Baby konijntjes op komst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Baby konijntjes op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:25

Mag ik vragen waarom jullie je konijn laten dekken ?

Van mandy was het niet gepland en goeie fokkers van ras konijnen hoor je mij niet over

Maar waarom toch al die pret nestjes ?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:26

Die foto met het stro in der mondje is ontzettend lief <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:38

Teneerste overdrijven is ook een vak :')

Ik snap dat er veel konijnen in de opvang zitten. En vooral langharige.
Zelf heb ik 4 teddy's rondlopen ook. En 1 of 2 kleine klitjes voorkom je echt niet.
En nee ik ga ze niet elke dag borstelen. En als het straks warmer is gaat de schaar erin.
Hoef ik helemaal niet te borstelen.

Heb 2 x een nestje gehad. Waarvan er maar 1 overleefd heeft. Voor mij dus de regen dat ik niet verder fok met deze dieren. En 2 x oeps nestje omdat rammetje was ontsnapt. Beide nesten doodgeboren en helaas 1 moederkonijn heeft het niet overleefd. Ze kreeg de jongen er niet uit. Die hingen er half uit. En deze hebben we er uit moeten trekken (zusxbroer + zus was altijd al erg zwak)

Dus rammetjes worden gecastreerd en komen 2 voedsters bij. Geen teddy's. Want anders word het erg veel werk. Heb namelijk ook nog 4 langharige honden.

En ts, wens je heel veel succes en hoop dat het eenmalig is. En lees je goed in :) En als je vragen hebt, mag je mij pben. En mischien is het leuk om een rammetje te houden en deze te castreren. Heeft ze ook een maatje

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:55

heel erg leuk TS, geniet ervan, kleine konijntjes zijn o zo schattig :) (ja ik spreek uit ervaring, heb zelf regelmatig een nest, nee het zijn geen pretnesten, allemaal gepland)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:00

WinSel schreef:
Waar ik mij druk om maak ?
Opvang centra in heel nederland zitten OVERVOL, er is een konijnen overschot in Nederland
En dan ook nog een teddy ram die onder de vilt klitten zit...
Aan het voer en de lik steen zie je dat TS er te weinig verstand van heeft
Het is ongelofelijk hoe egoistisch mensen zijn, iedereen zou es moeten kijken in een opvang
Misschien opent dat hun ogen, ik kan me hier zo kwaad om maken

Dat wou ik ook net zeggen, waarom raak fokken? er zijn heel veel konijnen zo de straat op gezet en de parken staan er vol mee en zelfs in Amsterdam zwerven er konijnen rond die ooit huiskonijnen waren en er worden helaas mee gevoetbald tot de dood eropvolgt en of zwaar gewond.

Veel mensen vinden er niets meer aan als ze eenmaal groot worden en dan is het van "teveel werk aan", en worden ze massaal gedumpt in asielen en of zelfs in een park/bos of waar dan ook "vrijgelaten".
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 26-04-12 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:02

Voel me nu een slecht baasje := Konijn krijgt al 10 jaar voer van de welkoop en heeft een knaagsteen :P Hij doet het nog :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:08

@ MightyJoe: het hoeft ook niet bij alle konijnen te gebeuren. Niet alle mensen krijgen longkanker van roken, maar het is wel slecht voor je. Liever voorkomen dan genezen denk ik dan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:11

WinSel schreef:
Mag ik vragen waarom jullie je konijn laten dekken ?

Van mandy was het niet gepland en goeie fokkers van ras konijnen hoor je mij niet over

Maar waarom toch al die pret nestjes ?

Hier raskonijnen (rheinlander een Duits ras thrianta's een bijna uitgestorven ras). Waarom? behoud van deze mooie konijnen. verbeteren enz. Dus gepland en over nagedacht ;)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 19:31

Ik ga hier geen eens op reageren, tegenwoordig is alles slecht wat je je dier geeft.

Dat is dus de reden waarom ik niet zoveel op forums post, er zijn altijd beter weters. Overal wordt je afgezeikt!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:47

Waarom hebben wij Nederlanders altijd wat te zeuren, te klagen of weten we het beter.
Mensen hebben niet maarzo kwaad in de zin. Zie het eens als onkunde en probeer eens positief te reageren. Daardoor kunnen mensen je adviezen ook beter hebben en zullen ze het eerder aannemen.

Ook ik vind de keus van rasloos x teddy dwerg niet erg verstandig. Maar konijntje is drachtig en dat is natuurlijk altijd erg leuk. Ook vind ik het qua uitzien, zowel vader als moeder beide erg leuk!

TS. Als je nog vragen hebt, laat het me weten. Ik kan je advies geven, maar wil je niets opdringen.

Winsel, niet al het fokken is slecht. Neem de Voskonijnen, Thrianta's enz. Deze hebben de goede fokkers toch echt nodig om te blijven bestaan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:49

Mama_Rianne schreef:
Ik ga hier geen eens op reageren, tegenwoordig is alles slecht wat je je dier geeft.

Dat is dus de reden waarom ik niet zoveel op forums post, er zijn altijd beter weters. Overal wordt je afgezeikt!

Het is gewoon een feit, jammer dat je er niks mee wil doen

Ik hoop dat alles goed gaat met je nestje straks en dat alle jongen een goed baasje krijgen
Doe je ze per 2 weg ?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:56

Winsel zeg het anders:
Helaas is het de waarheid. Iedereen handeld, zoals hij/zij denkt dat het beste is.

Heb je al potentiele baasjes voor je konijntjes? en geef je de toekomstige eigenaren ook advies mbt dat konijnen groepsdieren zijn?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:09

De konijntjes blijven allemaal bij mij..

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:32

BB --> BB-ITP

Moderatoropmerking:
Verder alvast het verzoek om je eigen standpunt beschaafd te brengen, een andere mening is natuurlijk prima zolang die maar op normale toon wordt gebracht, bedankt. :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:44

TS is volgensmij wel genoeg afgekat nu..
gefeliciteerd TS! :D
komen er snel foto's?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:06

Mama_Rianne schreef:
De konijntjes blijven allemaal bij mij..

Ik hoop wel dat je dan nadenkt om alle rammetjes te castreren en een hele grote ren te maken.

Tips daarvoor minimaal 2 vierkante meter per koppel konijnen (man/vrouw), 1 oppervlakte. Wil je ze allemaal samen houden moet je geluk hebben met de geslachten en dan is het niet meer 2 vierkante meter per koppel, maar ga dan gerust van 3/4 vierkante meter uit. En als je allemaal mannen hebt word het wel een heel lastig verhaal, nestje aan de fles hier gehad allemaal ventjes. Niet ten koste om het willen houden allemaal mannen apart houden dat zou ik niet eerlijk vinden tegenover de konijnen.

Andere tips doe wat met je voer, schakel straks over op biks en geen volle bakken vol. Gooi de knaagsteen weg, link waarom heb ik je al gegeven.
En denk verder is na over wat al gezegd is, want een Teddy oef je haalt je echt wat aan hoor.. Ik heb gekeken op marktplaats 12% van alle aangeboden konijnen op marktplaats zijn Teddy konijnen.. als je ziet hoeveel rassen in Nederland er zijn is dat echt enorm veel en veel daarvan zijn volwassen dieren die mensen niet meer kunnen of willen verzorgen, ze worden toch gemiddeld 10 jaar oud en dat is enorm veel verzorging. Konijnen hebben niks aan de lange vacht, alleen maar last dus ik vind Teddy konijntjes heel erg zielig. Bij het ventje op de foto zie je het al, de verviltingen in de vacht die zitten er niet van de 1 op andere dag.

Ik ga duimen dat je hier wat mee doet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:08

Super meis! Ik ben benieuwd naar de kleintjes!

Laat de rest toch kletsen. ;) Gewoon doen waar je je goed bij voelt.
En gemengd voer?? Er zijn genoeg konijnen groot mee geworden. Ze gaan er echt niet dood aan hoor. sjonge waarom kan iemand nou nooit eens gewoon oprecht blij zijn.
er kan ook nooit leuk gereageerd worden. Is het geen broodfok van honden waar men over valt. Dan zijn het wel de katten of konijnen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:11

Helemaal met Faniek eens, doe er aub wat mee....

En waarom we niet blij zijn ? Denk dat dat nu wel duidelijk is toch :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:13

Dhani schreef:
Super meis! Ik ben benieuwd naar de kleintjes!

Laat de rest toch kletsen. ;) Gewoon doen waar je je goed bij voelt.
En gemengd voer?? Er zijn genoeg konijnen groot mee geworden. Ze gaan er echt niet dood aan hoor. sjonge waarom kan iemand nou nooit eens gewoon oprecht blij zijn.
er kan ook nooit leuk gereageerd worden. Is het geen broodfok van honden waar men over valt. Dan zijn het wel de katten of konijnen.

Er zijn genoeg konijnen groot mee geworden en ook genoeg konijnen wel degelijk dood door gegaan. Doordat ze heel eenzijdig aten en alleen de lekkerste stukjes eruit haalden kregen ze te korten en anderen weer overschotten. Als ze alleen zit alla als je dan af weegt en precies laat op eten wat erin zit zal de verhouding goed zijn, maar zodra ze een bak vol krijgt en die weer bijgevuld krijgt en bijv. de overige stukjes worden weggegooid heb je zeker een probleem. Gemengd voer kan dus tot daar aan toe, maar in deze grote hoeveelheid is het niet goed voor haar, konijnen worden snel te dik en dan eten ze hun blinde darmkeutels niet meer op. Verder heeft ze voor de dracht niet meer voer nodig.
Ik hoop ook van harte dat het goed gaat allemaal, heb afgelopen tijd zoveel ellende gehad met jonge konijnen in de opvang daar word je niet gelukkig van. Maar ik hoop dat hiermee mensen wel bewust worden dat een kruising Teddy geen slimme zet is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:19

Zo, ik heb eens even snel doorgelezen.. Misschien moeten de mensen die echt iets willen leren over konijnen(en cavia's) eens kijken op goede site's.. Die mag ik hier niet noemen denk ik?

Nou goed, ik vind het een gewaagde combinatie. In de praktijk zie ik veel klitten, vilt plekken en diarree.. Ik zou niet snel gaan voor deze combi, maar als TS dit graag wil, prima. Maar TS, hooi is zoveel goedkoper dan brok, waarom dan niet voornamelijk hooi voeren? Of gras natuurlijk, dat is gratis 8-)

Het hele konijnenverhaal is een beetje lang verhaal, degene die dit oprecht wil weten kan wel pben :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:26

Ik krijg langzamerhand ook een beetje genoeg van al die onwetendheid. Er is intussen al heel veel goede informatie bekend over konijnen. Dit is gewoon een kwestie van je erin verdiepen en niet maar zomaar wat doen en klakkeloos alles aannemen van een of andere dierenwinkel. Dit is toch logisch dat je dat doet als je een huisdier aanschaft? Als je een hond neemt verdiep je je toch ook in zijn behoeftes en laat je die toch ook niet maar 1 keer per dag uit? Nee want die laat eerder probleemgedrag zien waar je hinder van ondervind. Dus dan gaan mensen wel verder kijken. Zo jammer dat konijnen als minderwaardig worden gezien. Zij hebben ook hun eigen behoeftes en zijn niet minder als katten of honden! Ik werd er een beetje misselijk van toen ik die laatste reacties op de eerste pagina las over mensen die hun konijn hebben laten dekken. Zoals al vaker is genoemd, opvangen zitten overvol, hebben wachtlijsten, er zijn al zoveel konijnen. Neem gewoon een leuke gecastreerde ram erbij voor je voedster en dan kunnen ze lang en gelukkig samen leven. Niet zo egoïstisch zijn en alleen maar doen wat je zelf leuk vind. Ik hoop echt ts, dat je nu de verantwoordelijkheid neemt en zorg hebt voor je konijnen, ze laat castreren/enten en beter voer geeft.

Ik snap trouwens sowieso niet waarom mensen altijd jonge dieren willen. Het geeft toch ook heel veel voldoening om een zielig konijn die alleen maar in een klein hokje heeft gezeten een goed leven te geven, meer ruimte en hem ziet op bloeien? Ik vind dat persoonlijk ook heel veel waard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:32

Als het echt om het behoud van de soort en of ras gaat dan is dat anders maar het betreft hier pretnestjes. Er zijn al zoveel die gedumpt worden en nieuwe baasjes zoeken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:38

Als TS ze toch houd of ze binnen de vriendenkring blijven whats the problem.
Enne, gemengd voer doen die van ons het al 8 jaar op. Als ze voldoende bewegen levert het meestal echt geen problemen op.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:44

Mama_Rianne schreef:

maar er staan wel een paar goede tips bij met name de liksteen ik heb zelf een kat met blaasgruis, snap je. en zoals ik zeg ga lekker je gang als jij dat wilt en ze een goed adres kan geven.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:46

Bij ons krygen ze ook enkel konijnenkorrel, veel hooi en soms wat mais, groenteblad, gras! je weet percies wanneer n konijn slecjt voer eet, wij slachten ze en onze konijnen hebben een klein gezond vetlaagje op bepaalde olekken maar we hebben r laatst n paar gehad.. Man man die kon je amper slachten..