Ik vind dat een hoop mensen nogal stom reageren, er wordt onwijs veroordeeld, terwijl er zoals al meerdere voor mij al hebben gezegd, er zoveel dieren door mensen worden aangeschaft zonder dat de mensen er over na denken.
Heel veel mensen hier hebben ook de neiging om vanuit zichzelf te denken, net als vaak bij andere dieren gebeurt (men voert honden liever een kluif dan een verse schapenpens, omdat wij denken dat een hond een kluif lekkerder zal vinden, of omdat wij de pens vies vinden.) Maar waar heeft het beest ivoorkeur voor? En hoe ziet het beest zijn omgeving, dat weten wij niet!
Mensen zijn anders dan dieren en dat heeft vooral met het besef te maken. Ik zeg niet dat een dier geen emotie heeft, maar een dier is vooral bezig met overleven, en waarschijnlijk is het dus "gelukkig" als hij weet te overleven en goed in conditie is.
Zolang TS het dier goed in conditie weet te houden, denk ik dat er goed voor hem gezorgd wordt. Ik heb niet veel verstand van reptielen, maar is het niet zo dat je bij reptielen heel snel ziet of ze goed gehouden worden aan hun conditie?
(zoals dat een slang slecht vervelt als hij slecht in conditie is?)
De kaaiman wordt hier wel heel veel vergeleken, ook door TS, met andere dieren; konijnen, paarden enz.
Dat er bijv. gezegd wordt dat paarden ook nog wilde dieren zijn, er is wel echt een groot verschil. Paarden en konijnen, honden en katten zijn allemaal gedomesticeerde dieren. Doorgefokt, het echte wilde is eruit. (een hond is geen wolf, en een paard is geen przewalski) Een kaaiman daarin tegen is nog steeds dezelfde soort als de kaaiman in het wild, en heeft dus veel meer ''wild karakter'' dan de huisdieren. En dat verklaart misschien ook wel waarom mensen heftig reageren, een kaaiman is wel echt een wild dier.
Ik vind dat niet alle wilde dieren geschikt zijn om thuis te houden, maar ik denk dat jullie de kaaiman wel kunnen bieden wat hij nodig heeft. En ben benieuwd naar het garageverblijf dat jullie willen gaan maken!
ps sorry voor mijn lange verhaal