Elmo home sweet home! Update!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Elmo home sweet home! Update!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 12:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:24

Ziet er goed uit hoor. :) Het zal vooral erg jeuken en/of trekken (de hechtingen ook), maar het gaat echt de goede kant op!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 15:34

Gelukkig :D Ben blij om dat te horen!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 15:23

Het gaat niet zo goed met Elmo d'r wond. Weer een tegenvaller, net nu het goed ging.

Ik zal zo even een update plaatsen...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:01

Ben vandaag weer naar de DA geweest voor de hechtingen eruit laten halen. Helaas, een fikse tegenvaller. De wond is ontstoken en ze heeft waarschijnlijk niet zelf de onderste hechting eruit gehaald, maar dat is dus waarschijnlijk gebeurd door de ontsteking. Ik heb nu weer nieuwe medicatie voor haar, ontstekingsremmers, nu met bananensmaak, dus ik hoop dat ze dit toch wat lekkerder vindt..
Nu krijgt ze Bactrimel.

Op de vraag hoe het komt dat het ontstoken is, was geen duidelijk antwoord. Zij is gewoon 1 van de pechhebbende cavia's waar de wond van gaat ontsteken. Heb haar hok goed schoongehouden, dus daar kan het niet van zijn..

Hoop dat ze snel geneest, want dit is gewoon zielig om aan te zien. De DA sneed alle hechtingen eruit en ook nog stukjes huid, dat "dood" was . Ze zat onwijs hard te piepen en ze rende telkens naar mij toe. Ik heb haar uiteindelijk vast moeten houden anders kon de DA niks lossnijden. Het was echt zielig. Ik weet niet of ik er nou wel goed aan heb gedaan om haar te laten opereren. Het leek zo goed te gaan, maar het herstelproces gaat nu nog langer duren. Ik moet nu weer medicijnen gaan geven, weer via haar mondje, soort dwangmatig en over een week weer terug voor controle. Dat beestje krijgt zoveel stress te verwerken! Elke keer medicijnen, elke keer dat gekut aan haar wond, en dan elke keer weer in de doos mee in de auto naar de DA.
Ik probeer het zo dragelijk mogelijk voor haar te maken en als ik haar aai, wordt ze wel weer rustig, maar het is gewoon zielig.
Ze heeft er ook pijn aan. Ze eet gelukkig nog steeds wel..

Dus. Volgende week weer naar de DA. Kan er een abonnement opnemen. Ze zeiden al bij het maken van de afspraak aan de balie: gezellig, ben je er volgende week weer!?

Heb nog foto's gemaakt van voordat ik naar de DA ging en net van dat ik thuis kwam.

Voor het bezoek aan de DA.
http://img175.imageshack.us/img175/8259/dsc00104z.jpg

Na het bezoek aan de DA, huid en hechtingen zijn weggesneden, bovenste deel is ontstoken
http://img189.imageshack.us/img189/1089/dsc00107ee.jpg
http://img64.imageshack.us/img64/7135/dsc00109k.jpg

Het gele wat je ziet op haar witte vachtje is jodium of iets anders ontsmettend spul wat de DA erover gespoten heeft..

Fingers crossed for Elmo.. Y;(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:07

Ik kan de onderste 2 foto's niet openen. Wat rot zeg, hopelijk wordt het gauw beter!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:11

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:14

Agossie.. Arm ding toch. :(:) Hopelijk knapt ze snel een beetje op.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 17:35

Ontstoken is gewoon pech hebben hoor! Hoeft echt niet jouw schuld te zijn. Naar mijn idee, wat ik telkens van je lees, kan het niet aan jouw inzet liggen. Komt vast helemaal goed met Elmo!!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 20:31

Zonde van die haren.

Maar die groeien wel al snel terug vind ik:)
Zo 3 dagen na haar operatie.

Jammer dat het niet echt opschiet met genezen :(

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:57

Cchanny schreef:
Zonde van die haren.

Maar die groeien wel al snel terug vind ik:)
Zo 3 dagen na haar operatie.

Jammer dat het niet echt opschiet met genezen :(

Die haren vind ik ook niet erg hoor! Dat ze kaal zou worden op haar kontje wist ik al!
Maar het is inmiddels al 10 dagen na de operatie en niet 3 dagen ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:57

Laika schreef:
Ontstoken is gewoon pech hebben hoor! Hoeft echt niet jouw schuld te zijn. Naar mijn idee, wat ik telkens van je lees, kan het niet aan jouw inzet liggen. Komt vast helemaal goed met Elmo!!

Ik word helemaal verlegen van je compliment! Dankjewel! Ik hoop ook dat het weer helemaal goed gaat komen met d'r! Ik doe er alles voor!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 11:52

Elmo d'r nageltjes worden een beetje te lang. Ik moet ze eigenlijk knippen, maar ik vind t zo rot om haar weer te pesten... Misschien wacht ik nog wel een weekje, totdat ik weer bij de DA geweest ben en mag stoppen met medicatie ofzo.

Hier moet ze trouwens ook niets van weten, ze houdt duidelijk niet van bananensmaak, wat een raar beest is het toch! ;)

Vandaag deed ze heel raar, ik had haar het spuitje met medicatie gegeven (ze zat op schoot) en toen ik klaar was, en stopte met aaien maakte ze rare sprongetjes! Ze vloog bijna van schoot af! En terwijl ze sprong, schudde ze met haar hoofd.. Dit heeft ze nog nooit gedaan! Vindt ze het zo vies dan ofzo? Of zit er teveel suikers in dat ze ADHD krijgt? ;)

Het lijkt toch ook net een alien hè ;)
http://img22.imageshack.us/img22/4752/dsc00113fp.jpg

Wat een dotje! (en een punker!)
http://img36.imageshack.us/img36/1271/dsc00114oy.jpg

Hier de wond van vandaag. Valt wel weer mee volgens mij?
http://img192.imageshack.us/img192/3189/dsc00118yh.jpg

Raar dat een wond zo snel er weer anders uit kan zien!?
Let niet op haar hoofdje ;)
http://img42.imageshack.us/img42/4113/dsc00117fi.jpg

En de beloning eet ze gewoon op naast haar gevreesde medicijnenspuit en wondzalf _O-
http://img9.imageshack.us/img9/6292/dsc00119vu.jpg

Lekker ding is het toch ook! :+:

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 12:10

Ik vind de wond er goed uitzien hoor! Komt vast helemaal goed :j

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:53

Thanks.
En toch vertrouw ik het niet helemaal. Ze vertoont raar gedrag.

- Ze sprong omhoog en schudde heel erg met haar hoofd na het geven van de medicijnen. En ze sprong niet één keer, maar meerdere keren
- Ze zit omgedraaid in haar "carport"(houten ding waar ze altijd onder/in zit.) Ze zit altijd met haar hoofd naar buiten toe, maar nu zit ze met haar kontje naar buiten toe, wat er eigenlijk wel op wijst dat ze zich niet fijn voelt.
- Ze kruipt altijd onder het hooi als z evers hooi gekregen heeft, heb haar net een hele berg vers hooi gegeven, maar ze kroop eronder, ging piepen en vloog (letterlijk!!) er weer onder vandaan naar haar "carport".

Dus volgens mij zit ze even niet zo goed in haar vel.. Ik weet niet wat het met haar is, maar ik vertrouw het niet! Haar brokjes laat ze ook staan, al doet ze dat wel vaker. Groenvoer en hooi eet ze wel op.. Drinken doet ze ook bijna niet..

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:33

Drinken heeft ze uiteraard alleen nodig als ze haar brokjes eet. In het groenvoer zit genoeg vocht.
Misschien jeukt het erg? Misschien dat er een hooisprietje net in haar wondje prikte dat ze daarom zo ervan onder uit sprong.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:19

Dat zou kunnen idd, dat er net een hooisprietje in de wond stak. maar dat verklaart niet waarom ze zo raar sprong toen ze op schoot zat en de medicijnen net binnen had, en dat ze brokjes niet meer eet.. Ze poept en plast nu ook telkens in haar voerbakje. Dus ik kan 'm elke dag schoonmaken en het meeste weggooien..

Ik kijk het nog even aan. De wond ziet er verder wel weer beter uit. Msschien idd dat het jeukt... zit nu op mijn werk, maar heb haar wond nog wel gezalfd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:41

Hè, wat sneu allemaal! De wond ziet er nu wel weer een stuk rustiger uit, maar dit is niet leuk. :n
Het hooi kan inderdaad wel prikken. Ik zet ratten na een operatie eigenlijk altijd op alleen maar handdoeken zodat bodembedekking niet kan gaan irriteren. Misschien is het handig om dat hooi even weg te halen. Daar kan toch vuil in zitten wat de genezing niet ten goede komt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:46

Hee RP! Had net in jouw topic een reactie geplaatst! Sterkte met je verlies :(:)

De wond gaat nu ook weer beter. Het is nog steeds pijnlijk, ze vindt het nog steeds niet fijn als ik de zalf erop doe.

Heb idd gisteravond al een deel van het hooi weggehaald, omdat ik er best wel veel ingedaan had (omdat ze er altijd onder gaat zitten), maar nu zit ze toch in haar carport. Ze eet er wel van, dus wil eigenlijk niet alles weghalen...

Hoelang laat ji jze op handdoeken zitten dan?
Elmo is natuurlijk al 12 dagen geleden geopereerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:52

Ik zag het net, bedankt. :)

Ik laat ze altijd tot een dag of 7/10 (tot de hechtingen verwijderd zijn of de wond al zo goed als dicht is) op handdoeken zitten. Een dichte/nette wond vind ik eigenlijk het belangrijkste punt. Zo lang het nog open is moet er zo min mogelijk vuil bij komen. Het is lastig omdat Elmo er dus ook van eet en ze moet natuurlijk wel iets te knabbelen hebben... In dat geval zou ik het goed in de gaten houden, als de wond blijft genezen kan het wel blijven liggen denk ik. :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 13:57

Okee, dat is handig om te weten voor de volgende keer... Ik laat haar nu wel op zaagsel zitten, om het nu nog te veranderen is ook zowat.. Het hooi wat er nog ligt, kan ze gewoon van eten. Het is te weinig om onder te liggen nu. Dus ik vul het nu regelmatig aan als het op is.. Ben blij dat ze dat nog eet! Vrijdag weer terug naar de DA. De wond ziet er ook nu al een stuk beter uit. Die ranzige bananen-smurrie-bactrimel doet z'n werk goed ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 10:30

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:03

Ik ben blij dat het zo goed met haar gaat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:28

Fijn hoor. :) Ik hoop dat het nu de goede kant op blijft gaan! Ben benieuwd wat de DA vrijdag zegt, houd ons maar op de hoogte. ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:36

Bedankt allebei!! :D

Ik zal woensdag nog een wond-update doen, en vrijdag zal ik wel posten wat de DA gezegd heeft..

Ben benieuwd! Hoop eindelijk is wat goeds! Er zit een haar vast in de wond, ik krijg 'm er niet uit, omdat ik geen grip heb, en zij als een bezetene gaat spartelen als ze iets voelt aan de wond. Pincet is geen optie, als ze gaat spartelen en de pincet komt per ongeluk ín de wond ben ik verder van huis.

Laat 'm voorlopig dus maar zitten. Werkje voor de DA...