Gezinsuitbreiding! 2 nieuwe konijnen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 18:30

6 weken klopt inderdaad al helemaal niet :P
Maar dierenwinkels halen ze voornamelijk al op hele vroege leeftijd weg, omdat ze dan nog zo schattig zijn, en dus veel meer gekocht worden. Dierenwinkels hebben niet altijd de goede kennis over het welzijn van de dieren.

Want dit lees ik op internet:

Wanneer mag het konijntje weg

Jonge konijntjes drinken tot 7 weken bij de moeder en vaak zelfs langer, dat hangt van het moederkonijn af. Met het oog op hun gezondheid en de ontwikkeling van sociaal konijnengedrag is het beter om ze niet eerder van de moeder te scheiden dan wanneer ze 8 weken oud zijn. Scheiding kan uitsluitend eerder als het moederkonijn aangeeft de jongen vervelend te vinden door ze weg te snauwen. Wanneer ze gescheiden moeten worden van de moeder is het het beste om de jongen in het ouderhok te laten en de moeder te verplaatsen. Als de jonge konijntjes niet tegelijk met de moeder-scheiding hoeven te verhuizen geeft dat minder stress.

Daarom zou ik zowieso óók als ze dierenwinkel aangeeft ze al later te hebben overgenomen dan ze vermelde tijd, ze niet kopen :n dan stimuleer je het gedrag juist.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:44

ChantalSmook schreef:
Ehm nee het mannetje is niet gecastreerd, maar wordt wel gecastreerd, als setje gaat dat het beste volgens de fokker. WIl verder geen kleine konijntjes. Afspraak staat al bij de dierenarts,(als hij 3 maanden is, ze worden ongeveer geslachtsrijp tussen de 4-12 maanden) meteen gemaakt voor als hij oud genoeg is!. :)

Een ram wordt geslachtsrijp met 3 maanden , een voedster met 4. Ik zou ze dus liever wat eerder uit elkaar halen, gezien ze rond dezelfde tijd geslachtsrijp worden.

Ze zijn overigens wel heel leuk.

Steenbok12

Re: Gezinsuitbreiding! 2 nieuwe konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 22:43

Bedankt voor de informatie allebei. Ik bel maandag even de dierenarts wat het beste is. Heb op internet ook even rondgekeken en lees overal net weer andere informatie :) . Gaat verder super met ze. Ze accepteren elkaar en zitten al gezellig bij elkaar. Ze eten en drinken verder ook prima :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 22:59

Ik heb mijn 3 voedstertjes toen van een klasgenootje gehad (toen was ze dat nog hihi, mijn konijntjes worden bejaard onderhand) en die gaf ze niet eerder weg dan 8/9 weken. Beestjes hebben nog heerlijk bij de moeder kunnen zitten en de aaibaarheidsfactor was echt nog gigantisch hoog toen ik ze kreeg, wat een SCHATJES.

Impressie:
Kip :)
http://fc01.deviantart.net/fs41/i/2009/ ... emurin.jpg

Samen met Fudgie (of Brownie/Houdini, ik kon ze toen niet goed uit elkaar houden omdat ik hun gedrag nog niet kende, maar qua blik in de oogjes lijkt me dit gelukkig toch Fudgie, want die is er nog)
http://nemurin.deviantart.com/art/Baby- ... -113096199

Hier waren ze zo'n 8-9 weken (denk eerder zelfs 9) - maar als die van jou het goed doen en zich op hun gemak voelen (waar het wel naar klinkt) dan is er niks aan de hand toch?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:10

Hihi, wat een leukerds!
Die van 11 weken is ook nog steeds ontzettend aaibaarheidsfactor hoor :) . De dierenwinkel vind ik ook verder super. Ben ook naar de intratuin en boerenbond geweest waar ze ook konijnen verkochten en je merkt wel echt het verschil met kennis. Goed en ik heb ze nu al, kan ze moeilijk teruggeven aan de fokker ;) dus daar maak ik me verder ook niet zo druk over! En daarbij zijn ze mooi met z'n 2en, zou het toch anders vinden als je zo'n kleintje alleen zou meenemen :)

Vind de tip van dat het mannetje eerder als drie maanden vruchtbaar kan worden wel een goede, dus daar ga ik even achteraan.

Wat vind je trouwens 'bejaard' bij jou konijnen :) ? Mijn overleden konijn was ook rond de 12 en geloof een dwergkonijn (2e hands gekregen :) )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:05

Nou ja zoals ik zei, ik had ze van een klasgenoot en die had ook gewoon zitten internetten. :+ Haar konijn had ook nog nooit kindjes gehad, was eigenlijk al wat ouder en was gewoon een ongelukje.

En tja, men zegt soms dat konijnen 6-8 kunnen worden, maar volgens mij klopt dat niet, want ik hoor veel vaker dat ze rond/boven de 8 of zelfs 12 zijn. En laatst stond in de dierentuin in Emmen inderdaad dat ze 8-12 kunnen worden. Dus dan zijn mijn konijnen nu midlifers want ze zijn 6. :)

Je merkt ook niet dat ze "oud" zijn, de zwarte heeft 3 grijze haren ofzo en ze krijgen allebei een wit befje in de winter. Plus dat ze een wat grotere wam hebben dan vroeger.
Ik denk eigenlijk dat ze nog wel 6 jaar mee kunnen. ;) (Zal m'n moeder leuk vinden, dan overleven ze mijn hele opleiding.)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:12

1234 schreef:
6 weken klopt inderdaad al helemaal niet :P
Maar dierenwinkels halen ze voornamelijk al op hele vroege leeftijd weg, omdat ze dan nog zo schattig zijn, en dus veel meer gekocht worden. Dierenwinkels hebben niet altijd de goede kennis over het welzijn van de dieren.

Want dit lees ik op internet:

Wanneer mag het konijntje weg

Jonge konijntjes drinken tot 7 weken bij de moeder en vaak zelfs langer, dat hangt van het moederkonijn af. Met het oog op hun gezondheid en de ontwikkeling van sociaal konijnengedrag is het beter om ze niet eerder van de moeder te scheiden dan wanneer ze 8 weken oud zijn. Scheiding kan uitsluitend eerder als het moederkonijn aangeeft de jongen vervelend te vinden door ze weg te snauwen. Wanneer ze gescheiden moeten worden van de moeder is het het beste om de jongen in het ouderhok te laten en de moeder te verplaatsen. Als de jonge konijntjes niet tegelijk met de moeder-scheiding hoeven te verhuizen geeft dat minder stress.

Daarom zou ik zowieso óók als ze dierenwinkel aangeeft ze al later te hebben overgenomen dan ze vermelde tijd, ze niet kopen :n dan stimuleer je het gedrag juist.

En niet alleen dierenwinkels, kijk bij bij eenmaal-andermaal overige :n
Denk je op bokt te zitten met mensen die het welzijn van de dieren belangrijker vinden dan de centen :\

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:13

Wat een schatjes. :+:
Gefeliciteerd met ze :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:16

x_Marr schreef:
Denk je op bokt te zitten met mensen die het welzijn van de dieren belangrijker vinden dan de centen :\

Hier op Bokt kan het ook liggen aan onwetendheid, vergeet dat niet. Er staan tenslotte heel wat verschillende dingen op internet en ook als je in de dierenwinkel gaat vragen krijg je dus heel wat verschillende antwoorden.
Beste is eigenlijk nog om een dierenarts te gaan vragen als je konijntjes kwijt wilt denk ik.

Maar eerlijk gezegd maakt dat hier voor TS niet uit, want ze hebben het naar hun zin. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:19

Nemurin schreef:
x_Marr schreef:

Hier op Bokt kan het ook liggen aan onwetendheid, vergeet dat niet. Er staan tenslotte heel wat verschillende dingen op internet en ook als je in de dierenwinkel gaat vragen krijg je dus heel wat verschillende antwoorden.
Beste is eigenlijk nog om een dierenarts te gaan vragen als je konijntjes kwijt wilt denk ik.

Maar eerlijk gezegd maakt dat hier voor TS niet uit, want ze hebben het naar hun zin. :)

Nope, ben nu via PB in discussie met iemand die zegt dat ze al jaren konijnen fokt.... en toch doet ze ze met 6 weken weg, ze verkoopt ze namelijk ook aan dierenwinkels met 6 weken, dus dan moet dat particulier ook maar :n

Idd. ga een beetje offtopic :=

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:11

Wat een leuk stel!
Mijn konijnen heten: Kasmir (vogel was uit logeren geweest, en riep alleen nog maar Kasmir :') )
Kwisa (vallende sneeuw, vernoemd naar dolfijn die op dezelfde dag geboren is )
en Zazu (vogel uit Lion King)
Waren/zijn wel allemaal rammen, hoewel de eerste twee bij de dierenwinkel als vrouwtjes zijn gekocht, laatste komt bij fokker vandaan, Zazu was toen iets meer dan 9 weken oud (geloof ik).

Wat dacht je van de naam Belle? (bij welke fokker heb je haar vandaan?)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:10

Bedankt voor jullie reacties, wel grapiig die meningsverschillen. Vind het begrijpelijk hoor dat je zoiets hebt van ze horen tot 8 weken bij moeder maar denk dat in de praktijk bij fokkers e.d. 6 weken aangehouden wordt.

Met de konijnen gaat het erg goed. Zijn al veel minder schuw, eten al wat uit mijn hand en zijn al beter te aaien. Ze poepen alleen in het nachtgedeelte en slapen geloof ik gewoon voor het gaas zeg maar. Schep in ieder geval de poep naar een andere hoek omat ze in de winter toch het nachthok moeten gebruiken :)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:17

Overigens ook namen gevonden.
Meneer Frits en Puck. :P
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 18-04-10 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:21

Goede fokkers zullen minimaal 8 weken aanhouden, alleen slechte hobbyfokkers of broodfokkers zullen 6 weken aanhouden of zelfs 5 weken..

Wens je succes met dat poep naar de andere hoek scheppen, hopelijk maken ze daar gebruik van, hier helas iig niet dus ze keutelen vrolijk in het binnenhok :+
Leuke namen :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 20:23

Haha dank je wel ;) Ja van mij mogen ze het ook daar doen, maar is voor hun minder fijn straks :) En wil eigenlijk ook zo'm 'wc' straks want mijn ijzeren plaat in het hok is al goed beschadigd van mijn vorige konijn,

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:11

Tja ze houden vaak 1 poepplek aan en die kiezen ze zelf uit. Misschien dat het helpt om de poep naar de andere hoek te scheppen, maar bij mijn konijnen heeft dat nog nooit geholpen hihi. :+ Je kunt ze eigenlijk in de winter net zo goed buiten laten hoor, als ze maar die schuilmogelijkheid hebben.

Leuke namen trouwens! Meneer etc. vind ik altijd erg leuk in huisdieren namen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 07:48

Haha ja we hadden eerst Meneer en Mevrouw de Boer := Vond dat ook wel echt heel vet maar vond een 'echte' naam toch leuker :P

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:59

lief <3

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:42

Ze zijn super schattig :+: Veel plezier met ze!
Fijn dat je man en vrouw hebt genomen, dat gaat idd het beste samen. Nu maar hopen dat hij op tijd gecastreerd wordt :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:19

Temeraire schreef:
Ze zijn super schattig :+: Veel plezier met ze!
Fijn dat je man en vrouw hebt genomen, dat gaat idd het beste samen. Nu maar hopen dat hij op tijd gecastreerd wordt :D

Nestgenoten algemeen gaan goed samen. Ik had 3 zusjes, onafscheidelijk tot de 3e te lang weg bleef, die hebben ze er toen samen uitgeschopt. Maar die andere twee nog steeds aan elkaar aan het plakken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:05

Ja, maar schijnbaar kan het toch mis gaan, ook bij zusjes ivm hormonen e.d. ach t lijkt goed te klikken en staks gecastreerd hopenlijk ook. Voor mijn verjardag(over 2 weken) krijg ik een mooie ren, dus dan kunnen ze lekker uit het hok.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:17

Het kan helaas altijd misgaan, ja... ook na jaren nog. :) Alleen dat laatste bij konijnen gelukkig een stuk minder.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:08

Leuke konijntjes! Jouw mannetjes konijn heeft een beetje hetzelfde kleur als mijn mannetjes konijn.

Hier foto's van mijn konijn:
Afbeelding

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 20:10

oh ook een leukerd :) Wel een heel donker koppie zeg! Looptie bij jullie gewoon los in de tuin :)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:17

Nee dat kan helaas niet i.v.m. katten in de omgeving die vast een hapje van mijn nijn willen eten hahah.

Hij komt wel elke dag minimaal 45 min in de tuin los te staan.
Verder hebben we een best grote hok met een ren als uitloop :)
Zo kan hij zelf bepalen of hij binnen of buiten blijft.
&Toevallig heb ik sinds gister een nieuwe hok gekregen ;) Een 2 verdiepings hok hij is best ruim dit was een mooier en handiger hok voor in de tuin.

Ik kreeg hem toen hij 7 weken was en hij is nu 3 jaar.
Dit is een foto van toen hij ongeveer 10 a 11 weken was :
Afbeelding
Hier is hij nog best licht :)