Ahhhhh, wat een liefie zeg. De foto's zijn ook geweldig!!! (de kwaliteit )
Madeira_
Geplaatst: 07-04-09 15:58
Wouw, hij is echt super schattig Ik vind het trouwens ook een leuke naam
tessyke
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-09 15:58
yep op exoknaag
Iessie: hij is heel erg tam, je merkt dat hij al van kleins af aan in mensenhanden is geweest hij krijgt een mengeling van egelvoer en kattenbrokken van whiskas en hij krijgt ook insecten
CaPrIoLe`79: op internet staat heel veel als je afrikaanse egel intikt of hun latijnse naam
bedankt allemaal!
Zwartwitje
Geplaatst: 07-04-09 16:05
Wat een liefie is het. Maar hoe houd je hem precies? Een bak van 60x30x30 is als je het mij vraagt veel en veel te klein. Ook de bodembedekking ziet er niet echt lekker uit, volgens mij is dat dat spul dat uitzet als het vocht opneemt. dat moet hij dus niet binnen krijgen. Verder vraag ik me af waar je je informatie vandaan hebt gehaald? Wat voor informatie heb je van te voren ingewonnen, en waar? Wat geef je 'm te eten, en hoe? Hoe doe je het met het dag- en nachtritme, en hoe gaat het bijvoorbeeld met de winterslaap?
hij zit op auboise de bak waar hij nu inzit is groot zat voor zijn grootte nu, als hij groeit krijgt hij uiteraard een grotere bak eten staat hierboven al en hij is een nachtdier dus vanaf een uur of 10 mag hij mee op de zetel, in de dag wordt hij zo min mogelijk gestoord.
Ook in zijn bak heeft hij heel donkere plaatsen voor overdag
Winterslaap? Bij afrikaanse dieren? Dat lijkt me sterk zwartwitje. Ze zien er erg leuk uit, maar volgens mij heb je er behoorlijk wat werk aan. Ga je ermee fokken?
Wat een schatje zeg!! Veel plezier met haar! Hoe oud worden ze ongeveer?
pubelia
Geplaatst: 07-04-09 16:13
Ik begrijp dat je ze op de exoknaag hebt gekocht, maar toevallig ook bij exopets?
tessyke
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-09 16:14
neenee Skipper houd ok een winterslaap hoor CaPrIoLe`79 en nee geen fokplannen
Zwartwitje: in de zomer goed bijvoeren en tegen dat hij zou gaan slapen moet ik een nestje maken voor hem en waarschijnlijk leg ik dan ook een deken over zijn hok
Ik was net een stukje aan het lezen over ze, omdat ik ze leuk vond en daar stond juist dat ze normaal niet overwinteren, maar ze in een te koude omgeving in slaaptoestand gaan, waarbij ze erg vatbaar voor ziektes zijn. Maar over de huisvestiging zijn dus meningsverschillen? The natural environment of hedgehogs is warm, so cage temperatures of 75-85°F should be maintained. African hedgehogs normally do not hibernate. However, if the temperature of the cage becomes too cold (less than 65°F), the hedgehog may become dormant, and more susceptible to disease. Temperatures over 85°F can lead to heat stress. Temperature can best be maintained by placing a cage heater under the cage. Humidity should range from 40-70%.
Zwartwitje
Geplaatst: 07-04-09 16:22
Capriole, ook in Afrika wordt het weleens koud, geloof mij
tessyke, een nestje maken en een deken over zijn kooi zijn niet voldoende als hij nog binnen staat. Ik hoop voor hem dat je je goed voorbereid tegen die tijd.
Wat betreft het tam worden, ik heb nog nooit een tamme egel gezien. Let wel, ik heb alleen ervaring met Europese egels, van Afrikaanse egels weet ik verder niet zo veel, maar het principe lijkt me hetzelfde. Egels lijken bijna altijd tam omdat ze niet wegrennen zoals de meeste dieren als ze in paniek zijn; ze rollen zich op. En dat zie ik op de foto's dan weer wel gebeuren
die winterslaap zou hij hebben als hij het echt koud had
ik hou hem hier op de temperatuur dat moet en als ik hem zo hou heeft hij van juni tot september wel een rustperiode maar blijft hij wel wakker en deze is meer aangeraden dan de echte winterslaap
deze is vrij tam hij kruipt op je hand als je ze voor hem houd, hij klimt in je nek of kleren, hij bijt niet en geeft likjes,... echt een schatje
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 07-04-09 21:43
Ik vind hem erg mooi en schattig, maar ik snap niet waarom mensen dit soort dieren eigenlijk willen houden als huisdier, en zeker niet als het om exoten gaat.
Egels hebben van zichzelf al een enorm territorium nodig en met name mannetjes zijn echte scharrelaars die ervan houden om op pad te gaan, dus hij heeft zeker weten ontzettend veel ruimte nodig straks
Ik heb ze zelf ook in de tuin zitten (wel 'gewone' wilde europese egeltjes) en daar zijn ze toch nog steeds het mooiste.
Heb zondag idd veel egels op Exoknaag gezien en ondanks dat ik ze echt uberschattig vind ben ik niet zo voor egels als huisdieren..
De hele witte vond ik ook erg gaaf trouwens! Hoop dat je weet wat je doet en dat hij een goed leven bij je krijgt!! Alleen Whiskas he, dat is al beroerd voor een kat, daar is vast wat beters voor te verzinnen!! Vieze zoute graantroep
Ashkerlon
Geplaatst: 07-04-09 23:01
egels zien er altijd zo schattig uit
Toen ik stage deed in het vogelopvangcentrum zaten er ook een heleboel egeltjes. Ik zou ze alleen nooit als huisdier willen houden... die beestjes kunnen behoorlijk herrie maken, zeker als ze 's nachts op voedseltocht gaan. Bovendien heb ik liever een diertje dat ik ook overdag mag storen. Heel de dag sta je tegen een lege bak aan te gapen
word zo'n afrikaanse egel even groot als de europese variant?
Zwartwitje
Geplaatst: 07-04-09 23:04
xXutopiaXx schreef:
En bokt zou bokt niet wezen als er over iets bijzonders geen ophef zou ontstaan..
Wat bedoel je met ophef? Ik vind het belangrijk dat mensen weten dat je niet zomaar zonder slag of stoot een exoot in huis kunnen nemen. Eigenlijk geldt dat bij alle dieren, maar zeker bij niet-gedomesticeerde. Een aquarium van 60x30x30 is ontzettend klein en als je het mij vraagt niet geschikt om een egel in te huisvesten. Cayenne noemt een heel goed punt; egels zijn scharrelaars en leggen per nacht kilometers af om te foerageren. Vooral mannetjes die op zoek gaan naar een vrouwtje maken enorme omzwervingen. Zelfs een jonge egel heeft zijn scharrelruimte nodig, plus een nestruimte en nestmateriaal waarin hij kan wegkruipen, vrij van licht en geluid.
Iedereen mag ervan denken en vinden wat hij of zij wil, maar ik vind het wel belangrijk dat je goed geïnformeerd bent voordat je een huisdier in huis neemt, of het dan om een kat, goudvis of egel gaat, dat maakt in principe niet uit.
Steefjevos
Geplaatst: 07-04-09 23:11
Wat een geinig diertje Ik zou zelf het niet in huis nemen, maar het is er leuk om de foto's te zien en informatie te lezen van iemand die er duidelijk goed over na heeft gedacht alvorens het dier aan te schaffen Veel plezier met hem, leuk om eens gezien te hebben!
Wendy1978
Geplaatst: 07-04-09 23:13
Aaah wat schattig ik heb dit nog nooit gezien
Veel plezier met hem en zo te lezen heb je je er al behoorlijk in verdiept over de verzorging