Iedereen lacht ze uit, wat moet je nou met slakken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Re: Iedereen lacht ze uit, wat moet je nou met slakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 20:56

Ze worden 15 tot 12 cm groot :)

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:02

Ik vind ze super gaaf!!! En je verhaal is heel vermakelijk geschreven TS! Ben benieuwd naar foto's in de toekomst :j

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 21:24

Dankje :)

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:32

Fosco schreef:
Ze worden 15 tot 12 cm groot :)

:wow: wist niet dat slakken zo groot konden worden, in ieder geval niet deze soort.
Ik vind ze wel schattig, was altijd wel benieuwd hoe je dat soort beesten nou in leven houdt :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:10

Deze worden idd zo'n 15 tot 20cm groot, ikzelf heb een soort die 30cm kan worden. :)

Houden is niet heel moeilijk, zolang je maar zorgt voor een warme (minimaal kamertemperatuur), vochtige omgeving, kalk (sepia) en veel groenvoer. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:12

Super grappig :D maar ik vind ze zelf echt eng :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:13

Mooie slakken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:01

Om gelijk maar even gebruik te maken van de ervaring van anderen. Hebben jullie er een warmtelamp in hangen? Ik merk dat ze bij mij actiever zijn en beter eten als ik de warmtelamp aan heb. Maar ben altijd bang dat ze overkoken als ik die warmtelamp de hele dag aan laat staan. :=
De ruimte waar ze niet in staan is niet vreselijk warm namelijk. Zou een gewone gloeilamp ook voldoende warmte af geven om de hele dag aan te kunnen (dus geen spaarlamp) of is een klein warmtematje een beter idee? Die laatste ga ik nooit mooi kunnen weg werken in mijn terrarium ben ik bang.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:03

Wat een geweldige slakken !

Vind ze ook mooi en ontzettend leuk als huisdieren, al heb ik ze zelf niet -O-

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:05

Ik heb er geen warmtelamp in hangen en bereik een temperatuur van ongeveer 25 graden.
Hangt denk ik ook wel van de grootte van de bak af en hoeveel slakken etc erin zitten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:05

Ik vind escargots lekker, maar als ik de foto zo zie dan vind ik het eigenlijk best zielig.. -O-

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:36

Kirsha schreef:
Share schreef:
Super leuk!! Heb ook overwogen om slakken te nemen omdat ik altijd erg gevaccineerd ben van ze.

Gevaccineerd of gefascineerd? :+

Sorry, moest even :=

Ach.... als je gegrepen bent door het slakkenvirus is gevaccineerd ook nog niet zo'n slecht plan _O-

TS: ik dacht met klein bakje aan zo'n uuhh... klein bakje.
Maar het is me nogal een terrarium! haha!

Zie je de slakkies overdag wel eens?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:41

lor1_1984 schreef:
Deze worden idd zo'n 15 tot 20cm groot, ikzelf heb een soort die 30cm kan worden. :)

Houden is niet heel moeilijk, zolang je maar zorgt voor een warme (minimaal kamertemperatuur), vochtige omgeving, kalk (sepia) en veel groenvoer. :)

Is een lamp noodzakelijk? Ik heb hier nml op kantoor een terrarium staan waar geen lamp op zit en ook niet echt op kan (was muizenkweekbak). Staat wel in het daglicht van een raam. Verder gewoon 2 schuifraampjes en beluchting enzo. Lijkt me best gaaf om er een slak (of 2) in te houden.
Het is 80 x 40 cm groot ongeveer

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:41

Wat apart zeg, wist niet dat die beestjes zo groot worden.
Leek me idd niks aan om ze als huisdieren te hebben.
Maar dit ziet er nog best interessant uit

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:43

Leuke beessies zeg =)
Zou mss ff moeten slikken om ze op mijn hand te houden in dat megaformaat, maar ze zijn echt leuk!
(Had 'k met mijn wandelende takken ook hoor)
Ik ben nu aan de garnaal, maar nog wel op zoek naar leuke low maintenance beestjes, 'k ga eens wat meer over slakjes lezen!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:53

@zilfstar, Lamp is geloof ik niet noodzakelijk als ze maar lekker warm zitten. Kennis van mij heeft ze ook al jaren zonder lamp. Weet ook dat ze met 2 of 3 actiever zijn als wanneer ze alleen zitten.

Bedankt voor alle leuke reacties :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:03

Zilfstar schreef:
lor1_1984 schreef:

Is een lamp noodzakelijk? Ik heb hier nml op kantoor een terrarium staan waar geen lamp op zit en ook niet echt op kan (was muizenkweekbak). Staat wel in het daglicht van een raam. Verder gewoon 2 schuifraampjes en beluchting enzo. Lijkt me best gaaf om er een slak (of 2) in te houden.
Het is 80 x 40 cm groot ongeveer

Niet strikt noodzakelijk, wel handig als je ze beter wilt kunnen zien.
Slakken zijn echter actiever in een donkerdere omgeving, maar zijn vnl 's avonds en 's nachts actief.
Bak is meer dan ruim zat, als je er minimaal 10cm onbemeste aarde in kunt doen en er nog voldoende ruimte overblijft voor de rest vd inrichting en de slakken.
Judith_ schreef:
Om gelijk maar even gebruik te maken van de ervaring van anderen. Hebben jullie er een warmtelamp in hangen? Ik merk dat ze bij mij actiever zijn en beter eten als ik de warmtelamp aan heb. Maar ben altijd bang dat ze overkoken als ik die warmtelamp de hele dag aan laat staan. :=
De ruimte waar ze niet in staan is niet vreselijk warm namelijk. Zou een gewone gloeilamp ook voldoende warmte af geven om de hele dag aan te kunnen (dus geen spaarlamp) of is een klein warmtematje een beter idee? Die laatste ga ik nooit mooi kunnen weg werken in mijn terrarium ben ik bang.

Even een thermometer in je bak plaatsen, dan krijg je een idee van de warmte die je lamp afgeeft. ;)
warmtematje kan idd ook en is vrij makkelijk te verbergen door wat nepplantjes tegen de achterkant te bevestigen of een postertje tussen het matje en de ruit te plaatsen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:34

Jeeetje, 20/30cm.. Wist niet dat ze zo groot konden worden :oo ik ken alleen die slakjes in de natuur en die zijn klein maar voor mij groot zat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:42

Goed idee, ga even een thermometer regelen. Warmte matje kan vermoedelijk niet onder het terrarium? Ik heb in mijn huidige terrarium alleen een snoeringang bij de lampfitting. Wordt even puzzel dus. Eerst maar eens de temperatuur van de warmte lamp meten. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:03

Lumea schreef:
Jeeetje, 20/30cm.. Wist niet dat ze zo groot konden worden :oo ik ken alleen die slakjes in de natuur en die zijn klein maar voor mij groot zat :o

Afbeelding
8-)

Maar meestal blijven ze wat kleiner:
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:04

Judith_ schreef:
Goed idee, ga even een thermometer regelen. Warmte matje kan vermoedelijk niet onder het terrarium? Ik heb in mijn huidige terrarium alleen een snoeringang bij de lampfitting. Wordt even puzzel dus. Eerst maar eens de temperatuur van de warmte lamp meten. :)

Geen idee of hij er onder kan, wel erachter maar dan is het aan te raden om de achterkant en 1 zijkant wat te isoleren dmv karton of piepschuim.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:12

Wat zijn de beste slakken om te houden in een bak van 80 x 40 ? Want zo'n joekel als hierboven past daar natuurlijk niet in haha. En waar kun je ze vinden/ krijgen? is het beste om met eitjes te starten of met een jong slakje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:20

Agaat slakken passen prima in zo'n bak. Dat worden ook geen hele grote joekels. Ik heb ze destijds via marktplaats gevonden, kleinje slapjes kunnen verstuurd worden in een klein doosje met wat sla en natte grond. Verkoper moet ze even op een handige dag op de post doen, maar dat is opzich geen probleem.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:29

Alle soorten passen in een bak van 80x40cm.
30cm is nl een uitzondering, de meeste slakken worden niet groter dan ong 20-25cm en je moet uitgaan van 3x de lengte x 3x de breedte van je grootste slak wanneer je er meerdere hebt.

Waar je wel op moet letten is of ze specifieke eisen hebben qua voeding, temperatuur of dikte vd bodembedekking.
Kwestie van even inlezen wanneer je een soort tegenkomt die jou wel trekt. ;)
Makkelijkste soort is de A fulica (die oa in de OP staan), deze soort komt voor in 4 kleuren: wildkleur, albino, white jade (donkere schelp, wit lijf) en rodatzi (lichte schelp, donker lijf).

edit.
aanvulling:
het beste begin je met jonge slakjes, wanneer je ze ophaalt maakt de grootte niet heel veel uit maar voor verzending is minimaal 1,5cm wel zo prettig ivm de kwetsbaarheid.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:36

Ziet er erg leuk uit! Ik zou het heel leuk vinden om hun groei te volgen :)