Het maken van 7 grote konijnenrennen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:33

Wauw! Ziet er al goed uit!

Jammer dat ze alleen moet zitten, maar daar is al teveel over gezegd..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:34

Magrathea schreef:
Maar het is zelden zo dat het warm is van de zon, en dat het tegelijkertijd regent. De lucht is dan gewoon warm, dan maakt het niet uit of je een golfdak hebt of niet, het is toch wel warm.

Maar als je dan die golfplaten erop hebt, word het naar mijn idee erg broeierig/benauwd in de hokken ;)

Als er een hok in de ren staat, moet dat toch goed zijn om de konijnen te beschermen tegen neerslag? Als ze daarin willen kiezen ze daar zelf voor. Alleen bij hele hevige storm/neerslag zou je kunnen overwegen om ze even naar binnen te halen, maar dat komt zelden voor :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:35

Marjoow schreef:
Ik vind ze namelijk écht te klein.

bij ons zeggen ze altijd:
wat je vind moet je naar het politiebureau brengen!!!!!! :o

beetje positiever mag wel.
ik wil niet weten hoeveel mensen er 1 konijn hebben in een hok waar je net de kont kan keren.

ruimte zat TS, laat je niet gek maken.
er zijn altijd mensen die het beter denken te weten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:36

Nou het ging volgens mij meer over dat bij regen de hele grond in een blubberzooi zou veranderen. Da's natuurlijk niet lekker voor de nijnies

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:37

Ik weet niet waar al die steken onder water op slaan, want naar mijn idee ben ik erg netjes in het verwoorden van mijn mening. Daarom verwijs ik je graag naar de Moderator opmerking met deze posts, want dit word aardig persoonlijk naar mijn idee :)

Blubberzooi zal wel meevallen, aangezien TS tegels heeft ingegraven?

Magrathea

Re: Het maken van 7 grote konijnenrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:38

Nja ik denk dat het dan bij een goede bui juist blubberig wordt aangezien het water niet wegkan. Of je moet drainage inbouwen maar dat is ook weer zoveel werk :D meer werk dan een plaatje boven het hoofd iig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:39

Marjoow schreef:
Magrathea schreef:
Maar het is zelden zo dat het warm is van de zon, en dat het tegelijkertijd regent. De lucht is dan gewoon warm, dan maakt het niet uit of je een golfdak hebt of niet, het is toch wel warm.

Maar als je dan die golfplaten erop hebt, word het naar mijn idee erg broeierig/benauwd in de hokken ;)

Als er een hok in de ren staat, moet dat toch goed zijn om de konijnen te beschermen tegen neerslag? Als ze daarin willen kiezen ze daar zelf voor. Alleen bij hele hevige storm/neerslag zou je kunnen overwegen om ze even naar binnen te halen, maar dat komt zelden voor :)

De zijkanten zijn open dus er is genoeg ventilatie tijdens de heftige buien, er zijn positieve ervaringen mee. De broeierig/benauwdheid in de hokken valt dus ook mee, ik heb althans nog nooit een konijn benauwd in het hok zien zitten met een dergelijke constructie en situatie. Het gaat daarnaast niet alleen om het konijn te beschermen maar ook de ren waar ze in zitten (grond) want die kan erg modderig worden met dergelijke buien dus indirect waarborg je het welzijn er ook mee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:40

Magrathea schreef:
Nja ik denk dat het dan bij een goede bui juist blubberig wordt aangezien het water niet wegkan. Of je moet drainage inbouwen maar dat is ook weer zoveel werk :D meer werk dan een plaatje boven het hoofd iig.

Zo had ik er nog niet over nagedacht inderdaad :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:47

Wow, allereerst wat een gaaf idee. Ikzelf zou het er niet voor over hebben, maar gelukkig zijn er mensen die dit wel als hobby hebben. Wat een leuke tuin heb je en wat vul je het goed op met de hokken.

Vind de hokken een prachtig formaat hebben. Wat een luxe. Wij hadden een kooi van 40x60 en daar 2 konijnen inzitten. Kwamen er nooit uit behalve als we ze vast hielden. En een week voor kerst.

Maar ik zie hier iemand met een hart voor dieren die om ze geeft. Uit ervaring hier weet ik dat niet alles zomaar past bij elkaar. Stiekem vaak genoeg gedaan bij opa's konijnen... Even vergeten dat een mannetje en een vrouwtje die net jongenvhad niet zo goed ging...

Ik vind het echt mooi hokken, volg graag de uitslag even. Ben benieuwd. Momenteel heb ik nog een cavia en die wil ik ook op gras hebben in de zomer ipv in z'n hokje... Dus ga t even volgen.. Topper hoor!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:53

Marjoow schreef:
\
Marjoow schreef:
Hmm word het door golfplaten niet gauw te warm voor de beestjes?
Ik zie trouwens niet waar die steek voor nodig is?

Met warme temperaturen kun je de deksel van golfplaat dus open doen. ;)

Dat snap ik, maar Nederland heeft zo'n rotklimaat. Al vaak zat dat het keihard regende maar tegelijkertijd stikbenauwd was.
En aangezien konijnen slecht tegen warmte kunnen, denk ik dat golfplaten geen goede optie is, omdat het dan waarschijnlijk snel te warm zal worden ;)[/quote]

je gaat ook maar door he zoek effe een ander topic om te zeuren je blijft nieuwe dingen aanhalen wat allemaal niet goed is he ?
hou het dan voor je

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:57

Nee, ik wijs de TS gewoon op het feit dat niet alles zo positief en rooskleurig is, als dat zij denkt dat het is.
Golfplaten kunnen gewoon erg broeierig worden ;)

Het is een discussieforum, ik heb hier het recht om de tegenpartij te laten zien, en om mensen te laten zien dat niet alles zomaar kan ;)

En, ik heb het hele idee voor golfplaten niet aangehaald, dat was magda_90, ik geef alleen een argument waarom je dit misschien beter niet kunt gebruiken ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:02

Idee voor een dak, maar misschien dat je hier al aan gedacht hebt :o

Hier in de buurt bij een kinderboerderij hebben ze redelijk zware houten frames met gaas aan de binnenkant (een beetje zoals de frames die je als tussenschot gebruikt) die ze als deksel gebruiken, misschien dat dat een idee zou zijn als dak voor in de zomer als het lekker weer is? kunnen ze ook nog lekker zonnen, en wordt het ook minder benauwd heet. Die kan je er ook simpelweg af tillen, handig voor wanneer je zelf in de kooi moet wezen. Of je zou zoiets aan een achterzijde vast kunnen maken zodat ze (de deksels) open en dicht kunnen scharnieren zoals een deur :)

Schuilen voor regen kunnen ze denk ik ook wel in (of onder) hun houten huisje, ik neem aan dat ze daar toch wel heen zullen gaan als het nattig en koud weer wordt?

--
Paar keer geedit om dingen toe te voegen
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 20-06-12 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:03

Golfplaten als deksel worden dus pas broeierig als je de hokken aan de zijkanten ook afsluit, wat dus (in mijn voorbeelden/advies) niet het geval is. Daarnaast wordt de deksel alleen neergelaten (wederom in mijn voorbeeld/advies) tijdens zware regenbuien waar het in Nederland zelden zo warm is dat de konijnen er benauwd bij neervallen. ;)

Dat recht heb je zeker, maar je moet ook de grens erkennen dat je je mening nu te opdringerig opdringt en dat je beter kunt stoppen dan doorgaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:05

Telpeva: Konijnen kunnen véél beter tegen kou dan tegen de warmte. Als het warm is, moet je dus zorgen dat konijnen een schaduw hebben waar ze in kunnen liggen, en als het érg warm word moet je ze naar binnen halen.

In de kou kunnen ze prima overleven :) Dus ik denk niet dat ze met kou snel hun hok in zullen gaan :)

magda_90 schreef:
Golfplaten als deksel worden dus pas broeierig als je de hokken aan de zijkanten ook afsluit, wat dus (in mijn voorbeelden/advies) niet het geval is. Daarnaast wordt de deksel alleen neergelaten (wederom in mijn voorbeeld/advies) tijdens zware regenbuien waar het in Nederland zelden zo warm is dat de konijnen er benauwd bij neervallen. ;)

Dat recht heb je zeker, maar je moet ook de grens erkennen dat je je mening nu te opdringerig opdringt en dat je beter kunt stoppen dan doorgaan.

Ik dring nergens mijn mening op het is jammer dat je het zo ziet. Zoals je in mijn vorige post ook las, had ik het nog niet van die kant gezien. Het is jammer dat ik gelijk aangevallen word als ik de negatieve kant van dit project belicht, aangezien die er ook zeker is en veel mensen zich er niet van bewust zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:09

Ik val je niet aan, ik signaleer alleen dat je veelvuldig van "ik-vind-dat" gebruik maakt en daarbij alle argumenten weerlegd (en daarbij blijft iedereen leren uiteraard) met jouw mening i.p.v. het objectief te bekijken/beoordelen. Maar nu worden we persoonlijk en dat is mijn bedoeling niet. Dus terug ontopic. ;)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:10

Marjoow schreef:
Telpeva: Konijnen kunnen véél beter tegen kou dan tegen de warmte. Als het warm is, moet je dus zorgen dat konijnen een schaduw hebben waar ze in kunnen liggen, en als het érg warm word moet je ze naar binnen halen.

In de kou kunnen ze prima overleven :) Dus ik denk niet dat ze met kou snel hun hok in zullen gaan :)

Daar ga ik ook van uit :j Dieren hebben een vacht en hebben het vaker te warm dan te koud (merk het aan mijn eigen knagers) vandaar dat ik ook het idee postte voor de open deksels ipv dichte platen, om ook juist in de zomer de mogelijke broeierige warmte iets tegen te gaan. Voornamelijk omdat het zo (denk ik) beter door kan luchten en de warmte niet gevangen blijft tussen en rondom de hokken.

Mijn reactie van 'dan kunnen ze schuilen' doelde ik ook meer op regenval, dan op kou. Maar zoals ik al zei, zelf heb ik geen konijnen, ik weet niet of ze een hekel hebben aan water, dat zullen jullie ongetwijfeld beter weten :D ik probeer alleen een beetje mee te denken :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:14

Konijnen kunnen beter tegen kou inderdaad dan tegen warmte, daarom heb ik de optie ook als deksel-variant aangedragen zodat het alleen ingezet kan worden tijdens zware neerslagbuien. Doordat de zijkanten open blijven blijft de ventilatie bestaan maar zal de ren niet direct een modderpoel worden. Wanneer de buien voorbij zijn kan de deksel weer open dan heb je weer de optimale ventilatie.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:15

magda_90 schreef:
Ik val je niet aan, ik signaleer alleen dat je veelvuldig van "ik-vind-dat" gebruik maakt en daarbij alle argumenten weerlegd (en daarbij blijft iedereen leren uiteraard) met jouw mening i.p.v. het objectief te bekijken/beoordelen. Maar nu worden we persoonlijk en dat is mijn bedoeling niet. Dus terug ontopic. ;)

Ik geloof dat ik inderdaad 1x ik vind dat heb gebruikt, maar mijn doel is niet om hier te lopen zeuren, mijn doel is om mensen dit topic vanuit een ander perspectief te zien :)

Telpeva schreef:
Marjoow schreef:

Daar ga ik ook van uit :j Dieren hebben een vacht en hebben het vaker te warm dan te koud (merk het aan mijn eigen knagers) vandaar dat ik ook het idee postte voor de open deksels ipv dichte platen, om ook juist in de zomer de mogelijke broeierige warmte iets tegen te gaan. Voornamelijk omdat het zo (denk ik) beter door kan luchten en de warmte niet gevangen blijft tussen en rondom de hokken.

Mijn reactie van 'dan kunnen ze schuilen' doelde ik ook meer op regenval, dan op kou. Maar zoals ik al zei, zelf heb ik geen konijnen, ik weet niet of ze een hekel hebben aan water, dat zullen jullie ongetwijfeld beter weten :D ik probeer alleen een beetje mee te denken :j

We komen het vaak tegen hoor, zeker tijdens mijn stage. Mensen die in de zomer de nijntjes naar buiten schoppen en in de winter binnen halen terwijl het omgekeerd moet :P
Met die pels van ze, is nat worden een crime. Ze drogen namelijk zo moeilijk weer op!

Maar deksels is inderdaad ook een goed plan.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:19

Ik zou mijn konijn zomers als het warm is ook niet ineens naar binnen halen. Dan wordt het tempratuur verschil wel erg groot. Gewoon zorgen voor schaduw.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:21

Marjoow schreef:

Waar ik het al die tijd dus over had. :)*

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:44

Ziet er super gaaf uit ts! Veel nijntjes zullen jaloera zijn :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:46

magda_90 schreef:
Marjoow schreef:

Waar ik het al die tijd dus over had. :)*

Ja, over golfplaten. Maar naar mijn idee worden die gauw broeierig als die lang dicht moeten zitten, waar ik het ook al over had :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:57

Ervaring leert dus zolang de zijkanten open blijven dit niet zo is. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:01

ik vind het prachtig :D

maar heb dan ook geen verstand van knijnen...maar tegenwoordig worden grote honden ( roedeldieren) voor uren ( eenzaam) in een kooi opgesloten welke nog niet de helft zijn aan oppervlakte als deze rennen,en deze rennen zijn dan te klein voor een dwergkonijntje??..

persoonlijk vind ik ze een mooie ruimte hebben,en dan nog een tuin om in te rennen elke dag,djee,ons konijn vroeger deed het met een huiskamer en een kooi :=

ziet er heel netjes uit hoor :j

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:16

Die rennen zijn helemaal niet te klein, zeker niet omdat ze ook nog los mogen rennen. Mijn 2 dwergjes hebben samen denk ik 1,80 meter bij 1,80 ofzo, met ook zo'n hok erin (in het midden de zijkantjes vinden de fijne verstopplekjes), en die kunnen echt flink rond rennen en binky's maken hoor.
Is als dak bijvoorbeeld een waterdicht zeildoek wat je er over kan spannen niet iets tegen de regen? Lijkt me een vrij goedkope oplossing.
Die van mij hebben nu de helft van een slaapkamer die over is, maar als we ooit een tuin krijgen wil ik ze misschien buiten doen. Denk dat ik dan een overdekte voliere bouw (hoef het natuurlijk ook maar voor 2 nijnen). Mij lijkt buiten en met een vast laag dak heel lastig met schoonmaken. En je hebt nogal wat rennen en hokken om schoon te maken ;). Succes met de afronding!