Ah, wat een droppies joh, nog zo klein. Leuke foto's! Ook apart om te zien hoe je zo'n kleintje het ei uit helpt komen.
Chaelle
Geplaatst: 14-04-09 21:54
Wat lief die kuikentjes, is echt een keer leuk om te zien hoe het allemaal in zn werk gaat Wel jammer voor die spreidpootjes, maar sja zo heb je bij alles wel iets dat tegenslaagt..
Is er eigenlijk veel werk aan zo'n kippen onderhouden?
Ziet er zo lief uit! Mag ik vragen waarom jullie helpen dan? want dan kunnen ze toch niet sterk genoeg zijn ofzo? heb ik wel eens gehoord.. of was dat alleen bij de spreidpootjes? mooi hoor!
@Isabella_: we helpen ze omdat ze vaak gewoon nog overleven ze zijn alleen niet geschikt voor de fok maar we hebben zat boerderijen en hobbyboeren die er wel een paar willen Met die spreidpootjes bedoelde ik met "we hebben ze een handje geholpen" dat we ze hebben afgemaakt.
@tallie: we verzamelen eieren van de kippen gedurende 4 weken,deze zitten uiteraard allemaal bij een haan. 2 weken later schouwen we de eieren, een lampje erop zetten en kijken welke bevrucht zijn. En die eieren laten we dan weer uitkomen. Meestal is 10% van de eieren onbevrucht.
En hoe zie je of het ei bevrucht is? Wat zie je dan als je er met een lamp op gaat schijnen? Zijn er ook eieren die helemaal niet uitkomen ook al zijn ze bevrucht?
Nee, die onbevruchte eieren worden gewoon weg gegooid.
Als een ei bevrucht is zie je door het lampje adertjes lopen. Ja, er zijn altijd een paar bevruchte eieren die niet uitkomen. Die zijn gewoon ergens in de groei gestopt en afgestorven.
Interessant topic zeg. Ik wist alleen dat kippen blijven pikken als ze bloed zien maar de rest is allemaal nieuw voor me. Moet je nagaan wat ik allemaal heb geleerd de afgelopen 5 minuten
Roomz
Geplaatst: 24-04-09 16:57
ah echt schattig en leuk om te zien ik heb verder totaal niets met kippen, maar kuikentjes zijn wel schattig maar wat zielig van dat kuikentje in spreidstand (hoe je dat anders schrijft ) wat gebeurt daar dan mee?