BABY! De nerts en haar vriendjes... van pup tot nu.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Re: BABY! De nerts en haar vriendjes... van pup tot nu.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:21

Als het goed is, mag er binnenkort niet eens meer nertsen in nederland gehouden worden (je mag je bestaande houden maar geen nieuwe nemen) en die regel gaat in om de nertsen industrie tegen te gaan. :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:22

@Samblabla
Klopt deze nertsenfokkerij moet uit mijn hoofd eind van dit jaar de deuren sluiten.
Maar op de positieflijst staat dat je een nerts gewoon mag hebben en een fret alleen onder voorwaarden, wat gaat daar mis? Gezien een fret beter geschikt kan zijn als huisdier dan een nerts

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:26

En een waterbuffel mag je ook als huisdier houden. :)

Ik weet niet waarom ze de fret niet meer in nederland willen hebben maar op het nertsen gebeuren waarom die als huisdier gehouden mogen worden is waarschijnlijk omdat die niet gewild zijn als huisdier en je vinger kunnen afbijten. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen 'heee! Een nerts kom we gaan er een aanschaffen' maar ik hoor dit wel vaker over fretten. Ik kan het niet goed uitleggen.. Maar hoop dat je het een beetje snapt.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:34

Een wat? Een waterbuffel?
Gegoogeld, maar heb die dieren nog nooit gezien.

Hmmm.. klinkt wat vreemd. Zou het niet kunnen zijn dat er ook al weer aardig wat negatieve verhalen zijn over de fret als huisdier? Veel mensen schaffen een frettenpup aan, voeden het niet op de juiste manier op waardoor ze een bijtfret krijgen.
Mischien gokken ze nu op de nerts omdat die nog niet bekend is als huisdier?
De nerts is echter veeeeeeel moeilijker dan een fret.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:35

Goh bijzondere beestjes zeg, wel echt heel tof om zo is te zien in een foto overzicht!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:46

@ Ts: Mijn punt gaat niet over het tam maken ansich (daar heb ik helemaal geen probleem mee), maar over het feit dat je een dier te vroeg bij zijn moeder weghaalt om hem tam te krijgen. Je diertje mist hierdoor toch een stuk opvoeding en wordt nu niet meer geaccepteerd door je andere nertsen. Daarom houdt je haar nu apart. Dan mist het dier toch een stukje sociaal contact? Dat vind ik sneu. Ik vind het ook niet kunnen als mensen hun paarden alleen houden om welke reden dan ook. Net als iemand die zijn veulen om een egoïstische reden te vroeg bij de moeder weg haalt.

Uiteraard is het je eigen keus, ik zou er zelf iig nooit voor gekozen hebben.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:17

@capopjekop
Nee dat begrijp je verkeerd.
Ehm hoe leg je dat uit?

"De Europese nerts leeft in een territorium dat hij tegen andere nertsen verdedigt. Alleen voor de voortplanting zoeken mannetje en vrouwtje elkaar op".

Nertsen accepteren geen andere dieren in hun territorium.
Mijn fretten hebben ze wel geaccepteerd aangezien ze van jongs af aan bij de fretten in het hok zaten.

In de nertsenfokkerij was er precies hetzelfde probleem. Je kunt daar niet elke nerts zomaar bij iedereen in doen. Ze gaan uitvechten wie de baas is en dit gaat behoorlijk heftig.
Het is vanuit hun natuurlijke gedrag dat ze niet zomaar andere dieren accepteren.
Zou ik nu een andere fret in de groep van de nertsen en fretten willen voegen gebeurt hetzelfde. Ik heb nu een groep van 2 nertsen en 2 fretten en daar kan ik niks bij doen want dat accepteren ze gewoon niet.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:29

En wat ook een belangrijke factor is geweest is in het met de hand opvoeden is dat ze van de nertsenfokkerij komt. Als ik een nerts bij een particulier had gekocht (heb ik naar gezocht, maar kon niemand vinden) dan zijn ze vaak al een heel eind als huisdier gefokt. Dan kun je ze prima met 6-8 weken nog tam maken.
In de nertsenfokkerij worden ze met grote handschoenen aangepakt aangezien ze tot op het bot toe doorbijten... ze zijn geen mensen gewend. Vanaf de leeftijd van 5 weken zijn ze al happerig naar de mens.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:30

Citaat:
@StalNollie... en wat is er nou zo erg aan? Ik begrijp je reactie, maar wat is er nou zo erg aan? Ze heeft alles wat haar hartje begeert. Heeft de juiste voeding gekregen, haal zelfs elke keer slachtafval voor haar op voor de vitamines. Het is allemaal wat beter en wat natuurlijker om ze langer bij de moeder te houden dat klopt, maar is ze er ongelukkig van geworden? Heeft ze er schade aan geleden?
Baby is opgevoed met de juiste voeding en niet alleen opgevoed. Ze heeft een tijdje in de kooi gezeten met frettenpups en zoop toen ook volop mee van de frettenmoeder dr melk. Ze speelde met de fretjes en werd gecorrigeerd door mama fret. Ook heeft ze veel met onze hond opgetrokken, ze sliep er zelfs bij in de mand.
Ze is niet alleen door een mens grootgebracht, maar met behulp van.
.

het erbij van het paardrijden vind ik een rare vergelijking, zou je ook kunnen zeggen dat je zebra's eerder bij de moeder weg zou kunnen halen met een maand omdat deze dan makkelijker tam te maken zou zijn, en zou kunnen gaan rijden op een zebra.
dat is nu zo goed als onmogelijk omdat ze te 'verwilderd' zijn.
dus dat vind ik een rare vergelijking.

en de hond en nerts samen tja dat kan maar is hetzelfde als een geit en een paard samen. of een mens met een koe.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:39

Daniellejody schreef:
En wat ook een belangrijke factor is geweest is in het met de hand opvoeden is dat ze van de nertsenfokkerij komt. Als ik een nerts bij een particulier had gekocht (heb ik naar gezocht, maar kon niemand vinden) dan zijn ze vaak al een heel eind als huisdier gefokt. Dan kun je ze prima met 6-8 weken nog tam maken.
In de nertsenfokkerij worden ze met grote handschoenen aangepakt aangezien ze tot op het bot toe doorbijten... ze zijn geen mensen gewend. Vanaf de leeftijd van 5 weken zijn ze al happerig naar de mens.

Een kennis van me heeft een nertsenfokkerij en jaren terug heeft hij bovenstaande geprobeerd.

Een jong dat al een minder agressieve moeder had geprobeerd tam te maken en daar later nog weer een nestje mee gefokt om te kijken of hij daar de minst dominante tam kon krijgen.
Dagelijks waren die pups even in de hand.
Maar het resultaat was toch dat ze nooit echt heel erg tam worden en altijd bijterig blijven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:43

Wat schattig!

Ik heb zelf een fret gehad, heel lief en tam en ze had humor.
We hadden heel wat afgelachen om haar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:44

ik vind je moedig zonder handschoen een nerts vasthouden. Ze kunnen zo hard bijten.
Ik vind ze overigens wel prachtig om te zien!

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:18

@little_king... mmm okee.
Ja natuurlijk zullen ze van nature wel wat bijterig blijven, maar als je echt door en door fokt neem ik aan dat je het karakter wel wat kunt beïnvloeden toch? Ik weet het niet...

@timokyana ja klopt, als ze bijten bijten ze echt tot op het bot toe. Wat me ook opvalt is dat als je als mens zijnde met een fret speelt deze veel zachter speels bijt dan een nerts. Met het spelen heb ik al de nodige krassen en pijnlijke beten in mijn hand staan (niet tot bloedens toe hoor). Als de 2 "wilde" nertsen met elkaar spelen gaat het er ook behoorlijk hard aan toe. Ze zijn gewoon wat "ruwer" dan de fret.
Nertsen zijn hele eenkennige dieren, baby heeft mij nog nooit echt tot op het bot toe gebeten maar mijn moeder nu al twee keer.

@stalnollie
Dat klopt. Een hond is idd anders, maar naast de hond heeft één van mijn fretten ook een belangrijke rol gespeeld in het opvoeden van baby. Ze had op dat moment een nestje en accepteerde baby in haar nestje. Ondanks dat de frettenpups een week jonger waren dan baby leken ze echt ienimienie naast de reuzachtige nerts haha. Maar de fret vond het niet erg, die legde baby zo in het rijtje er tussen. Het was niet zo uitgedacht dat de fret toen een nestje zou hebben, maar het was wel ideaal. Als ik overdag heen werken moest bracht baby haar tijd door bij de fretten, ze speelde ermee en kreeg zelfs voeding van moeder fret. Dat nestje heeft wel meegedaan aan de opvoeding van baby.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:57

little_king schreef:
Daniellejody schreef:

Een kennis van me heeft een nertsenfokkerij en jaren terug heeft hij bovenstaande geprobeerd.

Een jong dat al een minder agressieve moeder had geprobeerd tam te maken en daar later nog weer een nestje mee gefokt om te kijken of hij daar de minst dominante tam kon krijgen.
Dagelijks waren die pups even in de hand.
Maar het resultaat was toch dat ze nooit echt heel erg tam worden en altijd bijterig blijven.

Oh dat had ik niet verwacht. Ik heb de inhoud van het Farm Fox Experiment moeten leren en daar gaat het om de silvervos, die hebben ze in relatief weinig generaties heel tam gekregen door te selecteren op tamheid. De manier waarop keur ik overigens niet goed, beetje sneu. Volgens mij deden ze dit om een selectieve druk te creëren.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 09:18

@Sarah_Elise ja idd het is echt wel mogelijk denk dat het alleen wel heel specifiek fokken vraagt.
Ik weet dat ze op de nertsenfokkerij daar ook een heel "protocol" voor hebben. Ze fokken op een bepaald karakter op een rustig en kalm karakter zodat de dieren beter te hanteren zijn en niet helemaal los gaan op het personeel. De nertsenfokkerij vertelde mij dus ook heel bewust bezig te zijn met het fokken. Ze fokken niet op "tamme" nertsen maar wel op een prettig karakter.
Hij liet als voorbeeld zien bij de rammen dat hij zijn hand in het hok kan steken (met handschoen, dat wel) en dat de nerts niet aanvalt. Als de nerts wel aanvalt dan wil hij er niet mee fokkken.

Het voorbeeld van Little_king gaat denk ik nog over te weinig generaties.
Ik denk dat er wel 3-5 generaties voor nodig zijn wil je iets karakterverschil merken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:21

Dat wilde ik inderdaad aanhalen.
Dat wil je een tammere soort krijgen dat je veel meer generaties moet hebben.
Als het dan al lukt.
Maar de nerts van de fokkerij nu is er eigenlijk niet voor geschikt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:25

Wat een prachtig diertje! En wat schattig zo met dat tuigje :)

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:28

@little_king Ja klopt denk niet dat de nerts van de fokkerij geschikt is. Die zijn generaties op generaties gebruikt voor de bont en nooit mensen gewend. Toch valt het me nog mee dat de "wilde" nertsen op zich nog redelijk tam zijn. Ze pakken wel voedsel uit mijn handen en komen ook wel als ik ze roep. Heel zelden kan ik ze zelfs aaien.
Het zijn van nature hele brutale, maar super voorzichtige dieren. Ze staan altijd vooraan in het hok, durven ook zeker wel naar de mens toe te lopen maar dan wel op zo'n tijger sluip gang dat ze zich ook snel uit de voeten kunnen maken.
Bij baby merkte ik dat gedrag heel erg aan het tuigje. Ze ging letterlijk zigzaggend over het erf,onder bosjes door, achter stoelen langs... midden over het pad ging ze niet dan voelen ze zich waarschijnlijk te kwetsbaar. Het duurde behoorlijk lang voordat ze midden over het pad durfde te lopen.
Nu loopt ze wel gewoon naast me, maar als er een vreemd geluid is sprint ze meteen naar een schuilplekje.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:49

Wat een mooi beestje zeg! Ik denk dat hij beter bij jou af is dan aan iemands jas. Weet jij eigenlijk hoe deze dieren nu echt worden dood gemaakt? Afschuwelijk filmpje gezien van levend villen, gebeurd dat innl ook? Hoe oud worden deze beestjes?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:16

Nee dat gebeurt in Nederland niet.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:04

m1992 schreef:
Wat een mooi beestje zeg! Ik denk dat hij beter bij jou af is dan aan iemands jas. Weet jij eigenlijk hoe deze dieren nu echt worden dood gemaakt? Afschuwelijk filmpje gezien van levend villen, gebeurd dat innl ook? Hoe oud worden deze beestjes?

De nertsen bij de fokkerij die ik ken worden vergasd.
Hoe oud ze kunnen worden? Goeie vraag. Net zo oud als een fret denk ik :)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:23

Hoe is het nu met je nertsen?

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 09:51

Ja super. Baby woont nu bij de groep fretten in. De andere twee nertsen wonen samen in een verblijf. Helaas kunnen de nertsen niet bij de rest in, want dan maken ze baby af :(
Baby is helemaal happy met haar fretten. Ze neemt echt de leiding in de groep en die oude fretten vinden het wel prima. Baby speelt en knuffelt veel en heeft nu een woellie woellie wintervacht <3

Ondanks dat mensen vallen over het stukje te vroeg uit het nest halen zie ik geen enkel verschil tussen baby en de andere nertsen. Ik ben wel benieuwd wat ik aan baby zou merken dat anders is. Ze is mega sociaal!
Baby (en de andere nertsen) blijven natuurlijk eenkennig, een echte nerts, dus bijt op alles en iedereen behalve mij haha!

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 21:06

Men wil het altijd beter weten.

Zou je wat foto's willen plaatsen, want vind het geweldigde beesten.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 16:10

@Deugenietje en ik ben ook zeker niet de beroerdste om naar de feedback te luisteren, want ja er zit wat in als je zo'n diertje al vroeg bij de moeder weghaald dat het belangrijke sociale vaardigheden zal missen, maar ik zie geen enkel verschil tussen de nertsen die "normaal" opgegroeid zijn en baby. Behalve dat Baby natuurlijk tam is. Uiteraard is het het beste de dieren gewoon tot 8 weken in het nest te laten. Ben ik het uiteraard mee eens.

Ik zal binnenkort wat foto's van haar plaatsen.