. Wat is je mening over dierentuinen en fokprogramma's aldaar?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:49

Juist dat is ook wat ik bedoel, en kijk gewoon naar de foto's ze zijn gewoon zoooooo lief en mooi het is een wondertje dat je ze zo kan ontmoeten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:50

Arme dieren kunnen beter uitsterven dan leven in een kooitje, zodat wij ze nog kunnen bekijken....

Ik zie liever nooit in mijn leven een wild dier, dan op deze manier :\

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:52

bron: http://www.dierbewustleven.info

Citaat:
Wie denkt dat de dieren met zoentjes en een aai over de kop geleerd wordt hoe ze al het bovenstaande moeten doen, komt bedrogen uit. Inhet circus vertonen dieren kunstjes die allesbehalve natuurlijk zijn. En die kunstjes worden ze aangeleerd door de wil van de dieren te breken, net zo lang tot de dieren doen wat van hen verlangd wordt.

Getuigenissen van ex-circusmedewerkers liegen er niet om. Er wordt bevestigd dat er voor het trainen van de dieren grof geweld wordt gebruikt. Ze worden geslagen met stokken en zwepen. Voor het trainen van olifanten wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde olifantenhaak, dit is een stok met een scherpe punt waarmee olifanten op de gevoeligste delen van hun lichaam worden bewerkt. Filmpjes en foto’s van het gebruik van deze haken zijn op internet te vinden (onder andere op: Voor vermaak zonder dieren).

Een leven van doffe ellende

Los van de methodes waarmee men dieren het onnatuurlijke gedrag aanleert is het leven naast de optredens ook doffe ellende. De dieren verblijven in kleine kooien of stallen. Olifanten staan vaak met hun poten vastgeketend, zodat ze helemaal geen bewegingsvrijheid hebben. Van nature sociale dieren staan vaak alleen, waardoor ze zich erg eenzaam gaan voelen. Aan de andere kant worden bijvoorbeeld tijgers, die van nature alleen leven, wel met soortgenoten bij elkaar gezet.

Het leven onderweg is erg stressvol en ook pijnlijk voor de dieren. Soms zitten dieren 22 uur aaneen opgesloten in kleine transportwagens, waar ze zich niet of nauwelijks in kunnen bewegen. Giraffen bijvoorbeeld worden meestal gedwongen om te liggen, terwijl ze dat in de natuur maar zelden doen. Tijdens de ritten hebben dieren geen toegang tot voedsel en water. In de winter is het in de auto enorm koud en in de zomer kan het ondraaglijk heet worden. Al met al geen pretje voor een circusdier.

Het is wel duidelijk dat het leven van een circusdier totaal niet te vergelijken is met hun vrije soortgenoten. Ze kunnen geen uiting geven aan hun instincten. Ze kunnen niet jagen, niet vrij bewegen, geen wild dier zijn. Tijgers lopen in de vrije natuur tientallen kilometers per dag. Dat kunnen ze niet in de paar vierkante meters van een circuskooi. Ze hebben een groot gebrek aan bewegingsvrijheid, stimulans en afleiding. Grote katachtigen en olifanten vertonen daarom bijna altijd stereotype gedrag. Ze ijsberen, of wiegen hun hoofd/slurf heen en weer. De universiteit van Wageningen concludeerde in 2009 dat circusolifanten in Nederland gemiddeld 10 uur per dag gestoord gedrag vertonen.

Diep triest dit.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:52

Nou dat ik vind niet dat je kan zeggen dan moeten ze maar uitsterven . Dat gaat veel te ver

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:53

SaskiaKa schreef:

Citaat:
Wie denkt dat de dieren met zoentjes en een aai over de kop geleerd wordt hoe ze al het bovenstaande moeten doen, komt bedrogen uit. Inhet circus vertonen dieren kunstjes die allesbehalve natuurlijk zijn. En die kunstjes worden ze aangeleerd door de wil van de dieren te breken, net zo lang tot de dieren doen wat van hen verlangd wordt.

Getuigenissen van ex-circusmedewerkers liegen er niet om. Er wordt bevestigd dat er voor het trainen van de dieren grof geweld wordt gebruikt. Ze worden geslagen met stokken en zwepen. Voor het trainen van olifanten wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde olifantenhaak, dit is een stok met een scherpe punt waarmee olifanten op de gevoeligste delen van hun lichaam worden bewerkt. Filmpjes en foto’s van het gebruik van deze haken zijn op internet te vinden (onder andere op: Voor vermaak zonder dieren).

Los van de methodes waarmee men dieren het onnatuurlijke gedrag aanleert is het leven naast de optredens ook doffe ellende. De dieren verblijven in kleine kooien of stallen. Olifanten staan vaak met hun poten vastgeketend, zodat ze helemaal geen bewegingsvrijheid hebben. Van nature sociale dieren staan vaak alleen, waardoor ze zich erg eenzaam gaan voelen. Aan de andere kant worden bijvoorbeeld tijgers, die van nature alleen leven, wel met soortgenoten bij elkaar gezet.

Het leven onderweg is erg stressvol en ook pijnlijk voor de dieren. Soms zitten dieren 22 uur aaneen opgesloten in kleine transportwagens, waar ze zich niet of nauwelijks in kunnen bewegen. Giraffen bijvoorbeeld worden meestal gedwongen om te liggen, terwijl ze dat in de natuur maar zelden doen. Tijdens de ritten hebben dieren geen toegang tot voedsel en water. In de winter is het in de auto enorm koud en in de zomer kan het ondraaglijk heet worden. Al met al geen pretje voor een circusdier.

Het is wel duidelijk dat het leven van een circusdier totaal niet te vergelijken is met hun vrije soortgenoten. Ze kunnen geen uiting geven aan hun instincten. Ze kunnen niet jagen, niet vrij bewegen, geen wild dier zijn. Tijgers lopen in de vrije natuur tientallen kilometers per dag. Dat kunnen ze niet in de paar vierkante meters van een circuskooi. Ze hebben een groot gebrek aan bewegingsvrijheid, stimulans en afleiding. Grote katachtigen en olifanten vertonen daarom bijna altijd stereotype gedrag. Ze ijsberen, of wiegen hun hoofd/slurf heen en weer. De universiteit van Wageningen concludeerde in 2009 dat circusolifanten in Nederland gemiddeld 10 uur per dag gestoord gedrag vertonen.

Diep triest dit.

En hoe leert een paard dit krijgt die nooit een tik. Zijn er geen paarden die weven of 23 uur in de stal staan en een uurtje per dag eruit . Een paard loopt in de natuur ook zon beetje de hele dag op 2 uur slapen na.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 14-04-14 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:55

Daphne__ schreef:
Arme dieren kunnen beter uitsterven dan leven in een kooitje, zodat wij ze nog kunnen bekijken....

Ik zie liever nooit in mijn leven een wild dier, dan op deze manier :\

Extinct is forever. Gelukkig zijn er mensen die minder bekrompen denken en zorg dragen voor het voortbestaand van soorten. Al dan niet in een circus. Dat houdt niet automatisch in dat ik een circus met dieren goedkeur. Maar aangezien er in dit topic ook werd gerefereerd naar dierentuinen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-04-14 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:56

Precies

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:10

franka75 schreef:
SaskiaKa schreef:

En hoe leert een paard dit krijgt die nooit een tik. Zijn er geen paarden die weven of 23 uur in de stal staan en een uurtje per dag eruit . Een paard loopt in de natuur ook zon beetje de hele dag op 2 uur slapen na.

Vind jij het oke als je paard 23 uur op stal staat te weven en er een uurtje uitkomt om zijn "kunstjes" te doen dan?

Goed, ik probeer het je uit te leggen:

Franka, volgens je profiel hou je erg van poezen.

Stel, ik koop twee kittens van jou, stop ze in een hokje van laten we zeggen 50 x 30 cm. en geef ze te eten en te drinken. Ik zorg dus goed voor ze :+
Soms moeten ze een uurtje of 20 in een hokje waarin ze hun kont niet kunnen keren, maar dat geeft niet, dat hoeft alleen maar als we reizen en een circus reist niet zo heel vaak.

Bijna iedere dag mogen ze in een groter kooitje en ga ik er bij zitten met mijn zweepje en een stok. Dan moeten ze door een brandend hoepeltje springen. Vinden ze niet leuk, maar als ik ze vaak genoeg sla doen ze het wel. Knap toch?! Als ze het niet doen krijgen ze een stroomstoot, want wie niet wil luisteren moet maar voelen, paarden leren het ook door ze een tik te geven, heb ik net van je geleerd.

Als de kittens na een poosje groot zijn, geestelijk gebroken en gekke dingen gaan doen, zoals constant heen en weer lopen, zichzelf verminken en wel heel lelijk naar me uithalen terwijl ik altijd zo goed voor ze ben geweest, breng ik ze naar Frankrijk. Daar mogen ze met andere gekke katten in een ander hok verder leven tot ze dood gaan. Tenzij ze zo gek zijn dat ze elkaar aanvallen, dan mogen ze een prive kamer.

En als verschillende universitaire studies naar het welzijn van dieren in circussen uitwijzen dat vrijwel alle dieren die op deze manier gehouden en getraind worden knettergek worden, dan geeft dat niet. Het kan namelijk nog veeeeel erger....

Snap je nu een beetje mijn bezwaren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:13

Anne. schreef:
franka75 schreef:
Het zijn trouwens syberische tijgers , een soort die het niet goed doet en hier worden ze raszuiver geboren.

Een in gevangenschap geboren tijger leren om in het wild te overleven is ergens tussen vreselijk moeilijk en onmogelijk. Je zal er dus voor moeten zorgen en dan heb je de keuze tussen een groot hok en platspuiten voor controles en behandelingen (op zijn minst niet gezond) en trainen voor medische controles en mentale uitdaging als uitlaatklep voor jachtinstinct. Ook verveling geeft nl stress.

Circustijgers worden niet als raszuiver gezien en geaccepteerd door de bijbehorende stamboeken, dus aanbieden als fokdier daarin is geen optie.

Uitfaseren is zeker een optie, maar dan enkel door geen nieuwe aanfok. Anders heb je een grote populatie die nergens heen kan en dan begint de echte ellende pas. Situatie in een circus is zeker niet optimaal, maar de gezondheid is wel zeer belangrijk. Een figuur met een groot hok ergens achter in de tuin die een statussymbool daar in wil hebben heeft vrijwel nooit de kennis om zo'n dier beter/geheel correct te houden. Komt het gebrek aan mentale stimulans nog eens bij en er blijft weinig tijger over.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:14

Je vergelijkt het ene kwaad met het andere kwaad. Ja, zo kan ik het ook. Ja, ik mag mensen slaan, want ik ben minder erg dan iemand die mensen doodschiet. Daar zit toch geen logica achter?
Moeten we een soort willen behouden als dat betekent dat we ze dan maar in het circus moeten houden? Er zijn prima alternatieven waar dieren nog enigszins een dierwaardig leven hebben en daadwerkelijk de kans behouden om uitgezet te worden.

Daarbij moet je het maar eens zo voor jezelf bedenken. Je krijgt de keuze om een prima leven te hebben maar dan wel dood te gaan op je dertigste, of je zit je hele leven opgesloten in een kamertje met genoeg eten en medische zorg maar verder niks. Ik ga echt absoluut voor doodgaan op mijn dertigste.

Overigens is de vergelijking paard dat trucjes kan en tijger die trucjes kan ver te zoeken. Een paard is een vluchtdier, daarbij al eeuwen tam. Dat zet je versus een roofdier, die als wij geen geweren e.d. hadden boven ons in de voedselpiramide zou staan. Dat is appels en peren vergelijken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:16

Wat is precies het drama als de tijger uit zou sterven? Zelf zie ik hem liever uitgestorven dan uitsluitend in dierentuinen en het circus. Het mooi zou zijn als ze zich in het wild konden handhaven, maar daar zijn wij mensen te egoistisch voor.

ik ben het dus ook niet eens met wilde, niet gedomesticeerde dieren in dierentuinen en het circus. Deze tijgens aan een touwtje... Tsja, het is hartstikke tof om mee te maken, maar IMO niet de bedoeling van een tijger.

Weet je, de dodo en dinosuarussen zijn ook uitgestorven, hartstikke jammer, maar life goes on. Op een gegeven moment sterven dieren gewoon uit. Dat heet evolutie. Alleen jammer dat de mensen dat proces zo drastisch moeten versnellen....

Maar waarom moeten soorten kost wat het kost bewaard blijven? Ook als dat ten koste gaat van het welzijn van het dier? Omdat wij mensen ze met eigen ogen willen zien? Dat noem ik egoisme...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:20

eilleen333 schreef:
Wat is precies het drama als de tijger uit zou sterven? Zelf zie ik hem liever uitgestorven dan uitsluitend in dierentuinen en het circus. Het mooi zou zijn als ze zich in het wild konden handhaven, maar daar zijn wij mensen te egoistisch voor.

_/-\o_
Hier sla je voor mij de spijker op z'n kop.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 00:32

Hoi ja ik hou heel veel van dieren maar een kat met een tijger vergelijken werkt niet, een tijger is namelijk levensgevaarlijk ze zitten in een hok omdat dat niet anders kan ook voor zn eigen bescherming op zon moment. Ik sla geen dieren die iets moeten leren, natuurlijk niet ik doe dat ook op de normale manier via vd of wat dan ook. Daarbij huisdieren komen ook in asielen terecht omdat er teveel zijn en mensen er niet meer voor willen zorgen. Is ook een klein hokje met veel stress en veel andere katten in de buurt. Deze tijgers liggen heerlijk in het zonnetje te maffen, ook tijgers slapen erg veel. ze reizen iedere week naar een andere plek dus ze zien veel verschillende dingen en ze ze hebben vanaf baby een goede opvoeding gehad . Ze hebben ook zeker humor en worden per dier uitgedaagd. De een kan meer en andere dingen als de ander. Ik heb ze hier nog nooit met stroom of wat dan ook zien werken. Een paard wat niet luistert of de baas speelt krijgt doorgaans ook een keer in zn leven wel een keer op zn kop , wees eerlijk. ze zitten in een groot park in frankrijk met ruimte schreef ik, niet in een hok.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:37

franka75 schreef:
ze reizen iedere week naar een andere plek dus ze zien veel verschillende dingen en ze ze hebben vanaf baby een goede opvoeding gehad . .

Tijgers zijn natuurlijk ook zeer reislustige dieren;) dat is juist iets waar ik me niet in kan vinden, dat gesleep met die dieren.

franka75 schreef:
. ze zitten in een groot park in frankrijk met ruimte schreef ik, niet in een hok.

Maar hoe doen ze dat met het reizen dan? Misschien begrijp ik het verkeerd.
En grote ruimte of niet. Ze moeten nog steeds aan tuigjes lopen om het publiek te entertainen...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 00:41

Ja anders lopen ze toch weg