Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:09

Wat een prachtige halsters hebben die (even prachtige) beesten om! Toen we het stierkalfje hier moesten verhuizen hadden we gewoon zo kalfjeshalster, maar daar was hij met twee keer trekken uit, hoe goed we het ding ook vast deden. Dit ziet er een stuk zekerder uit. En wat een mooi gezicht om die dieren daar in die stands te zien staan, grote berg eten en mooi ruimte tussen de beesten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:40

Zou eens foto's moeten nemen van een paar pinken hier op stal. Kruising charolais-primholstein met de meest geweldige grijze kleur.

L_Rivaldo

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:59

Wat een leuk overzicht. Mijn vriend heeft melkvee lopen en voornamelijk rood en zwartbonte holsteiners. Nu hebben we ook een paar kruisingen lopen met brown swiss eigenlijk om dezelfde reden als wat de jerseys geven. Jerseys zijn helaas voor onze stal niet geschikt om mee te kruisen gezien we lely melkrobots hebben waar bij je niet te kleine Koeien moet fokken of met te grote/te lage uiers. Zelf heb ik een eigen koe die 1/32ste monbejarde bloed heeft met nog steeds die mooie witte kop ook haar dochtertje heeft die mooie witte kop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:40

Elizabeth, Oke :) Simmental zie je ook vrijwel niet in Nederland.
Bevalt het wel, Simmentals? Een jaartje is ook nog niet zo lang nee! Black Simmental, Amerikaanse lijnen toevallig? Ik vind de kwaliteit ook boven kwantiteit gaan, al zijn er genoeg mensen die op die manier hun brood verdienen :j Ik ben benieuwd naar de foto's :)

MarjanB, dankje! Haha ja, komt ook omdat ze tijdens de show van de grote groep die stond te wachten aan de hand gescheiden werden, en deze dieren leg je niet zo makkelijk je wil op als dat lukt bij Holsteins :=

Julius_juut, klopt! Dik leer en ik wil stiekem ook wel zulke halsters, maar ik heb de prijzen van die halsters (en de geweldige bellen die heel wat dieren om de nek hebben) gezien := Jullie hadden een stierkalf voor het vlees?

Thioro, Dat zou ik leuk vinden :j Primholstein, die kwam ik ook tegen op de SIMA, is dat een Franse slag Holstein of worden de Holsteins daar gewoon zo genoemd?

L_Rivaldo, Dat herken ik van de robots ja! Heb ik meer veehouders over gehoord :) Bevallen de BS'jes? Wat leuk, die witte koppen zijn erg dominant inderdaad, draagt lang met zich mee :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 06:57

Mijn vriend heeft ook holstein x brown swiss lopen, zijn bijna een jaar oud maar wel heel mooi.
Aparte kleur hebben ze ook.

Heeft ook de brown swiss genomen omdat de jersey te klein is voor de melkstal.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:05

Ja hij wil er eigenlijk meer mee gaan fokken, helaas zijn de meeste stiertjes geworden. Heel typisch dit waren er van een stier wel heel veel. We hebben er nu 2 aan de melk waarvan een nu de 2 de lactatie. We hebben ook voor dit ras gekozen op koeien die slechtere klauwen hebben. Hier zien we zeker verbetering in.

Inowa mooie kleuren hebben ze he. Een is hier echt zonder wit en heel donker. De rest is allemaal grijs bont met licht bruine oren.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:11

Die van mijn vriend zijn allemaal fluweel bruin als je begrijpt wat ik bedoel haha.
Hoe zijn ze aan de melk? Geven ze veel?

Geloof dat mijn vriend een stuk of wat pinken heeft staan, hij krijgt momenteel wel redelijk wat holsteiner stiertjes, dat is wel balen.

Mijn vriend houdt vooral van voornamelijk witte koeien, vind hij geweldig haha.
hij is vaak ook erg blij als hij een vrijwel geheel witte vaarskalf krijgt haha.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:29

Dat zal ik even moeten navragen dacht dat ze wel goed melk gaven.
Ja weet welke kleur je bedoelt die waren hier allemaal stiertjes. Zal van de week is een foto maken van die we aan de melk hebben. Hele aparte kleuren.

Ik hou echt van die wit koppen maar dat komt omdat mijn eigen zo is. Ze is tevens ook tam kan alles met haar. Op zitten, voetjes geven en meelopen aan een halster.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:32

Zo heb ik ook een vriendinnetje, echt zo'n lieve koe.

Afbeelding

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:37

Leukerd ik had destijds me oaarden nog in amsterdam en kwam de weekenden hier en was mijn vriend ook aan het werk. Zo had ik de meest grof gebouwde kalf uitgekozen en als een paard gaan verzorgen haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:42

Haha ik heb ook zo een favoriet kalfje, komt iedere keer een knuffel halen.
Speel ook wel eens met haar in het strohok, rondrennen vind ze fantastisch.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:57

Leuk die knuffel koeien!
Hier alleen knuffel stieren, maar alleen als ze zin hebben. :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:27

Wat een leuk topic. Hier ook een koeien fan <3

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:15

Prachtige foto`s weer. Ik zal dit weekeind weer eens proberen foto`s te maken van onze blaarkop os. Hij wordt dit jaar 11, en ik weet niet hoe lang runderen doorgroeien, maar hij lijkt nog steeds te groeien.. Hij is nu zeker 1.70 hoog, misschien zelfs wel 1.75.. Eens kijken of ik hem kan meten.. :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:17

Spruitjee schreef:
Julius_juut, klopt! Dik leer en ik wil stiekem ook wel zulke halsters, maar ik heb de prijzen van die halsters (en de geweldige bellen die heel wat dieren om de nek hebben) gezien := Jullie hadden een stierkalf voor het vlees?

M'n schoonbroer heeft vorige lente twee drachtige volwassen Brandrode dames gekocht waar een koekalf en een stierkalf uitkwamen. Het stiertje gaat idd in april als de rest het land weer op gaat richting de slager. :)
Heb je een idee van een merknaam van die halsters? Kan ik eens gaan google-en. (schoonbroer is bijna jarig :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:48

Inowa, wat een leuke foto ^^

In NZ noemde de Holsteinboer alle witte kalveren Pegasussen, o.a. omdat een bekende Holsteinstier Pegasus heet en veel witte nakomelingen gebracht heeft en naar het paard van Hercules :Y)

Renske_W en Wilawander, bedankt!

Mariska_28, Jaa! Ik vond het filmpje van hem toen geweldig ^^ Ik weet niet of ze door blijven groeien, wel dat ossen enorm groot kunnen worden :j

Julius_juut, Brandrode koeien zijn gaaf! Ik heb een paar sites waar je ze kopen kunt, heb je een geldboom op je rug groeien?
http://www.ets-barre.fr/PBCatalog.asp?CatID=762928
http://www.selleriecourtois.com/pages/p ... ation.html
www.agrodirect.fr/index.php?cPath=15_15 ... 6u0nojf8r7
http://www.grimaud-gelard.com/clippage- ... =price&p=2

En iets betaalbaarder én Nederlands:
http://www.macrovet.nl/stierenhalster-leder.html

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:00

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:58

Heilige piep ik dacht dat paardenmensen veel uitgaven aan mooie dingen voor hun beesten. :wow: Maar met de plaatjes op die sites en hier kan ik m'n bak met stukken tuigleer misschien wel weer eens tevoorschijn halen. :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:19

Ik ga er dan wel vanuit dat die halsters minstens een jaar of 10 meegaan :P Net als die koeienbellen trouwens, waarvan de duurste €215 was.

Hier weer een paar foto's!

Gasconne. Efficiënt koeienras die onder sobere omstandigheden lekkere biefstukjes maken en elk jaar een kalf krijgen (om de 12 maanden wordt hiermee bedoeld)

Afbeelding
Liggende Gasconne-koeien met Holsteinpinken op de achtergrond

Afbeelding
Kopstudie

Afbeelding
Mooie stier!

Rouge Flamande
Afbeelding
Een paar pagina's terug heb ik een foto, gemaakt door iemand anders, hier geplaatst. Op de advertentieposters door heel Parijs was een Rouge-koe de steevaste afbeelding :D De melk van deze koe wordt gebruikt om kaas van te maken, aangezien het vetpercentage in deze melk 4,02 en het eiwit 3,26 is.

De Herens
Afbeelding
Deze koeien zijn zo groot als een Jersey, maar een half keer zo zwaar! Dit Zwitserse ras wordt gebruikt voor de koegevechten. Tijdens deze koegevechten laten ze twee koeien met elkaar vechten, net zolang totdat de winnaar bekend is.
Hier een filmpje van het koeiengevecht: http://youtu.be/y1X4PTSprkE

Afbeelding
Inclusief de schitterende koeienbellen <3

De Tarentaise, nog een ras waarvan de melk tot kaas gemaakt wordt.
Afbeelding
Kopstudie

Parthenaise, een van de oudste vleesrassen van Frankrijk. Vroeger dubbeldoel, nu overduidelijk een vleesras.
Afbeelding
Deze eigenaar liep zo met zijn stier door het publiek heen := Rustig ding ook, hier hoe de eigenaar de stier vastmaakt.

En tot slot nog een billenfoto's van de Parthenaise!
Afbeelding
I like big butts and I cannot lie :)ddd

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:47

Wat een leuk topic zeg! Ik loop 1 dag per week rond in de koeienstal bij een zorgboerderij om deze schoon te maken en geniet daar elke week weer van! En als ze je dan eens belonen met een dikke lik of door eens bij de geboorte van een kalfje te mogen zijn, is dat natuurlijk super! Wij hebben kruisingen staan, hier zitten mixjes met oa Jersey, Brown Swiss, Fleckvieh, Frieslander en Witrik tussen. Zo af en toe help ik ook mee met melken, echt leuk! Ik blijf ff volgen en zal misschien ook nog eens wat foto's van het bonte gezelschap plaatsen als ze de wei weer in mogen!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 01:43

Wat een mooie rassen zitten daar bij zeg.. Zijn die vechtkoeien van zulke krengen dan joh?

Bedacht me net dat ik nog wel een leuk filmpje heb van Billy, van eind december 2014. Mijn zusje Wendy was hem aan het kroelen met een mestvork, en dat kon hij wel waarderen :D
Hij wordt dit jaar alweer 11 .. *\o/*

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 04:11

Simmentals bevalt me heel erg goed. Ze zijn heel erg rustig en makkelijk in omgang. Hier zijn veel boeren die Charolais hebben en die zijn hier vrij agressief. Ook heeft simmental over het algemeen een makkelijke geboorte. We verwachten nu trouwens ieder moment een kalf mama staat dus al mooi op stal met de camera gericht :)

We hebben trouwens ook Holstein steers die we opfokken voor vlees en nog een Brown swiss x Holstein :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:21

Wat een mooie dieren zitten er weer bij! Ik vind het melktype vaak mooier dan vleeskoeien , die dikke billen hoeven niet zo van mij. Alhoewel als ze gebakken op mijn bord liggen.. :9

Koeien zijn toch wel erg mooi met hoorns!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:24

JPitty, wat leuk! Lekker veel rassen ook :) Heb je een favoriet? Foto's zijn altijd mooi om te zien, dus als je ze met ons delen wil zou het leuk zijn :)

Mariska_28, Hij is wel knap hoor ^^ En dan te bedenken dat de Blaarkopkoeien en stieren lang niet zo groot worden :P

Elizabeth, Een gemakkelijke geboorte is zeker belangrijk, leuk dat ze zo goed bevallen! In Parijs was dat van de Charolais wel goed te zien, rustig in de kudde maar als ze gescheiden werden, werden ze gek := Is de koe ondertussen bevallen? :)

Fransje23, Smaken verschillen gelukkig :) Haha, daar zeggen niet zoveel mensen nee tegen!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 15:30

Ik ben helemaal verliefd op de tabu cal!!!