Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ods schreef:Tjeetje dat is wel een heel verschil zeg! En zo snel! maargoed, het is best heftig voor ze allemaal. Van moeder af, opvang en nu dan eindelijk bij jou. Het kan nu niet anders dan met sprongen vooruit gaan
Maar het is inderdaad heel stressvol voor ze geweest allemaal, hopelijk doet wat stabiliteit ze goed.
Ik ben benieuwd hoe ze zullen uitgroeien. Ik heb alleen wilde bruine ratten gezien die al dood waren, die vond ik niet echt veel verschillen van tamme ratten, maar onderling verschil in grootte is er sowieso. Ik heb zelf twee relatief kleine vrouwtjes en ook wat grotere, dat scheelt zo 100 gram. En het gecastreerde mannetje is ook weer een flink stuk groter. Ik ga wel merken hoe groot ze uiteindelijk worden. 
Ze kruipen altijd in mijn vest of badjas, en rennen daar dan rond
maar gisteravond kwamen ze daar ook al uit en liepen ze op de bank zonder bang te zijn. Ze kwamen ook gewoon weer bij me terug toen ze het gezien hadden.
ik zie het gewoon voor me racen in je vest
Wat geweldig hoe snel ze vooruit gaan RedPassion!! 
Gisteravond besloten ze dat op de bank blijven veel te saai is, ze gingen dus via de tafel de vloer op.
Ik vond dat nog niet zo'n strak plan, maar 'vangen' leek me ook niet handig, dan zouden ze misschien weer bang voor me worden. Dus ik ben op de grond gaan liggen in de hoop dat ze mijn vest weer zouden ontdekken. En wonder boven wonder gebeurde dat al binnen een paar minuten.

Ik word heel vrolijk van deze twee stuiterballen. 
Animal_ABC schreef:Een vriendin van mij heeft zo 15 jaar geleden een wilde bruine rat gehad, op deze pre-historische site, die trouwens niet meer onder haar beheer is, staat een stukje daarover: http://users.skynet.be/placetobe/ratten/feranl.htm

senna21 schreef:Een vraagje: moeten wilde ratten ook worden geent? Dragen ze geen kiemen van para en weil bij zich?
Ik wens je een gezond leven toe met je meisjes.

aerdenhout1 schreef:Oei oei oei...en ik vind ze zooo leuk, maar ze zijn af en toe zo'n plaag!
Wilde ratten....hier worden ze door middel van gif en vallen gedood! Waarom worden er dan wilde ratten tam gemaakt?
En begrijp me niet verkeerd...ik vind ratten zeer intelligente dieren ben er zelf wild van en vind het verschrikkelijk om ze dood te maken ( nou ja de gemeente zet de vallen trouwens!) ! Maar om nu wilde ratten tam te maken??????
Ik begrijp even de logica niet.
En ik ga nu ook heus geen wilde ratten uit hun nestjes grissen.
Dit is een uitzondering, en hopelijk pakt het allemaal goed uit.
aerdenhout1 schreef:Nee hoor...heb je verkeerd begrepen dan...ik zou denk ik als ik hier zo'n nest zou vinden ook alles doen om ze in leven te houden...wel heel tegenstrijdig natuurlijk!
Ik vraag me trouwens af...is er niet iets waardoor ze onvruchtbaar worden? Dat zou dan nog een mooie oplossing zijn lijkt mij?
Het blijft een lastig punt, ik snap de kant van zowel mens als dier. Darkness85 schreef:Wat super schattig zeg !! Ik wil zelf ook ratjes als ik straks op mezelf woon. Mn vriend is allergisch voor katten. Dus dan wil ik wat anders aaibaars om mee op de bank te troetelen. En veel mee te knuffelen. Ik heb gehoord dat als je ratten vanaf klein af aan hebt dat ze zich erg aan je gaan hechten. Klopt dat?
En ik weet dat ratten echt groepsdieren zijn. Maar is met zn 2e genoeg? Of liefst meer? En weet jij toevallig een goede site of liever nog een mooi dik boek waar alles in staat wat je moet weten over de verzorging en huisvestiging van ratten?
Ja, ratten kunnen zich enorm aan je hechten, het zijn echt lieve, mensgerichte diertjes waar je een band mee kan opbouwen. Dat kan ook wel als ze ouder zijn hoor, maar als je begint met ratten zijn rittens misschien makkelijker om mee te beginnen. 
Darkness85 schreef:@ RedPassion: Eeeh.. Ik neem aan dat rittens gewoon babyratjes zijn?En bedankt voor de sites. Die ga ik zeker even opslaan zodat ik ze later kan bekijken.
Rittens zijn idd. jonge ratten.
Het gaat goed met ze, sinds zondag zitten ze bij Kindje en Zusje (mijn twee allerliefste tamme ratjes), in de bovenste helft van mijn grote kooi. Ze vinden het helemaal geweldig; veel ruimte om te klimmen/spelen/stuiteren en die twee 'oudjes' pesten.
Ik ben blij dat het zo goed gaat, want ze leren duidelijk van Kindje en Zusje.
Ik zie ze nu veel vaker, ze zijn niet meer zo terughoudend om tevoorschijn te komen omdat ze zien dat Kindje en Zusje ook gewoon rondlopen en bij mij komen zonder opgegeten te worden.

Het is heel duidelijk dat ze veel meer veiligheid en vertrouwde dingen nodig hebben dan tamme ratten om zich prettig te voelen. Maar ik heb wel de indruk dat ik ze dat genoeg kan bieden.
Dus, als je eens een nestje vindt....
aerdenhout1 schreef:Wat leuk zeg, dus eigenlijk zijn ze heel eenkennig? Die namen van die ratten van jou!! Kindje en Zusje!! Hilarisch!
En weet wat je zegt als je een opvang voor wilde ratten gaat op zetten he!!
Maar stel...ooit...ben jij de eerste die ze kan komen halen!!!
Ik heb ook wel eens een Een en Ander gehad, dat was al sneu, maar dezelfde naam kan eigenlijk echt niet.
Dat had ik al gehoord van mensen die ervaring hebben met wildjes. Ze kunnen prima aan mensen wennen, maar dan wel graag hun eigen mens; vertrouwde stem, bewegingen, geur etc. Ik merk zelfs dat ze sneller bij me komen als ik mijn 'rattenvest' draag, zo belangrijk is dat dus. Ik las toevallig vandaag in National Geographic magazine een heel stuk over domesticatie, het verschil tam/wild zit in de genen, niet alleen in de opvoeding. Niets nieuws natuurlijk, maar ik herkende deze ratjes er echt in.

delerium schreef:RP; als er niet al mod onder je naam had gestaan had ik hoogstpersoonlijk gezorgd dat er "Rattenfluisteraar" of "de moeder Theresa der Ratten" onder had komen te staan.
Wat zijn het weer een dotjes, geweldig!!!
Ze zijn gewoon te leuk, heerlijke wezentjes.