Mijn mossel druk aan het klussen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:41

Is je mossel een parel aan t maken?

Neon

Re: Mijn mossel druk aan het klussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:57

Euhm tsjah... bijzonder... ik dacht aan andere mossels haha (waarom ik dan alsnog het topic open... is me ook een raadsel haha) ik vind hem/haar/het cool... is het een koudwater aquarium? En wat heb je er nog meer in zitte ?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:59

Change_ schreef:

Dat doen toch alleen oesters?

Is het de mossel nog gelukt om helemaal onder het zand te gaan? Of lag dat niet in de bedoeling?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:39

Nemurin schreef:
Een vriendin van mij wil weten of ie nou z'n tong uitsteekt, of z'n hand, of z'n voet... :')

Haha het is zijn voet :Y)

Cookies schreef:
Change_ schreef:

Dat doen toch alleen oesters?

Is het de mossel nog gelukt om helemaal onder het zand te gaan? Of lag dat niet in de bedoeling?

Ook mossels maken parels :j Maaar het komt veel minder vaak voor en ze zijn dan erg klein.

De mossel ligt ondertussen een beetje schuin in het zand, de linkerkant ligt ingegraven en de andere kant, waarmee hij water naar binnen zuigt, die ligt nog boven het zand.

Neon schreef:
Euhm tsjah... bijzonder... ik dacht aan andere mossels haha (waarom ik dan alsnog het topic open... is me ook een raadsel haha) ik vind hem/haar/het cool... is het een koudwater aquarium? En wat heb je er nog meer in zitte ?

Ja, het is een koudwater aquarium :j Ze leven samen met een paar jonge sluierstaarten. Op dit moment helpen ze het water in de opgroei bak extra goed te houden en als de jonge sluiers aangesterkt zijn (Zijn mager) dan gaan de mossels mee naar de bak voor de volwassen sluiers.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:46

wat apart!

ik heb er ook nooit over nagedacht wat die nou precies doen, dus vind de foto's en filmpjes erg bijzonder eerlijk gezegd.

Maar lees ik nou iets over filteren? Wat doe ie nou precies dan?

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:52

tja gek genoeg vind ik het beren interessant! nog nooit zo iets gezien!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:54

:D haha, die filmpjes gingen inderdaad niet erg snel..
Hoe lang leeft zo een als deze? Kan me voorstellen dat ie wel een maand of wat bezig is om onder het zand terecht te komen, met zo'n graaftempo... Dan is een lang leven wel handig :')
Wel een leuk beest voor in je aquarium (en het voelt zo raar om "beest" te typen over zoiets :D )

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:57

Saai? Nee! Fascinerend :oo
Wauw wat gaaf om te zien zeg, nog nooit zoiets gezien en ik vind je mossel gaaf :P

Was Toy Story leuk trouwens? :=

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:00

Mmm jammer wij hebben een tropisch aquarium... ik wil ook zo'n beest haha

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 23:20

FahyaFemke schreef:
wat apart!

ik heb er ook nooit over nagedacht wat die nou precies doen, dus vind de foto's en filmpjes erg bijzonder eerlijk gezegd.

Maar lees ik nou iets over filteren? Wat doe ie nou precies dan?

Mossels filteren hun voedsel uit water, ze hebben hun schelp op een kiertje staan en zuigen water naar binnen, daar filteren ze voedsel uit en dan blazen ze het weer uit. Eigenlijk doen ze het dus puur omdat ze anders verhongeren, maar ze halen daarmee ook zweefafval uit je aquarium/vijver, waardoor het water heel helder word.

_l_amanda_l_ schreef:
:D haha, die filmpjes gingen inderdaad niet erg snel..
Hoe lang leeft zo een als deze? Kan me voorstellen dat ie wel een maand of wat bezig is om onder het zand terecht te komen, met zo'n graaftempo... Dan is een lang leven wel handig :')
Wel een leuk beest voor in je aquarium (en het voelt zo raar om "beest" te typen over zoiets :D )

15 tot 20 jaar is niet vreemd voor een mossel :) Maar ik las ook een bericht van een mossel (Noordkromp) die 410 jaar oud was en dat was in 2007. Als die nogsteeds leeft, dan zou je die dus 416 jaar oud zijn nu.

xStephanie schreef:
Saai? Nee! Fascinerend :oo
Wauw wat gaaf om te zien zeg, nog nooit zoiets gezien en ik vind je mossel gaaf :P

Was Toy Story leuk trouwens? :=

Haha ik dacht dat ik een muziekje onder de filmpjes had gezet, maar is blijkbaar niet goed gegaan :') Maar toy story staat hier vaak op :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:33

Wat origineel zeg, een mossel als huisdier! Ik vind 'm gaaf :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:38

Wat grappig dit! Al die reacties zijn ook echt leuk! Mega saai die filmpjes maar heb ze wel allemaal helemaal bekeken want het was toch ook wel interessant, hoe stom is dat hahaha. Ik vind hem ook gaaf! Ben ook wel benieuwd wat hij met die plant gedaan zou hebben als de plant 'op zijn pad' was gekomen, kan je dat niet een keer filmen :j ?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:52

Daphne__ schreef:
Haha het is zijn voet :Y)

Dank je wel! Ga ik doorgeven. ;) Ik kon het zelf echt niet gokken...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:59

Ik krijg de neiging om hem te helpen als ik naar dat filmpje kijk.. :D . Handje zand erover en klaar.. Ze hebben inderdaad wel doorzettingsvermogen :j .

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:00

Omdat ze de zwevende deeltjes en het vuil uit het water filteren, is het eigenlijk niet zo gezond om veel mosselen te eten. Ze zijn de vuilbakken van de zee. Daarom is het niet aangeraden om mosselen te eten die in vuilere oorden groeien, want dan krijg je een geconcentreerde hoeveelheid (kankerverwekkend) vuil in je maag.

Heeft die een naam?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:10

Gelukkig ben ik niet de enige met een verpeste geest := Mijn hersenen namen direct de verkeerde afslag.

Wel tof, een mossel als huisdier! Werkelijk nog nooit gezien, haha. Toch best komisch dat die beestjes zo'n sterke wil hebben. En @SDE het gaat nu toch niet over mosselen eten? :')

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:13

LotTj3 schreef:
Je wil niet weten wat ik dacht toen ik de titel las... :o

in het rijtje van doos, flamoes, poes....

Ik had precies hetzelfde! :') :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:25

ik ben duidelijk een echte dierenvriend, bij de titel dacht ik gelijk aan de diersoort :D

ik heb een behoorlijk grote vijver die ook niet altijd even helder is
daar zitten wat jonge koi's in, kunnen daar mosselen bij, of gaat dat niet samen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:33

Geweldig!

Heb vroeger ook een aquarium gehad, en inderdaad ook mosselen erin gezet. Zo heel decoratief in een hoekje, stapeltje mosselen. Volgende dag zaten ze allemaal aan de andere kant... Ik denk: huh, zijn toch gewoon schelpen, die kunnen toch niet lopen? Dus mosselen weer terug gezet, en even in de gaten gehouden. En ja hoor, heel langzaam kwamen ze "rechtop", dus op de rand waar de opening zit, en daar schoven ze netjes op een rijtje naar de andere kant. :D

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:24

Dioxide schreef:
En @SDE het gaat nu toch niet over mosselen eten? :')

Ik reageerde eigenlijk op enkele reacties terug, toen het over het filteren door de mossel ging.
Uiteraard wil ik niet doelen op het opeten van huisdieren :o .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:01

Apart huisdier! Ik wist ook helemaal niet dat ze zolang leven, gek zeg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:24

spatter schreef:
ik ben duidelijk een echte dierenvriend, bij de titel dacht ik gelijk aan de diersoort :D

ik heb een behoorlijk grote vijver die ook niet altijd even helder is
daar zitten wat jonge koi's in, kunnen daar mosselen bij, of gaat dat niet samen?

Ik heb de mosselen bij grote goudvissen in zitten, wil prima; maar ik merk er niets van helder water :')
Geloof dat je dan heel wat meer mosselen nodig hebt om iets te kunnen merken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:26

Ik dacht dat dit topic over een zwangerschap zou gaan op de een of andere manier :')

Erg gaaf om te zien, grappig dat je een mossel als huisdier hebt. Worst je er nou niet zenuwachtig van om naar dat bloed snelle dier te kijken de hele dag? :D