Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 17:14

Wohoe *\o/* Vandaag weer 4uurtjes aan de bak geweest in de tuin. Hebben laat ontbeten (op zondag altijd) en daarna ben ik gelijk begonnen aan het weer opbouwen van het kippenhok. Sneller dan verwacht, had in de planning staan dat dit aankomende week ergens zou gebeuren!

Het hok ziet er een stuk sjiekûr uit nu hij wat donkerder is, de foto's zal ik zo even erop gooien!

Was wel snikheet in de zon {:} :')

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:09

Bij deze de foto's. Wilde er nog een paar bij zetten, maar mijnalbum.nl zegt dat het bestand beschadigd is ofzo -O-

1. Het straatje met het hardhouten frame nog voordat het hok werd opgebouwd.
Afbeelding

2. Het kippenhok in de nieuwe kleur! Helaas dus geen front foto -O- Stomme mijnalbum.nl ;(
Afbeelding

3. Even een detailfoto. Echt een aanrader voor iedereen die met hout in de tuin werkt, zet nooit je hout direct op/in de grond! Het voorkomt een hoop problemen met rot. De extra (witte) steentjes er tussen zijn er om het frame op te tillen zodat er onder schoongespoten kan worden. Waarschijnlijk komt daar iets onder te liggen wat minder hoog is.
Afbeelding

BlackDancer

Re: Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:13

Wauw gaaf! Ik ga je ook volgen :D

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:20

wauw gaaf ik volg ook

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:44

Danku danku :=

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:10

Mooi zeg! Hok ook eigen ontwerp?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:40

Nee het kippenhok is geen eigen ontwerp. Wel wat verstevigd en de schroeven vervangen door rvs. Het frame eronder is wel zelf gemaakt :j

Weer wat fotootjes! Vandaag weer druk bezig geweest, met veel plezier!

1. Nog even een front-foto van het hok, dat lukte gisteren niet.

Afbeelding

2. Naast het tuinhuis heb ik aan beide kanten een hek geplaatst. Dit voorkomt konijnen die zich tussen het haardhout verstoppen :=

Afbeelding

Afbeelding

3. De plank is de bodem van het binnenhok. Aangezien ik lui ben een niet op m'n knieën en met m'n harses in een laag hok wil zitten, is deze lekker op hoogte gemaakt. Daarom vandaag een frame eronder gemaakt!
Nu de rest er nog op bouwen!

Waar hij op de tweede foto staat blijft hij ook staan. Lekker droog in het tuinhuis :j

Afbeelding

Afbeelding

4. De bunnies maken zich niet druk :D

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken weer! :wave:

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:46

Mooi kippenhok! :D

Je laatste 4 foto's zijn hetzelfde.

edit: nu niet meer :Y)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 19:47

Enphalu schreef:
Mooi kippenhok! :D

Je laatste 4 foto's zijn hetzelfde.

Zag het, was via mijn mobiel gedaan. Heb ze zojuist aangepast :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:06

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 17:22

Er komen snel weer foto's hoor! Ben bezig geweest aan het binnenhok en klein beetje in de tuin.

Ben alleen beetje beroerd vandaag dus niet veel gedaan.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:40

hoi, leuke projecten zeg! zou ook de trampoline verplaatsen. hoop dat er binnenkort nog meer foto's komen :)

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 13:59

Leuk projectje! En wat is het kippenhok mooi geworden zeg! Ben benieuwd hoe het konijnenhok word.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:03

Leuk, ik volg ook!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:06

Ziet er mooi uit, ben benieuwd hoe het er uit ziet als het helemaal klaar is.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:07

Leuk geworden zeg! En de naam van je konijn.. Douchebag _O- :')

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 14:10

Super plan! Zo'n plan heb ik ook nog voor mijn nijnen... Hik er al een tijd tegenaan. Ik volg je project dus :-). Vraag me af wat voor gaas je gebruikt, en hoe je dat zaagt/slijpt/knipt?

En hoe combineer je al die uren met je gastouderschap (keek even in je profiel) en paard? :-)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:08

BrittFelice schreef:
Leuk geworden zeg! En de naam van je konijn.. Douchebag _O- :')

Het is ook een échte Douchebag :+

Oke, even voor de duidelijkheid... de trampoline word NIET verplaatst. Er zit dik 25 uur non stop werk in dat ding met drainage en schuinaflopende wanden en wat allemaal niet meer. Hij staat er en blijft er staan. Er is over nagedacht en dochter-lief heeft al vaak zat gesprongen nu met de hekken en palen er om heen en ze blijft keurig in het midden. Ongelukken sluiten we niet uit, maar ze kan ook een pols breken als ze gewoon van het randje afkukeld.

Dat gezegd hebbende: thnx voor alle complimentjes := Erg leuk om te horen. Zoals gezegd zijn we al weer een stuk verder en daar zijn dan nu ook eindelijk foto's van *\o/* *scroll down!*

Ik gebruik zelf gaas met mazen van 10x10. Blijkt wel dat ons kleine hangoortje daar kan ontsnappen, dus de eerste 30cm (hoogte) komt daar nog gaas met mazen van 5x5cm achter te zitten. Uiteindelijk komt er ook lage beplanting tussen de trampoline en het gaas, dus dan kunnen ze er niet meer door ontsnappen. Om helemaal gaas met 5x5 mazen te gebruiken zou ik niet aanraden. Dat is in diameter smaller (ik geloof 4mm) en dus veel flexibeler. Met kleine nijntjes is dat geen probleem, maar met mijn 7 kilo wegende Lothäringer die graag dingen omduwt is dat voor mij geen aanrader :')

De hekken aan de voorkant zijn restant stukken van een Heras hekwerk en dat op zijn kant. Hebben we ergens opgescharreld en kan nu mooi hier voor gebruikt worden. Al het hekwerk staat op hardhouten palen waarvan de naam even onbekend is, maar het is harder dan Azobe-hout. (Als je met hardhout werkt, let dan op dat je de schroefgaten wel voorboord ;-) Tip van flip).

Van de week met het binnenhok bezig geweest. Het op maat zagen en klaar maken om in elkaar gezet te worden. Ik heb er voor gekozen het gehele hok te 'spiegelen'. Dus aan beide kanten een slowfeeder, water, deur, voerbak, groenvoer-ruif en in,- en uitgang. Zo hoef ik er alleen een hek tussen te zetten IN het binnenhok en ik heb 2 aparte hokken. Dit is hetzelfde buiten, zodat ieder hok een eigen ren heeft. Mocht er een konijntje ziek zijn of zwanger of whatever :o Overigens moet ik de voerbak en de groenvoer-ruif nog maken en monteren.

Vandaag was wel een errûg pittige dag. Vannacht een nachtdienst gedraaid, vanochtend 3u geslapen en toen aan de bak in de tuin, omdat ik de nijntjes persé vandaag verhuisd wilde hebben. Maar het resultaat mag er wezen! De palen zetten was wel een precies werkje. Het hekwerk moest exact in het midden van de paal komen en uiteraard moeten alle palen waterpas en even hoog zijn. Ons doel lag dus op het verhuizen van de nijnen, op de foto's is het dan ook nog niet af. Er moet nog een mooi poortje in het hekwerk, de scheiding tussen kippenren en konijnenren moet nog lager gemaakt worden. Het trappetje wat er staat is dus écht NIET definitief :') Maargoed, ze kunnen er voor nu in! Ik ben om 17.00 mijn bedje in gedoken en om 19.00 er weer uitgekomen voor mijn 10uur durende nachtdienst. Morgen HEEL VEEL slapen en mijn laatste nachtdienst *\o/*

Btw, wat ik een super oplossing vind als 'deurtje', zijn kattenluiken! En dan met zo'n 4-standen ding. Zo kan ik ze binnen opsluiten, of juist buiten als ik het hok verschoon. Ik kan zorgen dat ze alleen naar binnen kunnen en niet naar buiten zodat ik ze niet hoef te vangen, of juist alleen naar buiten en niet naar binnen. Echte aanrader! Douchebag past er met zijn dikke billen net doorheen, maargoed... hij doet het :D

De foto's! (Het gehele binnenhok is van betonplex. Zwaar materiaal, maar kan super goed tegen vocht)

1. Eén van de slowfeeders. Nog deels under construction, maar om jullie een idee te geven.
Afbeelding

Afbeelding

2. Wat gaat dat snel heah? 'Ineens' is het hok af :D Wees gerust, dit heeft dik 4u zagen, passen, meten en schroeven gekost. Hier zijn de scharnieren nog niet afgeschroefd, zit de voorplaat nog niet op de juiste hoogte en staat het allemaal niet nog helemaal vast.
Afbeelding

3. Een bak met stro en een bak met hooi. Ik houd niet van rommeltjes op de grond, dus wilde ze niet los hebben staan.
Afbeelding

4. Slowfeeder vanaf de zijkant. Met een plexiglas plaat zodat ik mooi kan zien of ze nog genoeg hooi hebben.
Afbeelding

5. De linker slowfeerder. Idem dito, maar dan gespiegeld in elkaar gezet.
Afbeelding

6. Rechter slowfeeder van binnenuit gezien
Afbeelding

7. Alles afgeschroefd. Uiteraard komen er nog klosjes op voor het dichthouden. En we krijgen een spiekgat :+ Een rond gat van 12cm in diameter met plexiglas erachter zodat ik de deur niet open hoef te doen om te zien wat er aan de hand is binnen. :D
Let niet op het ding wat in het midden er bovenuit steekt. Deze heb ik er tijdelijk tussen gezet zodat ze maar 1 helft van het binnenhok hebben voor nu. De reden lees je onderaan :=
Afbeelding

8. Het binnenhok ingericht. Je ziet rechts het kattenluik. De slowfeeder is nu voorzien van een rekje en het waterbakje staat er omdat we nog een nette en luxe manier moeten verzinnen om de waterfles op te hangen. Het liefst buiten het hok, maar het materiaal is natuuuuuurlijk net weer ff te dik, dus verdwijnt het 'tuutje' ergens in het hout i.p.v. er doorheen :')
Afbeelding

9. Rechter deel. Nog niet ingericht, maar hier zijn het kattenluik en slowfeeder goed op te zien.
Afbeelding

10. Buiten! De ren en een uitermate nieuwsgierige Douchebag. Zoals ik al zei.... het is nog niet af!
Afbeelding

11. Van iets verder weg.
Afbeelding

12. Eén luikje in gebruik, de andere nog niet. En de waanzinnig lelijke trap :')
Afbeelding

13. Het hek rechts in beeld word dus nog wat lager (dezelfde hoogte als het gaas) en het staat nog niet vast, vandaar al die spullen er om heen. Voornamelijk voor die 7 kilo wegende mafkees die alles omduwt (of trekt).
Afbeelding

14. Hier komt de ingang. Nu dus nog even tijdelijk dicht gezet. Als blijkt dat we genoeg 'groen hekwerk' over hebben dan word het hek achter op de foto ook vervangen door groen hekwerk.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie het wat vinden. Voor tips of vragen: shoot!

En dan de reden dat ze maar half het binnenhok krijgen: ik krijg er een nieuwe aanwinst erbij! *\o/* Nog een 'Douchebag', maar dan helemaal grijs (hoorde ik). Hij komt maandag aan het einde van de middag en mag eerst rustig in zijn eentje wennen zonder geterroriseerd te worden door mijn zeer dominante hangoor voedster. Ze kunnen elkaar dus wel zien door het gaas in het binnenhok en ook in de ren. Want uiteraard krijgt hij de andere helft om te wennen. Ik zal maandag gelijk wat foto'tjes spammen! :D

Bedankt voor het lezen weer, diep respect _/-\o_ :')

(oh.... hangoortje is al ontsnapt, Douchebag kijkt beteuterd toe hoe ze door de tuin rent en hij achterblijft. Zijn hol is immers te dik om door 10x10 mazen te passen -O- Gaas van 5x5 staat ook nog niet achter de 10x10 mazen. Morgen snel maar doen dan )

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:12

stefje schreef:
Super plan! Zo'n plan heb ik ook nog voor mijn nijnen... Hik er al een tijd tegenaan. Ik volg je project dus :-). Vraag me af wat voor gaas je gebruikt, en hoe je dat zaagt/slijpt/knipt?

En hoe combineer je al die uren met je gastouderschap (keek even in je profiel) en paard? :-)

Als je netten gebruikt, gebruik dan wel gegalvaniseerd, dat roest minder snel. De 10x10 is niet meer te knippen met een nijptang, dus dan moet je een betonschaar hebben, of inderdaad even met de slijptol. De 5x5cm netten zijn in diameter smal genoeg om met een nijptang door te knippen. Vind het zelf erg lekker materiaal om mee te werken, helaas was het niet sterk genoeg voor om de trampoline heen. De afstand van 2m tussen de palen werd dan echt te lang voor het dunne net om te overbruggen. :j

En ik denk dat ik mijn profiel even moet updaten. Gastouderschap doe ik (tijdelijk) niet meer. Nog wel altijd op zoek, maar ik werk nu in de weekenden 2 diensten bij de beveiliging (weer, voor ik reuma kreeg ook in de beveiliging gewerkt). Verder volg ik een HBO thuisstudie Toegepaste Psychologie, heb ik inderdaad een kleine meid, een huishouden en soms nog wat ontspanning noding :')

Hoe ik dat combineer? Hmm... veel geduld (dochter vind het lang niet zo leuk als mama, dus die moet af en toe ook bezig gehouden worden). En ik vind het dus echt leuk om te doen, helemaal als ik een paas uur non stop door kan gaan, en dat helpt natuurlijk wel :j Om volkomen eerlijk te zijn zou ik iets meer aan school moeten doen, maar ik vind dit nu weer even prioriteit hebben. Hierna is mijn dakterras van 4,5x6m aan de beurt met bakken maken enz.... maargoed, dat zijn volgende projecten!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:24

Wat tof dat je dit allemaal doet! Ik wil ook zoiets doen later. Heb al ervaring met meubels bouwen, dus moet vast te doen zijn. Eerst maar verhuizen en een tuin!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 23:25

Century schreef:
Wat tof dat je dit allemaal doet! Ik wil ook zoiets doen later. Heb al ervaring met meubels bouwen, dus moet vast te doen zijn. Eerst maar verhuizen en een tuin!

1 ding kan ik je vertellen. Het is een stuk minder precies :') Bij een tuinhek draait het niet om een mm meer of minder. Al probeer ik alles wel zo strak mogelijk te krijgen, maar soms mis je net een zaagsnede.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:54

Daar was ik ook al bang voor, haha. Mijn meubels zijn ook niet precies recht. Maar lijkt me wel een heel tof project :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:02

Ik las een aantal posts terug dat je een oplossing zoekt voor gras. Volgensmij is er geen gras dat zo snel groeit als dat konijnen het eten. Ik ga daarom zelf in wat bakken gras, sla en meer zaaien, zodat ik die in de ren kan zetten en ze er weer uit kan halen als het bijna op is. Misschien heb je er wat aan :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 00:33

Dat is wel een goeie ja! Kan ik ook nog wel doen.

Van de zomer heb ik met een kleine zeis de hoge plukken gras afgekapt en in de ren gegooid voordat ik gras ging maaien. We hebben een aantal plekken in het gras die echt als een malle groeien, dus dat is wel even lekker dan. Verder hebben ze eigenlijk geen klagen als je ze vergelijkt met soortgenoten in een plastic bak binnen, maar ik verwen ze te veel :+ :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:40

Maar dat is juist zo leuk, je dieren verwennen... heb vandaag ook nog van alles en nog wat gekocht op de markt voor mijn cavia's; het is gewoon heerlijk om hen te horen genieten!