Pluisje, de grondeekhoorn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:12

xXLianneXx schreef:
Hannah_Menno schreef:
Ach kom fluffyfox, je overdrijft een beetje hoor.
Hoeveel cavia's of hamsters of goudvissen zitten in te kleine kooitjes? En ja, dat zijn gedomesticeerde dieren. Wie zegt dat eekhoorntjes dat niet kunnen worden? Hoeveel mensen houden slangen in hokken.. Dat zijn ook dieren die moeilijk te domesticeren zijn. Ben je daar ook tegen?

TS; Wat een super schatje zeg! :+:

het verschil is dat die dieren niet meteen in een hokje gestopt zijn.
kijk maar naar de hond/wolf

mensen woonden in dorpjes en gingen hun restvlees om het dorp gooien zodat de wolven dat zouden eten en vervolgens vreemden weg zouden jagen. op een gegeven moment kwamen ze steeds dichterbij maar nog steeds niet in een hokje gestopt.
later woonden ze in de dorpen(zo ongeveer weet niethet preciese verhaal) en zo zijn daar generaties overheen gegaan voordat die dieren écht gewent waren en ook voor de mens gingen samenwerken met het jagen.
dat heeft heeeel lang geduurt voor "onze" huishond er was.

Een wolf die had als die opgesloten zou worden de hele handel afgebroken en uiteindelijk doodongelukkig geweest.
Miss went die daar op ten duur aan maar vaak krijg je dan steriotyp gedrag dat ze gaan weven of juist doodstil zitten en niks meer doen omdat ze de hoop opgegeven hebben.

Een eekhoorn is niet gedomesticeerd maar wordt wel ineens in een hokje gestopt, net zoals een wolf zou die dat echt niet prettig vinden zeker niet als die ruimte zó ontsettend beperkt is! Als ik een eekhoorn of 2 zou nemen zou ik zorgen dat hij op z'n minst een schuur aan ruimte zou hebben(ik woon nog bij mijn ouders die hebben een lekker groot huis dus dat zou nog kunnen ook) en een ruim buitenhok waarbij ook een (kleine) boom staat zodat hij het ook hogerop zou kunnen zoeken. Zoniet zou ik geen wild dier nemen. Tenminste niet een die die ruimte ook echt zou willen als die de mogelijkheid krijgt.
er was ook een poos terug een topic over een dwergkrokodil waar iedereen zo boos over was omdat hij geen hele vijver zou krijgen. er waren wijnig mensen die keken naar wat dat dier in het wild zou gebruiken aan grond en ruimte en dat was niet meer dan die schuur.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er zulke kleine hokjes voor cavia's en konijnen worden verkocht! alsof je de hele dag op de wc opgesloten zit, nou nee dankje.

maargoed ik dwaal af van het punt dat ik wou zeggen dat domesticeren en opsluiten iets heel anders is. Eekhoorns zullen ook nooit écht gedomesticeerd worden door ze alleen maar op te sluiten.

TS veel plezier met je eekhoorn maar ik hoop toch dat je hem nog meer ruimte kan bieden en het zou helemaal super zijn als hij ook naar buiten kan.
zoniet doe dan wat aan zijn leefomgeving want meer takjes en verstopplekjes zijn wel nodig(zover ik kan zien)
en nog een vraagje: geef je dat knaagdierenvoer eigenlijk in een bakje of niet?

ik bedoel deze hele lap tekst tegen niemand gemeen of aanvallend moge dat duidelijk zijn :D

Ja, hij krijgt het voer inderdaad uit een bakje.
Daar neemt hij het uit, begraaft het onder de houtvezel of neemt het mee z'n holletje in :)
Hij heeft ook nog een soort liksteen met binnenin wat voer, houdt hij zich uuuren mee bezig om het voer eruit te krijgen :j

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:16

xXLianneXx schreef:
het verschil is dat die dieren niet meteen in een hokje gestopt zijn.
kijk maar naar de hond/wolf

mensen woonden in dorpjes en gingen hun restvlees om het dorp gooien zodat de wolven dat zouden eten en vervolgens vreemden weg zouden jagen. op een gegeven moment kwamen ze steeds dichterbij maar nog steeds niet in een hokje gestopt.
later woonden ze in de dorpen(zo ongeveer weet niethet preciese verhaal) en zo zijn daar generaties overheen gegaan voordat die dieren écht gewent waren en ook voor de mens gingen samenwerken met het jagen.
dat heeft heeeel lang geduurt voor "onze" huishond er was.

Een wolf die had als die opgesloten zou worden de hele handel afgebroken en uiteindelijk doodongelukkig geweest.
Miss went die daar op ten duur aan maar vaak krijg je dan steriotyp gedrag dat ze gaan weven of juist doodstil zitten en niks meer doen omdat ze de hoop opgegeven hebben.

Een eekhoorn is niet gedomesticeerd maar wordt wel ineens in een hokje gestopt, net zoals een wolf zou die dat echt niet prettig vinden zeker niet als die ruimte zó ontsettend beperkt is! Als ik een eekhoorn of 2 zou nemen zou ik zorgen dat hij op z'n minst een schuur aan ruimte zou hebben(ik woon nog bij mijn ouders die hebben een lekker groot huis dus dat zou nog kunnen ook) en een ruim buitenhok waarbij ook een (kleine) boom staat zodat hij het ook hogerop zou kunnen zoeken. Zoniet zou ik geen wild dier nemen. Tenminste niet een die die ruimte ook echt zou willen als die de mogelijkheid krijgt.
er was ook een poos terug een topic over een dwergkrokodil waar iedereen zo boos over was omdat hij geen hele vijver zou krijgen. er waren wijnig mensen die keken naar wat dat dier in het wild zou gebruiken aan grond en ruimte en dat was niet meer dan die schuur.

Ik ben het er ook niet mee eens dat er zulke kleine hokjes voor cavia's en konijnen worden verkocht! alsof je de hele dag op de wc opgesloten zit, nou nee dankje.

maargoed ik dwaal af van het punt dat ik wou zeggen dat domesticeren en opsluiten iets heel anders is. Eekhoorns zullen ook nooit écht gedomesticeerd worden door ze alleen maar op te sluiten.

TS veel plezier met je eekhoorn maar ik hoop toch dat je hem nog meer ruimte kan bieden en het zou helemaal super zijn als hij ook naar buiten kan.
zoniet doe dan wat aan zijn leefomgeving want meer takjes en verstopplekjes zijn wel nodig(zover ik kan zien)
en nog een vraagje: geef je dat knaagdierenvoer eigenlijk in een bakje of niet?

ik bedoel deze hele lap tekst tegen niemand gemeen of aanvallend moge dat duidelijk zijn :D

Amen

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:20

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 17:24

xXLianneXx schreef:
Joycebunny schreef:
Ja, hij krijgt het voer inderdaad uit een bakje.
Daar neemt hij het uit, begraaft het onder de houtvezel of neemt het mee z'n holletje in :)
Hij heeft ook nog een soort liksteen met binnenin wat voer, houdt hij zich uuuren mee bezig om het voer eruit te krijgen :j

wat nog beter zou zijn is het te verstoppen :) net zoals die liksteen, maar die staat (neem ik aan :o ) vrijwel altijd op dezelfde plek dus weet hij waar hij het vinden kan. Je kan voer in dennenappels verstoppen en achter takjes ook zelf al op de grond gooien. Zo hou je goed rekening met zijn natuurlijke gedrag en kan hij er alleen maar vrolijker van worden :)
ook meer takken, we kunnen natuurlijk alleen maar een plank zien dus dat is een beetje moeilijk te beoordelen, maar eigenlijk als je bijv. 3 planken hebt zou er op de eerste een paar takken moeten hangen en op de 2de meer takken en op de 3de veel takken. Een beetje opbouwen zoals een boom. Ook echt zand op de grond waar je ook een waterbakje kan ingraven zou natuurlijker zijn.
Het enige nadeel van het voor hem zo leuk mogelijk maken is dat hij zich beter kan verstoppen en je hem (misschien) minder ziet.
Maar ik neem aan dat je het beste voor hem wil natuurlijk :D

Bedankt voor de tips, zal ik zeker aan proberen te werken :j
& inderdaad, op de foto zie je enkel de 'verdieping' zegmaar. Hij heeft nog een hele touwladder in z'n hok hangen.
zit hij trouwens erg veel op. verder nog zo'n rad waar hamsters inlopen, maar dan voor grotere knaagdieren (fredjes bijvoorbeeld)
en daar maakt hij het meest gebruik van. Loopt hij erg veel in :j

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 17-11-22 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fluffyfox

Re: Pluisje, de grondeekhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:30

leuke tips!!
ben benieuwd hoe je beestje erop reageert
(en natuurlijk benieuwd naar fotos)
:)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:51

fluffyfox schreef:
sorry maar ik vind de fotos niet mooi
het straalt niks uit
beesie zit daar in een hokje kan me niet voorstellen dat hij een waardig leven heeft eigenlijk.
misschien heeft hij wel boomstammetjes oid, maargoed dat is niet te zien.
en moeten die beestjes ook niet eten kunnen verstoppen en later weer opzoeken enzo??

snap wel dat het bijzonder is in je huis, maar vind het wel echt zielig voor eekhoorntje

Konijnen,hamsters en cavia's zitten toch ook in hokjes? Ik vind hem leuk :D

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:55

.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:57

ah leuk een boeroendoek. :D Aziatische grondeekhoorn.. ;)

Wij hebben die van ons 9 jaar gehad. Heel leuk tam beest. :)

In wat voor een hok heb je hem zitten? En wat voer je hem trouwens? Ik vind hem zo dof in zijn vacht zitten....

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:59

@Eejj : wow 9 jaar, heb ergens gevonden dat ze gemiddeld maar 5 jaar worden :oo
Lees topic nog eens door, daar staat alles over zijn hok ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:04

Wat een moppie zeg!
Dus ze kunnen iets van 9 worden?
Of ouder?

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:05

Ik heb het doorgelezen... ;)

Ze leven wel langer als 5 jaar hoor.. als ze in de winterslaap gaan "slijten" ze minder. Een mannetje wordt gemiddeld een jaar of 7 á 8. Ik zou je aanraden om wat takken van fruitbomen in het hok te doen , zodat hij daar ook aan kan knagen. Verder zou ik ook zeker een bakje met (zilver)zand in de kooi doen , even wat water erin gieten zodat het iets muller wordt. Vinden ze héérlijk. Ze gaan er echt in rollen , netzoals paarden. Heerlijk om van de kriebels af te komen.. ;)

Wat voor een nacht/slaaphok heeft hij? En ik zou voor deze eekhoorn denk ik persoonlijk geen maatje meer zoeken. Denk dat dat niet goed gaat....

"Fluit" die van jullie niet? En je zegt dat hij gewoon knaagdier voer krijgt? Wat precies. Je hebt namelijk speciaal voer voor boeroendoeks , te verkrijgen in de betere dierenwinkels. Ook zijn ze gek op yoghurt en levende meelwormen. Vooral dat laatst is heel goed voor ze. :)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:09

Wat een schatje :))

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 19:12

Eejj schreef:
Ik heb het doorgelezen... ;)

Ze leven wel langer als 5 jaar hoor.. als ze in de winterslaap gaan "slijten" ze minder. Een mannetje wordt gemiddeld een jaar of 7 á 8. Ik zou je aanraden om wat takken van fruitbomen in het hok te doen , zodat hij daar ook aan kan knagen. Verder zou ik ook zeker een bakje met (zilver)zand in de kooi doen , even wat water erin gieten zodat het iets muller wordt. Vinden ze héérlijk. Ze gaan er echt in rollen , netzoals paarden. Heerlijk om van de kriebels af te komen.. ;)

Wat voor een nacht/slaaphok heeft hij? En ik zou voor deze eekhoorn denk ik persoonlijk geen maatje meer zoeken. Denk dat dat niet goed gaat....

"Fluit" die van jullie niet? En je zegt dat hij gewoon knaagdier voer krijgt? Wat precies. Je hebt namelijk speciaal voer voor boeroendoeks , te verkrijgen in de betere dierenwinkels. Ook zijn ze gek op yoghurt en levende meelwormen. Vooral dat laatst is heel goed voor ze. :)

Wauw, enorm bedankt voor de vele tips! :D
Hij krijgt nu voer voor knaagdieren in het algemeen, konijnen, fretten, cavia's.
Dat speciaal voer voor boeroendoeks heb ik nog niet gezien :)

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:17

Mocht je trouwens toch nog een maatje voor hem willen , ze kunnen wel heel goed met parkieten etc. :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:57

.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:45

xXLianneXx schreef:
Ilse_123 schreef:

Konijnen,hamsters en cavia's zitten toch ook in hokjes? Ik vind hem leuk :D

is dat het beste argument dat je kan bedenken? die en die zitten in hokjes dus alles kan ik hokjes..
heb je wel eens gevraagt of zo'n konijn het leuk vind om opgesloten te worden?
bedenk zelf maar dat je de hele dag op de wc zit, dat is precies hetzelfde namelijk.
TS is gelukkig bereid om het hok aan te passen om het natuurlijker te maken.
maar omdat konijnen in een hok zitten moet een tijger dan ook maar in een hok van 2m x 1,5m ? dat is namelijk de vergelijking[/quote]

Ho ho :P , zo bedoelde ik het ook weer niet, ik bedoel alleen maar dat dieren die in hokken leven niet gelijk zielig zijn. Natuurlijk zijn er dieren die bepaalde hoeveelheden aan ruimte nodig hebben, maar zo heeft elke diersoort behoefte aan een bepaalde hoeveelheid ruimte, en dan is een konijn met een tijger vergelijken geen goede :+ . Ik vind persoonlijk dat deze diertjes er goed uitzien en het volgens mij prima naar hun zin hebben :D

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:52

ja leuk.......NOT, er lopen bij mij regelmatig herten door de tuin, denk dat ik er binnenkort ook gewoon eentje in een hok zet, dan heb ik mijn eigen hert! wordt ie vast gelukkig van. WILDE DIEREN WILLEN NIET IN EEN HOKJE!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:00

LOCA schreef:
ja leuk.......NOT, er lopen bij mij regelmatig herten door de tuin, denk dat ik er binnenkort ook gewoon eentje in een hok zet, dan heb ik mijn eigen hert! wordt ie vast gelukkig van. WILDE DIEREN WILLEN NIET IN EEN HOKJE!

Herten worden nu ook gewoon in weilanden gehouden hoor. Als ze er problemen mee hebben zouden ze niet eten en niet gezond zijn. Natuurlijk moet je een echt wild hert niet in een weiland zetten, maar tegenwoordig zijn dieren iets meer gedomesticeerd (hoop dat ik het goed schrijf). En ja, dat gebeurd ook met grondeekhoorntjes.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:18

.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:28

Schattig diertje. :))

Zooplus verkoopt ook eekhoornvoer, zie hiero. Niet dat ik er verstand van heb, maar ik was benieuwd of zij het hadden, dus heb ik even gekeken. ;) Lijkt me in ieder geval gezonder voor hem dan standaard knaagdiervoer.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:30

xXLianneXx schreef:
Ilse_123 schreef:
Ho ho :P , zo bedoelde ik het ook weer niet, ik bedoel alleen maar dat dieren die in hokken leven niet gelijk zielig zijn. Natuurlijk zijn er dieren die bepaalde hoeveelheden aan ruimte nodig hebben, maar zo heeft elke diersoort behoefte aan een bepaalde hoeveelheid ruimte, en dan is een konijn met een tijger vergelijken geen goede :+ . Ik vind persoonlijk dat deze diertjes er goed uitzien en het volgens mij prima naar hun zin hebben :D

En wie ben jij als mens om te bepalen of die gelukkig is? Hoeveel mensen heb ik wel niet horen zeggen ja, ze heeft een klein hok maar ziet er zo gelukkig uit dat het geen probleem is, hij rent namelijk nog steeds vrolijk rondjes de hele dag. Diertje kon dan nog net een rondje draaien en door gebrek aan ruimte deed die dat de hele dag door. Kan je vertellen dat dat echt niet uit vrolijkheid is..
maar goed dit is off topic wilde er alleen maar mee zeggen dat mensen te snel de concusie maken dat het dier gelukkig is terwijl ze het niet kunnen vragen.

Nee okee, ik begrijp jullie punt, maar ik heb het ook niet over extreem klein natuurlijk. Ik heb een lading cavia's en konijnen gehad en die leefde in een enorme ren van 7x3, maar bijv. een paard kan vaak niet eens rondjes rennen. Het punt ontopic is gewoon dat deze diertjes het echt niet slecht hebben

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:39

Ik wil alleen maar zeggen dat ik het een schatje vind wat een lief koppie heeft hij zeg.