Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:04

Tjeetje dat is wel een heel verschil zeg! En zo snel! maargoed, het is best heftig voor ze allemaal. Van moeder af, opvang en nu dan eindelijk bij jou. Het kan nu niet anders dan met sprongen vooruit gaan :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:18

SCHATTIG! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:27

Ods schreef:
Tjeetje dat is wel een heel verschil zeg! En zo snel! maargoed, het is best heftig voor ze allemaal. Van moeder af, opvang en nu dan eindelijk bij jou. Het kan nu niet anders dan met sprongen vooruit gaan :D

Ik hoop het. :D Maar het is inderdaad heel stressvol voor ze geweest allemaal, hopelijk doet wat stabiliteit ze goed. :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:15

Wat grappig om te zien. Ik heb jaren tamme ratten gehad en nu helaas ook af en toe last van wilde ratten. Ik heb het idee dat die veel groter en steviger zijn dan de tamme.Ook ruwhariger.

Deze zien er precies zo uit als de tamme bruin gekleurde die ik ooit heb gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:31

Ze hebben nu in elk geval een groeispurt, ik zie ze elke dag groter worden. :)) Ik ben benieuwd hoe ze zullen uitgroeien. Ik heb alleen wilde bruine ratten gezien die al dood waren, die vond ik niet echt veel verschillen van tamme ratten, maar onderling verschil in grootte is er sowieso. Ik heb zelf twee relatief kleine vrouwtjes en ook wat grotere, dat scheelt zo 100 gram. En het gecastreerde mannetje is ook weer een flink stuk groter. Ik ga wel merken hoe groot ze uiteindelijk worden. :D

Behalve het fysiek groeien gaan ze verder ook heel erg vooruit, meestal komen ze nu allebei uit zichzelf bij me als ik ze even heb geaaid in de kooi. :j Ze kruipen altijd in mijn vest of badjas, en rennen daar dan rond :+ maar gisteravond kwamen ze daar ook al uit en liepen ze op de bank zonder bang te zijn. Ze kwamen ook gewoon weer bij me terug toen ze het gezien hadden. :)
Als er geen rare dingen tussen komen zet ik ze dit weekend bij Kindje (en misschien Zusje) in 1 helft van mijn grote kooi, dan leren ze van de beste. :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:54

_O- ik zie het gewoon voor me racen in je vest :+ Wat geweldig hoe snel ze vooruit gaan RedPassion!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:56

Het lijkt dan vast alsof ik een gekke ziekte heb, er beweegt van alles onder mijn kleren. :D

Hier nog steeds groeiende en steeds brutaler wordende meisjes. :) Gisteravond besloten ze dat op de bank blijven veel te saai is, ze gingen dus via de tafel de vloer op. :+ Ik vond dat nog niet zo'n strak plan, maar 'vangen' leek me ook niet handig, dan zouden ze misschien weer bang voor me worden. Dus ik ben op de grond gaan liggen in de hoop dat ze mijn vest weer zouden ontdekken. En wonder boven wonder gebeurde dat al binnen een paar minuten. :D

Deze foto's illustreren wel hoe graag ze tegenwoordig aandacht willen. :):)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lief hè?! :+: Ik word heel vrolijk van deze twee stuiterballen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:59

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:03

Een vraagje: moeten wilde ratten ook worden geent? Dragen ze geen kiemen van para en weil bij zich?
Ik wens je een gezond leven toe met je meisjes. :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:05

Oei oei oei...en ik vind ze zooo leuk, maar ze zijn af en toe zo'n plaag!
Wilde ratten....hier worden ze door middel van gif en vallen gedood! Waarom worden er dan wilde ratten tam gemaakt?
En begrijp me niet verkeerd...ik vind ratten zeer intelligente dieren ben er zelf wild van en vind het verschrikkelijk om ze dood te maken ( nou ja de gemeente zet de vallen trouwens!) ! Maar om nu wilde ratten tam te maken??????
Ik begrijp even de logica niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:20

Animal_ABC schreef:
Een vriendin van mij heeft zo 15 jaar geleden een wilde bruine rat gehad, op deze pre-historische site, die trouwens niet meer onder haar beheer is, staat een stukje daarover: http://users.skynet.be/placetobe/ratten/feranl.htm

Heel leuk om te lezen, bedankt voor de link! :)

senna21 schreef:
Een vraagje: moeten wilde ratten ook worden geent? Dragen ze geen kiemen van para en weil bij zich?
Ik wens je een gezond leven toe met je meisjes. :+

Voor zover ik weet niet. Besmetting zit hem vooral in water waarin urine van wilde ratten (die besmet zijn) zit, als deze kleintjes het al bij zich dragen word ik er niet zomaar ziek van. Vooralsnog nergens last van. :D

aerdenhout1 schreef:
Oei oei oei...en ik vind ze zooo leuk, maar ze zijn af en toe zo'n plaag!
Wilde ratten....hier worden ze door middel van gif en vallen gedood! Waarom worden er dan wilde ratten tam gemaakt?
En begrijp me niet verkeerd...ik vind ratten zeer intelligente dieren ben er zelf wild van en vind het verschrikkelijk om ze dood te maken ( nou ja de gemeente zet de vallen trouwens!) ! Maar om nu wilde ratten tam te maken??????
Ik begrijp even de logica niet.

Tja, logica... Voor mij zijn ze in de eerste plaats al geen plaag, wilde ratten doodmaken is iets waar ik ook niet achter sta. Dus dat is voor mij niet logisch. ;)
Maar ik haal niet zomaar wildjes in huis natuurlijk, voor mij horen ze in principe thuis waar ze geboren worden: In de natuur. Maar wat moet je als rattenliefhebber, als je zo'n nestje vindt (ik niet, dat was dus iemand anders die de opvang heeft gealarmeerd)? Ze dood laten gaan omdat andere mensen er last van hebben? Omdat het wilde ratten zijn en ze 'minder' zijn dan tamme ratten?
Voor mij (en een aantal anderen) verdienden ze net zo hard een kans als alle andere ratten, dus is er voor gekozen ze onder te brengen bij tamme pleegmoeders. En daarmee dus ook om ze tam te houden. Ik snap de bezwaren wel, maar als ze echt wild gebleven waren zouden ze niet geplaatst zijn. Ik heb ze anderhalve week, en uit de vooruitgang blijkt wel dat ze potentie hebben om zich hier prima op hun plek te voelen, tussen mensen en tamme ratten. Als dat niet zo zou zijn zou ik ze dit absoluut niet aandoen, en mezelf ook niet. ;) En ik ga nu ook heus geen wilde ratten uit hun nestjes grissen. :D Dit is een uitzondering, en hopelijk pakt het allemaal goed uit. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:33

Ja maar weet je...als ze je hele stal gaan onder mijnen, de paarden onrustig worden omdat er ratten in de boxen lopen, ze het voer gaan aan vreten..........Het is natuurlijk wel binnen no time een plaag!
En nogmaals...ik sta zowat te janken als er een dood ligt!
Vind ze zelf zo leuk!
Je staat niet achter dood maken van wilde ratten...snap ik...maar wat dan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:39

Dat begrijp ik ook hoor. :) En dè oplossing heb ik helaas ook niet. Maar het ging me even om deze kleintjes, ik zou niet weten waarom zij geen kans hadden mogen krijgen, ook al is er ook overlast. Ik dacht dat je dat insinueerde. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:50

Nee hoor...heb je verkeerd begrepen dan...ik zou denk ik als ik hier zo'n nest zou vinden ook alles doen om ze in leven te houden...wel heel tegenstrijdig natuurlijk!
Ik vraag me trouwens af...is er niet iets waardoor ze onvruchtbaar worden? Dat zou dan nog een mooie oplossing zijn lijkt mij?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:04

Wat super schattig zeg !! Ik wil zelf ook ratjes als ik straks op mezelf woon. Mn vriend is allergisch voor katten. Dus dan wil ik wat anders aaibaars om mee op de bank te troetelen. En veel mee te knuffelen. Ik heb gehoord dat als je ratten vanaf klein af aan hebt dat ze zich erg aan je gaan hechten. Klopt dat?

En ik weet dat ratten echt groepsdieren zijn. Maar is met zn 2e genoeg? Of liefst meer? En weet jij toevallig een goede site of liever nog een mooi dik boek waar alles in staat wat je moet weten over de verzorging en huisvestiging van ratten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:11

aerdenhout1 schreef:
Nee hoor...heb je verkeerd begrepen dan...ik zou denk ik als ik hier zo'n nest zou vinden ook alles doen om ze in leven te houden...wel heel tegenstrijdig natuurlijk!
Ik vraag me trouwens af...is er niet iets waardoor ze onvruchtbaar worden? Dat zou dan nog een mooie oplossing zijn lijkt mij?

Hihi, dan zijn ze natuurlijk wel na 1 generatie alsnog uitgestorven. :D Het blijft een lastig punt, ik snap de kant van zowel mens als dier.

Darkness85 schreef:
Wat super schattig zeg !! Ik wil zelf ook ratjes als ik straks op mezelf woon. Mn vriend is allergisch voor katten. Dus dan wil ik wat anders aaibaars om mee op de bank te troetelen. En veel mee te knuffelen. Ik heb gehoord dat als je ratten vanaf klein af aan hebt dat ze zich erg aan je gaan hechten. Klopt dat?

En ik weet dat ratten echt groepsdieren zijn. Maar is met zn 2e genoeg? Of liefst meer? En weet jij toevallig een goede site of liever nog een mooi dik boek waar alles in staat wat je moet weten over de verzorging en huisvestiging van ratten?

Wat leuk! :) Ja, ratten kunnen zich enorm aan je hechten, het zijn echt lieve, mensgerichte diertjes waar je een band mee kan opbouwen. Dat kan ook wel als ze ouder zijn hoor, maar als je begint met ratten zijn rittens misschien makkelijker om mee te beginnen.

Twee is wel echt het minimum. Het kan goed, maar ik merk zelf dat er in een grotere groep (3 of 4 is ook leuk hoor, het hoeft niet meteen heel veel) veel meer interactie is en dat is heel leuk om te zien. Het is trouwens een fabeltje dat ratten in een grote groep minder tam zijn/blijven, mocht je dat ergens tegenkomen. ;)
Boeken over ratten zijn vaak wat gedateerd als het gaat over met name medische zaken. Maar fijne sites zijn o.a http://www.ratten.nl en http://www.ratjes.nl . Beide sites hebben ook een bijbehorende fora waar je heel veel goede en recente info kan vinden. :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 18:17

Wat een leuke ratjes zeg! Ik weet helaas hoe zeer die beten doen van ratjes, ben zelf in het bezit van 6 ratjes en door 1 meerdere malen gebeten in het begin, ze was nog helemaal niet tam en ontzettend dominant wanneer je de kooi in kwam, maar eigenlijk heel bang en onzeker.
Gelukkig gaat het door veel oefenen nu super en kan ik zonder bang te zijn de kooi in (en ja ze voelen het zeker aan als je onzeker bent) zonder gebeten te worden! Oppakken gaat super en ze is nu heel lief!

Ik wens je heel veel succes, geduld en plezier toe met deze 2 dames!
Groetjes

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:22

@ RedPassion: Eeeh.. Ik neem aan dat rittens gewoon babyratjes zijn? }:0 En bedankt voor de sites. Die ga ik zeker even opslaan zodat ik ze later kan bekijken.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:13

Darkness85 schreef:
@ RedPassion: Eeeh.. Ik neem aan dat rittens gewoon babyratjes zijn? }:0 En bedankt voor de sites. Die ga ik zeker even opslaan zodat ik ze later kan bekijken.

:j Rittens zijn idd. jonge ratten.

Wat zijn die laatste foto's leuk zeg RP! Je kan goed zien dat ze al lekker aandacht willen hebben :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:22

Was even nieuwsgierig hoe het met je wilde ratten gaat!
Kan je ze nu al oppakken en wennen ze ook echt aan je?
Eigenlijk wil ik het niet weten, want als ik een nest vind dan ga ik ze nog grootbrengen ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:19

Wat leuk dat je het vraagt. :) Het gaat goed met ze, sinds zondag zitten ze bij Kindje en Zusje (mijn twee allerliefste tamme ratjes), in de bovenste helft van mijn grote kooi. Ze vinden het helemaal geweldig; veel ruimte om te klimmen/spelen/stuiteren en die twee 'oudjes' pesten. :D Ik ben blij dat het zo goed gaat, want ze leren duidelijk van Kindje en Zusje. :j Ik zie ze nu veel vaker, ze zijn niet meer zo terughoudend om tevoorschijn te komen omdat ze zien dat Kindje en Zusje ook gewoon rondlopen en bij mij komen zonder opgegeten te worden. ;)

Oppakken gaat goed, mits ik het heel rustig en met beleid doe, ik moet ze niet overvallen en kan niet zo 'lomp' doen als bij de andere ratten. Ik pak ze wel veel op omdat het altijd nuttig is als ze dat gewend zijn en blijven, maar het is in principe niet echt nodig omdat ze vaak al uit zichzelf bij me komen, zeker als Kindje en Zusje ook al op mijn schouder zitten. :j

Verder merk ik dat ze me echt wel kennen en als veilige haven zien. Ze zitten vaak bij me, hier achter de pc, en dan wandelen ze de tafel ook wel op. Maar als ze dan ergens van schrikken (ze zijn heel alert) rennen ze meteen terug, veilig onder mijn vest. :)
Zaterdag heb ik voor het eerst gemerkt hoe eenkennig ze zijn, mijn moeder en zusje waren hier even en dat vonden ze echt niet leuk. :n Het is heel duidelijk dat ze veel meer veiligheid en vertrouwde dingen nodig hebben dan tamme ratten om zich prettig te voelen. Maar ik heb wel de indruk dat ik ze dat genoeg kan bieden. :) Dus, als je eens een nestje vindt.... ;) :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:52

Wat leuk zeg, dus eigenlijk zijn ze heel eenkennig? Die namen van die ratten van jou!! Kindje en Zusje!! Hilarisch!
En weet wat je zegt als je een opvang voor wilde ratten gaat op zetten he!!
Maar stel...ooit...ben jij de eerste die ze kan komen halen!!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:45

RP; als er niet al mod onder je naam had gestaan had ik hoogstpersoonlijk gezorgd dat er "Rattenfluisteraar" of "de moeder Theresa der Ratten" onder had komen te staan.

Wat zijn het weer een dotjes, geweldig!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:49

HIHIHI...ratten fluisteraar!!!! :D :D :D :D :D Maar een nest met wilde ratten tam maken??? Petje af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:37

aerdenhout1 schreef:
Wat leuk zeg, dus eigenlijk zijn ze heel eenkennig? Die namen van die ratten van jou!! Kindje en Zusje!! Hilarisch!
En weet wat je zegt als je een opvang voor wilde ratten gaat op zetten he!!
Maar stel...ooit...ben jij de eerste die ze kan komen halen!!!

Hihi, bij gebrek aan inspiratie voor hippe, flitsende namen houden mijn ratten altijd de namen die ik gaandeweg verzin als ik ze leer kennen (of die gewoon op hun uiterlijk slaan). Deze wilde meisjes zijn echter wel heel zielig, ze heten nu Krummel en Krummel. :o Ik heb ook wel eens een Een en Ander gehad, dat was al sneu, maar dezelfde naam kan eigenlijk echt niet. :D

Maar ze zijn erg eenkennig ja. :j Dat had ik al gehoord van mensen die ervaring hebben met wildjes. Ze kunnen prima aan mensen wennen, maar dan wel graag hun eigen mens; vertrouwde stem, bewegingen, geur etc. Ik merk zelfs dat ze sneller bij me komen als ik mijn 'rattenvest' draag, zo belangrijk is dat dus. Ik las toevallig vandaag in National Geographic magazine een heel stuk over domesticatie, het verschil tam/wild zit in de genen, niet alleen in de opvoeding. Niets nieuws natuurlijk, maar ik herkende deze ratjes er echt in.

Verder hoop ik dat andere wildjes lekker wild blijven, maar ik weet zeker dat ik zo weer wildjes neem als ze weer op mijn pad zouden komen. :j :D

delerium schreef:
RP; als er niet al mod onder je naam had gestaan had ik hoogstpersoonlijk gezorgd dat er "Rattenfluisteraar" of "de moeder Theresa der Ratten" onder had komen te staan.

Wat zijn het weer een dotjes, geweldig!!!

Hihi, wat een compliment. :D Ze zijn gewoon te leuk, heerlijke wezentjes. :+: