Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marisje76

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 21:13

het zaagsel was echt heel fijn van structuur, veel fijner dan gewoon zaagsel van plospan.
morgen wat bijhalen. zag nu dat ik niet gemixt heb met hennep maar met vlas

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 21:15

Volgens mij is hennep en vlas bijna hetzelfde :)

Edit: Om even op het onderwerp Hamsterscaping te blijven. Een handige tip voor de ladders is het verwijderen van de haakjes. Die heb je eigenlijk niet nodig en dit staat 'mooier' in de bakken. Daarnaast om goede lagen te creëren en dus ook voldoende bodem te gebruiken raad ik je aan om de ladders als hoogte aan te houden. De bodemlaag is nu zeg maar grotendeels onder de eerste ladderen als je daar al wat hoger begint ga je merken dat het zijn vruchten afwerpt! ;)

Succes met het scapen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:42

Omdat m'n hamster niet happy was in z'n kooi van 60×40, heb ik via via een aquarium van 80×35cm kunnen regelen. Nog niet de perfecte inrichting, maar moest het even doen met wat ik heb:

Afbeelding
Hij kan graven, klimmen, rennen, schuilen en heeft een zandbad. Hoop dat hij zich hier beter in voelt :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 22:02

Leuk gedaan!! Ben benieuwd :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:14

Hier nog steeds blije hammies! :)
Ik had het hok net verschoond dus let vooral niet op de omgeving. :')

ja hammies zitten samen, dat gaat tot nu toe meer dan goed. Eten, drinken en slapen samen. :)

Meer info kan via PB.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 19:05

Echter is zou ik dat blauwe er snel uithalen. Hamsterwatten zijn levensgevaarlijk en je wilt niet wachten op verstikkingen.

Je bent creatief bezig geweest maar ik vind het wel nog erg open/kaal ingericht; maar wellicht heb je daar een reden voor. Het echte scapen mis ik een beetje :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:53

xDenies schreef:
Echter is zou ik dat blauwe er snel uithalen. Hamsterwatten zijn levensgevaarlijk en je wilt niet wachten op verstikkingen.

Je bent creatief bezig geweest maar ik vind het wel nog erg open/kaal ingericht; maar wellicht heb je daar een reden voor. Het echte scapen mis ik een beetje :)

Vergeten melden! De watten zijn ter decoratie voor de foto's!
Ze worden normaal gebruikt voor het maken van poppetjes.

Nee geen specifieke reden, ik ben nog zoekende in wat en hoe. :)
Mos etc. durf ik niet zomaar te kopen, bang dat het niet gezond is.

Verder zit er hennep in met een mengsel van bodembedekker met voeder. Gedroogde meelwormen en brok als voeding.

2 huisjes,
Een silent spinner
Her en der voerbakjes en snoepballetjes
Een zandbak
En veel houten afzettingen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:58

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:04

Wat zijn dat voor grote takken? Wijnranken? En ontsnappen ze niet zonder deksel? Mijne is nogal een klimmer/houdini >;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:07

Wijnranken / Grape vine :) Klopt!

En nee hoor. Zelfs uit mijn hamsterkasten ontsnappen ze niet. Echter moet de inrichting dan wel 100% voldoen. Genoeg graafmogelijkheden, uitdaging en verstopplekken. Anders gaan ze het inderdaad elders zoeken.
Uit aquariums nog geen enkele keer meegemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Het klimmen/ontsnappen heeft echt met ruimte en inrichting te maken. Is mijn ervaring. Veelal als de mensen de juiste ruimte hebben en de juiste inrichting krijg ik ook de feedback terug dat het gestopt is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:12

Hij doet het ook veel minder dan in z'n oude kooi, daar ben ik heel blij mee. Hij graaft alleen niet zo veel, dus ik verstop nu voer beetje in het zaagsel. Ik hoop dat dat helpt! Hij graaft af en toe nog wat in de hoek, maar echt al veel minder vaak of obsessief dan in z'n kleinere kooi.

Moet er een beetje voor sparen en ga dan nog wijnranken en andere huisjes kopen. Zoals het nu is lijkt voorlopig te voldoen :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:19

Obsessief graven zouden we sowieso niet willen, haha. Maar huisjes en dergelijke (dus beschutte plaatsen) worden graag gebruikt om het begin van een ingang te maken.

Ik heb momenteel een nestje liggen en moeder hamster had zo'n 4 verschillende ingangen gegraven die nergens op uit kwamen. 2 liepen verder door naar het nest. Heel slim!

Afbeelding
Afbeelding

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:50

Even een vraagje, ik zou graag een hamstertje willen en deze manier van houden ziet er leuk uit en fijn voor het diertje. Zou een aquarium van 60 bij 30 bij 30 voldoen? En wat gebruiken jullie als bodem opvulling? Alvast bedankt! :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 00:01

xdandelion schreef:
Even een vraagje, ik zou graag een hamstertje willen en deze manier van houden ziet er leuk uit en fijn voor het diertje. Zou een aquarium van 60 bij 30 bij 30 voldoen? En wat gebruiken jullie als bodem opvulling? Alvast bedankt! :)

Om goed te kunnen Hamsterscapen, en je dwerghamster de juiste ruimte te bieden, heb je minimaal 80x35 of 2800cm2 nodig. 60x30 is dan ook echt te klein en een ruimte waar je weinig mee kan. Het staat al vol met één huisje, een loopwiel en een zandbad. Er is dan geen ruimte om te graven. Tevens wordt er in ruimtes kleiner dan 80cm nog steeds stereotype en/of agressief gedrag vertoond, en dat zou niet hoeven.

Ik gebruik hennepvezel gemengd met zaagsel. Dat is hier tot nu toe het beste bevallen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:34

xdandelion schreef:

Ik had eerst ongeveer doe maat, hamster is stuk blijer in een kooi van 80×35cm :)

Ik gebruik zelf hennep vezel met zaagsel als bodembedekking.

xdandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:26

Bedankt voor jullie antwoorden! Ben er inmiddels achter dat ik nog een aquarium van 80 cm had staan, dus die kan ik dan mooi gebruiken! Heb ik wel meteen weer een vraag; Wat voor stokjes worden er gebruikt als er bepaalde gebieden gescheiden worden? Dat ‘hekje’ van rechtopstaande stokjes zegmaar.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 19:38

_KiMmi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:38

Leuke bakken komen er weer voorbij.

Hier mijn hamsterbak voor mijn dwerghamster.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:08

Ondertussen veel geleerd, hier en via Facebook.
De tweede kooi is in elkaar gezet en komt in de woonkamer. Deze zullen we wat creatiever proberen inrichten! :)

De dikke bodembedekking is voor de hamsters echt een must. Ze graven hele kunstwerken op deze manier.

Ondertussen zitten er 4 jongen bij. Rond en gezond. 19/2 zijn ze geboren en ik ben van plan ze met een dag of 22 in een aparte kooi te doen weg van mama en papa. Dan kunnen ze nog een week met elkaar ravotten en dan is het alweer tijd om ze te scheiden van geslacht.

De ouders hebben samen voor de jongen gezorgd. Prachtig om te zien hoe zo'n papa hamster een baby warm houdt als mama de baby vergeet! Een paar uur daarna kwam mama de baby halen terug het nest in.

Zoals gezegd 4 jongen en zoals gezegd mijn verantwoordelijkheid.

1 jong hou ik zelf aan (in een aparte kooi uiteraard)
1 jong gaat naar mijn broertje
1 jong gaat naar een klasgenoot (HBO-V, geen 14 jarig meisje)
1 is nog op zoek naar een huisje. Als ik dat niet vind, mag ook dit jong blijven en dan zorg ik voor nog een extra kooi.

Baby 1
Afbeelding

Baby 2
Afbeelding

Baby 3
Afbeelding

Baby die ik zelf hou
Afbeelding

Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:55

owww das een knapperd die je zelf houdt!!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:59

Marisje76 schreef:
owww das een knapperd die je zelf houdt!!

Ja, al vind ik ze allemaal erg mooi en lief. :+

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:04

Ik kom hier ook volgen :)
Ben nog lang niet zover dat ik het hamsterscapen kan noemen maar ik ben gisteren materiaal gaan halen en knutsel vandaag mijn nieuwe kooi in elkaar. Had een aqua van 100x35 maar mijn rusje is gestorven en ik heb nu een syr gereserveerd. Dus alles moet aangepast :')

Mijn nieuwe kooi wordt 50 hoog (met deksel), wat houd ik best aan voor minimum wat betreft bodembedekking? Ik dacht aan 30-35cm op het hoogste deel en omlaag werken tot 10cm bij de huisjes en zandbak?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:10

Granoek schreef:
Ik kom hier ook volgen :)
Ben nog lang niet zover dat ik het hamsterscapen kan noemen maar ik ben gisteren materiaal gaan halen en knutsel vandaag mijn nieuwe kooi in elkaar. Had een aqua van 100x35 maar mijn rusje is gestorven en ik heb nu een syr gereserveerd. Dus alles moet aangepast :')

Mijn nieuwe kooi wordt 50 hoog (met deksel), wat houd ik best aan voor minimum wat betreft bodembedekking? Ik dacht aan 30-35cm op het hoogste deel en omlaag werken tot 10cm bij de huisjes en zandbak?

Ik zo voor een syr overal 30 cm bodem doen en de zandbak op een plateau zetten. :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:15

Ah oké top, dankjewel!
Wiel moet nog vervangen worden maar vind die mooie wat ik nu heb niet in groter formaat haha. Alleen zo'n gladde houten en ik heb nu die 'natuurlijke' houten van 20cm.
Ik kijk de pagina's hier nog even door en kan dan lekker gaan winkelen :D
Plateau's heb ik nog uit de vorige aqua

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:48

Afbeelding
Afbeelding

Hier ook een begin gemaakt voor onze hoogbejaarde kerel. Helaas was de bodembedekking op, dus dat wordt nog meer.