Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JesdaPower schreef:Ze dreef met haar eigen hond de schapen en eind weg, riep haar hond terug en toen mocht ik Jinn los laten:
Foto 8:
[ Afbeelding ]
Als een ongeleid projectiel ging hij er achteraan.
daffie1986 schreef:P.s. moet ik wel eerlijk bekennen dat ik (niet aanvallend bedoeld naar de bc liefhebbers) geen fan ben van de europese manier van werken en zelf voorstander van de australische manier ben.
JesdaPower schreef:Ik heb besloten om er niet mee door te gaan. Misschien heeft dat wel te maken met een slechte ervaring? Ik heb geen idee.
Misschien heb ik het al eerder vermeld, maar als ik zie hoe Jinn door een tunnel van de agility loopt en hoe hij achter de schapen aan rent krijg ik echt sterk het idee dat hij de agility veel leuker vind en persoonlijk vind ik dat zelf ook leuker.
Kuggur schreef:daffie1986 schreef:P.s. moet ik wel eerlijk bekennen dat ik (niet aanvallend bedoeld naar de bc liefhebbers) geen fan ben van de europese manier van werken en zelf voorstander van de australische manier ben.
Ik ben me niet bewust van een "australische" versus "europese" manier.
Ik ken trainingsmethoden voor schapendrijven met border collies zoals ze in de VS en Europa worden toegepast, daar zijn geen fundamentele verschillen tussen aan te wijzen.
Ik neem zelf aan dat de aard van het werk in australie anders dan in Europa, en daarom andere werkwijzen (en zelfs andere hondenrassen dan de bc, bijvoorbeeld kelpie´s en huntaways) worden toegepast.
Leg dus eens uit waarin de "australische manier" volgens jou verschilt van de europese.
En uiteraard waarom de eerstgenoemde je voorkeur heeft.
(Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt).
JesdaPower schreef:Ik heb besloten om er niet mee door te gaan. Misschien heeft dat wel te maken met een slechte ervaring? Ik heb geen idee.
Misschien heb ik het al eerder vermeld, maar als ik zie hoe Jinn door een tunnel van de agility loopt en hoe hij achter de schapen aan rent krijg ik echt sterk het idee dat hij de agility veel leuker vind en persoonlijk vind ik dat zelf ook leuker.
daffie1986 schreef:Je hebt inderdaad gelijk, het verschil zit meer in de manier van werken met welk ras. Zelf heb ik een working kelpie gehad en zo doende dus ook de australische/kelpie manier van drijven geleerd. Doordat een kelpie heel veel dingen zelf oplost en nadenkt(moet ook wel natuurlijk als je vanaf het erf je hond uitstuurd om de schapen te gaan halen) laten we de honden vooral eerst een beetje spelenderwijs kennismaken door te circkelen. Eerst buiten de penn en daarna erin aan de lijn. Er wordt in het begin veel met lichaamstaal gedaan maar de hold moet er eerst inzitten voor de hond los gaat. En misschien zit het ook wel in sommige handlers hoor bij de bc's, ik bedoel dat is immers ook zo bij de kelpie handlers, maar het valt mij wel op dat de meeste bc handlers geen kelpie op kunnen lijden en dat het bij een kelpie handler wel lukt om een bc op te leiden. Ik heb dus met de bc handlers alleen de ervaring van wk honden en met bc's alleen wat ik foto's op zie. Er is ooit op youtube een filmpje geweest van een dressuur en westernruiter die met elkaar wisselen, de dressuurruiter komt totaal niet weg op het westernpaard en het dressuurpaard loopt zelfs beter met de westernruiter. Ik ben nooit zo goed in uitleg geven dus hopenlijk snap je wat ik bedoel