Nieuwe aanwinst! Meet Tijgertje!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

Re: Nieuwe aanwinst! Meet Tijgertje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 13:59

@Daks, nee dit is de enige. om de dag komt wel de kater van de buren op bezoek.. :P

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:13

ik wil je dan toch aanraden om er een 2e kat bij te nemen.
Beesten ook katten horen niet alleen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:30

Daks: katten zijn van nature solitair, zeker katers. :') Het is wel zo dat niet alle huiskatten tegenwoordig alleen kunnen maar als je er niet per se een kat bij wil zou ik toch eerst even afwachten hoe deze is.

Ik vind het een leuk beestje, wat ik het mooiste vind is dat hij eerst uitgebreid gaat zitten spelen en DAN nog eens op de bank de kat uit de boom gaat zitten kijken van "Oooh wacht ik ben in een onbekende omgeving!" _O-

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:08

@Nemurin: bedacht ik me ook net, iedereen in de buurt heeft 1 kater :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:18

Je ziet dat ze soms familiegroepen gaan vormen (poezen en hun zusjes enzo) rond boerderijen/andere plaatsen waar veel voedsel is maar over het algemeen leven ze gewoon in hun eentje tenzij ze kittens hebben.

Het zit wel iets anders dus met katten als huisdieren, daar moet je echt per invididuele kat gaan kijken of ze in hun eentje lekker op hun gemak zijn met alleen mensen als huisgenoten, of dat ze toch eenzaam worden zonder een andere kat.
Het verschilt echt net zo veel als bij mensen volgens mij. :') Ik ken katten die absoluut niet graag met andere katten in één huis willen en katten die per se een vriendje/vriendinnetje moeten.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:20

Nemurin schreef:
Daks: katten zijn van nature solitair, zeker katers. :') Het is wel zo dat niet alle huiskatten tegenwoordig alleen kunnen maar als je er niet per se een kat bij wil zou ik toch eerst even afwachten hoe deze is.

Ik vind het een leuk beestje, wat ik het mooiste vind is dat hij eerst uitgebreid gaat zitten spelen en DAN nog eens op de bank de kat uit de boom gaat zitten kijken van "Oooh wacht ik ben in een onbekende omgeving!" _O-

In Nederland leven zo'n 2,7 miljoen katten. Van alle kattenbezitters heeft 67% één kat en 33% heeft meerdere katten. De meeste katteneigenaren geloven dat gedomesticeerde katten solitaire dieren zijn, dit geloof wordt ook verspreid door veel populaire kattenboeken en zelfs door sommige wetenschappelijke bundels. Het komt voort uit het feit dat bijna alle wilde kattensoorten solitair zijn of solitair genoemd worden (Turner 1988). Maar ook al is de kat ontstaan uit een solitaire soort, gedomesticeerde katten zijn toch sociale dieren die regelmatig contact hebben met soortgenoten (Schneider 1978; Turner 1988). Ze vertonen zeer duidelijk enkele vormen van intensief sociaal gedrag, niet alleen ten opzichte van de mens maar ook ten opzichte van elkaar. De wortels van dit gedrag zijn vreemd en afwijkend, want geen enkele eigenschap van de onmiddellijke voorouders van de kat kan daarvoor verantwoordelijk worden gesteld. Qua uiterlijk en bouw wijkt de huiskat niet veel af van de solitair genoemde wilde kat, het DNA verschilt ook maar heel gering (Budiansky 2002). Misschien heeft het proces van domesticatie ervoor gezorgd dat katten leden van hun eigen soort beter accepteren (Bradshaw 1992). Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat vrij levende/verwilderde gedomesticeerde katten sociale groepen vormen. Meestal rond een voedselbron, die vaak - opzettelijk of toevallig - ontstaan is door menselijke activiteit (Bradshaw 1992; Ottway & Hawkins 2003; Turner 1988). De groepen bestaan vaak uit verwante vrouwtjes met hun nageslacht, inclusief de onvolwassen mannetjes. De grootte van deze groepen varieert meestal tussen de 1-10 dieren (Bradshaw 1992). Het territorium van zo’n sociale groep katten is de som van individuele territoria van de afzonderlijke groepsleden (Budiansky 2002).

Gelukkig tegenwoordig niet meer :')
Als ik zie hoe mijn 6 katten met elkaar omgaan vind ik het zielig om zo'n dier alleen te laten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:24

Wat een schatje <3 Heerlijk zoveel speelsheid en ondeugend zijn }>

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:30

Wat een snoepie! heerlijk als ze zo klein en speels zijn!

@ Daks, in de tekst die jij post lees ik alleen dat poezen solitair zijn en katers niet. Daarbij staat er eerder al genoemd dat deze kat tzt naar buiten gaat en daar voldoende buurkatten ontmoet.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:44

Zoefff schreef:
Wat een snoepie! heerlijk als ze zo klein en speels zijn!

@ Daks, in de tekst die jij post lees ik alleen dat poezen solitair zijn en katers niet. Daarbij staat er eerder al genoemd dat deze kat tzt naar buiten gaat en daar voldoende buurkatten ontmoet.

Klopt, hij gaat alleen naarbuiten zodra hij is gecastreerd, om kittens te vermijden :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:45

Daks, leuk die wetenschappelijke teksten erbij genoemd, maar mijn syllabus en tentamen hebben het toch echt anders. ;)
Ik zeg niet dat ze niet KUNNEN, ik zeg alleen dat ze niet HOEVEN. Groepsvorming gebeurt in o.a. buurten waar mensen allemaal katten houden, maar in het wild gebeurt het als er veel voedsel is. Om gevechten te voorkomen.
Ja er is sprake van sociale interacties maar deze en het nut ervan zijn nog onvoldoende begrepen.

Daarnaast is iedere kat een individu en katers leven in het wild of als ze geen eigenaar hebben het liefst alleen. Vluchtig contact vinden ze echter wel prettig. :) En natuurlijk paren...

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:58

gaan we hier een discussie voeren over of katten solitair zijn of neit... :?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:58

Ik was niet van plan er nog verder op in te gaan eigenlijk. :o

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:03

Haha ok. :+

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:51

Jha hoor, het slimme ding is in mijn bak met zeep en water gesprongen.
Ik was even eten, had een bak met shampoo en water klaar gezet om mijn bikini te wassen, tijdens het eten:
PLONS! ... miauww... miaauuuww!!
Beestje zit nu in een handoek, ik bezig hem droog te wrijven, ben bang dat als hij gaat likken de shampoo niet veel goeds met hem doet :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:58

Mwah, als de shampoo niet helemaal over hem heen geschuimd zit en je hem zo veel mogelijk afgespoeld hebt moet het kunnen toch?

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:59

Jha, ik heb daarna de kraan lauw gezet, bak eruit, beestje zachte straal afgespoeld, maar je ruikt de shampoo nog wel heelgoed..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:59

:') _O-

Kleine katjes zijn ook gewoon zoooooo leuk!! :D Hihi zie t helemaal voor me, zo'n zwaar verontwaardigd ineens-niet-meer-zo-stoer katertje :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:00

Tja, niets aan te doen. Droogwrijven zal ie sowieso wel prettig vinden anders heeft hij het vast koud, dus gewoon in dat handdoekje laten.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:01

amyz schreef:
:') _O-

Kleine katjes zijn ook gewoon zoooooo leuk!! :D Hihi zie t helemaal voor me, zo'n zwaar verontwaardigd ineens-niet-meer-zo-stoer katertje :')

Je moest 'm eens zien :+
Echt zo'n gezichtje: :\