En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30600
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:56

Of heeft de opvang misschien een fijne plek voor hem?
Ik bedoel het is mooi dat je bent van wat in huis is gehaald blijft, maar ook dat was weer het gevolg van een dier dat zomaar er ineens is, natuurlijk was hem erbij een keuze, maar niet dat je nu dacht ik wil perse nandoes gaan houden.
Denk dat het geen schande is als je voor hem een andere plek zoekt ipv er 1 bij

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:19

Las net pas het bericht dat Maurice er niet meer is. Wat ontzettend verdrietig.
Jullie hebben met zoveel liefde en toewijding voor hem gezorgd, alles oprecht gemeend in het belang van zijn (en later hun) welzijn. Voel je niet schuldig daarvoor.
Heel veel sterkte gewenst.

Ik heb trouwens ‘getemd voor Uitgelicht’ op je bericht met de foto van Maurice in de wei bij de paarden. Als meer mensen dat doen, verschijnt er hopelijk een eerbetoon aan Maurice op de voorpagina.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:46

Ach wat verdrietig :(:)

Heel veel sterkte.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:56

Ik snap het dilemma. Voor Antoine zal op redelijk korte termijn een oplossing moeten komen.

De vraag is of TS op die korte termijn liever ineens nandoe-loos is of liever een "vervanger" zoekt. Die als vervanger natuurlijk nooit in Maurice's schaduw kan staan waardoor dat mogelijk weer emotioneel wordt want doe je zo'n dier dan niet tekort daarmee.

xoranlover

Berichten: 6686
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:57

Solleke_Noah schreef:
pmarena schreef:
Wat een lief idee die pootafdruk :+:

Wil je überhaupt nog wel verder met nandoes....?


Moeilijke vraag! Maurice was wel echt mijn lieve kippie en ik mis hem gewoon nu al. Tegelijk besef ik dat zijn karakter voor een nandoe eerder uitzonderlijk was. Het zijn geen evidente huisdieren om te houden door hun stressgevoeligheid. Een beetje als paarden op redbull met nog meer drang tot zelfvernietiging :+

Tegelijk zijn we hier wel echt van "een dier dat hier in huis gehaald wordt, dat blijft". Dus Antoine blijft wel sowieso. En willen we correct voor hem zorgen, betekent dat een soortgenoot erbij. Of zoals mijn vriend het zuchtend noemt: "de oneindige nandoe-loop" :')



Aah stiekem vind ie het wel leuk. :')

Dat was laatst wel te merken toen we bij jullie waren.

Geef het de tijd. Jullie hebben geen gemakkelijk dierenjaar tot nu toe. Maar gelukkig wel met lichtpuntjes.

LoveGlove

Berichten: 7932
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:13


Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 19:50


Percy

Berichten: 12091
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:58

Sterkte, je hebt zo goed voor hem gezorgd en het was duidelijk een speciale.

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 22:36

Hoe is het nu, TS? Met Antoine, en met jou?

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 08:50

Antoine is gelukkig al wat rustiger. Hij komt ook gewoon af voor zijn brokjes, dus da's positief. Wel heel nerveus he, hij begint pas te eten als ik weer aan de andere kant van het hek sta, eerder niet. Met Maurice erbij durfde hij veel meer.

Woensdag mag ik Maurice z'n as gaan ophalen bij het crematorium. Zal wel weer effe een moeilijk momentje worden..

Lukasje
Berichten: 11447
Geregistreerd: 06-01-15

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:39

Ach, heb je hem laten cremeren ….
Dat ophalen is een vreselijk moment, maar anderzijds breng je hem wel mee terug naar waar hij hoort: thuis!

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 09:51

Maurice komt weer terug naar de wei en zal daar altijd blijven... maar ik snap dat het heel moeilijk is dat dat in deze vorm is. Sterkte!

Arme Antoine heeft nu natuurlijk net zijn maatje verloren, dat maakt het voor hem vast ook lastiger dan als hij vanaf het begin alleen was geweest. Hopelijk wordt hij gauw wat rustiger in het erwtenbreintje :(:)

axel_1997

Berichten: 1827
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 23:01

Ik lees het net pas.
Heel veel sterkte.

othelloster

Berichten: 2323
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 23:53

Ik lees net het bericht...

Wat een vreselijke naar bericht, het verlies van die bijzondere speciale vogel!

Heel veel sterkte lieve TS! Je was goud waard voor hem! In letterlijk alles voor hem❤️

Tijn8
Berichten: 516
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:59

Hoe gaat het nu TS? Met jou en met Antoine?

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 15:15

Tijn8 schreef:
Hoe gaat het nu TS? Met jou en met Antoine?


Lief dat je het vraagt!

We hebben Maurice gaan ophalen van het crematorium, hij woog blijkbaar 16 kg 800 gram, dus was hij sinds de start van het ziekzijn, ondanks het vele eten dat erin ging, toch maar 800 gram bijgekomen (destijds bij de dierenarts op 16 kg gewogen). Dat toont al wel aan dat er echt iets niet goed zat, op die maanden tijd zó weinig bijkomen ondanks continu hoogwaardig voer...

Ik probeer er vrede mee te hebben, maar 'wat als' passeert nog regelmatig. Wat als ik de paarden niet bij hen had gezet, was hij er dan nog geweest? Dat gaat moeten slijten.

Antoine gaat OK, maar is duidelijk eenzaam. Zelfs mijn vriend, die gisteren het avondrondje voeren deed, merkte het ineens op. Mijn vriend is geen beesten-man en ook diegene die een evt tweede nandoe tegen houdt, dus dat hij er zelf mee kwam, zegt al veel.

Ik heb met twee nandoe fokkers contact opgenomen maar blijf twijfelen wat het beste is. Direct een halfvolwassen nandoe erbij? Of een kuiken en dat heel veel liefde en aandacht geven, zodat dat hopelijk even tam wordt als Maurice? De fokkers hebben, door hun stressgevoeligheid, aangegeven dat een kuiken verplaatsen beter is dan een volwassen dier. Nadeel is dat een kuiken tot het najaar gescheiden van Antoine zou moeten staan (bv draad ertussen) omdat het nog wat te kwetsbaar is ten opzichte van een volwassen dier. Dus ik heb nog geen knoop doorgehakt...

Koper

Berichten: 30572
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:19

Ik denk dat een kuiken achter een draadje, maar wel zichtbaar, beter is voor Antoine dan niks. Ook al kan het kuiken er pas over een paar maanden bij. Dan heeft Antoine ook de tijd om het verlies van Maurice te verwerken en aan een nieuwe nandoe te wennen.

Veel sterkte voor jou. En wat lief dat je vriend met het nieuwe-nandoe-idee kwam.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:23

Achut, arme Antione :(:)

Een kuiken achter een draadje klinkt als een goede oplossing. Als het kuiken dan redelijk tam is dan wordt Antoine wellicht ook nog wat tammer :-)

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 15:42

De fokker die ik op het oog heb werkt met natuurbroed (dus de hanen broeden gezamenlijk de kuikens uit en voeden ze op) en daar sta ik helemaal achter. Toch een meer natuurlijke situatie dan broedeieren in zo'n broedkast en dan alle kuikens opgroeien onder de warmtelamp. De kuikens zien er natuurlijk ook heel erg snoezig uit.

Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:47

Wel meer natuurlijk inderdaad. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat kuikens onder een warmtelamp meer aan mensen gewend zijn en daardoor tammer zullen zijn......

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:49

En met een kuiken heb je ineens weer veel leeftijdsverschil waardoor je in een eindeloze nandoe loop terechtkomt natuurlijk als Antoine zou komen te overlijden.

Femke_Tweety

Berichten: 12076
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 15:56

Of twee leuke schattige lieve frisse aandoenlijke tamwordende mini nandoetjes natuurlijk....

Lost allerlei problemen in 1x op ...

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:07

Leeftijdsverschil valt opzich mee, nandoes worden gemiddeld 15 jaar (maar ouder kan ook) en Antoine wordt in augustus 2 jaar! Hij is geboren in het asiel dus ze kennen zijn exacte leeftijd.

@sky_as: is ook weer zo, maar ik vind een meer natuurlijke start dan belangrijker, tam maken lukt uiteindelijk altijd wel denk ik met voldoende aandacht en geduld.

@femke_tweety: dat is ook al door mijn hoofd gegaan ja O:) (mijn vriend doet me wat)

DuoPenotti

Berichten: 30600
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:09

Maar word antoine dan geen 3e wiel aan de wagen?

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:10

DuoPenotti schreef:
Maar word antoine dan geen 3e wiel aan de wagen?


Hmm goeie vraag, dat zou ik aan de fokker moeten navragen. Misschien niet als het twee hennen zijn?