Een favoriet heb ik wel, is een pikzwarte dame. Wat er voor rassen inzitten weet ik niet, binnenkort maar eens kijken in de info. Foto's maak ik zodra ze weer lekker de wei in mogen, is een mooier gezicht dan die saaie winterstal. Dus nog ff geduld aub...
Haha, met het geduld komt het wel goed hoor ! Bij de mensen bij wie ik werk zijn weer een paar Limousine kalfjes geboren, echt geweldig om die zo stoer door het vreethek te zien eten
__Elizabeth
Geplaatst: 13-03-15 01:40
Weet niet of het te zien is Maar het kalf zit er nog in. Uier loopt goed vol nu
__Elizabeth
Geplaatst: 13-03-15 01:47
Een Simmental bred heifer (pink, drachtig) nog een mandje wss
En dit is wat wij noemen een rainbow heifer. Er zit vanalles en nog wat in. Grootste gedeelte Charolais. Ze is nog niet drachtig (geb 07/2013) als haar karakter niet veranderd als ze drachtig is gaat ze weg. Als je langs haar loopt slaat ze. Ze komt ook wel eens langs rennen en dan vliegen een paar hoeven langs je oren. Niet fijn
Elizabeth, bedankt voor de foto's! Ze ziet er dan inderdaad mooier uit dan dat je haar karakter omschrijft Wil je uberhaupt wel een nakomeling van zo'n nare koe? Het werk moet wel leuk blijven En die eerste foto van de Simmentalpink, wat een schatje
Dribbel, bedankt !
__Elizabeth
Nou dat is idd de keuze waar we nu voor staan. Het kalf gaat hoogst waarschijnlijk toch naar de sale en we hopen dat ze veranderd als ze drachtig is. Als dat zo is mag ze blijven anders gaat ze weg. Ze is voor ons toch niet erg interessant omdat het geen simmental of Angus is.
baszo17
Geplaatst: 15-03-15 14:02
wat een leuke foto's en wat een gave show!! waar ergens was dit?
Loveskary
Geplaatst: 15-03-15 14:09
Ik vind die koe op foto 5 zo mooi van kleur. Wat leuk dat je daar mag helpen echt mooie dieren.
Janine001
Geplaatst: 15-03-15 14:15
Wat een leuk overzicht van de verschillende rassen!!
anneliesdj
Geplaatst: 15-03-15 14:46
Mooie foto's zeg, erg leuk ook dat je er zoveel informatie bij hebt gegeven. Mooi informatief topic zo, eens wat anders dan paarden! En het is een stuk mooier dan die uitgemergelde Holsteiners die hier in de weide's lopen. De vriend van mijn zusje heeft Blonde's incl megagrote stier, kan daar ook erg van genieten. Hij heeft ook Belgisch Blauwen maar die vind ik dan weer wat te extreem, plus dat keizersnede standaard is, vraag me af of je dat moet willen.
Anoniem
Geplaatst: 15-03-15 20:59
Elizabeth, ik hoop dat ze dan van gedrag veranderd! En anders wens ik jullie een heerlijk stukje biefstuk toe
Baszo17, De foto's op de eerste pagina zijn genomen in Nieuw-Zeeland, die van de andere pagina's uit Duitsland, Australië en de laatsten heb ik genomen in Frankrijk, Parijs, tijdens de Sima en SIA
Loveskary, daar was ik ook zeker blij mee!
Janine001, Dankje wel !
anneliesdj, Bedankt Daar ben ik het mee eens, heb zelf ook liever koeien die iets meer vlees op de botten hebben. Maar er zijn ook zat boeren die gevulde Holsteins hebben hoor Maar doordat ze zoveel melk geven is het veel moeilijker voor ze om op gewicht te blijven. Wat gaaf! Een idee hoe zwaar die is?
Gelukkig zijn er steeds meer veehouders die willen proberen zoveel mogelijk BB op natuurlijke wijze te laten bevallen, en een paar onderzoeken hebben uitgewezen dat minstens de helft van de dieren heus wel op natuurlijke wijze kan bevallen, mits de koeien niet te ruim gevoerd zijn tijdens de dracht (Veeteelt vleesvee, 2012)
Hoe zwaar die stier is? Ik durf het niet te zeggen maar hij is enorm dus zal zeker wel 1200 kilo zijn denk ik. En dan toch een lief ding, heb er nog mee staan kroelen Ik heb begrepen dat er bij hem ook een paar bevallen zijn op natuurlijke wijze, maar dit jaar heeft het hem al een koe gekost omdat hij er niet op tijd bij was. Bij een andere ging het net goed maar die was dan ook drachtig van de Blonde dus het kalf had iets minder *ss Heeft er een artikel in gestaan, is dat online ook nog te vinden?
Anoniem
Geplaatst: 15-03-15 21:11
1200 kg halen een aantal stieren inderdaad makkelijk! Op mijn werk hier in NL staat een Limousinestier van zo'n 1300 kg, maar als je met een paardenborstel bij zijn hok komt dan komt ie als een mak kalf naast je staan
Het is en blijft een punt van aandacht, zonde van de koe in elk geval. Het heeft ook zeker te maken met de afstamming van de koe en de fokwaarde voor afkalfgemak/heupbreedte. U vraagt wij draaien! http://www.veeteeltvlees.nl/node/45722 Hele leuke site van veeteelt vleesvee, heel veel artikelen zijn terug te vinden en te openen in PDF.
anneliesdj
Geplaatst: 15-03-15 21:19
Hmm het wordt nu echt te ingewikkeld hoor, ik heb zelf geen koeienverstand hahaha Maar ik ga dat even lezen, dankje! Vind het wel intressant dit soort dingen. Ja zonde maar wat doe je eraan, hij heeft ook nog gewoon werk naast de koeien als hobby. Als ik er weer ben zal ik eens een kiekje maken van Herman en hem vragen wat hij weegt. Maar ik zal er toch niet ver naast zitten want de koeien wegen als 800 kilo heb ik begrepen en Herman is zo'n beetje zo hoog als ik groot ben
Tsja, een aangepast fokbeleid Een foto zou erg leuk zijn! Ik denk ook niet dat je ver ernaast gegokt hebt hoor Blondes zijn niet het grootste ras maar wel voorzien van een goede bespiering ^^
Trouwens, ik zag laatst een uitzending van de keuringsdienst van waren en dat ging over melkkoeien, tot hoever je een koe kon krijgen in melkgift en of er echt koeien zijn die 80 liter geven. Ze waren op een gegeven moment op een bedrijf wat 'de perfekte melkkoe' ontwikkelt en die kerel liet een koe zien die 50 liter melk gaf, toen zei die verslaggever 'o maar ze ziet er best goed uit' waarop die onderzoeker (?) zei: ja ze zorgt te goed voor zichzelf, ze moet beter voor de boer zorgen. Dus meer melk geven ten koste van zichzelf. Ik vind dat eigenlijk best erg, dat dat ten koste moet gaan van de koe zelf.
Net als dat mensen heb je veehouders in alle verschillende soorten en maten (letterlijk en figuurlijk ). Wat bij 95% van deze veehouders vooraan staat is geld verdienen, wat logisch is want de melkveehouderij is natuurlijk een bedrijf! En hier is ook niets mis mee. Alleen hoe deze veehouders geld verdienen verschilt per persoon. Naast veehouders zoals jij die noemt, heb je ook veehouders die bijvoorbeeld geld willen verdienen door de koeien zo lang mogelijk melk te laten geven.
Helemaal ten koste van de koe zal het nooit gaan, ze is namelijk een bron van inkomst. Maar wat je zegt, jammer dat het zo moet, want net als bij paarden is het voor koeien ook wel fijn om een reserve te hebben om in te leveren mocht ze ziek worden.
anneliesdj
Geplaatst: 15-03-15 22:20
Nouja dat was niet een gewone veehouder maar zo een onderzoeksstation. Maar ze hadden idd ook een veehouder aan het woord die zei dat hij best 10 liter meer uit de koe zou kunnen krijgen maar dat die koe dan veel korter mee zou gaan en daar had hij ook niets aan. Ik zal even kijken want die uitzendingen zijn ook wel terug te kijken.
Wat leuk om die foto's van de show in parijs te zien. Wij zijn daar met school toen ook geweest, erg groot en mooi opgezette show!
Anoniem
Geplaatst: 15-03-15 22:35
En zoals die tweede veehouder zegt, levensduur is ook een punt die meetelt. Gemiddeld verdient een koe haar opfokkosten in de eerste twee lactaties (de tijd dat een koe melk geeft, meestal 10/11 maanden) terug, dus hoe ouder ze wordt zonder ziekte/gebreken hoe meer er aan zo'n dier te verdienen is
En dat zou ik wel interessant vinden inderdaad
Lianne, wat leuk! Voor je opleiding ? Dit zijn nog lang niet alle foto's hoor, heb er nog een stuk of wat van bijvoorbeeld Aubrac en Maine Anjou, maar ik heb volgens mij een limit van 15 foto's per pagina (van mijzelf) als ik mij niet vergis dus die komen nog langs!
Isegrim
Geplaatst: 15-03-15 22:46
Ik vind Jerseys echt geweldig! Ze hebben zo'n vredige uitstraling!
Maar mijn onbetwiste favoriet is toch wel een Texas Longhorn:
Vooral zo'n driekleurige versie vind ik helemaal fantastisch.