Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.Apple schreef:Klinkt als veel Facebookberichten: "Ik ben opgestaan", "ik heb net ontbeten", "nu ga ik naar de plee", etc.Ik vind het trouwens ook grappig hoe ze bij alles wat ze doen geluid maken"ik vlieg nu naar die andere boom" "ik ben geland" "nu vlieg ik weer terug". Euh, ja, nu weten we het wel
Apple schreef:Ik vraag me af wat de effecten zijn op de normale locale vogelpopulatie.
wat voor effect, dat zou ik niet durven zeggen en daar heb ik ook niet genoeg over gelezen. Ik merk wel degelijk dat de populatie groeit. Hier in Delft zitten er idd ook aardig wat. Ik ben sinds april dit jaar voor het eerst sinds zeven jaar weer aan het werk in de Vogel- en Egelopvang hier. Ik kan me van 'vroeger' herinneren dat we er weleens een of twee per jaar hadden in de opvang, ze waren best een zeldzaamheid. Nu hebben we sinds april dit jaar alweer pak hem beet 15 halsbandjes verzorgd. Net als inheemse soorten worden ze weleens ziek, of aangereden.. Vanavond heb ik er nog een opgevangen die gegrepen was door een (moedige
) kat. We hebben momenteel overigens ook twee tamme halsbandjes, maar dat is een ander verhaal.
.jorretje schreef:Ik lig in een deuk.. de 4e foto.. die 2e steek echt zo zn hoofd nog even ij beeld van halloooo ik moet er ook op!
Vind t eigenlijk geen goed idee om deze dieren die de inheemse vogels verdrijven de voederen, maargoed dat is een ander verhaal.
Ze zien er wel geweldig uit, maar ze maken ook zoveel lawaai...
De exemplaren die ik hier op de foto had gezet zijn vooral jonge vogels, daar is het geslacht nog niet te zien aan de ring.
Maar ik vind ze wel erg leuk! En mooie foto's ook inderdaad.
Maargoed, daar mogen wij Nederlanders dan maar aan gaan wennen als de populatie steeds meer groeit!
SOVON schreef:Halsbandparkieten zijn bewoners van stedelijk gebied en kunnen dus in theorie een ruime verspreiding hebben binnen Nederland. Bij landelijk onderzoek in 1998-2000 (Keijl 2002) en 2004 (van Diek 2005) bleek de verspreiding echter vrijwel beperkt te zijn tot de Randstad, meer in het bijzonder de steden Amsterdam, Den Haag, Haarlem en Rotterdam. Om te zien of dit verspreidingsbeeld nog actueel was, werd recente literatuur gescreend evenals grote landelijke databases als die van de website Waarneming.nl. Ook werden oproepen gedaan om slaapplaatsen te melden via de website van SOVON, regionale nieuwsbrieven en mailgroepen voor vogelaars. Dit alles leidde tot de conclusie dat het verspreidingsbeeld niet ingrijpend veranderd was, met uitzondering van een blijkbaar nieuwe vestiging in de stad Utrecht. De telling kon derhalve worden beperkt tot de vijf genoemde steden.