De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 15:03

Mooi boek.

Het was zeker geen zanglijster die herken ik wel :j dit was een plomp compact gevleugelte modelletje kramsvogel. Met een fladderig vluchtpatroon

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:21

_Karlijn schreef:
Heb je nu weinig aan Karuna, maar om adhv zang vogels te determineren kun je de apps Merlin of Birdnet gebruiken. Wellicht had dat meer duidelijkheid gegeven vanochtend, maar dan is het een tip voor de volgende keer :D
Mijn suggestie is een zanglijster?

@ Femke_Tweety: pelorische topbloem, noem je dat zo? Ik ga eens googlen voor meer info :j ben benieuwd naar je oude natuurgidsen, ik heb er ook eentje die ik van mijn oma heb gekregen geloof ik, ik vond het als kind al een van de mooiste boeken die ik had :D Hij staat nu geëtaleerd op m'n kast :j

Edit:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

<3

Gaaf!!

___

Afbeelding

B-) <-- nerd smiley 8-) :)) :')

Ik heb even mijn favoriete stapeltje eruit gehaald. Degene die ik het meest gebruikte normaal gesproken.
Deze mogen voorlopig mee.

Afbeelding

Ik heb ze vooral even opgehaald omdat ik gisteren bij een wandeling met hond heel veel mooie juffertjes tegenkwam, die zich met online bronnen gewoon niet lekker laten determineren.

En ik wil het liefst proberen ze op naam te hebben voor ik de fotos hier deel. :')

Ik ben geen fotograaf. Verre van.
Telefoon en heel oud travelzoomcameraatje, that's it. Kan al wel 10 jaar oud zijn.

Maar wél nogal natuurliefhebber / natuurnerd zeg maar :')

Daarom geniet ik ook zo van alle foto's hier. *\o/*

Gewoon de leuke waarnemingen en enthousiasme vind ik persoonlijk belangrijker en ook leuker dan per se perfecte foto's.

Ik lees dit topic al van de start actief mee, altijd.
Alleen altijd beetje twijfel om foto's te delen omdat ik geen eigen 'achtertuin' heb, en geen vaste locatie.
Meeste van wat ik zie is gewoon tijdens wandeling met hond, maar ik ben wel zo'n type die ook allerlei kleine insectjes en bizarre slijmzwammetjes ziet en fantastisch vindt, zeg maar :j
Maar dus wel steeds wisselende omgeving.
(Geen vaste woonplaats, dus technisch gezien is alles wel in mijn eigen omgeving _O- )

_Karlijn

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 16:55

En daarom zijn ook jouw telefoon/heel-oud-travelzoomcamera-foto's zijn welkom hoor, met of zonder soortnaam! Wie weet kunnen we je ook helpen determineren als je er niet uit komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 17:13

_Karlijn schreef:
En daarom zijn ook jouw telefoon/heel-oud-travelzoomcamera-foto's zijn welkom hoor, met of zonder soortnaam! Wie weet kunnen we je ook helpen determineren als je er niet uit komt.

Zolang het goed zichtbaar is, is het goed :j

Helaas kan ik jullie niet verblijden met foto's van hard werkende zwaluwen; die zijn gewoon niet gelukt. Het was net te ver weg en dan is een iphone 8 toch geen 5D-met-70-200 :D wellicht krijg ik nog een herkansing van de stuntpiloten 8-)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 18:07

Ik vind het zo leuk hoe aalscholvers altijd met hun vleugels wijd gaan zitten, om te drogen nam ik altijd aan?

Afbeelding

Deze foto is van afgelopen week, precies uit de verkeerde hoek _O- Maar deze zat dus ook met vleugels wijd. En voor de oplettende kijker: een witte kwikstaart onderin beeld :D

En ja, helaas is deze vijver echt zo vervuild.... en er zitten altijd een hoop vissers bij de vijver, ik vind dat persoonlijk zo'n rot'sport'. Ik ga er wel regelmatig even op een bankje zitten maar dan vooral voor de vogels (heleboel wilde eenden en een paar koppeltjes ganzen (nijlgans, grauwe, canadese)..

Er zit bij deze vijver (dit park grenst aan m'n huis) ook een reiger, toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen hoorde ik die 's avonds en 'n nachts weleens in vlucht roepen en ik schrok me rót. Wat een ijzingwekkend geluid is dat haha.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:13

Wij hadden op Texel geluk met een jagende bruine kiekendief! Hij vloog ook gewoon tussen de auto's door :D
Afbeelding

'S nachts nog even met de auto op pad geweest, en toen zagen we een ransuil vliegen. Ontzettend snel flapperend met de vleugels, maar de platte kop maakte het onmiskenbaar een uil. Heel erg gaaf!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:14

Oh wat een mooie fotos weer,

Femke je boeken verzameling is erg uitgebreid.

Kook #jaloers mooi vastgelegd ook.

Ik zag deze in de tuin

Afbeelding

Ik moet nog even zoeken welke dit is. Dit is de eerste keer dat ik deze zie

Edit gevonden sint jansvlinder een dagactieve nachtvlinder

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-jansvlinder

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:31

ikke schreef:
Helaas kan ik jullie niet verblijden met foto's van hard werkende zwaluwen; die zijn gewoon niet gelukt. Het was net te ver weg en dan is een iphone 8 toch geen 5D-met-70-200 :D wellicht krijg ik nog een herkansing van de stuntpiloten 8-)

Doe ik het voor je

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf mijn bed onder het zolder raam. Ze beginnen al wel heel vroeg :D

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:30

_Karlijn schreef:
Ik vind het zo leuk hoe aalscholvers altijd met hun vleugels wijd gaan zitten, om te drogen nam ik altijd aan?

[ Afbeelding ]

Deze foto is van afgelopen week, precies uit de verkeerde hoek _O- Maar deze zat dus ook met vleugels wijd. En voor de oplettende kijker: een witte kwikstaart onderin beeld :D

En ja, helaas is deze vijver echt zo vervuild.... en er zitten altijd een hoop vissers bij de vijver, ik vind dat persoonlijk zo'n rot'sport'. Ik ga er wel regelmatig even op een bankje zitten maar dan vooral voor de vogels (heleboel wilde eenden en een paar koppeltjes ganzen (nijlgans, grauwe, canadese)..

Er zit bij deze vijver (dit park grenst aan m'n huis) ook een reiger, toen ik hier 4 jaar geleden kwam wonen hoorde ik die 's avonds en 'n nachts weleens in vlucht roepen en ik schrok me rót. Wat een ijzingwekkend geluid is dat haha.

Gave foto, ja, een aalscholver zijn verenpak is niet waterdicht, ze moeten hun veren drogen anders verdrinken ze. Je ziet hier met regelmaat een dode aalscholver drijven.
En reigers, je schrikt je idd rot als je het geluid niet kent en je hoort het voor het eerst :') :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:36

Als je voor het eerst een pauw hoort weet je helemaal niet wat je hoort :D . Gelukkig zullen we die niet in het wild tegen komen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:42

prompter schreef:
Als je voor het eerst een pauw hoort weet je helemaal niet wat je hoort :D . Gelukkig zullen we die niet in het wild tegen komen.

Oh, die vind ik juist zo leuk klinken, je hoort ze heel ver, maar ik moet altijd zo lachen.
Een reiger vind ik net Eucalypta :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:46

prompter schreef:

Of eekhoorns.

Die maken een heel gek bijna kwetterend geluid.

En mijn meest bizarre geluid en onverwachte in Nederland waren egels.

Kwam terug van het paard dat ik reed, op mijn fiets.
En ik hoor een gruwelijk geluid in de berm, alsof er een dier in zware nood verkeerde.
Ik fiets aan de kant gegooid om op het gehoor het geluid te volgen. Ietwat bezorgd om wat ik zou vinden.

Bleken het parende egels te zijn :')
Ik was tegelijkertijd enorm opgelucht én stond mezelf uit te lachen daar in die berm :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:48

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:00

Zo, het is gelukt met mijn libellengids.
Maar was om een paar redenen een fikse uitdaging.

Ik kwam gisteren in een zwerm juffers terecht, alle foto's zijn binnen 1 vierkante meter gemaakt...

Hier en daar even ingezoomd op een foto en gescreenshot om ze een beetje beeldvullend te krijgen.
Ze zijn klein én snel :')

Het zijn 2 soorten

Een lantaarntje. Erg lastig om de goede naam te vinden, dit blijkt een exemplaar te zijn dat pas net uit de larvehuid (en uit het water) gekropen is, en die nog niet volledig op kleur is. Het is dus níet de standaarkleur. Was een puzzel :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat grapje herhaalde zich met de volgende serie.
Dit zijn àllemaal! blauwe breedscheenjuffers.
Mannetjes en vrouwtjes, én nog niet uitgekleurde exemplaar.
Probeer dan de naam maar te vinden :')
Maar gelukt.

Afbeelding

Afbeelding
Op deze foto zie je beide soorten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb me enorm vermaakt op die ene vierkante meter in die zwerm juffers :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:06

Leuke fotos

Ik ga kwa geslacht even uit van een van de wandelende takken soorten die ik heb gehad, de vrachtvliegtuig laadklep is de dame en de nijptang de man?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:10

Jeetje, net zo ingewikkeld als meeuwen lijkt het me _O- wel heel mooi allemaal! Zo dichtbij en gedetailleerd.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 05:57

Gaaf Femke_Tweety, ik ben dol op Waterjuffers (vandaar dat mijn bootje zo heet :) ) en libelles, maar juffies <3 <3 ik hoor ook gelijk of er een waterjuffer bij ons binnen is, het vleugelgeluid is zo herkenbaar.
Lantaarntjes zie je het meest en ze zijn zo vriendelijk. Op FB heb je ook de libelles en waterjuffers groep, uiteraard daar lid van en dan zie je zulke mooie exemplaren, die je hier weer niet ziet. Hier zie je eigenlijk alleen lantaarntjes en azuurblauwtjes.
Vroeg wakker vanmorgen en even een rondje over het eiland gedaan, lekker rustig :)
De 1e is van gisteravond en de 2e van vanmorgen, dag zon en goedemorgen zon.

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwamen de Witte Wieven het water op gedreven
Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:37

<3 heel mooi

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:46

Wauw

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:21

Wat een boeken, Femke_Tweety! Ik heb hier ook wel wat staan, maar jij wint het by far! _O-
En de foto's van de lantaarntjes zijn echt geweldig! Genieten! <3
Karlijn: Aalscholvers zijn echt heel leuk! Alleen jammer dat ze zo schuw zijn! Ze blijven hier zelden zitten :P
Kookaburra: Wauw, die bruine kiekendief! :wow: Gave foto en ook zo vlak voor het verkeer langs!
Karuna: Mooie vlinder! De natuur in Frankrijk is zo mooi ruig!
Anca: Nog even en ze komen gewoon bij je naar binnen! Wat een stuntpiloten! :D
Yavanna: Wat een prachtig uitzicht! Zo wil je toch iedere ochtend wakker worden! :+:

Ik was gisteravond nog even op pad!
Mijn eerste levende hazelworm gespot! *\o/* Helaas zie je hier vooral de platgereden versie omdat ze graag op de fietspaden gaan liggen -O-

Vinkje met nestmateriaal
Afbeelding

Witte buizerd. Door inmenging van de Scandinavische buizerd worden de buizerds in Nederland ook steeds vaker wit.
Afbeelding

Reebok <3
Afbeelding

En de hazelworm *-:)
Afbeelding

Uiteraard van alle kanten gefotografeerd :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat filmpjes.
Ik heb hem uiteindelijk voorzichtig naar de overkant van het pad gedirigeerd, want er komen daar veel honden en mountainbikers voorbij en het zou zonde zijn wanneer ook deze het niet overleefd.
Voorzichtig met een stokje wat geactiveerd, want oppakken is geen optie omdat ze bij gevaar hun staart loslaten :=
Daarna heb ik hem/haar nog gemeld bij Natuurmonumenten en RAVON.
RAVON brengt de leefomgeving van hazelwormen in kaart en zorgt ervoor dat er meer kennis over hen kan worden vergaard.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:27

Hazelwormen zijn zooo mooi! Kijk dat snoetje! Wat gaaf dat je 1 gespot hebt, en wat fijn dat je hem naar de andere kant geholpen hebt.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:26

Je hebt de hazelworm heel mooi gefotografeerd, Cayenne. Hij poseert ook wel heel professioneel.

Die Sint-Jansmot is bijzonder, Karuna.
Geweldig, die zwaluw door dat dakraam!

Karlijn, mooi zijn ze hé, die aalscholvers. Zitten hier ook vaak hun veren te drogen. Ik vind vissen (en jagen) ook een rotsport. En dat vuilnis is al helemaal niet nodig.

Wat een verzameling, Femke_Tweety. Aan dat strandwaaier-boekje heb ik nostalgische herinneringen. Als kind kende ik dat helemaal uit mijn hoofd, kon alle Noordzeeschelpen zo determineren. Nu niet meer helaas ;( . Moest lachen om je parende egels _O- .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:37

Oh wat een leukerd die hazelworm! En die buizerd was er niet van gediend dat jij hem op de foto zette :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:43

miereneter schreef:
Ik vind vissen (en jagen) ook een rotsport. En dat vuilnis is al helemaal niet nodig.

Ik zat een week of 2 geleden nog op een bankje in het park, te genieten van de natuur en de vissers te verafschuwen, tot ik ineens een hele boel gepland hoorde in het water: was een woerd die plotseling niet meer kon zwemmen. Hij vloog een paar keer van het water naar de kant en weer terug in het water, diertje was helemaal in paniek, en toen zag ik dus dat hij visdraad rond z'n pootjes had ;( en die achterlijke vissers allemaal tegen elkaar: "aahh ja, laat maar gaan, kan gebeuren" _-:(

Uiteindelijk vloog hij het water uit en het park uit, en zag ik dat er echt wel een meter of 6 visdraad achter hem aan zweefde, maar hij vloog verder weg en ik kon niet zien waarheen.. ;(

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:30

Oh hazelworm, gaaf!

Ik vind de meeste reptielen (en amfibieen) erg leuk om tegen te komen :j

Gisterochten tijdens wandeling kwam ik nog een grappig vlindertje tegen. Er zaten er een handvol denk ik.
Dit keer 1 met een briljante naam.
Gewoon kloppen enzo :+

Meet the geelbandlangsprietmot (iemand nog een woord nodig voor galgje??)

Dit zijn een vrouwtje (1e foto) en een mannetje (2e foto)

Afbeelding

Afbeelding

Absoluut geen zeldzame soort ofzo, maar ik vind ze toch erg leuk :D