Kleine meisjes worden groot! [drieling kalfjes]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Re: Kleine meisjes worden groot! [drieling kalfjes]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:27

Ah wat cool! :D kalfjes zijn gewoon helemaal te gek :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 21:09

MamboBeach schreef:
Geweldig! Ik vind koeien zo gaaf!
Ben er ook een beetje mee opgegroeid.

Cool, 3 van die dames bij elkaar, ze zien er goed uit zeg!
Bijzonder zeg, een drieling!

Mijn neef heeft ooit met een kalf in de krant gestaan, dat is denk ik zo al ruim 20 jaar geleden, daar groeide een stuk staart uit zijn neus... Over bijzondere dingen gesproken...

Jakkes een staart uit de neus??!! :\

Bedankt voor de leuke berichtjes! :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:49

Ja, bizar he! Foutje van moeder natuur!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:23

Wat een leuk stel, zeg, die drie :+: . Bij ons op de pensionstal annex boerderij hadden ze vleeskoeien, die alleen via een keizersnee kunnen bevallen, maar nu worden er jonge melkkoeien gestald, Dat zijn zulke fijngebouwde hertjes vergeleken bij die enorme Belgische Blauwen :)) .

Ik heb altijd begrepen dat koeien uit een meerling veel moeilijker drachtig te krijgen zijn, wat de reden zou zijn waarom veel boeren niet zoveel op hebben met ee tweeling of nog-meerling. Is dat een fabeltje of is dat echt zo?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:38

A zo leuk om ze weer te zien! En wat zijn ze leuk zo samen :j Hoop dat het goede melkkoetjes gaan worden :j

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 23:40

Oh wat leuk :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:07

Gwen schreef:
Ik heb altijd begrepen dat koeien uit een meerling veel moeilijker drachtig te krijgen zijn, wat de reden zou zijn waarom veel boeren niet zoveel op hebben met ee tweeling of nog-meerling. Is dat een fabeltje of is dat echt zo?

Ik geloof dat dat zo is als er een twee eiige tweeling is, een kui en een stiertje.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:09

Gwen schreef:
Wat een leuk stel, zeg, die drie :+: . Bij ons op de pensionstal annex boerderij hadden ze vleeskoeien, die alleen via een keizersnee kunnen bevallen, maar nu worden er jonge melkkoeien gestald, Dat zijn zulke fijngebouwde hertjes vergeleken bij die enorme Belgische Blauwen :)) .

Klopt wel hoor, vrienden van ons hebben een boerderij en hebben liever ook geen meerlingen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:03

Gwen schreef:

Wij hebben ook een enkele blauwe en idd, die zijn een stuk breder dan die fijne roodbonte kalfjes.

Bij een tweeling waar het een mannetje én een vrouwtje zijn, is het vrouwtje onvruchtbaar. Dat wordt hier kwee genoemd, weet niet of dat overal zo is.
Maar een meerling met enkel vrouwtjes zijn ze niet minder vruchtbaar, tenminste hebben wij nog niet gehad. :)
poes schreef:
A zo leuk om ze weer te zien! En wat zijn ze leuk zo samen :j Hoop dat het goede melkkoetjes gaan worden :j

Hopen wij ook, moeder is een goede melkkoe dus denk dat dat wel goed komt. Denk dat ze over 2 jaar voor het eerst kalven, dus dan merken we wel of het goede melkkoeien worden. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:57

Das nog best lang! Mogen ze nog fijn genieten dus :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:10

Ze doen het best!

Hier hebben ze het over een kwenne als het de vrouwelijke helft van een tweeling is. Overigens hebben we er weleens een paar kalveren van getrokken. Na twee lukte het niet meer maar de kalfjes op hun beurt waren weer prima vruchtbaar.

:D dat was mijn speciale kalfje, ze was een stuk kleiner dan de stier en was na een paar dagen ongelooflijk aan de diarree. We hebben d'r echt voor de dood weggehaald. Later liep ze als een grote hond achter me aan. Was wel een grappig gezicht en ze bleef het doen, ook toen ze me allang voorbij gegroeid was.

Ach, een ander gaat wandelen met zijn pony, ik liet het kalf uit.... :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:53

@ Anne_GTI: ja wij hebben ook wel eens van die kleine kalfjes gehad 'hondjes' noemen wij die hier! :))
Voeren we dan 5 á 6x op een dag met een fles, knuffelen ermee en als ze wat groter worden gaan we dr mee lopen, heel hilarisch.

En ze groeien idd hard, maar er loopt een kalf bij die is minimaal 1 maand jonger, maar die is toch al groter. Is toch wel te zien dat ze wat groeiachterstand hebben.