Sluierstaarten Goldy en Shelly

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Sluierstaarten Goldy en Shelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:01

Ik had vroeger ook altijd goudvissen in een aqua en elk jaar als de zomervakantie aanbrak ging de vis in de vijver :) Onze oudste vis is nu 15 jaar (en heeft al 3 verschillende vijvers overleefd, want omdat de vissen groeiden, lieten wij de vijver meegroeien. Nu is de vijver 3 meter bij 1,5 meter en 1 meter diep, dus de vissen zijn groot! :D) en de goudvis is nu zo'n centimeter of 30! Blijft altijd mooi om te zien :j Zijn prachtige dieren!
Al heb ik in mijn aquarium nu alleen nog kleine visjes (neon tetra's en sherry barbelen) omdat 54 liter niet geschikt is om een goudvis echt mooi tot z'n recht te laten komen.
Maar goed, in de vijver kan je ze ook heel erg mooi volgen :) (fotograveren is alleen wel lastig hahah :P)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:43

Ik vind het wel een goeie ontwikkeling dat het hele concept van goudvis-in-kom tegenwoordig niet meer zo geaccepteerd wordt. Het is eigenlijk alsof je een babykoikarper in een kommetje zet. Dat zou ook iedereen raar vinden.

In mijn mini-aquariumpje komen alleen garnaaltjes en b.brigittae. Heeeeel klein en heeeeel leuk.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:51

bluezarka schreef:
Hebben jullie dat ook wel eens, dat je er soms achterkomt dat zoiets 'simpels' eigenlijk onwijs mooi is...

Met regelmaat, een heel apart gevoel maar wel fijn en intens!

Mooie foto's van twee prachtige vissen!! +:)+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:55

Ik had ook ooit eens sluierstaarten.Ben vergeten hoe ze heetten, had ze wel een naam gegeven maar die kon ik nooit onthouden :D en nee inderdaad, vissen zijn niet mijn ding. na een tijdje in een kommetje hebben gezeten heb ik ze in de vijver in de tuin geflikker. Hier zijn ze nog flink wat gegroeid maar op een gegeven moment waren ze verdwenen. Waarschijnlijk een reiger ofzo :Y)
Vind het wel erg mooie scherpe foto's!

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 00:36

Ze zitten nu in een bak van 80 x 40 x 40 cm met een filterpomp er in. Ze zijn nu dus al zo'n 20 cm en waarschijnlijk komt er nu een mooi hoekaquarium met weer iets meer ruimte...
Ze zijn wel erg gegroeid door de jaren heen, terwijl ze eigenlijk maar heel weinig te eten krijgen. Wel eten ze aardig van de plantjes..haha
Wat leuk om te horen dat best wel veel mensen ook een eigen goudvis hebben, of hebben gehad...
Ben zelf ook wel blij dat een 'kommetje' tegenwoordig 'not done' is, arme beestjes...
En we hopen natuurlijk dat deze beauty's nog jaaaaaaaaren mee zullen gaan!!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:49

Grappig, ik ben ook van een bakje naar een hoekaquarium gegaan voor mijn sluierstaarten :) Planten eten ze bij mij ook, het is haast niet bij te houden := Na een half uur drijft alles aan de oppervlakte en na een paar dagen is het op :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:54

Goudvis soorten staan erom bekend dat ze de bak niet netjes houden en het liefst ook alles omploegen :P (vooral in onze vijver duidelijk zichtbaar: ze vinden het heerlijk om door de modderige onderlaag te wroeten :+)
Stelletje monsters :D

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:59

Gaaf hoor die vissen! Heb er zelf niet veel mee maar de foto's zijn rete scherp vind ik knap zo door het glas heen, en ik wist niet dat er ook mooi gemarmerde sluierstaarten waren vinnik dan wel weer errug gaaf!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 10:30

superpony schreef:
Wij hebben ook een sluierstaart. We zijn ooit begonnen met 2 goudvissen. later 2 sluierstaarten, waarvan er nu al 5 jaar eentje alleen rondzwemt. Af en toe doet ie heel vreemd, zoals op zijn zij zwemmen of onderste boven, maar dat is ook al jaren normaal. Volgens mij rust hij dan echt, want als je even kijkt, komt ie inderdaad terugkijken. tenminste zo lijkt het.
Ik vind vissen heel mooi om te zien gewoon. En als je al jaren zo een vis hebt, ga je je toch echt wel hechten. Ben best beetje bang voor de dag dat deze niet meer zwemt. Die andere waren korter bij ons, maar aan deze zijn we ons gaan hechten en we praten ook tegen hem en kijken elke dag wel eventjes naar hem.

geef je hem drijvend voer(vlokken oid)? daar kan een sluierstaart niet goed tegen, die nemen namelijk elke keer als ze eten een hap lucht mee wat in hun lijfje blijft zitten en daardoor gaan ze op de kop zwemmen.
een sluierstaart kan je het beste langzaam zinkend voer geven bv granulaat.
een vis gaat echt niet voor zijn lol op de kop zwemmen hoor ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:14

@vajente, hij krijgt granulaat idd speciaal voor sluierstaarten. We hebben hem al 5 jaar en hij doet het altijd al. Ik weet bijna zeker dat ie rust als ie een beetje op zijn zij gaat, want als we voorbij lopen reageerd ie actief. En ik zie hem wel vaker gewoon lekker zwemmen. Als hij van onder naar boven komt lijkt ie weleens onderste boven te zwemmen, maar dat doet ie dus alleen van beneden naar boven en hij dobbert niet bovenaan.
Ik heb hem nu al 5 jaar zo en hij krijgt verder niet teveel te eten ook. Ik ga ook niet teveel veranderen, want ben bang dat ie juist dan een klap kan krijgen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:22

je kan naast het granulaat ook levend of diepvries voer geven, is goed voor ze ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:26

Ik heb mijn sluierstaart nu ook al 5 jaar, helaas is er laatst toch ene dood gegaan :(

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:32

Leuke vissen!

Wij hebben in de drinkbakken van de koeien goudvissen zwemmen, om de etensresten die uit de mond van de koe vallen op te eten. Die vissen zijn ook echt enorm, laatst 1 gezien van toch zeker 20 cm.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:34

superpony, wat jou sluier voor gekkigheid doet doet mijne ook :+ dacht eerst ook dat het door lucht kwam maar geloof nu dat ie gewoon beetje appart is haha ( blijkbaar niet appart genoeg om de enige te zijn ;) )

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:14

ik heb ook vroeger 2 sluierstaarten gehad, Jippie en Joeppie :j
had ze al 8 jaar en toen besloten m'n ouders dat ze van een aquarium best in de vijver konden.
nou.. binnen 3 uur waren Jippie en Joeppie dus mooi opgegeten door een reiger :=
dus bij ons mochten er nooit meer vissen in de vijver, werden toch vogenvoer anders, en dat vind ik zielig.
en om nou allerlei spannende stellages, constructies en weet ik niet wat boven de vijver te plaatsen, dat zagen we dus niet zitten toen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:13

mooie vissen

bij mij gaan ze 1 of ander manier naar een paar maanden dood. Hoe goed ik ook voor ze zorg

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:21

plutolover schreef:
mooie vissen

bij mij gaan ze 1 of ander manier naar een paar maanden dood. Hoe goed ik ook voor ze zorg

Ligt er maar net aan hoe je ze houdt waarschijnlijk.