Duivendagboek, van ei tot grote duif!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Duivendagboek, van ei tot grote duif!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:13

Zondag, 2 mei 2010
Gisteren ben ik naar mijn tante gegaan, ik pas de hele week op hun huis. Updates van maandag en dinsdag komen er dus niet, maar woensdag weer wel. Maar ik kan met veel trots mededelen dat de ogen van Spitfire open zijn! Hij kan nu eindelijk met zijn wijze blik de wereld in kijken!
Zijn toupet is nog iets groter geworden, en dan helemaal met van die kijkers eronder, is het net iets van een andere wereld. Maar leuk is het wel! Ook lijkt hij toch weer beweeglijker dan eerst, het gaat echt goed.
Ik zeg wel de hele tijd hij, maar voor hetzeflde geldt is het een zij. Ik denk dat ik daar pas achter kom als hij rond het jaar oud is. Maar tot dan houd ik het maar voor het gemak bij hij. Dat werkt voor mij het beste :D Ik hoop de foto's van vandaag nog te kunnen plaatsen, maar anders wordt dat woensdag.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:37

ik ga dit ook even volgen, wat leuk zeg!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:25

Hmmm,sorry,maar echt moeders mooiste vind ik het nog niet hoor. :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 08:41

Jonge duiven zijn altijd zo :D Je moet er maar van houden. Ikzelf vind hem wel heel mooi, maar dat is omdat ik dacht dat hij dood was toen ik het ei uit moest pellen. En omdat hij nu dus leeft. Daarom is hij voor mij speciaal. Maar Poi en Ilik heb ik echt aan moeten wennen :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:43

Jonge vogels algemeen zijn oerlelijk. :+ Maar het is grappig om ze de gedaanteverandering te zien ondergaan van lelijk monster tot mooie vogel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 13:36

Door omstandigheden thuis heb ik het dagboek niet op internet kunnen plaatsen, maar bij deze even een inhaalslag :D
Eerst even de foto's van zondag nog.

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag, 5 mei 2010
Zijn oogjes zijn nu echt helemaal open. Heerlijk om te zien dat hij echt kan kijken etc. Ik had niet gedacht dat hij het zo ver zou redden. Ik ben vandaag bij Hans geweest, en die zei dat ik moest gaan opletten. Als ze zo rond de week oud zijn, gaan de ouders van het nest af om te vliegen. En dan zitten de kuikens alleen. Juist nu is het belangrijk om het allemaal goed in de gaten te houden. Als ik hem zou vinden, en hij zou helemaal koud en bijna dood zijn, moest ik hem onder de föhn houden voor een paar minuten, en dan zou hij wel weer opknappen. En dan, als de ouders terug waren, ze weer terugzetten.
Maar for now zitten de ouders nog tevreden de hele dag op het nest, geen idee voor hoelang het nog duurt.

Afbeelding

Afbeelding

Donderdag, 6 mei 2010
Net even bij het kind gaan kijken, en hij heeft gepiept! Voor het eerst sinds hij bestaat kan hij geluid maken! Hij wordt langzamerhand echt reusachtig, en zijn veertje beginnen goed door te komen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat.

Vrijdag, 7 mei 2010
Vandaag naar de stad geweest. Toen ik terugkwam en bij het kuiken ging kijken, zat hij alleen op het nest! Poi en Ilik waren allebei weggevlogen. Natuurlijk is het normaal dat dat gebeurt, maar nu kunnen de eksters en kauwen er gewoon bij. Dus ik ga Poi en Ilik nu maar gewoon opgesloten houden, tot het kuiken zelf eet, en ik hem verder groot kan gaan brengen. Want dat is toch wel de planning, dat ik hem overneem zodra hij zelf kan eten en begint te vliegen. Maar goed, dat moet ik nog even aankijken, want voor hetzelfde geld bedenk ik me, en mogen paps en mams het toch nog zelf doen.
In ieder geval kan ik nu wel beginnen met het kuiken er met regelmaat even uit te halen, om hem alvast aan dingen te laten wennen. Ik maak me een beetje zorgen om zijn vleugeltjes. Zoals het er nu uitziet lijkt het alsof hij een soort van ‘angelwings’ krijgt. Bij ganzen ken ik dat fenomeen, ik weet niet hoe zich dat gaat ontwikkelen. In ieder geval groeien zijn slagpennen opzij, en niet egaal aan zijn lijf. Maar goed, zelfs al mocht hij nooit kunnen vliegen, mag hij hier rondscharrelen, en dan sluiten we hem snachts op. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat hij gewoon gezond wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag, 9 mei 2010
Er is niet heel veel veranderd. Zijn slagpennen groeien nog steeds omhoog en naar buiten, maar misschien hoort dat wel. Alhoewel ik het me van Poi en Ilik niet meer kan herinneren, en op de foto’s kan ik het ook niet terug zien.
Hij begint nu echt goed te piepen, en Poi kan bijna niet meer op hem zitten. Hij zit nu voor de helft onder paps of mams, is maar net wie er dan op klimt. Het merendeel van de dag zit hij alleen, en dan snachts komt er iemand op het nest zitten. Sof ar so good!

Afbeelding

Maandag, 10 mei 2010
Net heb ik even Spitfire eruit gehaald, en hem op de tafel gezet. Hij moet nu echt aan dingen gaan wennen. Ik heb hem lekker gekriebeld, Poi en Ilik vonden dat ook altijd lekker. Hij rekt zich uit, en begint al een beetje op zijn pootjes te staan. Dolf vind hem erg interessant, springt op tafel, en likt hem dan helemaal af. Maar goed, hij was die andere duiven ook gewend, dus dit ging helemaal goed.

Afbeelding

Afbeelding

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

:D Grappig weer!!! Hij begint iets meer toonbaar te worden vind ik. Hij ziet er prima uit,hij word goed verzorgd zo te zien,leuk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:49

wat leuk om zoiets te doen :D
en jonge duiven zijn gewoon lelijk.. maar als je ziet wat voor moois d'r tevoorschijn komt na een tijdje! :)
ga dit wel even volgen :P

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:50

Hoe gaaf !

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:59

Wauw leuk! Hij groeit snel zeg! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:35

Hihi op die 2e foto van zondag is het net of ie een beetje zit te lachen.
Die 2e van woensdag al helemaal trouwens. _O-

Wel een tevreden bekkie. En ach, al krijgt hij angelwings, dan kan ie toch nog lekker leventje hebben bij jou? :) Zo goed als jij voor hem zorgt komt ie vast niks tekort!

Ik zie trouwens niet echt dat die slagpennen verkeerd groeien op die laatste foto's hoor, ziet er gewoon normaal uit voor mij?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:37

Wauw wat leuk zeg! Ik blijf dit zeker weten volgen!
Erg mooi om te zien hoe die opgroeit! :+:

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:43

nog even en hij lijkt op een duif :')

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:40

Ja man, dat gaat echt snehel!
Ik zal vandaag even foto's maken van zijn vleugeltjes. Je kan het verschil heel goed zien. Een vriend van mij weet ontzettend veel van duiven, en die zag het ook meteen, dat er iets anders was dan normaal. Hij laat ze ook meer hangen dan andere duivenkids. Ik zal vanmiddag vergelijk foto's maken van zijn ouders toen die op dezelfde leeftijd waren.

Maar inderdaad, zelfs al klopt er iets niet, dan wordt het inderdaad maar gewoon een wandelduif. Maar voor hetzelfde geldt gaat hij toch gewoon vliegen :D We zien het allemaal vanzelf wel :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:40

De meeste duiven wandelen trouwens toch graag. :) Ik zie ze net zo vaak ronddrentelen als dat ze vliegen.
En het klopt ik heb maar 1 keer duivenkids gezien en ik moest er wel vanaf blijven want de ouders konden het prima aan... dus zo heel veel weet ik er nog niet van. Volwassen duiven ietsje meer maar vogels gewoon nog niet veel ervaring mee.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:43

Allang geen updates meer, i know, maar ze komen zeer binnenkort! Weer een inhaalslag dus. Alles gaat goed met het kleine ding, zijn vleugels zijn gelukkig ook weer in orde!

Hij heeft 2 familielidjes. Bij mijn ponys hebben ze veel duiven, en daar vond ik 2 kleine aangepikte kids, een met een vrij grote wond, en de ander met kleine wondjes. Allebei koud, en meer dood dan levend. Maar nu, na wat warmte en een beetje voer, doen ze het al beter. Ze zijn een dag of 4 oud denk ik.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 18:31

Mooi dat zijn vleugels bijtrekken! Dat is wel fijn om te weten, dan kan hij straks toch echt duif zijn. :)
Wat zielig voor die andere twee, gelukkig zijn ze nu bij jou dus dat komt helemaal goed denk ik. Gaan Poi en Ilik daar ook op zitten?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 19:38

Nee, dat niet. Als je vreemde duivenkinderen bij een ander koppel erbij zet, worden ze doodgepikt. Dat is waarschijnlijk ook wat er met deze 2 gebeurt is.
Ze bedelen nu als debielen, net als Spitfire :D Maar ze zijn wel raar, met duimpjes aan hun vleugels.. Heb het zelf nog nooit gezien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 21:50

Duimpjes? Hoort dat bij een speciaal ras ofzo? :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 21:58

Tja, dat weet ik dus niet :P Op zich hebben alle vogels duimpjes, maar deze kids hebben ze wel heel erg uitgesproken :D Ik zal morgen eens foto's maken van Spitfire, en dan even updaten met tekst, en dan meteen even foto's van de nieuwe kiddo's maken :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:00

Ja als je zo'n skelet voor je pakt dan zie je de duimpjes duidelijk zitten maar met spieren en vleugels etc. eroverheen alweer minder. Grappig hoor, ben benieuwd!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:09

Jeetje wat gaat dat hard! Leuk zo om elke dag bij te houden :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:20

Dinsdag, 11 mei 2010
Spitfire zijn vleugeltjes zijn nu nog erger dan dat ze al waren. Ze hangen nu echt opzij, ik ben eens benieuwd wat het gaat doen. Verder gaat het allemaal nog goed met het kleine monster!

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag, 12 mei 2010
Spitfire zijn veertjes beginnen nu echt helemaal door te komen. Het zijn geen stoppels meer, maar nee, echt veertjes. Op zijn krop krijgt hij al paarse gloed, daar is hij snel mee. Poi en Ilik waren denk ik een half jaar oud voordat dat echt goed te zien was. Maar bij hem zie je het goed.
Hij ziet er heel sexy uit, met donkere veertjes, en dan van die gele pluisjes ertussendoor. Hij is ook gekrast, net als zijn ouders. Maar dan is hij wat donkerder. Poi en Ilik hebben nog wat witgrijs op hun vleugels, maar dat is bij Spitfire veel minder.

Vrijdag, 14 mei 2010
De vleugeltjes van Spitfire zijn weer goed gekomen! Nu zijn veren echt goed beginnen te groeien, vallen de vleugeltjes weer gewoon goed terug op hun plek. Verder heeft hij nu bijna overal veertjes, behalve onder zijn vleugels. Daar zitten nog wat stoppels. Maar verder is hij bijna helemaal compleet!

Zondag, 16 mei 2010
Poi en Ilik gaan steeds langer van het nest af, en ik zag ze vandaag met takjes vliegen. Ik denk niet dat het nog lang duurt voordat ze een nieuw nest gaan maken. Op zich niet erg, maar ze moeten wel bij Spitfire blijven. Dat is wel even een must.
Spitfire is sinds vandaag echt gaan staan. Hij staat nu echt op zijn voeten, in plaats van dat hij op zijn pootjes zat. Ook staat hij dus al echt. Hij bedelt als ik aankom, maar weet ook heel goed dat ik geen eten kan brengen. Als ik hem vastheb krijgt hij namelijk geen eten, dat scheelt natuurlijk in bedelgedrag!
Ik heb Poi en Ilik zien voeren. Ze hangen dan echt over hem heen, en het ziet er vanaf een afstandje uit alsof ze hem vermoorden. Maar ze voeren hem alleen maar..

Maandag, 17 mei 2010
Spitfire is actiever geworden. Hij scharrelt van links naar rechts in het hokje, en kijkt al gedurfd over het randje heen. Maar hij zal ook wel moeten, Poi en Ilik zijn alweer een nieuw nest aan het maken. Jammer voor hun dat het van mij niet mag, maar daardoor laten ze wel Spitfire zachtjes in de steek. Ik denk dat als ik ze niet had opgesloten, dat ze hem gepeerd waren. Althans, dat ze Spitfire in de steek hadden gelaten. En dan had ik het kunnen opknappen.
Ik heb Spitfire vandaag wat vliegles gegeven. Ik deed dat vroeger met Poi en Ilik, dat vonden zij en ik altijd erg leuk. Dus ik dacht ik doe het met Spitfire ook. Hij vond het ook leuk. Hij pakt dan mijn vingers vast, en dan ga ik op en neer met mijn hand. Dan doet hij flapperflapperflapper, en dat doen we dan een paar keer. Echt flapperen was het niet, en veel kracht zat er ook nog niet achter. Maar goed, we hebben geen haast geloof ik.

Dinsdag, 18 mei 2010
Zucht, en het blijft maar groeien. Groter en groter, en breder en breder. Het gaat alle kanten op! Hij loopt nu nog meer rond dan gisteren.
We hebben hem eens uit zijn hok gehaald, en voorgesteld aan de nieuwe kuikjes. Hij vond het eerst niet zo boeiend, tot ze begonnen te bedelen. Hij zakte door zijn voetjes heen, en ging met ze mee zitten bedelen. Hij vond het allemaal leuk, en mijn kleintjes ook. Heerlijk zo’n stel!

Afbeelding

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:21

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:19

Wauw wat ziet die er al mooi uit :+:
gefeliciteerd met de rest van zijn 'familie'