Penotti en browny

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 15:03

Cassidy schreef:
Mooi stel kalveren, ik blijf die oorbellen vreselijk vinden.

Blaarkoppen en Lakenvelders zijn gaaf...ik ga voor Browny!

Nu maar hopen dat Browny zich niet bezeert aan de scherpe hoek van de metalen afscheiding van de box....

ja is ook zo
en nee het is geen scherp stuk gelukkig maar ze komt er bijna niet in de buurt alleen toen ik foto`s ging maken dan
dus daar heeft de boer wel over na gedacht

Nummus

Re: Penotti en browny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:20

Cassidy: Die oormerken zijn verplicht, zo is vee makkelijk te identificeren. Ze gaan er de dag van de geboorte in, wanneer het kalf nog half suf is. Als het goed gedaan wordt is er niets aan de hand. :) En op de meeste stallen wordt het gewoon goed gedaan want het is ook nog eens niet heel moeilijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:22

Het maakt niet uit wanneer het gebeurt of of het pijnlijk is of niet, ik vind het geen fraai gezicht. En ja ik weet dat het is voor de identificatie, en ik weet dat het verplicht is. Ik ken een boer die zijn dieren geen oorbellen ingeeft, die krijgen ze pas in als ze het erf afgaan, doorgaans voor de slacht. Scheelt een hoop uitgerukte labels, infecties en het is een zoveel mooier gezicht op de foto's! Hij moest er wel even voor door tot voor de rechtbank, maar mocht in deze zijn gang gaan....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:26

Uitgerukte labels zie ik alleen bij lammeren die hun kop door het gaas steken. Dat wil nog wel eens gaan ontsteken en dan gaan die dingen "op reis". Kalveren vallen wel mee, maar het kan natuurlijk gebeuren.

Ben het wel met je eens dat het er niet uitziet. _O- Maar ik heb het nu al zo vaak gezien dat ik er blijkbaar toch overheen kijk.
Je kunt alleen niet leuk met die grote oren spelen als die stomme labels erin hangen.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 15:58

Nemurin schreef:
Uitgerukte labels zie ik alleen bij lammeren die hun kop door het gaas steken. Dat wil nog wel eens gaan ontsteken en dan gaan die dingen "op reis". Kalveren vallen wel mee, maar het kan natuurlijk gebeuren.

Ben het wel met je eens dat het er niet uitziet. _O- Maar ik heb het nu al zo vaak gezien dat ik er blijkbaar toch overheen kijk.
Je kunt alleen niet leuk met die grote oren spelen als die stomme labels erin hangen.

deze kalfjes heeft de boer gekocht en waren dus al gemerkt met die oor dingen
maar bij de kalfjes die bij hem zelf worden geboren schiet hij ze er zelf in

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:17

@Cassidy, dat wat jij in je tweede reactie zegt lijkt me vrijwel onmogelijk.. Boeren worden een aantal keer gecontroleerd waarbij alle oormerken in orde moeten zijn. Ze moeten dus zichtbaar zijn en in beide oren een oormerk hebben. Zo niet krijg je eerst een waarschuwing en daarna per koe en per oor, dus of er één of twee oormerken missen een boete opgelegd. Na een aantal boetes volgt er een hogere straf.. Vermelding bij het een of anders. En dit vertel ik uit ervaring, ik deed iedere drie weken oormerken checken en bijbestellen. Wat overigens ook weer wordt bijgehouden hoeveel oormerken er besteld worden, wegens fraude... :n Het is allemaal ontzettend streng, maar ook zeker met een reden. Daarbij blijft het inderdaad lelijk, dan hebben we met honden meer geluk. :')

Ontopic: Ontzettend schattig die kalfjes, hoe oud waren ze? Waar ik kom staan ze inderdaad in eenlingboxen tot 10 à 14 dagen, soms wat langer. Maar ook niet zonder reden, daarna mogen ze gezellig in groepen opgroeien. :P Wat gaat de boer met ze doen? Melkkoeien?

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 17:05

KBTP schreef:
@Cassidy, dat wat jij in je tweede reactie zegt lijkt me vrijwel onmogelijk.. Boeren worden een aantal keer gecontroleerd waarbij alle oormerken in orde moeten zijn. Ze moeten dus zichtbaar zijn en in beide oren een oormerk hebben. Zo niet krijg je eerst een waarschuwing en daarna per koe en per oor, dus of er één of twee oormerken missen een boete opgelegd. Na een aantal boetes volgt er een hogere straf.. Vermelding bij het een of anders. En dit vertel ik uit ervaring, ik deed iedere drie weken oormerken checken en bijbestellen. Wat overigens ook weer wordt bijgehouden hoeveel oormerken er besteld worden, wegens fraude... :n Het is allemaal ontzettend streng, maar ook zeker met een reden. Daarbij blijft het inderdaad lelijk, dan hebben we met honden meer geluk. :')

Ontopic: Ontzettend schattig die kalfjes, hoe oud waren ze? Waar ik kom staan ze inderdaad in eenlingboxen tot 10 à 14 dagen, soms wat langer. Maar ook niet zonder reden, daarna mogen ze gezellig in groepen opgroeien. :P Wat gaat de boer met ze doen? Melkkoeien?

+:)+

ik weet niet hoe oud de kalfjes zijn ik heb alleen wat namen voor ze verzonnen verder doe ik niet echt veel met de kalfjes omdat ik er met me pony`s sta en dus veel met me pony`s aan de gang ben

en hij gaat eerst kijken hoe ze zijn al ze uitgegroeid zijn hij heeft op t moment 1 melk koe (die hij met de hand melkt Gerrit is een ouderwetse boer) en derest zijn kalferen of vlees koeien

maar ik gok erop dat het melk koeien gaan worden (hoop vooral dat penotti dat wordt want als melk koe is ze er natuurlijk langer dan een vlees koe ) en tuurlijk wens ik dat ook voor browny ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 17:14

Normaal houden ze melkrassen niet voor het vlees, dus die kans zit er dan wel degelijk in. :P Die boeren hebben we hier in de buurt ook, melken met de hand of met de mini melker. :') Echt geweldig om te zien. :=

Ik wens je in ieder geval 't beste toe, voor de kalfjes dan. :P

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 18:28

KBTP schreef:
Normaal houden ze melkrassen niet voor het vlees, dus die kans zit er dan wel degelijk in. :P Die boeren hebben we hier in de buurt ook, melken met de hand of met de mini melker. :') Echt geweldig om te zien. :=

Ik wens je in ieder geval 't beste toe, voor de kalfjes dan. :P

hihi ja het is zeker mooi om te zien hoe ze de koeien met de hand melken hihi
maar mijn gevoel zegt dat ze wel melk koeien worden maar we zullen zien ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 18:53

@KBTP, mocht je een adres willen, kan ik je daarin voorzien.
Boer is inmiddels helemaal gestopt met de koeien, maar ik ben er zeker van dat hij je de papieren van de gewonnen rechtzaak in kan laten zien. Het waren vleeskoeien en in de oren zaten geen oorbellen! Die gingen er pas in als ze van het erf richting slacht gingen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:11

Beetje laat... voelen ze veel meer van.
Maar in principe was er geloof ik een maas in de wet waardoor dat kon ja.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 23:27

Nemurin schreef:
Beetje laat... voelen ze veel meer van.
Maar in principe was er geloof ik een maas in de wet waardoor dat kon ja.

ja dan voelen ze er idd veel meer van dan als je het doed als ze net geboren zijn