slakkenbak opgeruimd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: slakkenbak opgeruimd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:53

De pleurodontes kun je al in een bak van 20x20x20cm houden als je wil of in een spinnenterrarium. :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 19:30

:j daarom

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 11:52

Deze is iets ouder .
Afbeelding

En vandaag .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:30

Ik vind die wj echt tof. <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:39

Wat een leuke slakken. Vind vooral die lichte mooi!

Zoek al langere tijd wat slakjes om te testen als voederdier, maar weet niet zo goed waar ik ze moet halen. Wil er eerst een paar proberen zodat ik niet met een hele hoop slakken blijf zitten als ze het hier niet eten. Maar denk dat de meeste slakkenliefhebbers hun slakken het liefst niet als voedsel verkopen. Mocht jij toevallig iemand weten hou ik me aanbevolen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:43

Hoe klein moet je ze hebben en voer je ze levend oid?

Ik heb zelf nooit zoveel moeite met het opvoeren gezien onze kippen en baardagaam de kleine minislakjes ook gewoon eet. Maar ze leggen zoveel tegelijk en dan weer een poos niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:49

Max een cm of 3, 4. Kleiner mag ook.
Heb ze wel eens te koop zien staan maar dat waren er vrij veel per 'bakje' (reuzenslakken dus), en ik ben bang dat als ze ze niet lusten ik straks met een hoop monsterlijk grote slakken zit (ik vind ze erg leuk, maar helaas geen plek voor).
Soort maakt niet eens zo uit maar ik neem liever geen beestjes van buiten ivm parasieten en pesticiden etc.

Kon me voorstellen dat er mensen zijn die er wel moeite mee hebben, zeker als het je huisdieren zijn!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:55

Fiffil: het is ook mogelijk om, wanneer de slakken in de smaak vallen een hoop buiten te vangen een deze te 'ontgiften', las laatst iig van iemand die dat deed voor menselijke consumptie icm een bepaald dieet om te kijken of dat invloed had op de smaak.
Was een half jaar werk geloof ik.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 18:56

ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me ook niet aan 100 baby's hecht :o
en heb er al vaker over gedacht ze als voedsel aan te bieden (nu dan natuur selctie gedaan en dus maar 3/3 over )

ik weet dat de fulica (zoals de grote hierboven) vaker als voedsel worden aangeboden (en ook mensen kunnen ze eten) .

ik weet ook niet waar je woont , want nu kunnen slakken niet verzonden worden (dan vriezen ze dood).
dus dan moet het adres sowieso in de buurt zijn . (kan uiteraard ook via pb) .

de 3 die ik nu heb wil ik niet zo wegdoen omdat ik even wil weten hoe ze uitgroeien kwa kleur .
maar mocht er nog een nest gelegd worden ....

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:02

Die 3 zijn volgens mij gewoon wildkleurtjes. ;)

Als ik nog slakken had gehad had ik er ook geen moeite mee gehad om de fulica voor de consumptie te verkopen, je raakt ze aan de straatstenen nog niet kwijt en slaketende dieren zoals egels en skinken moeten ook eten. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:03

Oh, verzenden is nu idd lastig, tenzij je heatpacks en piepschuimplaten/tempex?boxen gebruikt.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:08

ja denk het ook wel .

ach eigenlijk maakt het ook niet uit .

en ik vind ook als iemand ze koopt weet je toch niet wat er van komt .
dan maar dat je eerlijk bent en zegt dat ze als voer dienen .

wij eten ook koeien etc. :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:14

Jup, de meeste mensen eten idd vlees, komt ook van beestjes dus ik vind het persoonlijk besdt hypocriet om dan te gaan sputteren over voedseldieren.
Je kan moeilijk verwachten dat dieren vega worden omdat jij (ff algemeen gesproken) het zielig vind om vlees/dieren te voeren.
Hier ga ik binnenkort ook weer proberen om vlees in te voeren ipv brok.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:25

Ik ben zelf vega maar mijn dieren alles behalve. :Y)

Maar mooi dat jullie er ook zo tegenaan kijken, versturen gaat idd wel lastig worden met dit koude weer (A'dam). Haast heeft het verder niet trouwens.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:40

Das ook nog een optie en heel goed dat je dat vega niet doortrekt naar je dieren maar naar hun behoeften kijkt. :)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 20:32

ik houd het iig. in het achterhoofd .

ik kom nooit in die buurt :+ dus zal sowieso op de lente moeten wachten .

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 22:56

Vandaag bij het tuincentrum geweest .

Afbeelding

met de slakken er weer in .

Afbeelding

en wat waren we er blij mee :roll:
Afbeelding

gingen er gelijk van door :+

En voor het idee kwa grote ...
Sb.
Afbeelding

En ieniemienie en cent .
Afbeelding

euro zat nog op de startplek heel verbaast te wezen :P

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 09:30

ben ze nog niet kwijt geraakt in het bos , dus dat is weer een pluspunt :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:15

Zit niet telkens je glas vol met slijmsporen? :P

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:13

Ondertussen een abonnement op het tuincentrum? :P

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:32

haha aandelen aangevraagd voor het tuincentrum :D , nee hoor :P zover gaan we ook weer niet .
alles wat er in staat is onder de 3,- :o per stuk dan (bijv. de conifeertjes waren 3 voor 2,- geloof ik . de dracena was 2,49 en de andere 2 weet ik zo even niet meer , geloof 2,49 & 2,- o.i.d. )

dus valt reuze mee aan kosten (ik zoek ook expres naar lage prijzen gezien de meeste planten toch na een tijdje wat rot of schimmel krijgen en er dan weer uit moeten . of dat ze voeding te kort komen gezien slakken niet van mest houden )

het slijm op de ruiten vind ik wel mee vallen , maar dat komt misschien ook doordat er regelmatig flink gesprayd word waardoor het ook wel iets opschoont .
maar met een maandje is het wel mooi om ze even schoon te maken om het echt helder te houden .

heb trouwens voor mezelf een pantoffel plantje mee genomen :+ ik vind ze zo leuk (en de naam maakt het af natuurlijk) een gele met rood/oranje stippen :P

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:07

sorry dat er alweer een tijdje geen update is geweest :o .
ik maak dagelijks foto's om er op te zetten maar kan de tijd niet vinden om dat ook te doen (ze staan op de mobiel , dus dat neemt al meer tijd in beslag als de pc) .

ik heb momenteel zelf weer 3 pony's en 1 van een ander (zelf voeren/mesten etc.)en een koe en de katten van de buren waar ik voor moet zorgen , ook werk(stage) ik 2 ochtende in de week.

ben wel bezig op verzoek met een nestje van de fulica's en probeer dat ienie M ze legt om de kans op albino te vergroten .

met het verschonen heeft mijn lieve kat >;) ^) een baby pluro kwijt gemaakt ...
het bakje met de slakjes uit de kraam bak lag op mijn bureau , mevrouw schrok en lanceerde ze van tafel ... en een bruine zandkorrel op een zelfde bruine vloer (wat ook nog als opslagplek dient momenteel) :? _-:( :n

ik heb overigens 3 pluro's van najaar 2014 die weg mogen .
ze zijn al bewezen actief :+ := maar daar is korte metten mee gemaakt :o

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:47

Pluro's 1,2 & 3.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
bezig met uit graven .

Moeilijk wakker worden op zondag .

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:13

Zitten ze bij jou ook nog ingegraven? Hier zijn ze in winterslaap gegaan ivm mijn afwezigheid en koude kamer. Ze worden wel wakker maar graven zich een dag later net zo hard weer in. :=

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 21:57

ze zijn hier een tijdje liefdevol verwaarloosd door mijn drukke schema. :o ... ik sproeide minder vaak en minder veel (ong. 1 A 2 X per dag , maar door de open boven zijde droogde het vrij snel) , maar de lampen stonden wel aan waardoor er warmte ontstaat .
voornamelijk ienie M. groef zich tijdens de lichturen in om af te koelen (vermoed ik) en als de lampen uitgaan (zit een klok op) dan kwam ze weer naar boven en ging eten en rond slakken .

nu (en normaal) staan de lampen aan , is de grond goed nat , boven is afgedicht met vocht houdend materiaal en er word weer een keer of 3 tot ?(zo vaak als ik er langs loop :+ ) gesproeid .
en af en toe een fles heet water om de bodem goed nat te maken en doordat het heet is krijg je condens wat het terra weer volledig vochtig maakt .

B-) nu is het trouwens wel zo dat een natuurlijke cyclus van de seizoenen de voortplanting kan bevorderen .
omdat ze "weten" dat het "lente" is , "weten" ze dat de kids de beste kans maken op overleving . -:)