Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 07:53

Ik vind het helemaal geweldig. Toen wij in Nederland woonden, hadden we ook een nestkast voor de uilen gemaakt. Ze werden ook echt onze uiltjes, zo bijzonder en vooral als ze jongen hadden. Te lelijk om waar te zijn maar daardoor super mooi!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:12

Wat leuk!
Bij mijn ouders zit ook een paartje steenuilen.
Natuur- en Vogelwacht heeft vorig jaar een nestkast gemaakt en met resultaat...
Dit is een baby:
Afbeelding

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:29

Die is toch über schattig!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:35

Wat leuk dat je het met ons wilt delen.
Steenuiltjes zijn volgens mij wel heel zeldzaam geworden.
Wij hadden op stal een kerkuil.
Volgens mij hebben de stalkatten hem nu weggejaagd.
Als je dan in de schemering even heel rustig was dan vloog hij zo over je hoofd in de binnenbak, helemaal geruisloos.
Je topic staat bij mijn bookmarks :j

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:47

Wat leuk, op stal hebben we een ransuil gehad, dit jaar heb ik hem niet gezien, maar vorig jaar hield hij ons regelmatig gezelschap als we aan het rijden waren in de bak en vloog elke keer over de bak heen. (de eerste keer zat hij vrij ver weg, wij helemaal zo dichtbij mogelijk komen om hem beter te zien, later zat hij gewoon op een van de paaltjes van de omheining :D )

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:16

Echt ontzettend leuk. Ik ga dit topic lekker volgen. Wij willen ook een nestkast voor uilen maken. Waar heb je de bouwbeschrijving vandaan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:44

Supermooi! Alleen 'jullie' zwaluwen zullen er niet blij mee zijn, die zijn nl. panisch voor uiltjes omdat ze als lekker hapje gaan dienen. :=

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:51

wat ontzettend leuk zeg! zou toch zeker wel een kroontje op jullie werk zijn als er 1 of meerdere kuikens groot mogen worden bij jullie. ik ga het volgen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:59

Ik ga dit ook volgen! Wat een leuk idee om er een doorlopend topic van te maken!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:04

Wat leuk! Wij hebben hier ook wel vaker een steenuiltje in de tuin gehad. Erg schattige uiltjes zijn het. Ben benieuwd of ze binnenkort eieren gaan leggen, dat zou pas leuk zijn.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:15

Kinke schreef:
Supermooi! Alleen 'jullie' zwaluwen zullen er niet blij mee zijn, die zijn nl. panisch voor uiltjes omdat ze als lekker hapje gaan dienen. :=

De zwaluwen zitten aan de andere kant van de boerderij. Daar heb ik de uiltjes nog niet gezien. En de steenuilen hebben liever spreeuwen. En die zitten er ook genoeg. Alhoewel... het allerliefst eten ze torretjes en kevertjes, dan muizen en spreeuwen staan lager op de menukaart. Dus ik vraag me af of de zwaluwen veel te vrezen hebben.

@Gabyfedde: wat een super schattige foto! Ik hoop ook over een paar maanden zulke plaatjes te schieten! Zijn de uiltjes bij jullie dit jaar ook alweer actief?

@FlyAway: uit een speciaal nestkastenboek. Dat heeft mijn vader voor zijn verjaardag gehad een aantal jaar geleden. Hij heeft ook kasten gemaakt voor koolmezen, roodborstjes, kauwen en nu dan ook voor de uilen.

We willen ook nog een kast voor kerkuilen maken. Hoewel we die hier nog niet gezien hebben, weten we dat ze wel in de buurt zitten en volgens de man van de uilenwerkgroep, hebben wij een ideale schuur ervoor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:18

Tja ik weet niet, zwaluwen zijn wel bijna even groot als spreeuwen... :')

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:21

Nemurin schreef:
Tja ik weet niet, zwaluwen zijn wel bijna even groot als spreeuwen... :')

Dat wel... maar zowel de man van de werkgroep, als in het steenuilenboek, staat specifiek dat ze spreeuwen eten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:22

Zolang er genoeg muizen zijn zal het geen probleem zijn. Maar goed, that's nature, iemand moet 'winnen' tenslotte ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:23

ehm... Nemurin, spreeuwen zijn een stuk groter dan zwaluwen en zwaluwen zijn veeeeeel vlugger.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:24

Wat mooi om te zien..!
Ik ga het ook volgen! :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:27

Kinke schreef:
Zolang er genoeg muizen zijn zal het geen probleem zijn. Maar goed, that's nature, iemand moet 'winnen' tenslotte ;)

Dat is zeker geen probleem hier (helaas wel voor mij, aangezien er ook genoeg muizen in de stal zitten, maar mijn vader wil nu geen vergif strooien. Logisch en gelukkig! Want dat zou funest voor de uilen zijn: of ze worden meevergiftigd, of ze hebben hierdoor te weinig voedsel). Bovendien is zelf de muizen bestrijden misschien niet eens nodig. Als ze 3 tot 4 jongen krijgen, hebben de uilen dagelijks een paar muizen per jong en voor zichzelf nodig. Het mannetje zal dan continue aan het jagen zijn. En zullen wij minder last van de muizen hebben! Win-win!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:31

Wat gaaf, een uilenpaar als buren!
En dat kuikentje <3

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:34

Geweldig! :)
Ik blijf dit volgen!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:46

Agossie schreef:
ehm... Nemurin, spreeuwen zijn een stuk groter dan zwaluwen en zwaluwen zijn veeeeeel vlugger.

Ja het "bijna" was een tikje een understatement, dat weet ik. Zwaluwen zijn eerder richting de grootte van muizen. :) Maar als een uil een muis kan vangen, kan ie vast ook een zwaluw vangen. Al zal het wel van de soort uil afhangen?

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:49

Super leuk!! Ik ga je volgen :D

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:51

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:49

Duke schreef:
@Gabyfedde: wat een super schattige foto! Ik hoop ook over een paar maanden zulke plaatjes te schieten! Zijn de uiltjes bij jullie dit jaar ook alweer actief?

Ik weet het niet, ik heb mijn moeder er in ieder geval nog niet over gehoord. Maar schattig waren ze zeker (het waren er 2).

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:28

Wat een hardstikke leuk topic.

Ik ben zelf al wat jaren actief in de werkgroep steenuilen en heb ook steenuilen en kerkuilen bij de boerderij.
Zo te lezen weet je er al heel wat van. Goede kans dat jullie uilskuikens krijgen dit jaar.

Wat ik je nog kan aanraden (maar wellicht heb je hier al aan gedacht) is als je grote watertonnen hebt
voor b.v. de paarden in het land dat je een plank in het water legt. Verdrinking in waterbakken is een veel
voorkomende doodsoorzaak bij uilen. Met een plank kunnen ze vaak met de klauwtjes erop komen en voor
de paarden maakt het niets uit met drinken. Iets anders is dat je aan de onderkant van de boom met nestkast
wat takken met bladeren legt als er weinig aan de voet van de stam groeit. Mochten de jonge uiltjes (Takkelingen)
nu uit de boom vallen omdat ze nog niet zo goed kunnen vliegen dan liggen ze beter beschut voor katten etc.

Heel veel plezier van de uiltjes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:47

Ahhh die baby uil! <3
Ik denk dat het voor zwaluwen ook niet al te onveilig is hoor,
die zijn behoorlijk snel. Ik denk dat het voor een uil een stuk simpeler is om een spreeuw te vangen.