Baby worteltjeskonijnen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:39

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:24

Mijn konijnen sterven alleen jonger dan 10 wanneer ze vergiftigd zijn of door een vos zijn vermoord. Begrijp ik nu dat je het mannetje alleen hebt zitten. Waarom castreer je hem niet ?????
Dat had ik zeker na een keer een ongepland nest al gedaan en ik zou sowiezo niet een konijn alleen willen hebben.
Was dit nest nou ongepland qua tijdstip of wilde je helemaal geen jonkies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:26

Dinopino schreef:
Mijn konijnen sterven alleen jonger dan 10 wanneer ze vergiftigd zijn of door een vos zijn vermoord. Begrijp ik nu dat je het mannetje alleen hebt zitten. Waarom castreer je hem niet ?????
Dat had ik zeker na een keer een ongepland nest al gedaan en ik zou sowiezo niet een konijn alleen willen hebben.
Was dit nest nou ongepland qua tijdstip of wilde je helemaal geen jonkies?

Idd castreren :D

Ik ben net best wel even eigenwijs geweest en heb even een mailtje gestuurt naar de fokster. Of ze mij ook kon uitleggen waarom mijn konijnen veel ouder worden 4.5 jaar :o Ben ik best benieuwd naar.
Want dan doe ik toch echt iets fout :+ hoop dat jullie snappen dat dit met sarcasme is geschreven :P

paarden652

Re: Baby worteltjeskonijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:28

Mij zeiden ze dat hamster maar 1 jaar, 1 jaar en 3 maand worden. De mijne heeft de gezegende leeftijd van 2 jaar bereikt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:30

paarden652 schreef:
Mij zeiden ze dat hamster maar 1 jaar, 1 jaar en 3 maand worden. De mijne heeft de gezegende leeftijd van 2 jaar bereikt :P

Haha :P
Hamsters worden gemiddelt 2 jaar :D Maar er zijn dus hamsters die ouder worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:42

Jammer dat konijntje-1-oor overleden is... wij hebben hier 2 fokkers in de straat wonen die nog gewoon kunnen showen met hun konijnen van 5 jaar :) dus daar klopt idd nietzoveel van dat ze maar 4 jaar worden... Mijn konijn is op 't moment 4/5 jaar, maar doet 't nog prima gelukkig :D
succes verder met de jongen ea!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:50

Wat een schatjes! Ik kwam er pas achter dat mijn konijn jongen had toen ze al 3 week waren :oo

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:46

Even voor de duidelijkheid. Normale konijnen (htk konijnen en kleinere rassen) worden zeker 10 jaar. Maar deze grote versie 4/5. Het is net als met honden, de kleintjes worden veeeeel ouder. Het heeft dus met de grote te maken. Deze konijnen worden 5 kilo!!!

Waarom niet castreren, omdat mijn ouders geen extra konijn er bij willen. We hebben er nu 4, waaronder 1 mannetje +nu nog 6/7 jongen. Behalve de konijnen hebben we ook nog 5 cavia's, 2 hamster +2 katten. Dus geen extra konijn.

Wij hebben al een x geprobeerd om cavia's bij deze konijnen te zetten. Maar omdat deze behoorlijk groot zijn (en lomp) was dit geen geslaagte combinatie. Cavia raakte gewond of het konijn at alle voedsel op (3 kilo!!). Dus dat is ook geen optie.

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:30

ah,, wat leuk, 5 stuks <3
haha wij hebben er 9 in 1x :+
leven allemaal nog :D leuk kleurtje
hebben ze <3

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:35

Dat verhaal is gewoon onzin, konijnen - ook grote van 5 kilo - kunnen makkelijk een oudere leeftijd halen van 10+. Het ligt maar net aan de kwaliteit van leven en de gezondheid van het konijn. Dat is dus absoluut geen reden om castratie niet te overwegen.
Maar je hebt toch ook geen extra konijn nodig? Als je nou een goed huisje zoekt voor de kleintjes, laat je paps ondertussen castreren en als de kleintjes weg kunnen is paps al gecastreerd en kun je die koppelen met de 2 dames.
Ik zie het probleem niet echt, en als je dat niet wilt moet je toch echt iets doen aan het aantal dieren dat je hebt. Als je aan dieren begint moet je er ook zo goed mogelijk voor zorgen, en voor een konijn is een vriendje erg belangrijk. Zo heb je ook een grotere kans dat het mannetje ouder word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:43

Juangi schreef:
Even voor de duidelijkheid. Normale konijnen (htk konijnen en kleinere rassen) worden zeker 10 jaar. Maar deze grote versie 4/5. Het is net als met honden, de kleintjes worden veeeeel ouder. Het heeft dus met de grote te maken. Deze konijnen worden 5 kilo!!!

Waarom niet castreren, omdat mijn ouders geen extra konijn er bij willen. We hebben er nu 4, waaronder 1 mannetje +nu nog 6/7 jongen. Behalve de konijnen hebben we ook nog 5 cavia's, 2 hamster +2 katten. Dus geen extra konijn.

Wij hebben al een x geprobeerd om cavia's bij deze konijnen te zetten. Maar omdat deze behoorlijk groot zijn (en lomp) was dit geen geslaagte combinatie. Cavia raakte gewond of het konijn at alle voedsel op (3 kilo!!). Dus dat is ook geen optie.

Sorrie hoor, maar dat is totaal niet waar.
Heb zelf ook FH gehad. En die is 13 geworden ;)
En met de grote maakt ook niet veel uit. Berners zijn relatief grote honden.
En de voorouders van onze Berner zijn allemaal overleden boven de 10 +
Dus ligt aan de kwaliteit van het fokken.

En zoals Faniek al zei. Op deze leeftijd kunnen ze nog gemakkelijk gecastreert worden ;)
Krijg eerder het idee, dat jullie er geen geld aan willen uitgeven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 19:52

Geld speelt hier absoluut geen rol, anders zouden we nooit zoveel dieren hebben gehad, groot huis en een grote tuin waar het allemaal bij in past. Wij hebben hier op dit moment dus een voedster zitten, ook franse hangoor, 4 jaar die nu al aan het aftakelen is. Is al een stuk magerder. Loopt bijna elke dag los buiten en krijgt voldoende voedsel binnen. Als dit door de 2 verschillende fokkers aan mij is verteld en ik het nu met mijn eigen ogen zie, dan geloof ik dat.

Voor 3 grote konijnen hebben wij niet 1 groot hok. Hebben er nu 1 staan waar deze 2 inpassen, nog 1 gaat niet lukken. Een hok erbij kopen is hier ook geen optie.

Dus, ja ik zou hem wel kunnen castreren, maar we hebben toch geen ruimte voor een ander konijn erbij. Dus hij word niet gecastreerd, punt.

Erg jammer dat dit topic zo heeft moeten veranderen. Graag nu weer ontopic. Eventuele opmerkingen per PB, en ja ik zal antwoorden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:25

En waarom moet de ram alleen leven dan?
Konijnen zijn sociale dieren. En moeten sowieso met zijn 2-en gehouden worden. En ik vraag me af wat voor fokkers dat dan zijn. En waarom is een grotere hok kopen geen optie? Je hebt toch een grote tuin? Je hebt toch 2 voedsters en 1 ram? Deze kunnen prima samen als de ram is gecastreert.

En heb je de voedster al laten controleren op haakjes op de kiezen?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 22:01

Juangi schreef:
Geld speelt hier absoluut geen rol, anders zouden we nooit zoveel dieren hebben gehad, groot huis en een grote tuin waar het allemaal bij in past. Wij hebben hier op dit moment dus een voedster zitten, ook franse hangoor, 4 jaar die nu al aan het aftakelen is. Is al een stuk magerder. Loopt bijna elke dag los buiten en krijgt voldoende voedsel binnen. Als dit door de 2 verschillende fokkers aan mij is verteld en ik het nu met mijn eigen ogen zie, dan geloof ik dat.

Voor 3 grote konijnen hebben wij niet 1 groot hok. Hebben er nu 1 staan waar deze 2 inpassen, nog 1 gaat niet lukken. Een hok erbij kopen is hier ook geen optie.

Dus, ja ik zou hem wel kunnen castreren, maar we hebben toch geen ruimte voor een ander konijn erbij. Dus hij word niet gecastreerd, punt.

Erg jammer dat dit topic zo heeft moeten veranderen. Graag nu weer ontopic. Eventuele opmerkingen per PB, en ja ik zal antwoorden ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 23:12

Ik heb ook Franse Hangoren gefokt en helaas de Franse Hangoor wereld is waardeloos, de fokker waar jij ze vandaan hebt is 1 van de grootste vermeerderaars in Nederland dus de gezondheid van de dieren zal zeker te wensen laten. Heel jammer voor de konijnen, ik zou zeker nog is over castratie denken als ik jou was, als je voor de jongen een leuke bijdrage vraagt bij het vinden van een baasje heb je de kosten er weer uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:14

Jammer dat je niet via pb terug beantwoord :\

En ik ben het wederom weer met Faniek eens.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 07:15

Als Faniek t zegt dan heb ik daar wel heilig vertrouwen in.
Die meid weet echt wel waar ze over praat. :j
Ik zou daar toch wat meer waarde aan hechten TS...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:51

Ik geloof dat ze weer ontopic wou, via PB reageert ze wel degelijk want ik heb ook contact met haar gehad. En ze doet echt haar best voor de konijnen, ze wil er het beste voor.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 08:56

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 09:31

DIt is de laatste keer dat ik over dit onderwerp antwoord, rest gaat maar via PB.

Opzich, castreren is wel een optie, daar niet van, geld is er ook zeker wel. Het punt is dat mijn ouders geen extra dieren er bij willen. Cavia's erbij is al geprobeerd, werkt niet. Mijn vader heeft op dit moment geen tijd om extra hokken te bouwen. Kopen is ook geen optie, dit vanwege de prijs aangezien wij dan hokken van 4 tot 5 meter nodig hebben. Het mannetje loopt dagelijsk los in de tuin, heeft dan ookz eker contakt met de vrouwtjes via het gaas. Deze zitten op grondniveau.

Los laten lopen ind e tuin is ook geen optie, dit omdat we een vijver hebben, giftige planten, katten en andere roofdieren... Ook zouden ze eventueel door middel van graven kunnen ontsnappen.

Ik heb het beste met ze voor, zolang het allemaal binnen de mogelijkheden past, en dit is opdit moment niet zo.

Om weer ontopic te gaan, ik heb vanochtend bij de jongen gekeken. Zagen er erg goed uit, dikke buiken, geen dode of gewonden en het vachtje begint al langzaam aan te komen. Ze groeien echt met de dag.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 17:27

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 17:41

wat super schattig die konijntjes! jammer van die ene met een oor.. maar helaas gebeuren die dingen ook.

leuk dat je die fotos hier neerzet.

vroeger ook een keer een nestje gehad
was niet de bedoeling.. maar op een middag lieten we beide konijnen (KOotje en NIJNtje.. hoe origineel) eventje alleen in de tuin op het gras, gaas erom heen en uiteraard apart.. maar toen we terug kwamen zaten ze samen. Tijdje later hadden we er ineens 13!! sorry, maar wou ik even kwijt :D

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:53

Schattige konijntjes! Wij hebben laatst ook een nestje gehad.
Ik had een FH ram binnen zitten maar besloot hem toch naar buiten te doen vanwege de ruimte enz. alleen om hem nou alleen buiten te zetten.. toen heb ik besloten hem te laten castreren en een voedster erbij te halen voor hem. Zo gezegd zo gedaan.

Blijkt de voedster na 3 weken zwanger te zijn, en de fokker die zo goed leek waardeloos. Gelukkig hebben de kleintjes allemaal een goed huisje gevonden en eentje hebben we gehouden.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het wel raar vindt. Dat jij besluit je konijnen apart te zetten oké daar zijn de meningen over verdeeld, ieder zijn eigen ding en daar ga ik je ook zeker niet op veroordelen. Maar elke keer je konijn maar zwanger laten worden door een foutje omdat er niet op de konijnen en/of je zusje gelet wordt vindt ik gewoon ronduit belachelijk. Als die kans bestaat moet je hem gewoon laten castreren ook al zet je ze niet bij elkaar.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 15:56

Deesiej schreef:
Maar elke keer je konijn maar zwanger laten worden door een foutje omdat er niet op de konijnen en/of je zusje gelet wordt vindt ik gewoon ronduit belachelijk. Als die kans bestaat moet je hem gewoon laten castreren ook al zet je ze niet bij elkaar.

En dit is in mijn ogen de échte reden dat de ram niet gecastreerd wordt.
[EA-OV] 'Oranje' franse hangoren
Niets te maken met ruimte of kosten, maar met het feit dat ze dan geen € 50,00 per konijntje meer kan vragen 8)7

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 18:27

Ylana schreef:
Deesiej schreef:
Maar elke keer je konijn maar zwanger laten worden door een foutje omdat er niet op de konijnen en/of je zusje gelet wordt vindt ik gewoon ronduit belachelijk. Als die kans bestaat moet je hem gewoon laten castreren ook al zet je ze niet bij elkaar.

En dit is in mijn ogen de échte reden dat de ram niet gecastreerd wordt.
[EA-OV] 'Oranje' franse hangoren
Niets te maken met ruimte of kosten, maar met het feit dat ze dan geen € 50,00 per konijntje meer kan vragen 8)7

Ten eerste, ik vind dit een erg valse beschuldiging van jou. Als je de link had gelezen die eronder stond had je het ook geweten. Franse hangoren zijn grote konijnen waar veel vlees aanzit. Bij het eerste nestje hebben we ze gratis weggegeven, helaas werden wij ook door mensen gebeld die hem/haar voor de kerst wou slachten. Ik wil niet dat dat met ze gebeurt. Ook zit de asiels hier al stampvol met dierenwinkel konijntjes die je voor 15 euro koopt. Als ik ze zo goedkoop weggeef weet ik wel zeker dat dat met een paar zal gebeuren. Als er een redelijke prijs voor word gevraagd, zal hij niet gauw in het asiel belanden, zal er echt aandacht aan het dier besteed worden en bij eventuele ziektes word hij echt behandeld. Wij wonen hier erg dicht bij een bos met een kinderboerderij. Je wilt niet weten hoevaak er hdaar konijnen gedumpt worden omdat mensen vertikken de dierenartskosten te betalen, aandacht er aan te geven of omdat ze ze niet meer leuk vinden.

Houd er ook rekening mee dat het een ras is, de gemiddelde prijs voor een FH, raszuiver, ligt tussen de 40 en de 80. Ook is dit een zeldzame kleur.

Ik zie trouwens zelf niks van het geld, gaat gelijk naar mijn ouders voor het voer dat ze eten ;) Het gaat mij er om dat ze goed terecht te komen.

Graag weer online, anders stuur je maar een PB.