Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 10:47

Is ook veeeel werk ja, maar waarschijnlijk wel goedkoper, plus dat ze dan wel bij mijn andere stenen passen... Het ís wel een goed idee., Ik wil heel graag wat terrassen maken en beplanten met onder-water-gras

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:09

Vjestagirl schreef:
Verder komt alles op tijdklokken te draaien. Het filter, de bubbelaar, de bubbelaar die aangesloten op de voerautomaat gaat voorkomen dat het voer kan klonteren, alles.

Het filter moet continu blijven draaien en moet je niet op een tijdklok zetten. het is de bedoeling dat in het filter een goede bakteriecultuur ontstaat. hierdoor blijft je bak goed draaien. bij een filter wat stil gezet wordt (dus zeg 2-3 uur), gaat de bakteriecultuur dood en komen er gifstoffen in je bak.

dit heb je ook met koolmatten. als deze vol of uitgewerkt zijn dan gaan ze juist tegengesteld werken. i.p.v. alles opnemen, gooien ze alles los.

neem je naast het filter en de bubbelaar van het voerautomaat nog een losse bubbelaar?? zou ik persoonlijk niet doen. filter geeft al meer als genoeg beweging in het water en zorgt hiermee voor meer als genoeg zuurstof. zeker in combinatie met de plantjes. een bubbelaar verdrijft juist co2 uit het water en dit hebben de plantjes juist nodig.

voor de rest ben ik het met nijn eens, speciale eheim spullen is echt niet nodig en ook nog eens veel duurder. ik heb het ook een tijd gedaan met m'n eheim en m'n juwel filter. keurig de orginele matjes en precies volgens hun schema schoongemaakt. daar ben ik dus mee gestopt want het is helemaal niet goed en nodig om zo vaak dingen te verschonen en te verversen. in mijn filters zitten doodnormale filterwatten, 2x een stuk filtermat en een zak pijpjes. in de andere zit nog een zak met groene sliertjes. (naam even kwijt). 1x in de paar maanden komt er voor de helft nieuwe watten in. de rest wordt 1x per maand licht uitgespoeld in een bak afgeheveld aquariumwater. zo spoel je het vuil eruit maar de bakterien hou je erin.

koolstofmatten heb ik nooit gebruikt, die halen ook dingen uit het water die je toevoegd en dat is nu net niet de bedoeling ;)
En ALS je koolstof gebruikt dan is het beter om het losse koolkorrels te nemen. is goedkoper en gaat veel langer mee en werkt ook beter.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:51

Tieme schreef:
Vjestagirl schreef:
Verder komt alles op tijdklokken te draaien. Het filter, de bubbelaar, de bubbelaar die aangesloten op de voerautomaat gaat voorkomen dat het voer kan klonteren, alles.

Het filter moet continu blijven draaien en moet je niet op een tijdklok zetten. het is de bedoeling dat in het filter een goede bakteriecultuur ontstaat. hierdoor blijft je bak goed draaien. bij een filter wat stil gezet wordt (dus zeg 2-3 uur), gaat de bakteriecultuur dood en komen er gifstoffen in je bak.

Filter was n foutje, die had er niet tussen moeten komen staan. Die blijft iig gewoon 24/7 aanstaan.

Tieme schreef:
dit heb je ook met koolmatten. als deze vol of uitgewerkt zijn dan gaan ze juist tegengesteld werken. i.p.v. alles opnemen, gooien ze alles los.

Ik heb losse kool in een net die er de eerste 4 weken in gaat. Daarna gaat dat eruit en komt er een filter vlies in.

Tieme schreef:
neem je naast het filter en de bubbelaar van het voerautomaat nog een losse bubbelaar?? zou ik persoonlijk niet doen. filter geeft al meer als genoeg beweging in het water en zorgt hiermee voor meer als genoeg zuurstof. zeker in combinatie met de plantjes. een bubbelaar verdrijft juist co2 uit het water en dit hebben de plantjes juist nodig.

De tweede bubbelaar gaat 's nachts aan. Omdat planten in het donker ook O2 gebruiken en CO2 afgeven gaat die aan zodra de verlichting uit gaat.

Tieme schreef:
voor de rest ben ik het met nijn eens, speciale eheim spullen is echt niet nodig en ook nog eens veel duurder. ik heb het ook een tijd gedaan met m'n eheim en m'n juwel filter. keurig de orginele matjes en precies volgens hun schema schoongemaakt. daar ben ik dus mee gestopt want het is helemaal niet goed en nodig om zo vaak dingen te verschonen en te verversen. in mijn filters zitten doodnormale filterwatten, 2x een stuk filtermat en een zak pijpjes. in de andere zit nog een zak met groene sliertjes. (naam even kwijt). 1x in de paar maanden komt er voor de helft nieuwe watten in. de rest wordt 1x per maand licht uitgespoeld in een bak afgeheveld aquariumwater. zo spoel je het vuil eruit maar de bakterien hou je erin.

Ik er komt een filtermat in, nu een netje kool en een bak pijpjes. Het kool gaat er later uit en daar komen filter vliezen voor in de plaats. De matten en de vliezen gaan 6x per jaar vervangen worden, en 6x per jaar uitgespoeld. De pijpjes 1x per jaar afborstelen en doorspoelen.

Overgens val het wel mee hoe duur de Eheim spullen zijn. Ik heb 3 matten en 3 vliezen voor 12 euro inc verzendkosten.

Tieme schreef:
koolstofmatten heb ik nooit gebruikt, die halen ook dingen uit het water die je toevoegd en dat is nu net niet de bedoeling ;). En ALS je koolstof gebruikt dan is het beter om het losse koolkorrels te nemen. is goedkoper en gaat veel langer mee en werkt ook beter.

Heb losse koolkorrels voor het begin, omdat ik de binnenkant schoon heb gemaakt. En aangezien ik niet weet wat de vorige eigenaar heeft gebruikt om het filter schoon te maken heb ik besloten dat het wel verstandig is om zeker te weten dat alle resten schoonmaakmiddel eruit zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 14:39

Vjestagirl schreef:
De tweede bubbelaar gaat 's nachts aan. Omdat planten in het donker ook O2 gebruiken en CO2 afgeven gaat die aan zodra de verlichting uit gaat.

Je moet het uiteraard zelf weten maar goed is het niet ;) er zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 19:49

Tieme schreef:
Vjestagirl schreef:

Je moet het uiteraard zelf weten maar goed is het niet ;) er zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. Daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben.

Het gaat dan ook niet zozeer alleen om de zuurstof, alsmede dat ik me herinner dat m'n vissen het altijd geweldig vonden om er doorheen te zwemmen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 20:19

Omdat ik vandaag onverwacht niet hoefde te werken had ik tijd om wat aan mijn aquarium te doen.

Aller eerst: mijn stuk hout: <3
Afbeelding

En van de andere kant
Afbeelding

Omdat hout ingeweekt moet worden voordat het t aquarium in kan, maar we geen bad hebben ben ik opzoek gegaan naar een andere manier om het in het water te kunnen hebben. Mijn ouders hebben tonnen waarin ze het tuin afval afvoeren. Hier heb ik een vuilniszak in gehangen en die gevuld met water.
Afbeelding
Vullen in de keuken.

Afbeelding
Hout erin.

Natuurlijk ging het mis. De ton kantelde iets en alle water ging over de keukenvloer. We hebben de ton naar de schuur gesleept, daar de handvaten vastgeknoopt aan een balk en daarna weer gevuld. Toen hij vol was heb k de vuilniszak dicht geknoopt. Daar kan hij voorlopig blijven staan.

Afbeelding
Mijn achterwand. Hier nog 55cm hoog.

Afbeelding
1 kant naar 47cm gesneden.

Afbeelding
En de andere kant ook op maat gesneden. Wat je niet kunt zien is dat ik de platen van 120cm breed naar 118,5cm heb gesneden. Samen met een huisgenote heb ik het helemaal opgemeten. Daarna hebben we de 2 randen die ik aan de bovenkant er vanaf had gesneden op de goede maat gesneden zodat we konden zien of het paste. Toen dat werkte ben ik de platen zelf gaan snijden. Aan de rechterkant heb ik een hoek schuin uitgesneden zodat hij om de kitnaad heen valt en dus netjes strak tegen de glasplaat aangekit kan worden.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 13-05-10 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:23

:D netjes!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:58

Vjestagirl schreef:
Het gaat dan ook niet zozeer alleen om de zuurstof, alsmede dat ik me herinner dat m'n vissen het altijd geweldig vonden om er doorheen te zwemmen.

overdag misschien maar 's nachts slapen ze ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 21:19

Vissen die 's nachts actief zijn niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 12:50

Ik heb gisteravond mijn bestand afgemaakt. Dit is wat ik graag wil, ik weet de kosten en de beschikbaarheid van deze vissen nog niet, dus daar moet k nog achteraan.

Schooltje (15-20x) Aphyocharax erythrurus (midden)
Afbeelding
5x Plataplochilus ngaensis (midden)
Afbeelding

Koppeltje/harempje Farowella (bodem)
Afbeelding
(10-15x)schooltje Corydoras sterbai (bodem)
Afbeelding

4x Apistogramma macmasteri (hele bak)
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:13

de Corydoras sterbai
Afbeelding

En de Apistogramma macmasteri
Afbeelding

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:17

Misschien kijk ik er gigantisch over heen maar wat zijn eigenlijk de afmetingen van je bak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:28

Nijn schreef:
Misschien kijk ik er gigantisch over heen maar wat zijn eigenlijk de afmetingen van je bak?

Citaat:
De afmetingen van de bak zijn 1 meter 20 bij 40 bij 55

:D

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:32

Oke ik keek er dus gigantisch overheen :o

Dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om de middenschool wat uit te breiden en een oppervlakte vis er bij te zoeken :j
Pas overigens op met 4 apisto's op de bodem + cory's. Als apisto's een nestje hebben krijgen de andere 2 het zwaar en de cory's zullen ook niet in de buurt geduld worden :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:47

Ik heb een aantal jaar ramirezi's gehad(ook apisto's als ik me niet vergis) en een school cory's, dat ging zelfs goed toen de rami's een nestje hadden. Ik denk in zo'n grote bak dat het elkaar niet in de weg zal zitten eigenlijk. Je keuze voor Sterbai's vind ik errrrug goed, ze zijn zooo mooi!

Ik ben Cory-fan, sorry :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 15:47

Ik wil er graag oppervlakte vissen bij, maar eigenlijk alles springt. Dat in combinatie met dat ik geen dekruiten heb, zorgt dat het nemen van oppervlakte vissen gelijk staat aan dure kibbeling kweken :P.

Het voordeel van de apisto's is dat ze maar 1 hoek van de bak in beslag zullen nemen, en dat doordat de bak vrij groot is hebben ze ruimte genoeg om toch ergens anders te gaan hangen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:51

Tieme schreef:
Vjestagirl schreef:

Je moet het uiteraard zelf weten maar goed is het niet ;) er zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben.

Wilde ik ook zeggen Tieme, een bubbelaar is compleet overbodig in het aquarium, je hebt zelfs kans dat de planten er slecht van gaan groeien. Ben er toen ook mee gestopt, ding eruit gekiept en kon toch enigzins verschil zien :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:17

De bubbelaar is eigen keuze :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:45

Mindfields schreef:
Ik heb een aantal jaar ramirezi's gehad(ook apisto's als ik me niet vergis) en een school cory's, dat ging zelfs goed toen de rami's een nestje hadden. Ik denk in zo'n grote bak dat het elkaar niet in de weg zal zitten eigenlijk. Je keuze voor Sterbai's vind ik errrrug goed, ze zijn zooo mooi!

Ik ben Cory-fan, sorry :D

Een ramirezi ís een apistogramma :)
Het kan goed gaan, het kan ook ontiegelijk fout gaan, en aangezien mijn motto is voorkomen is beter dan genezen zou ik het zeker bij 1 koppel houden :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:47

Ik hoor juist van anderen dat als je een koppel neemt, de man net zo lang achter de vrouw aan jaagt tot ze helemaal kapot is, en dan je juist daarom een harempje met minimaal 2 of 3 vrouwen moet houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 18:30

Zo, ik heb daarnet mijn planten besteld. Om te zorgen dat ik een beetje een idee heb van wat en hoeveel er in mijn bak komt te staan heb ik een tekening gemaakt van mijn bak, met daarin ook het hout, de stenen en de 'verstopgrot' in getekend, en daarna ben ik aan de hand van een website de planten in gaan tekenen.

Het volgende lijstje is het geworden:
3 x Echinodorus amazonicus
Afbeelding

4 x Gymnocoronis spilanthoides
Afbeelding

1 x Java varen/ Microsorium pteropus. Deze zet je vast op een stuk hout.
Afbeelding

3x Lilaeopsis mauritiana
Afbeelding

2 x Hydrocotyle leucocephala
Afbeelding

3 x Eleocharis acicularis /naaldgras
Afbeelding

1 x Echinodorus magdalenensis
Afbeelding

2 x Cryptocoryne nevillii
Afbeelding

3 x Nomaphila siamensis/corymbosa
Afbeelding

2 x Hydrocotyle Verticillata/waternavel
Afbeelding

1 x Cladophora aegagropila/ Mosbal
Afbeelding

2 x Hottonia
Afbeelding

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:43

Mooimooimooi! Ben erg benieuwd naar het resultaat straks joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:50

let wel op met je javavaren. De mijne nam binnen 2 maanden mijn hele bak in beslag en die rotwortels zaten echt overal.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:14

Enne... is vast een hele brutale vraag hoor, maar wat kost dit hele geintje nou? Mijn vriend en ik willen ooit ook een aquarium, maar het moet wel betaalbaar zijn.
Ik vind het erg mooi wat je gaat maken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 11:58

Hahahaha dat mag je best vragen hoor!

Aquarium, 2de hands, marktplaats €65
Filter, 2de hands, marktplaats €30
Kast, 2de hands, kringloopwinkel €65 (inc. thuisbezorgen)
Achterwand, webshop, zelf snijden €60
Bodem, filterzand, 25kg, speciaalzaak €9
Hout, aquarium speciaalzaak €22,50
TL buis voor planten, aquarium speciaalzaak €25
Verwarming, 250watt, aquarium speciaalzaak €20
Thermometer, digitaal, aquarium speciaalzaak €10
Filter materiaal, online & aquarium speciaalzaak €40
Slangen filter, 3 meter flex, uitstroom buis, online & speciaalzaak €15
Slangen borstel, online €6
Voederautomaat, aquarium speciaalzaak €25
Planten, online €50
Planten voeding, kleibolletjes, online €7
Klemmetjes om de planten vast te zetten in de bodem, online €3
Water test set, 4 waardes, online €26
Tijdklok voor de verlichting, emmer €6
Aquarium kit, speciaalzaak €7

Komt het totaal tot nu toe op: €491,5

Ik moet nog stenen hebben, ik moet nog zuignapjes hebben om de slangen vast te zetten aan de wand van het aquarium, ik moet nog vissen hebben, ik moet nog voer hebben.

Plus dat ik heel Nederland door ben gereden om het aquarium en het filter op te halen en dat er dus eigenlijk benzine kosten bij komen. En dat ik bij de webshops verzendkosten heb betaald, dat ik heen en weer ben geweest naar 2 speciaalzaken en dat dus eigenlijk ook geld voor de bus/benzine kost.

En dan komen er de kosten voor het laten draaien van het aquarium bij. Het laten branden van de verlichting kost geld, het laten draaien van het filter kost geld, het laten werken van de verwarming kost geld. Het water zelf moet betaald worden. Dit is allemaal niet veel, maar je moet het wel in gedachten houden.

Natuurlijk heb ik dingen die optioneel zijn. Je hoeft geen voederautomaat te kopen. Je hoeft geen tijdklok te kopen voor de verlichting. Je hoeft geen hout te kopen. Je hoeft geen duur zand te kopen. Je hoeft er geen achterwand in te zetten. Het kan. Het is min of meer een hobby die je heeeel duur kunt maken, of iets minder duur kunt houden. Het is wat je zelf wilt. Zolang je de keuze van je vissen daar maar op afstemt kan dat prima.

Ik hou mezelf voor dat het overgrote gedeelte eenmalige kosten zijn, en dat als ik het nu precies zo doe als ik het hebben wil dat ik er echt van kan genieten als het eenmaal draait. Ik kan nu cheapskate spelen en dingen weglaten omdat ze duur zijn, maar als het eenmaal draait ben ik vast blij dat ik het gedaan heb.