De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:08

Cayenne schreef:
Die jonge specht :D Oefening baart kunst zullen we maar zeggen _O-

Marcella: Mooie foto's! Is dit jouw tuin? <3 Die bloemen met hommels! :+:

Yaartje: Wat sneu van Fred maar het kievitjong is dan wel weer heel schattig!

4Everhobbes: Mooie foto's! Die viooltjes zijn echt mini! :D

Ja ik zorg niet alleen voor mijn 2 bijen kasten, maar eigenlijk is de moestuin ook wat ik op de flat niet kan hebben met planten vanwege katten.

Heb ook lieveheersbeestjes explosie in verschillende kleuren.

Vlinders libellen enzovoort.

Ze blijven alleen niet zitten voor foto. :+

janouk

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 13:32

Zo jammer dat ze niet blijven zitten voor de foto :D :D *-:)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:05

Ik kan ook eindelijk weer iets delen :D
Deze vijver in Zutphen is echt zo'n prachtige plek, ik denk dat er wel een paar honderd ganzen leven, schildpadden, reigers, aalscholvers, .. even snel wat ik gezien heb net.

Volledig rondje is net geen 2 km, dus nog te doen met deze warmte :D Ik heb ook opvallend véél vlinders gezien, maar omdat we met meer waren kon ik helaas niet bij elk beestje of bloemetje stil gaan staan :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op een gegeven moment staken er echt echt een stuk of 100 grauwe ganzen over het pad, het water in. Allemaal ganzenkontjes op de foto :D helaas stond m'n (telefoon)camera nog een stukje ingezoomd wat ik op dat moment niet zag, maar het waren er dus een heel stuk meer.

Afbeelding

Maar op een andere foto van de groep, vielen me bij het terugkijken deze twee ganzen op:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij is die laatste dan ook een parkgans toch? Ik dacht dat alle hybriden van de zeg maar "veelvoorkomende" ganzen, parkganzen genoemd werden (of soepgans, leert Google me net :') )

Anyway, na 2 weken binnen zitten ben ik weer een beetje opgeladen :) <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 19:20

Janouk: Leuke foto's! Die Sprinkhaan is nog best groot!

Marcella: Dat is altijd zo met vlinders etc. Je moet maar net geluk hebben dat ze stil zitten want voor je het weet zijn ze zjoef weg.

Karlijn: Wat fijn dat je weer even naar buiten kon gaan *\o/* . En mooie foto's ook weer!

Eh tsja... Zo zie je ze nooit en zo ineens overal :D . Vanmorgen was de Kievit luid aan het roepen en vliegen in de wei van mijn pony's toen ik die buiten aan het zetten was. Ze was dan ook duidelijk absoluut NIET blij met mijn aanwezigheid.
Even de wei afgespeurd en ja hoor. Al snel zag ik iets kleins in het gras :D . Terwijl mijn pony's hun slobber op aten kon ik mooi even snel het jong fotograferen.
De ouder in kwestie:

Afbeelding

Het jong <3 .

Afbeelding

En de afstand. Mijn lens had ik op max. zoom. Op de pc nog flink in moeten kroppen en zie zo iets kleins en schattigs dan goed scherp op de foto te krijgen:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:32

Wat een fijne foto's Karlijn, bijzonder die hybride gans! En heerlijk bij jou Yara, al dat kleine grut <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 20:52

Wat fijn dat je even lekker naar buiten kon Karlijn!
En die hybride gans is apart zeg!

Yaartje: Hier zitten ook veel kievits dit jaar!

Het valt me op dat er dit jaar ontzettend veel dode hommels op straat liggen, vooral bij lindebomen.
Even gegoogled en het is volgens de bijenstichting inderdaad een ding:

Citaat:
De jaarlijks terugkerende sterfte van hommels die op de linde hun voedsel zoeken is al een eeuwenoud verschijnsel.
Deze sterfte valt vaak nog mee bij de eerst bloeiende Winterlinde en Zomerlinde, maar bij de later bloeiende Zilverlinde kan grote sterfte optreden. Daarnaast is het opvallende dat er onder alleenstaande bomen vaak meer dode hommels te vinden zijn dan onder groepen van bomen (zoals bijvoorbeeld in Lindelanen).

De oorzaak van de hommelsterfte onder de linde moet gezocht worden in een combinatie van factoren. De bomen verspreiden een aanlokkelijke geur en trekken daardoor veel insecten aan. De insecten verstoren elkaar steeds waardoor ze meer vliegen en weinig nectar aan het verzamelen zijn. De aanwezigheid van een groot aantal insecten zorgt ervoor dat er in verhouding weinig nectar te halen valt. Vooral hommels verbruiken veel energie bij het vliegen en raken daardoor uitgeput en vallen versuft op straat neer.
Later in het jaar zijn er veel meer insecten dan vroeger in het jaar, terwijl er steeds minder nectar is (de meeste dracht is in het voorjaar). De hommels komen daardoor om van de honger.

Dit fenomeen wordt al in 1922 in een tijdschrift van imkers gemeld, het is dus niet iets nieuws.
Echter, de laatste jaren is het extreem droog. Bij droogte produceren vele planten waaronder de linde minder tot bijna geen nectar terwijl de geur wel hommels blijft aantrekken. Dat maakt het probleem alleen nog maar erger.
Bovendien is het publiek door de vele publiciteit over bijensterfte alerter geworden als ze dode bijen/hommels zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 00:09

Bijen en hommels blijven ook zelden stil zitten.

Goudsbloem beginnen omhoog te komen. <3

Afbeelding
Vlinder. *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Komkommer kruid of borage.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:52

Zulke fijne foto's weer!
Het is ook zo'n leuke tijd als het jonge grut zelfstandig op pad gaat. Dat Kievitje <3

Vanmorgen kwam hier de eerste jonge Kauw ontbijten. Meteen al zoveel attitude _O-

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:00

Prachtig Marcella! Wij hebben een halfwilde tuin en maaien maar heel sporadisch en houden dan rekening met de bloei van planten en bloemen zodat de insecten zoveel mogelijk voeding kunnen vinden.
Ik wil ook wat meer wilde bloemen en planten in de tuin zonder dat het een puinzooi gaat worden. Maar dat is nog best lastig :+
Ik zou in ieder geval oa echte kamille in de tuin willen.

Hahaha dat kauwtje! :D We hebben hier ieder jaar een kauwenfamilie die op het dak nestelen en onze papegaai vindt dat fantastisch! _O-
Het is voor hem net alsof hij fulltime televisie kan kijken :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:30

Echte kamille heb ik en wilde kamille.

De echte is heerlijk thee vind het alleen jammer dat de plant heel erg bladluizen aantrekt.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:33

Zolala schreef:
Zulke fijne foto's weer!
Het is ook zo'n leuke tijd als het jonge grut zelfstandig op pad gaat. Dat Kievitje <3

Vanmorgen kwam hier de eerste jonge Kauw ontbijten. Meteen al zoveel attitude _O-

[ Afbeelding ]

Hij lijkt op dolf ? Van Alfred j kwak. :=

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:56

haffiefreak schreef:
Hij lijkt op dolf ? Van Alfred j kwak. :=

Haha! Oh jee.. _O-
Maar het klopt. Ik zal 'm Dolfje noemen!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:22

Dit blik van dat kauwtje, inderdaad heel brutaal. Leuk beestje!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:09

Er is hier een flinke groep Kauwtjes, maar dit is tot nu toe nog het enige jong dat elke dag op mijn vogelbalkon komt.
Trouwens niet echt helemaal zo stoer als hij zich voordoet, hoor - één van zijn ouders helicoptert nog vanuit de boom achter hem :D
(maar ik doe natuurlijk net of ik dat niet zie)

Andere kleintjes die hier zelfstandig komen zijn Kool- en Pimpelmeesjes, maar het vaste paartje Tortels heeft kennelijk (nog) geen kinders, of ze brengen die (nog) niet mee..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik zag dat de mini zonnebloemen opeens uitkomen <3

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:23

Ik was vanochtend rondleiding door het gebied geven........
En opeens was daar het uitvliegen van de jonge ijsvogels.
Onwennig, fladderende, en gefocust op pappa en mamma.
Keuze aan gasten: doorwandelen of blijven kijken: ze kozen blijven kijken.
Wanneer zie nou vier ijsvogels tegelijk.
Mooi........

This is not a zoo: dit is Nederlandse natuur

Natuurlijk geen fotocamera bij me *-:) |o

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 13:47

Karlijn: een echte kraamkamer bij jou op het balkon :D .

Janouk: Dat is altijd. Wanneer je dat soort momenten ziet dan ligt de camera uiteraard thuis :') .

Wij hebben twee soorten Rietzangers op stal volgens de Merlin bird app *\o/* . De Bosrietzanger en de Rietzanger dus ik wil een deze dagen eens polshoogte gaan nemen met de camera. Weet op welke plek ze zitten. Zag ze weg vliegen ook vanmorgen dus morgen of overmorgen met mijn dagelijkse rondje met een van de lammetjes (lam dat met de fles is opgevoed en elke ochtend brokjes krijgt nu en dan samen met haar over de track loop waar de schapen lopen) de camera eens mee nemen en zien of ik ze kan fotograferen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 11:45

Ooh zonnebloemen <3
Ik kreeg dit jaar ook weer stekjes van een vriend, maar helaas zijn ze allemaal al weer op.. weg... verdwenen. Volgend jaar nieuwe poging in onze (hopelijk) nieuwe tuin.

Al dat jonge grut is ook zo schattig! Ik ben ook altijd te laat met m'n camera. Planten en bloemen blijven tenminste zitten :')

Ik vond dit mooie plaatje vanmorgen, een veertje vast aan een grashalm:
Afbeelding

En de eerste paddestoeltjes laten hun kopje zien (ik dacht een plooirokje, of een hazenpootje?):

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 12:50

Lantaarntjes maken meer lantaarntjes...

Ze kwamen aangevlogen bij het bankje waar ik zat :D

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 13:56

Ik vond 4 jaar geleden al eens een levend Vliegend Hert op de gevel waar ik woon, en nu vond ik er net één (dood) in de fietsenkelder! Hemelsbreed woon in een km van het bos af, en +/- 8 km van een bekende plek waar ze waargenomen worden elk jaar, maar hoe groot is die kans nou, in 'de stad'?! *\o/*

Afbeelding

Ik vond hem relatief aan de kleine en smalle kant.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:11

Ooh wat gaaf!!

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:18

Ik lees altijd alleen mee en geniet van de prachtige foto's.
Maar nu heb ik zelf ook een bijdrage.

Wij hebben een nest met 3 jonge buizerds in onze tuin/boomgaard.
De jongen krijgen momenteel vliegles en kom je op de meest random plekken in de tuin tegen.

Deze knapperd zat op mn compost bak. Ik ging mn kruiwagen leven en stond ineens oog in oog. <3

Hij liet zichzelf uitgebreid fotograferen voordat hij het weer hoger op zocht. Fotos zijn niet ingezoomd!

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 14:24

Oooooh dat Vliegend Hert en de jonge buizerds! <3
Je kon dichtbij komen zeg! Waren pa en ma niet in de buurt? Ze kunnen hun jongen best heel fel verdedigen :=

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:49

Nee, daar zijn we wel even bang voor geweest. Maar papa en mama buizerd zijn erg schuw en vliegen weg zodra ze ons zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 15:51

Wow, dat vliegend het, zo mooi! En buizerds zijn altijd leuk, vooral als je ze van dichtbij kan zien :j

Ik kwam vandaag weer een mooie roodborsttapuit tegen

Afbeelding

Wat verder weg ook nog een bontbekplevier:

Afbeelding

Nóg verder weg lepelende lepelaars :)

Afbeelding

Ook nog een vissend visdiefje

Afbeelding

Een luid zingende gele kwikstaart

Afbeelding

En helaas in de schaduw en té ver weg zodat je zijn kleuren niet kan zien, de blauwborst

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 16:12

Wat een hoop mooi vogelspul vandaag!
Die baby-buizerds :D
En al die gave hierboven!

Ik had gister ook weer twee ontmoetingen waar ik blij van werd.

De gekraagde roodstaart (met prooi) landde op een bankje op een meter of 15 van waar ik op mijn stoel zat te zitten;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een prachtig koppeltje kneuen dat ik tegenkwam op slenterwandeling met Percy;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding