Lieve (Teckel) wordt mama!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:37

Vergeet niet dat de pups ook een lichte narcose hebben binnen gekregen terwijl ze nog in mama zaten.
Dat is voor die hele kleintjes een pittige kluif :(:)
Hou het vooral goed in de gaten maar zolang ze levendig zijn zal ik niet direct in paniek schieten.

Gefeliciteerd met het mooie drietal :D *\o/*

simodi

Re: Lieve (Teckel) wordt mama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:59

Sterkte komende nacht, je zal wel niet veel slapen .... :(:)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:10

Aaah ze zijn er!!! Ik vind die middelste op de aller eerste foto wel een poepje hoor maar ook hier 3 honden is denk ik wel voldoende O:)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:11

Allereerst gefeliciteerd met de 3 pups! Maar ik herken je gevoel inderdaad dat je er nog niet van kan genieten.

Wij hebben bijna een jaar terug nog een nestje gehad met onze Pippa, ook keizersnede gedaan omdat ze te nauw was (was 2e nestje, bij 1e nestje heeft ze 1 pup er wel zelf uitgeperst maar dat deed haar vreselijk veel pijn en de pup is dood gegaan, te lang geduurd wrs).

Hoewel onze Pippa wel wist wat ze met de pups aan moest, kwam haar melk ook slecht op gang en moesten we bijvoeren. (Dat plus het nauwe heeft ons doen beslissen om niet weer een nestje met haar te nemen) Je gaat inderdaad vreselijk stressen als een pup niet de aanbevolen hoeveelheid drinkt of als een pupje onrustig is.
Temperatuur is wel erg belangrijk, heb je een thermometer in de bak hangen? Nou weet ik helaas niet meer hoe warm wij de bak hadden de 1e week, dat zou je even aan een DA kunnen vragen. Stel de temp in de bak is te laag, hang dan de lamp lager zodat het warmer wordt.
Kan me voorstellen dat ze pieperig worden als het te koud is.

Bij ons kreeg 1 van van de pups het na een paar dagen erg moeilijk, leek bijna dood te gaan. Uiteindelijk er bovenop gekregen met Nutridrops. Ze vinden dat vreselijk vies, maar geeft een flinke oppepper en er zitten allerlei voedingsstoffen in. In de bijsluiter of op de verpakking staat wel hoe veel druppels ze per dag per gewicht mogen hebben. Mochten jullie nog geen Nutridrops in huis hebben, zou ik zeker gaan doen dan! :j

Gaat het melk voeren met de hand wsl goed? Dat is namelijk nóg weer iets waar ik me druk over maakte :') 1 van de pups dronk altijd zo gulzig dat hij zich vreselijk verslikte elke keer. Hiervan kan een pup die zo jong is zo longontsteking krijgen. Stel dat je pup zich idd verslikt en je hoort daarna de ademhaling roggelen, dan kun je de pup als het ware naar beneden 'laten vallen' terwijl je de pup vast houdt zodat de eventuele melk zo uit de neus geschud wordt. Klinkt heftig, maar gewoon voorzichtig doen, niet laten vallen of evt eerst dierenarts vragen hoe het moet! :Y) diezelfde handeling doet men ook met pups als ze vruchtwater in de longen hebben.

Misshien wist je al deze dingen al, maar zo niet, dan zijn het misschien handige tips :j

Mocht het nou echt slecht gaan met een pup, dan zeker de dierenarts vragen of sondevoeding een optie is. Eng om het slangetje in de maag te doen, maar uiteindelijk een gemakkelijke manier om het maagje vol te krijgen zonder verslikken en gemartel met flesjes. Dierenarts kan hier ook een uitleg voor geven, voordoen en een streepje op het slangetje zetten zodat je weet hoe ver die er in moet.

Succes! Zal weinig slaap worden denk ik de komende nacht(en), maar gewoon volhouden en zelf rustig blijven! Da's ook t fijnst voor de nieuwe mama :j

Edit: hier staan handige tips: http://www.dierenartsvankessel.nl/fokad ... epups.html

Volgens mij hadden wij t 30 graden in de bak de eerste week. Niet zeker though...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:19

Mijn ervaring met 'flespups' is dat ze erg kieskeurig kunnen zijn. Dit met betrekking tot de speen die op de fles zit (vorm/grootte). Daarnij de hoeveelheid melk die ze kunnen krijgen maar ook de warmte van de melk.

Heb een nestje met de hand groot gebracht, 5 pups. En dat was erg veel wisselen met spenen, warmer/kouder van de melk etc.

Wellicht heb je hier wat aan mocht je ze nog gaan bijvoeden.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:28

Wat lief!
gefeliciteerd! Hopelijk herstelt lieve snel van de keizersnede en gaat het straks beter met de pups.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:32

Is er niemand bij jullie in de buurt die ervaring met nestjes heeft en kan helpen of even komen kijken of alles goed met ze is en jullie van nog wat tips voorzien? En leggen jullie de pups wel regelmatig aan?
Wegen jullie de pups ook om te zien of ze aankomen?

Sterkte er mee,altijd vervelend als het niet zo gemakkelijk gaat.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:34

Wat lief, maar ook nog veel zorg dus om de pups, veel succes, ik hoop dat alles goed gaat!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 09:34

xChantal94 schreef:
Mijn ervaring met 'flespups' is dat ze erg kieskeurig kunnen zijn. Dit met betrekking tot de speen die op de fles zit (vorm/grootte). Daarnij de hoeveelheid melk die ze kunnen krijgen maar ook de warmte van de melk.

Heb een nestje met de hand groot gebracht, 5 pups. En dat was erg veel wisselen met spenen, warmer/kouder van de melk etc.

Wellicht heb je hier wat aan mocht je ze nog gaan bijvoeden.

Klopt inderdaad. De ene pup drinkt het op allerlei temperaturen, de andere wil het vrij warm, de ene heeft een groot gaatje (kruisje) in de speen nodig en de andere speen moet een stukje spons in om te voorkomen dat de pup er te veel en te snel uit drinkt en zich vervolgens verslikt :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:24

De nacht goed doorgekomen met het hele spul?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 11:11

De nacht zijn we heel goed doorgekomen :j
Bedankt voor de tips!
Wegen, temperaturen, aanleggen, etc doen we zijn. We zijn ook weer niet dom ;)
Maar goed, de nacht. Ik heb de hele tijd niet geslapen :+
Bloom (Choco & Tan) der gewicht was 162 en vanochtend 150 :n
Guus (Black & Tan reu) zijn gewicht is gestegen van 228 naar 231
Saartje (Black & Tan teefje) der gewicht is gestegen van 187 naar 189.
Allemaal gewogen om 07:13. Bloom heb ik zojuist nog een keer gewogen en ondanks dat ze wel een half uur aan de tepel heeft gehangen en bijvoeding heeft gehad is der gewicht nog 151 gram.
En dan de temperaturen. Ik heb vannacht alleen Bloom getempt omdat de rest al op goede temperaturen zat. Bloom had vannacht een temp van 37,3. Zojuist had ze helaas weer 34,9 :n
Ze heeft veel aan Lieve der tepels gehangen maar ik denk dat er gewoon te weinig uit komt. We geven der nu steeds wat melk uit een spuitje en daarna leggen we der aan. Dan zuigt ze een stuk beter dan wanneer ze niet eerst wat melk uit een spuitje krijgen.
Temperaturen van Saartje en Guus zijn allebei 37,4.
Edit: Er was nog een vraag over de temperatuur in de werpkist. Die controleren we regelmatig en ligt mooi gemiddelde op 30 graden :)

@Thesserd Die site heb ik inderdaad open staan. :D Ik heb wel 100 sites over pups gelezen :')

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:26

oei spannend hoor!! Geef de hoop niet op!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:42

Probeer haar zoveel mogelijk aan de voorste tepels te leggen. Laat eerst een van de andere pups de toeschietreflex opwekken en wissel ze dan om.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 13:49

Doen we niet! Madam is na het drinken van de bijvoeding weer 4 gram aangekomen :D Alleen der temperatuur is maar 34,7. Over een uur weer bijvoeding. Guus wordt echt een tank! Van vanochtend 231 naar zojuist 244. Hij is de enige die helemaal geen bijvoeding krijgt. Hij doet het goed genoeg. Saartje krijgt ook een klein beetje extra.
De voorste 3 tepels aan beide kanten zitten naar binnen toe getrokken zeg maar. Dus ze kunnen daar helemaal niet bij.. Alleen de laatste 4 tepels hebben ze wat aan. Ik ga proberen om wat naar binnen getrokken tepels eruit te krijgen door te masseren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:58

Zeker na een keizersnede kan het heel goed dat er niet zo veel melk uit komt. Als je in de tepels knijpt moet de melk er gemakkelijk uit komen, het liefst spuiten zelfs. Dat deed het bij onze Pippa alleen bij de laatste (of voorste, sja is net hoe je het bekijkt? :P De grootste tepels iig, het dichts bij de achterbenen) tepels, en dan niet altijd. Wij legden de lichtste pup altijd aan de beste tepels. Uiteindelijk zijn de lichtste pups de zwaarsten geworden :')

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:00

Uit sommige tepels komt helemaal niks en uit anderen een paar druppeltjes. Ze moeten echt hard zuigen om er wat uit te krijgen heb ik het idee. Ik denk dat Bloom daar de kracht niet voor heeft. Uit een flesje drinken lukt ook niet.
Maar Lieve heeft net een rauw ei op en krijgt voeding met extra eiwitten en calcium. De melkproductie moet toch wel beter worden :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:06

Komt vast op gang inderdaad! :j

En dan maar bijvoeren zo lang het nodig is :D

Pippa kreeg ook allemaal bobbels en bulten in haar tepels, tegen ontstekingen aan... drama, daardoor konden de pups ook moeilijk genoeg binnen krijgen. Hopelijk gebeurt dat bij jouw dame niet!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:10

Kun je die kleine die het zo koud heeft niet tegen een kruik of fles met warm water met een handdoek eromheen leggen om wat op te warmen?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:34

Net heeft Bloom bij mama weer aardig gedronken. Nu weegt ze 154gr. We komen er wel :D
@simodi Madam beweegt veel :Y) Plus dat Lieve der pups allemaal bij der wil hebben en niet zo'n fles erbij :P De omgevingstemperatuur is ruim 30 graden. Ze moet zichzelf toch gaan opwarmen door te eten.

Hier smelt je toch van? <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:35

Ach die lieve kleine staartjes. En die oortjes <3

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:42

Ah wat lief! Wat een leuke naam, Bloom! Ik heb nu nachtdienst en vannacht ook de hele nacht bij een pup (chihuahua 4 dagen oud) met hypothermie (dus ook een te lage temp) gezeten en melk gegeven.

Is Lieve al wat meer bezig met der moeder gevoelens?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:11

Ja leuk hea :D Guus waren we snel uit, die wordt gewoon vernoemd naar onze vorige hondje. Op deze manier leeft Guus toch nog een beetje voort. Saartje heeft mama bedacht en ik Bloom :o
Ik zie nu dat ik de namen hier nog niet officieel heb verteld :+

Bloom | Choco Tan | Teefje
Saartje | Black & Tan of Wildkleur | Teefje
Guus | Black & Tan of Wildkleur | Reutje

Aaah. Wat voor temp had die? Bloom heeft nu 34,5 dus ga zo denk maar de dierenarts bellen..
Met Lieve der moedergevoelens zit het wel goed. Die gaat met tegenzin naar buiten om te plassen :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:17

Misschien over heen gelezen, maar gaan jullie er eentje houden?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:24

Ah kijk gelukkig, was het toch het onwennige en de narcose denk ik.

Die had thuis ook 34 en soms zelfs 32. Ik kreeg 'm redelijk stabiel op 36. Ben benieuwd wat die vandaag doet en of hij er vanacht weer zit.

Een kruik is hard en groot, bij die kleintjes leg ik er handschoentjes in gevuld met warm water. Wellicht vind Lieve dat wel oke?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:37

@JesdaJinn Als het aan mij ligt houden we Bloom :D Ik zou haar echt graag als eigen hondje willen. En als ik dan volgend jaar het huis uit ga meenemen. Maar ik heb ook de droom voor een Aussie. Die zou ik dan 15 jaar uit moeten stellen aangezien mijn vriend een duitse herder wilt en hij er niet meer dan 2 wilt _-:(
En mijn ouders vinden 1 hond wel makkelijk. Mijn moeder ziet ook wel in dat voor de hond een maatje veel leuker is maar ik weet niet of dat genoeg gaat opwegen tegen het feit dat ze 1 hond makkelijker vindt. Maar we zullen het gaan zien :)

@Angelique 32 had Bloom gisteren ook. Zo laag is ze gelukkig niet meer gegaan. Ik vind het zo vreemd dat ze vannacht 37 had en het nu weer gedaald is naar 34,5. Ze heeft de afgelopen uren flink gedronken dus hopelijk is der motortje daardoor op gang gekomen.
Ik had een handschoentje gevuld met water gisteren meegekregen! Die heb ik weer even gevuld, heel handig :D Bloom maakt er dankbaar gebruik van :j