De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:00

Dit is echt een leuk topic :j En as we speak zit de appelvink op nog geen 3 meter bij me vandaan van de zonnepitten te snoepen <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:06

Ik vind het ook echt een superleuk topic, allemaal dezelfde interesse/hobby en geen gekibbel etc, jullie zijn allemaal gezellige mensen :D dus ff een shout out voor jullie allemaal hoe iedereen samen dit topic zo leuk maakt! *\o/* <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:44

Ik vind het ook fijn dat het hier niet gaat om wie de mooiste foto's maakt, maar om wat er op die foto's staat :). Geen opmerkingen over scherpteverlies of belichting, maar juist oh wat een mooie kever!

Ik heb nog een kleine aanvulling op vandaag. De vink is een veel voorkomend maar toch wel mooi vogeltje:

Afbeelding

Zo'n jonge pimpelmees is echt té leuk:

Afbeelding

En omdat mislukte foto's vaak de leukste zijn: ik wou een merel op de foto zetten, maar die ging er net met een stuk pindakaas vandoor :D

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-25 18:52

En dat is mijn hele doel van het topic <3 . Dat we met zijn allen ongeacht hoe scherp of onscherp de foto is genieten van de natuur en al het moois wat we tegen komen.
Als TS ben ik ongelooflijk dankbaar voor al jullie prachtige en mooie bijdrage! En voor de gezelligheid en de sfeer <3 . Mede dankzij jullie is het topic zo leuk, gezellig en heel divers <3 .

prompter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:01

En dankzij jou is dit topic er gekomen Yara :j. Ik word elke keer weer blij als ik zie dat er iets in gepost is :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:03

Zalig blij topic *\o/*

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:16

Als stille meelezers wil ik ook even zeggen dat ik erg blij word van alle mooie natuur die hier voorbijkomt. Door jullie vallen leuke vogels mij in mijn eigen omgeving ook steeds meer op (die dan ook herkenbaar op de foto zetten is een ander verhaal) Dank jullie wel

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:30

Wat voor voer leg je neer "promter " .

Ja ik ben ook altijd blij met de mooie foto's.
Maak zelf alleen maar met mijn telefoon. En soms lukt het redelijk meestal niet :D

Dus....fijn topic *\o/*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:37

Anca: ik heb zonnepitten, vogelpindakaas, een vetblok, strooivoer en pinda's. Verschillende vogels hebben verschillende voorkeuren, en zo is er voor "elk wat wils" :)

En wat een leuke reacties, stille meelezers zijn van harte welkom :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 19:58

Hier ook een stille meelezer die van de mooie foto's geniet! Heerlijk, een topic met zoveel moois!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:02

Ik geniet mee, heel fijn topic dit in alle opzichten.

In de duinen tussen Bakkum en Egmond zit een kleine kolonie aalscholvers. De geluidjes die ze maken zijn zo leuk, ik blijf er altijd even voor staan. Ze slopen alleen wel de bomen :=
(foto met telefoon ingezoomd, hoop dat ze zichtbaar zijn)

Afbeelding

En het pad verderop lag vol met dit pluizige zaadjesspul, geen idee wat het is maar het leek wel of het gesneeuwd had:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:16

Dat spul komt van de Amerikaanse populier :). En de aalscholvers zijn te zien! In Meijendel zit ook zo'n kolonie, de bomen overleven het inderdaad niet :=

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 09:26

Wat een mooie en lieve reacties allemaal. Word er stil van <3 .
Probeer snel weer zelf ook bijdragen te leveren.
Het was de afgelopen weken onwijs druk. Veulen tijd (we hebben 2 gezonde veulens). Mijn Shet die helaas een terug val had en licht bevangen stond (gaat nu weer goed) en mijn senioren kat die het even spannend maakte en met haar naar de dierenarts moest afgelopen dinsdag.
Lijk weer in wat rustiger vaarwater te komen. Gelukkig. Want heb nog genoeg te editten en bewerken :D .

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:32

Dank Prompter! Nu snap ik ook waar al die populierenscheuten vandaan komen :)
De aalscholverkolonies zitten ook verderop in de waterleidingduinen, daar hebben ze een compleet eiland in gebruik. Niet normaal zoveel als daar bij elkaar te zien zijn. Ik ga er binnenkort maar weer eens een rondje lopen, mét camera ;-)

@Yaartje sterkte met de oude kat

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:10

Ik geniet ook van alle foto’s die hier getoond worden en ook van het laten zien wat de natuur hier allemaal biedt.
Aalscholvers zijn zo grappig, hier zie je ze echt in scholen jagen. En dan heb ik het wel over 50 tot 100 vogels die dan weer boven komen en dan weer onderduiken om de vissen op te jagen.
Blijf vooral posten allemaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:03

Probeerde van de week een koolmees jong met ouders op de foto te krijgen, maar helaas niet gelukt.

Ze waren dode bijen aan het opruimen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:23

Leuk die aalscholvers, hier zitten ze op een plek langs het kanaal vlakbij het centrum vaak op veel lantaarnpalen, gewoon stuk voor stuk achter elkaar :D

Ik had ook gelezen over vale gieren die op op visite zijn in Nederland in een grotere groep dan gebruikelijk. Had me wel tof geleken om die te zien. Ik dacht in eerste instantie ook dat die op jouw foto stonden, @4EverHobbies, voordat ik je tekst las :D

https://www.google.com/amp/s/www.rtvdre ... vervliegen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:59

Gezelschap terwijl ik op een bankje in het park zit. Met telefoon gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:06

Hé, zo'n soort ontmoeting had ik vandaag ook Karlijn!

Afbeelding

Ik ben inmiddels weer thuis, wat vliegen die dagen toch voorbij. Moest vanmorgen nog lachen om deze jonge mees, de pinda is eigenlijk te groot voor zijn bekkie :))

Afbeelding

En ik kreeg dit als afscheidscadeautje vanmorgen, een heel gezin appelvink; moeder, vader en zoon <3

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:29

Jouw tafel is dan ook echt een vogelparadijs. Levert zo'n leuke plaatjes op!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Ik geniet ook altijd echt van dit blije topic <3
Zulke fijne foto's altijd, en zo leerzaam tegelijkertijd! Ik moest hardop lachen bij de smoeltjes van de uiltjes, de rechtse is ook mijn favoriet :D

Ga je altijd naar hetzelfde plekje, prompter? Prachtig om al die verschillende vogels aan tafel te krijgen.
Als ik hier op mijn vogelbalkon zo'n uitgebreid buffet zou neerzetten, zou het meteen propvol Houtduiven en Kauwtjes zitten, en was alles na 10 minuten op.. :+

Intussen ben ik wel wat handiger geworden in de manieren waarop ik kan zorgen dat de kleintjes (formaat mees, meer mijn 'doelgroep') hun deel van de gedroogde meelwormen, pinda's, pindakaas en vetbollen krijgen.
Op de voertafel wissel ik dan verder af met bakjes appel (in stukken of klokhuis), havermoutvlokken, rozijnen en een zadenmix. Af en toe een handje kattenbrokjes :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Jij hebt steeds meer vogels daar Zolala! En ik heb wel meerdere parken en huisjes geprobeerd, maar waar ik nu weer was komen toch de meeste vogels, dus daar ga ik het liefste heen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

prompter schreef:
Jij hebt steeds meer vogels daar Zolala! En ik heb wel meerdere parken en huisjes geprobeerd, maar waar ik nu weer was komen toch de meeste vogels, dus daar ga ik het liefste heen.

Maar het is ook zo dat hoe meer je voert, hoe meer vogels er komen.

Hier is altijd wel iets te eten voor ze en er zijn ook altijd wel vogels in de tuin.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Ik voerde op de andere locaties even veel, maar had toch minder "passanten" jammer genoeg.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Hier komen nu voornamelijk de 'vaste' dagelijkse klantjes, en is het in het najaar wel een stuk drukker.
Dan is de afwisseling ook groter, ik zie nu bijvoorbeeld alleen op een afstandje de families halsbandparkiet en kraai, en helemaal niet het roodborstje, of de spreeuwen en vinkjes.

Afbeelding

Ik mis die drukte best wel. En mijn grote vriend Kees, die het nu hopelijk druk heeft met een gezin:

Afbeelding

Maar ik voer nu ook niet hetzelfde of evenveel als in de winter, hoor - vetbollen/-blokken en pindakaas zijn dan echte vogelmagneten :P Maar met veel meer zon erop wordt dat snel ranzig.
Er is wel doorlopend strooivoermix, gedroogde meelwormen en pinda's.