Halsbandparkieten in Rotterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Halsbandparkieten in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 00:05

Ze weten ook heel goed verbaal duidelijk te maken dat de appels op zijn. :j

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:10

Ik vind ze zo leuk hè!! Je ziet ze idd steeds vaker.
Mooie foto's heeft je vriend gemaakt!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:13

Mooie foto's! Ik ben helemaal weg van Halsbandparkieten. Hier vliegen ze niet los rond voor zover ik weet, maar wel gaaf dat je ze zo op het balkon aan het diner hebt! :))

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:40

Wat een gave foto's. Foto 4 is echt geweldig, zo veelzeggend :D .

Apple schreef:
Ik vind het trouwens ook grappig hoe ze bij alles wat ze doen geluid maken :)) "ik vlieg nu naar die andere boom" "ik ben geland" "nu vlieg ik weer terug". Euh, ja, nu weten we het wel :+
Klinkt als veel Facebookberichten: "Ik ben opgestaan", "ik heb net ontbeten", "nu ga ik naar de plee", etc. :))

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:49

Mooie foto!'s in Delft heb je er ook erg veel heb er ook foto's van maar die zijn niet zo mooi als die van jou !

Leuke foto's!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 02:54

Apple schreef:
Ik vraag me af wat de effecten zijn op de normale locale vogelpopulatie.

Reken maar dat ze effect hebben op de inheemse vogelsoorten en op het ecosysteem :j wat voor effect, dat zou ik niet durven zeggen en daar heb ik ook niet genoeg over gelezen. Ik merk wel degelijk dat de populatie groeit. Hier in Delft zitten er idd ook aardig wat. Ik ben sinds april dit jaar voor het eerst sinds zeven jaar weer aan het werk in de Vogel- en Egelopvang hier. Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat we er weleens een of twee per jaar hadden in de opvang, ze waren best een zeldzaamheid. Nu hebben we sinds april dit jaar alweer pak hem beet 15 halsbandjes verzorgd. Net als inheemse soorten worden ze weleens ziek, of aangereden.. Vanavond heb ik er nog een opgevangen die gegrepen was door een (moedige :wow: ) kat. We hebben momenteel overigens ook twee tamme halsbandjes, maar dat is een ander verhaal.

Dat kletserige herken ik ook heel erg. Het schelle 'iee iee iee' gegil hoor je veel (veel tijdens de vlucht), maar er wordt ook heel wat afgekwebbeld in de vorm van veel verschillende geluidjes, piepjes, kwaakjes. Soms hebben ze het allemaal op hun heupen en beginnen de 'wilde' vogels (die in de buurt van de opvang wonen) te lawaaien en dan doen degenen die binnen zitten te revalideren gezellig mee. Een teken dat ze zich beter voelen, denk ik :j
Overigens heb ik vandaag nog bewijs gezien dat halsbandparkieten wel degelijk ook nuttig kunnen zijn voor andere soorten. Wij pauzeren vaak buiten onder de appelbomen. De parkieten lunchen mee en genieten van een appeltje, maar dat gaat nogal rommelig en dus vallen er om de haverklap appelsnippertjes naar beneden, waar de eenden en meerkoeten vervolgens erg blij mee zijn :D

Ontopic: wat een leuke foto's hebben jullie gemaakt! Ik zie ze graag, deze vogels. Foto 4 is hilarisch, ze doen me denken aan Bert en Ernie := :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 03:14

haha foto 4 eigenwijsjes zijn het. een keer een blauwe gezien in de dierenwinkel en ook een blauwe op mn hand gehad maar ze knijpen aardig. ik zie hier weinig hals band bij mnn moeder in de tuin is het duidelijk zwart soms met een oranje rand eronder dat zijn de mannetjes en zonder oranje volgens mij vrouwtjes. Dat oranje zit echt in de veren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 06:14

Leuke foto's!
In Haarlem zitten ze ook. Ze verspreiden steeds meer.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 10:58

Hier mogen ze ook wel komen (Brabant) :)) .
Ik ben overigens regelmatig in Den Haag, maar heb ze nog nooit gezien!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:02

Ik lig in een deuk.. de 4e foto.. die 2e steek echt zo zn hoofd nog even ij beeld van halloooo ik moet er ook op!

Vind t eigenlijk geen goed idee om deze dieren die de inheemse vogels verdrijven de voederen, maargoed dat is een ander verhaal.
Ze zien er wel geweldig uit, maar ze maken ook zoveel lawaai...

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:12

jorretje schreef:
Ik lig in een deuk.. de 4e foto.. die 2e steek echt zo zn hoofd nog even ij beeld van halloooo ik moet er ook op!

Vind t eigenlijk geen goed idee om deze dieren die de inheemse vogels verdrijven de voederen, maargoed dat is een ander verhaal.
Ze zien er wel geweldig uit, maar ze maken ook zoveel lawaai...

Als je ze niet voert vinden ze toch ook wel eten, anders werd de populatie niet steeds groter..

Heerlijke foto's, duidelijk erg nieuwsgierig. Wij hebben ze hier ook en vind het altijd leuk om te zien. Het schreeuwen vind ik inderdaad wat minder.. 's ochtends vroeg beginnen ze al! Heb ik toch liever een schattige merel!

Overigens is het: een zwarte halsband is een mannetje, zonder is een vrouwtje..

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:27

Of een jong ;-) De exemplaren die ik hier op de foto had gezet zijn vooral jonge vogels, daar is het geslacht nog niet te zien aan de ring.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:30

In Almelo zijn ze nog niet aangetroffen door mij :') Maar ik vind ze wel erg leuk! En mooie foto's ook inderdaad.
Al lijkt me dat schreeuwen inderdaad niet zo tof.. := Maargoed, daar mogen wij Nederlanders dan maar aan gaan wennen als de populatie steeds meer groeit! ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:07

Leuk zijn ze hè? Ik kan er uren naar zitten kijken als ik in het Vondelpark ben. <3

Ze houden van grote steden, maar buiten de Randstad lijken ze idd nog niet te leven. In de omgeving van Apeldoorn en Deventer schijnt overigens wel een neefje van ze te wonen, de monniksparkiet. Maar die heb ik zelf nog nooit 'in het wild' gezien.

SOVON schreef:
Halsbandparkieten zijn bewoners van stedelijk gebied en kunnen dus in theorie een ruime verspreiding hebben binnen Nederland. Bij landelijk onderzoek in 1998-2000 (Keijl 2002) en 2004 (van Diek 2005) bleek de verspreiding echter vrijwel beperkt te zijn tot de Randstad, meer in het bijzonder de steden Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam. Om te zien of dit verspreidingsbeeld nog actueel was, werd recente literatuur gescreend evenals grote landelijke databases als die van de website Waarneming.nl. Ook werden oproepen gedaan om slaapplaatsen te melden via de website van SOVON, regionale nieuwsbrieven en mailgroepen voor vogelaars. Dit alles leidde tot de conclusie dat het verspreidingsbeeld niet ingrijpend veranderd was, met uitzondering van een blijkbaar nieuwe vestiging in de stad Utrecht. De telling kon derhalve worden beperkt tot de vijf genoemde steden.

Uit een onderzoek dat SOVON in 2010 heeft gehouden naar de halsbandparkiet. Dit onderzoek vind je hier: KLIK

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:18

Ik hoor die beesten altijd wel bij Betondorp (Amsterdam) en altijd wel in een bepaalde boom bij de Oosterpark (Amsterdam).

Ze hebben vorig jaar een boom gekozen precies waar mensen onder door lopen, en je hoort alleen maar gebler uit die boom komen! _O-
Maar je kon ook goed zien waar die beesten zaten, de grond was helemaal zwart/wit gekleurd. :')

Ze zijn best mooi als ik ze zo op de foto bekijk! :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 02:01

LHO schreef:
Of een jong ;-) De exemplaren die ik hier op de foto had gezet zijn vooral jonge vogels, daar is het geslacht nog niet te zien aan de ring.

vang ff een jong , kom ik hem halen ik loer al zo lang op ze

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:55

Wat een gave foto's!

De tranen stroomden over de wangen om foto 4, wat heb ik gelachen. _O- _O- _O- _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:06

Ik vind ze geweldig!
Ik woon zo'n kwartier van Rotterdam vandaan en ik heb dit jaar voor het eerst een stelletje bij mij in de buurt gezien. Volgens mij hebben ze een nest dus ik hoop dat het er meer worden :D

zuperzmoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:07

Haha leuk :D
Zo is er bij ons in de stad (Groningen) ooit eens een papegaai ontsnapt, die woont nu dus in het plantsoen :D

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:50

Wij hebben ze hier ook {en nog wel in alle kleuren en van alle leeftijden} maar die zitten wel achter gaas :P
In het wild heb ik ze hier nog niet gespot.