De mooie nijntjes van 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: De mooie nijntjes van 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:25

AAAAAH echt?
Maar de balletjes zitten best diep...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 14:09

Nemurin schreef:
AAAAAH echt?
Maar de balletjes zitten best diep...

Ja, onder een soort van hypnose zou het gebeuren. Dieren merken er niks van? Balletjes moeten wel eerst ingedaald zijn voordat het kan gebeuren. Dit is natuurlijk stukken goedkoper, aangezien er geen narcose betaald hoeft te worden en de dieren direct weer meegenomen worden.
Maar, ben er geen voorstander van.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:19

Tja als je een konijn op zijn rug legt "hypnotiseer" je ze maar kom op. :')
Ik denk dat mensen die narcose bij konijnen eng vinden (nou ja dat is het ook wel natuurlijk) dit wel wat lijkt maar ik moet eerst zien, dan geloven, voor ik zeg dat ze er niks van zouden voelen.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:57

Wat jammer dat je zo ver weg woont, onlangs is het konijntje hier overleden en heb ik nu besloten om een koppel uit de opvang te nemen. Mijn complimenten voor je verrichte werk!

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:26

Nemurin schreef:
Tja als je een konijn op zijn rug legt "hypnotiseer" je ze maar kom op. :')
Ik denk dat mensen die narcose bij konijnen eng vinden (nou ja dat is het ook wel natuurlijk) dit wel wat lijkt maar ik moet eerst zien, dan geloven, voor ik zeg dat ze er niks van zouden voelen.

Toen onze vent een mannetje bleek ("Ja hoor, het is écht een vrouwtje!! :n ) werd er in de eerste instantie voorgesteld om hem door een varkensboer te laten castreren, die knippen de balletjes er namelijk zonder verdoving af. "Dat doet maar heel even zeer, en dan is hij er vanaf." Te gruwelijk voor woorden, beestje heeft geen gevoel zeker? -:(-
Wij hebben hem dus door een veearts laten castreren, en die vertelde dat zodra je konijnen op hun rug legt, ze in een soort trance raken, waardoor ze heel rustig worden. Heeft te maken met het vrijkomen van endorfinen in de hersenen. Dat is hetzelfde idee als een praam gebruiken bij een paard.
Dus dat verhaal klopt bijna, maar geen hypnose dus.
Dan verdoven ze inderdaad plaatselijk en castreren ze hem...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:56

Leannerobert: je preekt wel tegen het koor nu. :')
In de boekjes noemen ze het gekscherend hypnose, vinden ze leuk, maar ik nam daarom inderdaad aan dat er datgene dat jij beschreef bedoeld werd.

Het banketstaaf daarvan is dat een konijn ook zelf kan kiezen om weer overeind te komen bij zoiets. Wie garandeert dat ie niet halverwege besluit dat hij wel weer genoeg stil heeft gelegen?
Behalve dat zou ik niet weten of plaatselijk verdoven en dan castreren een goed idee is. Ik heb het nog nooit gezien. :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:07

Laptopmuis schreef:
Kosten van castratie en enting zijn voor ons gewoon te hoog. Als er een dierenarts in de buurt was waar we mee konden samenwerken zou dat eenvoudig gaan. Wij zijn ook tegen het castreren met enkel een plaatselijke verdoving (en zo doen sommige opvangen dat... konijn wordt niet onder narcose gebracht maar de balletjes worden verdoofd en dan weggesneden. Hechting erin en klaar, stuk goedkoper natuurlijk).

Ja castratie en enting zijn helaas niet goedkoop. Ik als nieuwe eigenaar zal best wel willen betalen voor een gecastreerd en ingeeënt konijn maar een dierenarts waar je prijsafspraken mee kan maken is natuurlijk wel meegenomen als je dit wil invoeren.

Overigens wil ik het verhaal van castreren onder plaatselijke verdoving wel even nuanceren. Als je dit laat uitvoeren bij een goede konijnkundige dierenarts is hier in mijn ogen niets mis mee. Onder andere Bunnybin heeft op deze manier honderden rammen laten castreren. Echter is de prijs hier niet opvallend lager als dat het onder narcose gebeurd. En konijnen worden ook niet onder hypnose gebracht, wel worden ze stevig vastgehouden in een handdoek. Zo lang dat het kundig gebeurd heeft een konijn er echt geen overdreven stress aan, denk dat het vergelijkbaar is als iets als nagels knippen. Het heeft ook grote voordelen voor het konijn, geen narcose in het lijfje dus gelijk weer op de been en zelfstandig eten. Mijn konijnen zijn allemaal onder narcose gecastreerd en ook geen problemen mee gehad, maar mocht in in de buurt wonen van een dierenarts die het op een goede manier met plaatselijk verdoven doet zal ik hier geen bezwaar tegen hebben.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:44

Kijk, meer info, dat wou ik hebben! Al heb ik natuurlijk gewoon toegang tot een database met onderzoeken maar dat wordt spitten en daar had ik niet zo'n zin in... :')
En mijn probleem met het in trance brengen is ook weer opgehelderd. :j