Het maken van 7 grote konijnenrennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het maken van 7 grote konijnenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:24

Als je héél creatief bent zou je een uitrolbaar zeil kunnen maken aan het einde, dat onder een hoek staat zodat het water af kan lopen. Wel naar over de schutting anders komt het alsnog in de rennen terecht. Weet niet of je het een beetje voor je kant zien maar mij zou dat wel een ideale oplossing lijken.. Je kan het snel uitrollen als het gaat regenen en houdt de verblijven (redelijk) droog, iig zo droog als nodig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:55

Marjoow schreef:
Nee, ik wijs de TS gewoon op het feit dat niet alles zo positief en rooskleurig is, als dat zij denkt dat het is.
Golfplaten kunnen gewoon erg broeierig worden ;)

Het is een discussieforum, ik heb hier het recht om de tegenpartij te laten zien, en om mensen te laten zien dat niet alles zomaar kan ;)

En, ik heb het hele idee voor golfplaten niet aangehaald, dat was magda_90, ik geef alleen een argument waarom je dit misschien beter niet kunt gebruiken ;)

Alles kan :Y)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 06:10

Mocht het in de zomer mega warm worden dan word er een wit laken op het hoogste punt tussen de schuttingen gespannen. (dit doe ik al jaren) De wind kan onder het laker door dus word er niet warm onder... de wit stoot zon af en ik besproei het laken regelmatig met water daardoor blijft het er lekker koel onder (zit dat zelf ook regelmatig bij de nijnen) zodra de zon weer weg is haal ik het laken weg...... (laken hangt er van +- 12.30 tot 18.00 dat zijn de tijden waarop de zon op de hokken staat. natuurlijk is er nog wel een klein gedeelte zon in de rennen zodat ze als ze willen kunnen zonnebaden (overal is aan gedacht)

Over een blubberzooi .. de tegels ligen 5 cm van elkaar af zodat het water weg kan de grond in en de konijnen niet kunnen ontsnappen dus ook hier is weer aan gedacht.

Dat en konijn tegen kou kan is onzin... Ze hebben en dikke pels dat klopt en ze kunnen ook wel tegen wat jou, maar ook voor hen is een limit kwa kou. Ik heb mijn konijnen in de winter in de schuur staan (uit de wind maar niet in de volle warmte) in de schuur word het tot maximaal -2 a -3 dus wel iets vriezen (overdag blijft het boven nul in de nacht wel iets onder nul). Nu kan iemand wel zeggen ze kunnen tegen de jou maar heb jij ervaring met konijnen houden ? Je kan alles wel van internet afhalen en uit boeken. Maar in de praktijk gaat het echt heel anders en dat word vaak niet gezien, want alles moet volgens de regeltjes gaan en als iets wat anders gaat is het meteen niet goed het zelfde met konijnen horen samen... gaat dat niet dan ben je meteen slecht voor je dieren en moet je een ander tehuis voor ze zoeken...

Over de updats van mijn hokken... Vandaag gaan we weer verder. Gisteren heb ik namelijk hele dag gewerkt en vandaag hoe ik maar 5 uurtjes... Dus in men vrije tijd kan ik er weer tegen aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:33

Ik heb standaard golfplaten liggen op mijn konijnen/kippenren. Ren is wel 1.85 m hoog.
En er brandt nauwlijks zon op de platen, doordat er nog een grote boom overheen hangt.

Mijn konijnen hun vacht kunnen niet goed tegen de regen. Alhoewel ze helft van het jaar kaal zijn.
En ik soms hele middagen bij hun in. Want in de ren is het meestal koeler als buiten de ren. Omdat ik de ren goed nat hou en veel bevroren waterflessen er in leg.

En 's winters blijven ze bij mij altijd buiten. Ze zitten zelfs dan nauwlijks in het binnenhok. Noway dat ik ze binnenhaal. Me moeder ziet mij al aankomen met al die konijnen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:43

@love_western, de helft van het jaar kaal? Ben heel benieuwd wat voor konijnen jij hebt en wat ik me daarbij voor moet stellen.
Klinkt goed TS! Kan me sowieso wel voorstellen dat je ze met kou naar binnen haalt, als kind haalde ik mijn konijn ook altijd naar binnen in de winter. Alleen al omdat hij dan veel meer aandacht kreeg en meer los kon. Als het vroeg donker is, vriest en regent ga je niet zo snel een rennetje klaarzetten in de tuin om je konijn te laten rennen. Binnen liep hij dan als we thuis waren bijna altijd los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 06:52

In de winter lopen die van mij in de sneeuw te ravotten :+ , zet ze nooit binnen 24/7 vrij buiten. Ik heb een on overdekte ren werkt prima

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:11

Konijnen kunnen prima tegen de kou, zolang het maar niet tocht. Die van mij zitten ook altijd buiten, zelfs met vorst en sneeuw. Er hangt echter wel een laken voor hun nachthok zodat er geen tocht door kan.

Hokken zien er goed uit. Ik ben ook voorstander van groter, maar dat kan helaas niet altijd. Mijn ren is 2m2 en daar kunnen ze wel in rennen en maf doen, dus ik denk dat dat in jouw hok ook wel kan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:24

Ik heb geen verstand van konijnen maar wil je wel een compliment maken. Het ziet er allemaal keurig uit. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Jullie mogen trots zijn op je werk.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:39

Qua bouw en ondergrond vind ik de rennen ook heel netjes. Ik denk persoonlijk niet dat je een afdekking tegen de regen hoeft te bouwen hoor. Ik heb een zelfde soort constructie: tegels met aarde eroverheen (en mijn tegels liggen niet eens 5 cm uitelkaar), maar een modderzooi wordt het echt niet. En een gezond konijn zoekt echt wel een droog plekje in dat hok om te schuilen hoor.

Tegen kou kunnen konijnen prima, hier lopen ze 's winters gewoon lekker buiten met een flink pak sneeuw en 15 graden vorst: blije konijnen !! Zolang ze maar niet op de tocht zitten.

Kleine tip misschien nog: ondanks dat mijn konijnen een grote zandbak, boomstammen, tunneltjes, ruimte en elkaar hebben in hun ren hebben ze toch een voorkeur voor het knagen aan het hout van de ren, ik heb dat simpel opgelost door er zo'n metaal lijstje tegen aan te schroeven.

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:38

Ik vind dat je het erg netjes doet.
Ook ik heb de konijnen 24/7 buiten. Zij zitten bij mij op ongeveer 2 bij 4. Wij hebben alleen gaas ondergegraven want ik wilde dat ze gangen konden graven aangezien ze dat bij het vorige huis ook deden. Dus het gaas zit hier zo'n 70-100 cm diep (weet het niet exact meer).
Ook met de sneeuw en vorst van afgelopen winter zaten ze lekker buiten. Er hing een verwarmingselement in de waterbak waardoor je die nog maar twee keer per dag hoefde te verversen.
Verder hebben ze een open hok waar het voer in ligt, en zij zelf vaak ook. We hebben nog een ton en een houten hok die we zelf gemaakt hebben om echt uit de wind te kunnen zitten.
Omdat wij onze tuin op het zuiden hebben en de lange zijde op het westen staat hebben we nog houten platen gemaakt die we nog langs de zijde kunnen zetten voor de wind.
Bovenop hebben we trouwens rasters met gaas ivm de katten uit de buurt.

Maar nu terug naar jouw hok. Ik denk dat dit voor een dwergkonijntje wel groot genoeg is. En ze kunnen toch nog contact hebben door het gaas heen. Mocht je denken dat het goed gaat kan je ze altijd nog naast elkaar zetten :) Maar dat was je ook van plan volgens mij.
Ook ons vorige konijn was altijd alleen omdat hij andere dieren aanviel als ze maar iets in de buurt kwamen. Zo hadden wij een keer de hond van mijn ouders op bezoek. Dus konijn met hok en al op de slaapkamer. Ik moest daar wat uit hebben, hond volgde en het konijn wist niet waar ie t eerst aanvallen moest en blazen als een idioot. Denk dat de hond goed gebeten was als ie los had gelopen. Dus ook weer een ervaring dat niet alle konijntjes even lief zijn. Overigens was al jaren eerder op neutraal terrein geprobeerd te koppelen, want vriend had er twee gekocht met zijn ex. Maar die werden dus mooi apart gezet.

Heel veel plezier met je konijnenvriendjes in hun nieuwe hok!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:58

Siggy schreef:
Qua bouw en ondergrond vind ik de rennen ook heel netjes. Ik denk persoonlijk niet dat je een afdekking tegen de regen hoeft te bouwen hoor. Ik heb een zelfde soort constructie: tegels met aarde eroverheen (en mijn tegels liggen niet eens 5 cm uitelkaar), maar een modderzooi wordt het echt niet. En een gezond konijn zoekt echt wel een droog plekje in dat hok om te schuilen hoor.

Tegen kou kunnen konijnen prima, hier lopen ze 's winters gewoon lekker buiten met een flink pak sneeuw en 15 graden vorst: blije konijnen !! Zolang ze maar niet op de tocht zitten.

Kleine tip misschien nog: ondanks dat mijn konijnen een grote zandbak, boomstammen, tunneltjes, ruimte en elkaar hebben in hun ren hebben ze toch een voorkeur voor het knagen aan het hout van de ren, ik heb dat simpel opgelost door er zo'n metaal lijstje tegen aan te schroeven.

Super handige tip van de metaal stripjes ;) Ik ga het eerst zo proberen maar mochten ze gaan knagen dan kan ik dit als optie doen.

De toch is ook het grootste probleem in de winter voor konijnen (dat is de rede dat ze in de schuur/ garage gaan in de winter) En daar mogen ze ook om en om lekker rennen en hun benen strekken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:35

Bij ons knagen ze vooral aan het hok en gelukkig niet aan de omheining. We hebben ze voorzien van een stukje wilgenrol (ja, die je kunt gebruiken als schutting oid) en ze zijn er heel erg blij mee. Dat kunnen ze lekker driftig kapot zitten maken, want dat doen ze nu eenmaal graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:42

Fleurtje100 schreef:
@love_western, de helft van het jaar kaal? Ben heel benieuwd wat voor konijnen jij hebt en wat ik me daarbij voor moet stellen.
Klinkt goed TS! Kan me sowieso wel voorstellen dat je ze met kou naar binnen haalt, als kind haalde ik mijn konijn ook altijd naar binnen in de winter. Alleen al omdat hij dan veel meer aandacht kreeg en meer los kon. Als het vroeg donker is, vriest en regent ga je niet zo snel een rennetje klaarzetten in de tuin om je konijn te laten rennen. Binnen liep hij dan als we thuis waren bijna altijd los.

Teddydwergen. Knip hun vacht altijd kort.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:45

Overigens loopt het denk ik wel los met nat worden van de ren. Anders kun je hem mss wat ophogen met aarde? Kunnen ze gelijk meer graven. Mijn ren staat iets van de grond af en het regenwater druppelt dan gewoon naar onderen toe, nat is de ren zelden.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 08:23

Door het slechte lopen we helaas achter op schema. Vandaag worden de 4 rennen van de damens afgerond en kunnen ze lekker in de rennen hopsen (vanavond foto update als het mee zit) Ook ben ik nu eers bezig met een een afdakje voor hen heb er al bijna 2 klaar. Alleen nu is het hout op en de spijkers dus zo weer even na de Gamma... We lopen 4 dagen achter dus alles zal wat later klaar zijn...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:41

Nathas schreef:
Mocht het in de zomer mega warm worden dan word er een wit laken op het hoogste punt tussen de schuttingen gespannen. (dit doe ik al jaren) De wind kan onder het laker door dus word er niet warm onder... de wit stoot zon af en ik besproei het laken regelmatig met water daardoor blijft het er lekker koel onder (zit dat zelf ook regelmatig bij de nijnen) zodra de zon weer weg is haal ik het laken weg...... (laken hangt er van +- 12.30 tot 18.00 dat zijn de tijden waarop de zon op de hokken staat. natuurlijk is er nog wel een klein gedeelte zon in de rennen zodat ze als ze willen kunnen zonnebaden (overal is aan gedacht)

Over een blubberzooi .. de tegels ligen 5 cm van elkaar af zodat het water weg kan de grond in en de konijnen niet kunnen ontsnappen dus ook hier is weer aan gedacht.

Dat en konijn tegen kou kan is onzin... Ze hebben en dikke pels dat klopt en ze kunnen ook wel tegen wat jou, maar ook voor hen is een limit kwa kou. Ik heb mijn konijnen in de winter in de schuur staan (uit de wind maar niet in de volle warmte) in de schuur word het tot maximaal -2 a -3 dus wel iets vriezen (overdag blijft het boven nul in de nacht wel iets onder nul). Nu kan iemand wel zeggen ze kunnen tegen de jou maar heb jij ervaring met konijnen houden ? Je kan alles wel van internet afhalen en uit boeken. Maar in de praktijk gaat het echt heel anders en dat word vaak niet gezien, want alles moet volgens de regeltjes gaan en als iets wat anders gaat is het meteen niet goed het zelfde met konijnen horen samen... gaat dat niet dan ben je meteen slecht voor je dieren en moet je een ander tehuis voor ze zoeken...

Over de updats van mijn hokken... Vandaag gaan we weer verder. Gisteren heb ik namelijk hele dag gewerkt en vandaag hoe ik maar 5 uurtjes... Dus in men vrije tijd kan ik er weer tegen aan :)

Mooie oplossing in de zomer zeg!

Ik haal mijn informatie niet uit boeken. Ik heb (net als jij) een opleidin Paraveterinair afgerond en in de dierenartspraktijk waar ik heb stage gelopen (beide overigens) zeggen zowel de artsen als de assistentes dit.
Dus over de kou is wel degelijk waar wat ik zeg, of ruim 10 dierenartsen hebben het fout, en die kans acht ik zeeeeeer klein ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:49

Ah, ik dacht dat de tegels dicht naast elkaar lagen. Maar als er ruimte tussen zit kan het inderdaad goed weglopen +:)+
Slim inderdaad van die lakens! Werkt overigens voor mensen ook heel goed als je het warm hebt: onder een natte partytent gaan zitten :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:29

Spannend, heb benieuwd naar de foto's!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 23:06

Ik ben ook benieuwd naar fotos! :D

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:43

Update,

Door de vele regen heb ik eerst dakjes moeten maken. Weet even niet meer wie mij op het idee bracht maar thanx in ieder geval.!
De dakjes zijn met scharnieren bevestigt dus kunnen omhoog als het warm is en als het slecht weer is zoals nu naar beneden. Nu reent het in iedergeval niet in bij hen ;)

Afbeelding

Snoezel wil niet op de foto :P
Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag gaan we weer verder.... Alleen is het wel mega balen dat we door het slechte weer achter op schema lopen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:47

Lijkt het nou maar zo of zitten ze niet verder dan het hok zelf? Ik had ze toch iets langer gemaakt denk ik. Maar goed je zult er zelf ook wel goed naar gekeken hebben :D

Heb je ook iets aan de bovenkant om het omhoog te houden? Een haakje ofzo? Als het door een windvlaag ineens terug naar beneden valt heb je bange konijntjes :=

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 10:36

Haha dat zou erg vervelend zijn allemaal bangen nijnen ;) Maar heb idd haakjes om ze omhoog te houden ;)
En ze overlappen 20 cm bij de hokken voldoende voor de regeninval zodat het niet in de hokken komt (alleen het laatste hok in de hok word ongeveer 10 cm overlapt hok is wat groter dan de rest en daar regent het ook niet in) En met de regen van gisteren (tis hier niet doog geweest) was het een mooie test dat zelfs de slag regen (dat is met windvlagen) niet in de hokken komt en alles mooi droog is :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:41

Ow op die manier, ik dacht dat het bedoeld was om de grond droog te houden. Maar netjes hoor :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:39

Ga je trapjes naar beneden maken, uit de hokken of hoe moet ik me dat voorstellen? :)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 11:40

Ja er worden trapjes bevestigt aan de hokken. Ze zijn al klaar en worden morgen bevestigt (mits het doog weer is)