Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Vjestagirl schreef:Verder komt alles op tijdklokken te draaien. Het filter, de bubbelaar, de bubbelaar die aangesloten op de voerautomaat gaat voorkomen dat het voer kan klonteren, alles.
Tieme schreef:Vjestagirl schreef:Verder komt alles op tijdklokken te draaien. Het filter, de bubbelaar, de bubbelaar die aangesloten op de voerautomaat gaat voorkomen dat het voer kan klonteren, alles.
Het filter moet continu blijven draaien en moet je niet op een tijdklok zetten. het is de bedoeling dat in het filter een goede bakteriecultuur ontstaat. hierdoor blijft je bak goed draaien. bij een filter wat stil gezet wordt (dus zeg 2-3 uur), gaat de bakteriecultuur dood en komen er gifstoffen in je bak.
Tieme schreef:dit heb je ook met koolmatten. als deze vol of uitgewerkt zijn dan gaan ze juist tegengesteld werken. i.p.v. alles opnemen, gooien ze alles los.
Tieme schreef:neem je naast het filter en de bubbelaar van het voerautomaat nog een losse bubbelaar?? zou ik persoonlijk niet doen. filter geeft al meer als genoeg beweging in het water en zorgt hiermee voor meer als genoeg zuurstof. zeker in combinatie met de plantjes. een bubbelaar verdrijft juist co2 uit het water en dit hebben de plantjes juist nodig.
Tieme schreef:voor de rest ben ik het met nijn eens, speciale eheim spullen is echt niet nodig en ook nog eens veel duurder. ik heb het ook een tijd gedaan met m'n eheim en m'n juwel filter. keurig de orginele matjes en precies volgens hun schema schoongemaakt. daar ben ik dus mee gestopt want het is helemaal niet goed en nodig om zo vaak dingen te verschonen en te verversen. in mijn filters zitten doodnormale filterwatten, 2x een stuk filtermat en een zak pijpjes. in de andere zit nog een zak met groene sliertjes. (naam even kwijt). 1x in de paar maanden komt er voor de helft nieuwe watten in. de rest wordt 1x per maand licht uitgespoeld in een bak afgeheveld aquariumwater. zo spoel je het vuil eruit maar de bakterien hou je erin.
Tieme schreef:koolstofmatten heb ik nooit gebruikt, die halen ook dingen uit het water die je toevoegd en dat is nu net niet de bedoeling. En ALS je koolstof gebruikt dan is het beter om het losse koolkorrels te nemen. is goedkoper en gaat veel langer mee en werkt ook beter.
Vjestagirl schreef:De tweede bubbelaar gaat 's nachts aan. Omdat planten in het donker ook O2 gebruiken en CO2 afgeven gaat die aan zodra de verlichting uit gaat.
er zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben. Tieme schreef:Vjestagirl schreef:De tweede bubbelaar gaat 's nachts aan. Omdat planten in het donker ook O2 gebruiken en CO2 afgeven gaat die aan zodra de verlichting uit gaat.
Je moet het uiteraard zelf weten maar goed is het nieter zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. Daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben.

.Tieme schreef:Vjestagirl schreef:De tweede bubbelaar gaat 's nachts aan. Omdat planten in het donker ook O2 gebruiken en CO2 afgeven gaat die aan zodra de verlichting uit gaat.
Je moet het uiteraard zelf weten maar goed is het nieter zit gewoon genoeg zuurstof in de bak door de beweging van het wateroppervlak door het filter. planten verbruiken s'nachts maar heeeel weinig zuurstof. dus het is gewoon niet nodig om er een zuurstofpompje op te zetten. daarnaast verdrijft de zuurstof alle Co2 wat de planten nodig hebben.
Mindfields schreef:Ik heb een aantal jaar ramirezi's gehad(ook apisto's als ik me niet vergis) en een school cory's, dat ging zelfs goed toen de rami's een nestje hadden. Ik denk in zo'n grote bak dat het elkaar niet in de weg zal zitten eigenlijk. Je keuze voor Sterbai's vind ik errrrug goed, ze zijn zooo mooi!
Ik ben Cory-fan, sorry