Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Jinn, z'n aller eerste keer schapen drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 20:48

@Kuggar; Ik heb zelf totaal geen idee wat de bedoeling was enzo omdat ik zelf nog nooit met schapen drijven ebzig ben geweest en het eigenlijk zelfs nog nooit in het echt had gezien. Wilde gewoon eens snuffelen. De trainer heeft zoals vermeld staat eerst in de netten gestaan en toen zijn de schapen los gegaan en mocht Jinn er achter aan. Zelf heb ik niks gedaan, echt helemaal niks dus ik snap dat het over komt dat Jinn aan z'n lot werd overgelaten. Daar kan ik trouwens wel inkomen want Jinn mocht er gewoon achteraan rennen en voorde rest werd er niks gedaan/gezegd.

Ik heb contact gehad met de trainer en die vertelde dat een halfjaar een prima leeftijd is om mee te beginnen. Ik als niet-wetende schapendrijver ga vanuit dat ze verantwoord antwoord heeft gegeven.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 20:11

wat leert hij snel zeg, kun je zien dat het toch gewoon ook in de genen zit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:17

Het ziet er wel gaaf uit hoor, natuurtalentje! Hoe vond je de les zelf, ga je ermee door?

Wat is wel de juiste leeftijd om te starten? ik heb er met Kenny ook over gedacht om eens te kijken of hij het wat vindt maar Kenny is nu acht maanden. We lopen regelmatig langs een weide schapen die van iemand zijn de ermee werkt met Bordercollies maar Kenny heeft er niet bijzonder heftige belangstelling voor. De schapen trouwens wel voor hem die gaan netjes in een groep staan als ze hem zien en ze staan dichtbij, haha!

Maar goed, ik las dat er iemand in Zwolle zit die ook lesgeeft? kan iemand me vertellen wie dit is? De man van wie bovengenoemde schapen zijn komt namelijk beslist niet in de buurt van mijn hond.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:13

Ze doen dat bij de bordercollie club in Zwolle, ik weet de naam niet maar je kunt wel even op de site kijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:18

Dank je!

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:29

Wat leuk om te zien. Die heeft precies wel wat intresse in schapen.
Ik zou dit jaar mijn border ook eens willen testen met schapen. Als ik zie hoe hij de paarden in het ook houd als ze op stal komen, dan moet hij het wel goed doen met schapen. Onze andere border komt uit echte werklijnen en heeft weinig tot geen intresse (enkel in de keutels en de mensen die erbij staan).

Veel succes en vooral veel plezier met schapendrijven.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:34

JesdaPower schreef:
Ze dreef met haar eigen hond de schapen en eind weg, riep haar hond terug en toen mocht ik Jinn los laten:
Foto 8:
[ Afbeelding ]
Als een ongeleid projectiel ging hij er achteraan.

Jammer dat er hier nu een heleboel stappen over geslagen worden. Hoelang ben je bezig geweest? een jonge hond vind ik niet erg, maar dan in rondes van 5 minuten en maximaal 3 keer met langere tussenpauzes. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iemand anders om je te begeleiden in het opleiden van je hond.

P.s. moet ik wel eerlijk bekennen dat ik (niet aanvallend bedoeld naar de bc liefhebbers) geen fan ben van de europese manier van werken en zelf voorstander van de australische manier ben.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:53

Wat een leuke foto's! Ziet er goed uit en alsof hij het onwijs naar zijn zin heeft! Ik ben benieuwd of jullie verder gaan en hoe hij het verder zal oppakken.

Verder ga ik mee met wat Kugger zegt. De allereerste keer dat ik naar de schapen ging met mijn BC heeft de fokker (wij trainen bij haar) de hele tijd zelf tussen de schapen gestaan ('op 12u') om mijn hond te begeleiden en te steunen dat ze niet 'alleen maar achter de schapen aan ging rennen'. Vind het dus zelf ook een beetje apart dat jou hond er zomaar achteraan mocht rennen. Ik ben zelf begonnen toen mijn hond ong. 8 maanden was, elke les 2x drijven met een lange koffie pauze ertussen. Nu 7 lessen verder is het voor mij nog steeds een hele workout :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:59

daffie1986 schreef:
P.s. moet ik wel eerlijk bekennen dat ik (niet aanvallend bedoeld naar de bc liefhebbers) geen fan ben van de europese manier van werken en zelf voorstander van de australische manier ben.

Ik ben me niet bewust van een "australische" versus "europese" manier.
Ik ken trainingsmethoden voor schapendrijven met border collies zoals ze in de VS en Europa worden toegepast, daar zijn geen fundamentele verschillen tussen aan te wijzen.

Ik neem zelf aan dat de aard van het werk in australie anders dan in Europa, en daarom andere werkwijzen (en zelfs andere hondenrassen dan de bc, bijvoorbeeld kelpie´s en huntaways) worden toegepast.

Leg dus eens uit waarin de "australische manier" volgens jou verschilt van de europese.
En uiteraard waarom de eerstgenoemde je voorkeur heeft.
(Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt).

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:09

Ik heb besloten om er niet mee door te gaan. Misschien heeft dat wel te maken met een slechte ervaring? Ik heb geen idee.
Misschien heb ik het al eerder vermeld, maar als ik zie hoe Jinn door een tunnel van de agility loopt en hoe hij achter de schapen aan rent krijg ik echt sterk het idee dat hij de agility veel leuker vind en persoonlijk vind ik dat zelf ook leuker.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:17

Ah, jammer dat je niet verder gaat! Het ziet er leuk uit en ik heb nou eenmaal een zwak voor border collies :D Een tijd geleden ben ik ook in Zwolle bij een wedstrijd wezen kijken. Enorm gaaf!

Agility is ook heel leuk en uitdagend hoor!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:36

@ jesdapower, dit is in Enschede toch? Ik heb ook de JJ ranch gevonden in Friesland, wat er op de site staat komt op mij heel goed en professioneel over, misschien kan je het elders nog eens proberen?

Aan de andere kant; als jij en je hond meer plezier hebben in Agility is dat natuurlijk wel het belangrijkste, een BC hoeft niet per sé tussen de schapen te zitten natuurlijk.

Ik ben nog steeds aan het rondneuzen ook, weliswaar op een vrij laag pitje. Maar ben dus wel ook van plan om een keer te gaan snuffelen. Tot op heden laat mijn hondje maar weinig interesse in de schapen zien, we rijden hier met de paarden namelijk regelmatig langs een weide met schapen die voor het werk met de honden worden gebruikt. Kenny kijkt wel maar niet meer dan bijvoorbeeld naar de paarden.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 21:27

JesdaPower schreef:
Ik heb besloten om er niet mee door te gaan. Misschien heeft dat wel te maken met een slechte ervaring? Ik heb geen idee.
Misschien heb ik het al eerder vermeld, maar als ik zie hoe Jinn door een tunnel van de agility loopt en hoe hij achter de schapen aan rent krijg ik echt sterk het idee dat hij de agility veel leuker vind en persoonlijk vind ik dat zelf ook leuker.

Wat jammer, maar agility is ook super leuk. Ben sinds oktober ook gestart met mijn border en hij (ikzelf ook wel) doet dat heel graag. Het is alleen niet zo makkelijk dan ik dacht en soms moet je echt wel snel lopen :+ , een hond inhalen is niet makkelijk als je 2 benen minder hebt dan hen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 22:28

Haha, nee dat klopt. Maar dat weet ik al voordat ik hem kocht.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:36

Kuggur schreef:
daffie1986 schreef:

Ik ben me niet bewust van een "australische" versus "europese" manier.
Ik ken trainingsmethoden voor schapendrijven met border collies zoals ze in de VS en Europa worden toegepast, daar zijn geen fundamentele verschillen tussen aan te wijzen.

Ik neem zelf aan dat de aard van het werk in australie anders dan in Europa, en daarom andere werkwijzen (en zelfs andere hondenrassen dan de bc, bijvoorbeeld kelpie´s en huntaways) worden toegepast.

Leg dus eens uit waarin de "australische manier" volgens jou verschilt van de europese.
En uiteraard waarom de eerstgenoemde je voorkeur heeft.
(Ik neem aan dat je er ervaring mee hebt).

Je hebt inderdaad gelijk, het verschil zit meer in de manier van werken met welk ras. Zelf heb ik een working kelpie gehad en zo doende dus ook de australische/kelpie manier van drijven geleerd. Doordat een kelpie heel veel dingen zelf oplost en nadenkt(moet ook wel natuurlijk als je vanaf het erf je hond uitstuurd om de schapen te gaan halen) laten we de honden vooral eerst een beetje spelenderwijs kennismaken door te circkelen. Eerst buiten de penn en daarna erin aan de lijn. Er wordt in het begin veel met lichaamstaal gedaan maar de hold moet er eerst inzitten voor de hond los gaat. En misschien zit het ook wel in sommige handlers hoor bij de bc's, ik bedoel dat is immers ook zo bij de kelpie handlers, maar het valt mij wel op dat de meeste bc handlers geen kelpie op kunnen lijden en dat het bij een kelpie handler wel lukt om een bc op te leiden. Ik heb dus met de bc handlers alleen de ervaring van wk honden en met bc's alleen wat ik foto's op zie. Er is ooit op youtube een filmpje geweest van een dressuur en westernruiter die met elkaar wisselen, de dressuurruiter komt totaal niet weg op het westernpaard en het dressuurpaard loopt zelfs beter met de westernruiter. Ik ben nooit zo goed in uitleg geven dus hopenlijk snap je wat ik bedoel :D
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 06-01-14 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:38

JesdaPower schreef:

jammer dat je besloten hebt om niet door te gaan. Waneer is hij geestelijk vermoeider, na agility of na het schapendrijven? Meeste slimme honden zie je namelijk na zo les schapendrijven altijd helemaal uitschakelen omdat ze hebben moeten nadenken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:45

Gaaf beeldmateriaal! Jammer dat je er niet mee door gaat!

Mijn BC heeft enorm veel drijfdrang, ook bij de paarden, maar toen er schapen in de wei naast stal kwamen (die netjes werden gebracht door meneer mét een BC), werd ze helemaal enthousiast. Ze is er overigens niet bij geweest.

Binnenkort ga ik een kijkje nemen bij een instructeur hier in de buurt, Iris is nu 8 maanden, maar ik doe het nog even rustig aan met haar. Agility wil ik in principe ook gaan doen, maar ook daarmee wacht ik nog even, beetje uitgroeien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:16

daffie1986 schreef:
Je hebt inderdaad gelijk, het verschil zit meer in de manier van werken met welk ras. Zelf heb ik een working kelpie gehad en zo doende dus ook de australische/kelpie manier van drijven geleerd. Doordat een kelpie heel veel dingen zelf oplost en nadenkt(moet ook wel natuurlijk als je vanaf het erf je hond uitstuurd om de schapen te gaan halen) laten we de honden vooral eerst een beetje spelenderwijs kennismaken door te circkelen. Eerst buiten de penn en daarna erin aan de lijn. Er wordt in het begin veel met lichaamstaal gedaan maar de hold moet er eerst inzitten voor de hond los gaat. En misschien zit het ook wel in sommige handlers hoor bij de bc's, ik bedoel dat is immers ook zo bij de kelpie handlers, maar het valt mij wel op dat de meeste bc handlers geen kelpie op kunnen lijden en dat het bij een kelpie handler wel lukt om een bc op te leiden. Ik heb dus met de bc handlers alleen de ervaring van wk honden en met bc's alleen wat ik foto's op zie. Er is ooit op youtube een filmpje geweest van een dressuur en westernruiter die met elkaar wisselen, de dressuurruiter komt totaal niet weg op het westernpaard en het dressuurpaard loopt zelfs beter met de westernruiter. Ik ben nooit zo goed in uitleg geven dus hopenlijk snap je wat ik bedoel :D

Hm, zoals ik al vermoedde.
Wat jij daar beschrijft is gewoon een normale manier een werkhond te starten met "gathering" werkstijl.
Niets specifiek "Australisch" aan.

Het lijkt erop dat je appels en peren vergelijkt. Oftewel "hobbydrijvers" (die meestal vrij veel gehoorzaamheidstraining hebben gehad vóór ze zijn begonnen met drijftraininng) met professionele schapenhouders die hun honden vanaf het begin met als hoofddoel "drijfwerk" opleiden.

Dit geldt zeker ook voor je vergelijking kelpes versus bordercollies.
Daarbij, zoals je zelf zegt je hebt van bc alleen wk trials gezien en foto´s. Je conclusies zijn dus niet gebaseerd op enige ervaring met werkende bordercollies.