Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:23

Ik moet zeggen dat ik het wel heel gaaf vind dat jullie zo ontzettend je best doen voor de uiltjes! Hopelijk heeft jullie inzet straks toch nog effect en betrekken de uiltjes de kast.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:41

En hoe is het nu met jullie uiltjes?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 18:50

Nou... helaas hebben we het nu opgegeven... de kauwen blijven zich op de kast storten en de uiltjes gaan er niet meer in.

We zien ze nog wel dagelijks en hopen dat ze elders een rustiger plekje hebben gevonden en wie weet zien we over een paar weken wel uilskuiken op het erf. Maar niet vanuit de nestkast... ;(

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:15

bij ons op stal is er 4 nesten, ze gingen op 4 hoeken van het binnenbak in het rand van isolatie een nest bouwen en dat is verwijderd. Ze hebben gewoon een plank ervoor gezet, waardoor er geen mogelijkheid is om erin te komen.

die 4 kauwpaartjes hebben wel hele tijd zitten kijken naar die plank, ze besefden dat het niet anders kon en ze zijn vertrokken... :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:05

Stomme kauwen! :(
Hopelijk volgend jaar beter...

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:06

L*lig is dat he.
Bij ons zijn er ook steenuiltjes er hangt een kast boven de paardenboxen.
Maar 3 keer raden door wie die in gebruik genomen is....
Ook door van die vervelende rot kauwtjes dus :(

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:38

oh nee, wat balen zeg. Hopelijk blijven ze in de buurt en kunnen jullie hun jong straks nog bewonderen!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:17

Pareltje2 schreef:
oh nee, wat balen zeg. Hopelijk blijven ze in de buurt en kunnen jullie hun jong straks nog bewonderen!

Een uilskuiken bewonderen? Lelijkerds..... maar wel geweldig als ze toch nog in de buurt blijven en nestelen.... Eenmaal groot vind ik ze geweldig. Jammer dat de kouwtjes zo volhardend zijn geweest.
Vind kouwtjes niets aan.... zijn er veel te veel van, en ze zijn te vreg.Gekkigheid dat de regering deze dieren (kraaien, eksters en kouwtjes) enkele jaren geleden beschermde diersoort heeft gemaakt. (Inmiddels niet meer) Naar mijn mening zijn er daarom momenteel zoveel van. Ze zijn slim en zelfredzaam, waardoor ze gemakkelijk leefgebieden van andere (meer kwetsbare) vogels overnemen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:04

Hoe gaat het nu met de konijntjes,die zullen inmiddels wel ,,uitgevlogen,, zijn neem ik aan?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:38

Helemaal mee eens Irma_Maandag!

@Faruba: had vorige week al gemeld dat de konijntje het nest verlaten hebben. :D

19-4-2011
Heb wel heeel goed nieuws mensen! De uiltjes hebben de kauwen flink aangevallen. Een uiltje was gehavend, maar verder gezond en er lag een dode kauw in een kauwenkast (of dat door het uiltje komt, weet ik niet, maar het lijkt erop dat er gevochten is, misschien was de kauw al zwak). De kauwen hebben inmiddels allemaal een nest gemaakt en de uiltjes hebben waarschijnlijk een kauwenpaartje verjaagd en lijken nu beslag te hebben genomen op een grote buis (waar de kauwen eerst in zaten), vlak bij de nestkast! Ze vliegen daar namelijk in en uit!!! We hebben weer goede hoop! Alleen geen camera in dit nest, maar we hebben wel goed zicht vanuit het huis op deze buis! *\o/*

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:40

Zooo dat zou super zijn! Duimen draaien!!
Maar vallen die dieren elkaar echt aan joh? Nooit geweten!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:42

jeeej *\o/* goed nieuws voor de uiltjes!
Ik wist ook niet dat zo 'moord' lustig waren, maargoed ze nestelen nu wel weer in de buurt!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:42

Ymke schreef:

Ik heb begrepen dat in een gevecht om een nestplaats er best weleens gevochten word. Heb het zelf ook op de camera gezien in het begin. Die uil vloog zo die kauw aan. Toen stond het nog op winst voor de uilen... maar dat lijkt nu weer zo te zijn! En die kauwen zijn groter dan die uiltjes. Maar ik denk dat die klauwen van de uilen behoorlijk uit kunnen halen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:44

Sorry Duke,overheen gelezen. :o

Maar wat een vogeltaferelen bij jouw zeg. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat,ik blijf volgen!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:46

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 09:48

Ja die volg ik ook. ;)
De Oehoe heeft al kuikens. Laatste keer dat ik keek, hadden de Steenuilen nogal last van de Holenduiven. Beetje hetzelfde als bij ons met de kauwen.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:37

Oh wat goed van de uilen!!!! Goooo uilen!!!

Trouwens, sinds ik dit topic volg, weet ik eindelijk wat die rare geluiden zijn die ik nog wel eens hoor als ik 's avonds de paarden van een vriendin ga voeren :) Fijn is dat!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:43

Duke schreef:
Ymke schreef:

Ik heb begrepen dat in een gevecht om een nestplaats er best weleens gevochten word. Heb het zelf ook op de camera gezien in het begin. Die uil vloog zo die kauw aan. Toen stond het nog op winst voor de uilen... maar dat lijkt nu weer zo te zijn! En die kauwen zijn groter dan die uiltjes. Maar ik denk dat die klauwen van de uilen behoorlijk uit kunnen halen.

Jeetje, dappere dodo's die uilen! Zij liever dan ik tegen die kauwen... :=

Geweldig zeg die oehoekuikens op die site! <3

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:53

Ik zag nu toch dat de Steenuilen op Beleefdelente toch ook het nest in gebruik hebben genomen en dus ook feller op de duiven zijn. Misschien hadden wij toch het meer op z'n beloop moeten laten zonder teveel te rommelen aan de nestkast. Wijze les voor volgend jaar (plus het de kauwen ontmoedigen om sowieso op ons erf te broeden door de plekken waar ze broeden van het najaar dicht te maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:05

Toch nog goed nieuws dus!
Super dat ze toch nog een plekje hebben om te nestelen :j

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:44

Arabesk, die volg ik idd ook. Je kan ook het vossenpaar volgen van staatsbosbeheer!

Yes yes, wat een goed nieuws voor de uiltjes *\o/* *\o/* *\o/* Wel zielig voor het overgebleven kauwtje natuurlijk, aar ben toch blij voor de uitljes.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:22

Hier een meelezer maar ben toch benieuwd?
Hoe is het nu met de uiltjes??

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 18:47

We zien één van de uiltjes nog steeds dagelijks, maar waar ze hun nest hebben weten we niet (als ze dat al hebben... want als ze geen geschikte broedplaats kunnen vinden, kunnen ze een jaar overslaan). Dat we er maar één zien, kan er wel op duiden dat de ander op het nest zit.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:12

Wat grappig en wat interessant ook om te lezen dat ze ook daadwerkelijk die kauwen verjagen, nooit geweten! Je hebt wel goed beeld op die ene waar je de webcam op hebt staat, is dat een z'n klein cameratje? Uiltjes zien er grappig uit en leuk dat ze ook zo bij jullie blijven :j kom ook een mooie tijd mee lezen/genieten. Vind het toch wel leuk om te zien :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:42

Ik wil het topic even nieuw leven inblazen, want er zijn weer ontwikkelingen te melden. ;)
We hebben de afgelopen tijd regelmatig één van de uiltjes gezien. Ons vermoeden was dat de ander ergens zat te broeden. Alleen daar hebben we niets van gezien of gemerkt. Geen uilskuiken gezien, helaas.

Sinds kort zit één uil weer in de kast. Wellicht dezelfde, als het een andere is, zou hij worden verjaagd door het paartje wat al op ons erf is (territorium is ongeveer in een straal van 300m dacht ik). Maar als het er dus ééntje van het paartje is... moet deze druk bezig zijn met de jongen voeden in plaats van fanatiek deze uilenkast bezoeken, want hij zit er veel in. Dus wij vrezen dat ze dit jaar geen eieren hebben gelegd. Ik vraag het nog wel even na bij de uilenwerkgroep of dat wel kan.

Wil nog even dit leuke filmpje van maandag laten zien. Vooral het 'terugkijken' is zo schattig.
Het beeld stoort een beetje, maar geen idee waarom dat is.